Hur botar ni er skrivkramp?

Parzewall

Indierockare
Jag har varit en väldigt aktiv rollspelare i cirkus sex år nu och stöter återkommande på ett problem jag skulle behöva råd med: HUR FAN BOTAR JAG MIN FÖRBANNADE SKRIVKRAMP???!!!!

Så åter till civiliserat språkbruk. Jag håller nu på med att försöka få klart äventyret/minikampanjen vi ska göra som pilotsäsong till vår kommande AP-podd men jag fastnar liksom alltid med ett näst intill tomt blad när jag väl sätter mig ner och försöker skriva ner det. Har outlinen klar i huvudet men det är just att få ner det på papper, oavsett om det är en anteckningsbok eller ett dokument i en ordbehandlare, som är problemet. Det tar som stopp och jag blir väldigt kritisk till samtliga ordval jag väl får ur mig. Ska tilläggas att jag har ett "system" för hur jag vill att det ska vara upplaggt/formulerat för att göra det så enkelt som möjligt för mig själv som SL som jag brukar använda när jag spelleder publicerade äventyr men så fort jag ska sätta mig ner med det jag själv kommer på så får jag inte ur mig nått. Har väl förutom poddkampanjen ett flertal påbörjade idéer som jag också skulle vilja få klart men samma sak händer med dem.

Så vad har ni för tips? Hur hanterar ni liknande situationer?

Så ett par tips jag fått som i kombination hjälper mig väldigt bra;

1; Skriv din intention högst upp. Även om det bara är "jag vill skriva ett äventyr". Behöver inte vara fancy eller välformulerat. Du kan radera det senare. Men när du gjort det stirrar du inte längre på en tom sida, och därefter brukar det gå lättare.

2; Skriv en outline. Bra rubriker eller korta meningar som summerar alla punkterna jag vill ha med. Sen tar man en av punkterna och utvecklar den lite. Sen utvecklar man utvecklingen lite mer. Tills man typ nästan är klar och bara behöver bearbeta texten lite. Fundera inte för mycket på outlinen, du kan alltid lägga till, ta bort, slå ihop, eller splittra på kapitel senare och ändra om. Det är bara en punktlista på saker du vill skriva om.

3; Om du inte känner att du vill skriva försöker du antagligen inte skriva om något som du är sugen på. Kolla igenom din outline och se vad du ÄR sugen på. Om det inte finns något, känn efter vad du faktiskt är sugen på och stoppa in det. Det är lättare att skriva om något man är sugen på och inspirerad av.

Ibland har jag matat in en lång promt till en AI och bett den förlänga eller utgå från det. Sedan skriver jag ändå om det. Blir som att plocka upp något kasst man skrivit för ett tag sedan, bli lite sur och tänka, det kan jag göra bättre.
Jag har faktiskt tagit lite inspiration från AI fast i hur jag funderar över mitt eget skapande;

Jag skriver promtar till mig själv, och följdfrågor till mig själv. Sen besvarar jag dem. Lite som det där programeringstricket att prata med en plastanka, tänker jag. Det är rätt intressant! Ger min hjärna lite struktur istället för att försöka skapa ordning direkt ifrån kaoset i min hjärna.

Last edited:
Skräckförfattaren Anders Fager har vid något tillfälle sagt "Skillnaden mellan en amatörförfattare och ett proffs är att proffset levererar trots skrivkramp".

Mitt tips är att du tvingar dig själv att skriva något. Kvalitén är här oviktig. Det kan du ändra på sen. För det är lättare att skriva om något kasst till något bra än att pressa ur sig något från början redan bra på ett tomt papper.

Ett annat tips är att skriva ner något eller parat högt som om du skulle förklara det för någon annan. Det kan få en att tänka på ett annat sätt, tvinga fram att fylla i luckor som man fastnar på.

Så ett par tips jag fått som i kombination hjälper mig väldigt bra;

1; Skriv din intention högst upp. Även om det bara är "jag vill skriva ett äventyr". Behöver inte vara fancy eller välformulerat. Du kan radera det senare. Men när du gjort det stirrar du inte längre på en tom sida, och därefter brukar det gå lättare.

2; Skriv en outline. Bra rubriker eller korta meningar som summerar alla punkterna jag vill ha med. Sen tar man en av punkterna och utvecklar den lite. Sen utvecklar man utvecklingen lite mer. Tills man typ nästan är klar och bara behöver bearbeta texten lite. Fundera inte för mycket på outlinen, du kan alltid lägga till, ta bort, slå ihop, eller splittra på kapitel senare och ändra om. Det är bara en punktlista på saker du vill skriva om.

3; Om du inte känner att du vill skriva försöker du antagligen inte skriva om något som du är sugen på. Kolla igenom din outline och se vad du ÄR sugen på. Om det inte finns något, känn efter vad du faktiskt är sugen på och stoppa in det. Det är lättare att skriva om något man är sugen på och inspirerad av.
Svinbra tips faktiskt. Jobba mentalt med att det är detta jag ska göra nu och det är så det är helt enkelt. Skall testas.
Ett annat tips är att skriva ner något eller parat högt som om du skulle förklara det för någon annan. Det kan få en att tänka på ett annat sätt, tvinga fram att fylla i luckor som man fastnar på.
Detta ska jag fasen testa också. Kanske spela in det och lyssna på för att sen se vad som är viktigt eller inte passar över huvud taget

För mig funkar det att inte ha dedikerade, schemalagda skrivarstunder, utan snarare att skriva när jag känner att något kommer, ofta bara som en anteckning på mobilen medan jag sitter på toaletten eller något. Ofta bara någon formulering eller i bästa fall en passage. Sen när jag har tillräckligt mycket så skriver jag ihop det och formulerar om det.

Detta går ju emot alla skrivartips man hör, men för mig har det funkat att liksom avdramatisera själva skrivarmomentet. De gånger jag har Suttit Mig Vid Författarpulpeten så får jag massa prestationsångest och det blir inget.

Skräckförfattaren Anders Fager har vid något tillfälle sagt "Skillnaden mellan en amatörförfattare och ett proffs är att proffset levererar trots skrivkramp".

Mitt tips är att du tvingar dig själv att skriva något. Kvalitén är här oviktig. Det kan du ändra på sen. För det är lättare att skriva om något kasst till något bra än att pressa ur sig något från början redan bra på ett tomt papper.
Jo den jobbar jag på när jag skriver låtar med. Skillnaden där är ju att låten kan vara lite diffus medan äventyret behöver vara tydligt så spelarna inte kör fast. Men förstår vad du menar

Svinbra tips faktiskt. Jobba mentalt med att det är detta jag ska göra nu och det är så det är helt enkelt. Skall testas.

Detta ska jag fasen testa också. Kanske spela in det och lyssna på för att sen se vad som är viktigt eller inte passar över huvud taget
Ibland kan det räcka att läsa texten i olika medium t.ex. word, notepad, mobilen, utskrivet, läsa sjäv, läsa själv högt, få den uppläst osv. Det ska också tvinga hjärnan att bearbeta samma text på olika sätt.

Jag har även själv märkt att det är bra att göra något varje gång även om det inte är direkt att skriva på texten. Då får man känslan att det går framåt (även fast det kanske inte för det). Men det kan räcka för att det ska släppa.

Med det sagt så är jag helt värdelös på att få saker klara när det inte finns en tydlig deadline.

Detta går ju emot alla skrivartips man hör, men för mig har det funkat att liksom avdramatisera själva skrivarmomentet. De gånger jag har Suttit Mig Vid Författarpulpeten så får jag massa prestationsångest och det blir inget.
Så är det här med. Men ska testa att bara skriva ner stycken och se vad jag kan länka samman sen

Gör ett bättre förarbete. Du har inte hämtat tillräckligt med inspiration och/eller funderat ut strukturen tillräckligt. Om du är osäker på strukturen, har du inte gjort ett tillräckligt bra förarbete.

Gör ett bättre förarbete. Du har inte hämtat tillräckligt med inspiration och/eller funderat ut strukturen tillräckligt. Om du är osäker på strukturen, har du inte gjort ett tillräckligt bra förarbete.
Åter till regelboken och staka ut handlingen ännu mer med andra ord?

Åter till regelboken och staka ut handlingen ännu mer med andra ord?
Det är svårt att säga vad som funkar för just dig, men ja. Det är samma som att försöka improvisera under ett speltillfälle. Man improviserar bäst när man har förberett sig väl (antingen via år av spelande i en värld eller genom att ha läst in sig eller preppat rätt). Många tror att erfarenheten är tillräcklig, vilket är fel. Man behöver ständigt ny inspiration, om man nu använder AI, de Bonos metoder kring kreativt tänkande eller läser mer i boken.

Jag kan inte heller undvika att trycka extra hårt på strukturen: att exempelvis bryta ned texten mer och mer i rubriker, gärna med någon enstaka kommentar vid rubriken (en skriven version av rubber ducking). När detta är gjort sätter du dig och skriver en rubrik per dag. Det är något som fungerar för mig, men kanske inte för andra. Det gäller att hitta sin process och har man inte hittat den är det bara att läsa sig till olika processer och testa varenda en.

Och du ska skriva två versioner. En för dig och en för läsarna. Det låter stendumt, men just "en för dig" gör att du kan skippa hur du formulerar. Det kommer i nästa skede när du slänger bort ditt första utkast och skriver det på nytt.

Hur hanterar ni liknande situationer?

Morot och piska.
Piskan är att jag sätter och kommunicerar en deadline, ofta i formen att jag presenterar ett utkast, bokar ett speltest eller andra fasta milstolpar.
Moroten är att jag gör nåt roligt (och levande) med projektet, t.ex. speltestet eller nån form av workshop/demo.
Då blir jag ofta väldigt sugen på att skriva klart/utveckla det vidare och det blir tydligt vad som är klart och vad som saknas.

Det är det enda som fungerar för mig. Jag är grymt bra på prokastrinering gällande mina egna projekt. :gremsuck:

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Jag tror inte på skrivkramp. Folk får inte murläggare kramp eller städkramp. Problemet är att skrivande upphöjs till, och nu ska jag ta ett ÄCKLIGT ord i munnen, ”konst”. Det är inte konst, det finns inget som måste komma från din själ eller inspiration som inte också behövs när man städar.

Bara.

Gör.

Det.

Sätt dig ner och tryck på tangenterna. Tänk inte ”Jag ska gå och skriva” tänk ”Jag ska gå och trycka på tangenterna!”. Ditt jobb är att trycka på tangenterna 1000 gånger på en timme, INGET ANNAT.

Läs inte skiten medan du skriver. TÄNK inte på skiten medan du skriver.

Vara kritisk?? Hur lång har du kommit från gyttjan du växte upp i?! TRYCK PÅ TANGENTERNA.

Var en ”hack” som jänkarna säger och hacka loss på tangenterna.

Jag hade svårt att producerar det jag ville trycka fram på tangenterna i början av januari för jag hade också svårt att städa. Det var mörkt, kallt och jag sov inte. Slutade jag skriva? NEJ! Jag startade en psykotisk tråd om alla Space Marinesen. SMÅ PLASTGUBBAR! Jag har skrivit 40k ord om 40k nu! Är det vettigt?! Är det hälsosamt?! Fan heller! Men jag trycker på tangenterna!

TL;DR TRYCK PÅ DE JÄVLA TANGENTERNA OCH TÄNK INTE!

Jag tror inte på skrivkramp.
Nä, jag tror inte heller på skrivkramp som en egen grej som existerar, utan är bara något som är ett samlingord för något helt annat.

Andra sätt att "bota skrivkrampen" är att sluta med överstimulans. Sluta titta på TV, sluta pillra på sociala medier, sluta doomscrolla nyhetsflöden. Sätt dig och ha tråkigt! Ha tråkigt när du väntar på bussen. Ta en tråkig promenad. Din hjärna kommer att slå bakut efter en vecka och vilja bli stimulerad och börja tänka på projekt du har på gång.

Stress, ångest och liknande kan också påverka den kognitiva belastningen som gör att den kreativa förmågan sjunker.

Back