Nekromanti Hur blir alver tuffa?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En tuff alv är gammal För att alver kan bli gamla, och det kan inte människor. Få ting säger "jag rular" som "jag är så gammal så att jag minns när den där legendariska kungen som grundade det här landet hade blöjor och skrek och kräktes".

En tuff alv är level 15+ Följer av det ovan. Eftersom D&D är D&D är han därmed tuff rent speltekniskt, om spelarna skulle köra det gamla "kan jag slå ihjäl det är det imponerande"-knepet. Dessutom är det inte ens cheesy när det gäller uråldriga alver. Är dom bönder är dom Commoner 15+, typ.

En tuff alv är vis Nu pratar vi inte Wisdom i speltermer nödvändigtvis, men om man nu HAR levt så länge, och faktiskt LEVT då, och är normalintelligent, så har man lärt sig något.

En tuff alv är alltid lugn Ilska är kall ilska. Sorg är stillsam sorg. Glädje är en krökning i mungipan. Följer av det första: Been there, done that.

En tuff alv kommer från en uråldrig civilisation Med betoning på civiliserad. Följer förstås av det första. Så det samhälle alven kommer ifrån är lika gammalt i förhållande till alven som det samhälle de vanliga rollpersonerna kommer ifrån är i förhållande till dem. Under den här tiden har det hunnit bli komplicerat och invecklat och rollpersonerna har mycket små chanser att hänga med om en alv inte nedlåter sig till att förklara för dem.

En tuff alv vet att människor är betydelselösa Enskilda människor, alltså. Som art, så förökar de ju sig som kaniner. Och åstadkommer lika mycket - de äter gräs och skitar ned. Om den onde trollkarlen Knut erövrar hela kungariket och gör alla till slavar är det för alverna lika politiskt intressant som om jag kör på en kanin och lämnar den att dö; det är grymt och fel och inte så lite klantigt, och man kanske kan spara en minut för att skälla ut mig eller köra en mercykill på långöra, och var det nån som hade den kaninen som husdjur kommer jag att få fan för det, men det är inte betydelsefullt.

En tuff alv är van vid det fantastiska Been there, done that. Jag menar, en alv är en mytologisk varelse, och andra mytologiska varelser är liksom vardagsmat. I ett mänskligt samhälle är högre magi och märkliga monster och mystiska fenomen fascinerande, skrämmande eller imponerande, men för en alv är det inte det. Han kan fortfarande bry sig om det (drakar är farliga, t.ex.) men han låter sig inte rubbas.

En tuff alv gör inte rollpersonernas jobb Det är nämligen inte kul för spelarna. Så, det måste finnas en anledning (beroende på spelvärld) varför de tuffa alverna inte direkt går in och lägger sig i.

En tuff alv är inte ett folktroväsende från europeisk folktro Då är det Västmark, inte D&D. Och då pratar vi nog egentligen om en tuff älva.

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
" En tuff alv är gammal För att alver kan bli gamla, och det kan inte människor. Få ting säger "jag rular" som "jag är så gammal så att jag minns när den där legendariska kungen som grundade det här landet hade blöjor och skrek och kräktes"."

Få saker säger "gammal jobbig släkting" som "Jag minns på min tid då fick vi gå sju mil till dungeonen! Och det var inga lätta monster på första grottplanet heller, det var bara yuan-ti och ogre mages hela tiden. Dagens äventyrare..."

" En tuff alv är vis Nu pratar vi inte Wisdom i speltermer nödvändigtvis, men om man nu HAR levt så länge, och faktiskt LEVT då, och är normalintelligent, så har man lärt sig något."

Och han glömmer destu mer.

" En tuff alv är inte ett folktroväsende från europeisk folktro Då är det Västmark, inte D&D. Och då pratar vi nog egentligen om en tuff älva."

En tuff älva är naken. I övrigt håller jag med.


Storuggla, n4k3d 3lfz0rz
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Kul!

Tack för dina synpunkter.

En tuff alv är level 15+

Jovisst, i dnd så kan man ju fläska på med level så att han blir tuff, helt klart.

En tuff alv är alltid lugn Ilska är kall ilska. Sorg är stillsam sorg. Glädje är en krökning i mungipan. Följer av det första: Been there, done that.

Nu är du inne på samma sak som Magnus, den lugne behärskade alven.

Kul att se vissa egenskaper som kommer tillbaka.

Jag verkar vara ganska ensam med min variant med den emotionella alven, där känslorna river synliga sår i verklighetens vävnad. Vrede som kokar, får omgivningen att kasta sig ur vägen eller förgås.

men jag tilltalas också av den lugne alven.

En tuff alv gör inte rollpersonernas jobb

mycket bra poäng om det är en slp, om det är en spelare figur så får han masa sig att göra rollpersonernas jobb även om det tar emot. den här regeln borde även en del andra slp lära sig.

Eller menar du att en tuff alv bör vara en slp?


Har du några färger eller material du förknippar med en tuff alv?

Hur lång är en tuff alv?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Bleka adelsmän (OT)

[ QUOTE ]
5. En tuff alv är blek. - Tja, sån blir man av att smyga omkring nattetid utan att vara ute om dagarna.

Som vampyrer, till exempel. Eller dvärgar. Eller adelsmän vid franska hovet innan revolutionen.


[/ QUOTE ]
De flesta franska adelsmän bleknade betydligt EFTER att revolutionen börjat :gremgrin:

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Re: Ninjologen talar! [OT]

[ QUOTE ]
Visst, tjuvar smyger också. Franska adelsmän är också bleka. Galadriel är också en grymt duktig magiker. Skurkar är också kyligt beräknande. Men bara ninjor är allt det där samtidigt!

[/ QUOTE ]
Att ninjor är övernaturligt bra på allt är väl alla överens om men de är väl ändå inte magiker? Eller har jag bara sett fel filmer :gremgrin:

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ninjologen talar! [OT]

"Att ninjor är övernaturligt bra på allt är väl alla överens om men de är väl ändå inte magiker? Eller har jag bara sett fel filmer"

Klart de är magiker! Bildbevis finns i andra Lone Wolf and Cub-filmen, och i boken Ninja av Eric van Lustbader beskrivs en massa cool ninjamagi.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Re: Ninjologen talar! [OT]

[ QUOTE ]
Klart de är magiker! Bildbevis finns i andra Lone Wolf and Cub-filmen, och i boken Ninja av Eric van Lustbader beskrivs en massa cool ninjamagi.

[/ QUOTE ]
Det är inte klokt vad de får lära sig på ninjaakademien! Hur många poäng är egentligen en ninjaexamen? :gremgrin:

/Anders
 
G

Guest

Guest
Det handlar givetvis om tycke&smak, men för mig personligen finns det inget tuffare än en riktig "Drow".

Jag vet inte hur snäv du vill vara i din definition av "alv", men om Drow är ok, så skulle jag vilja "pynta" honom så här:

* Klädd i rustning av magisk/exotisk metall, typ Mithril, med utsmyckning och symboler från The Underdark

* Klädstyckena är i lila och svart. Mycket exklusiva och exotiska.

* Är Fighter/Wizard och beväpnad med magiskt bastardsvärd som han slåss med enhandat, och en liten sköld med inskrifter och symboler från Underdark. Har även en sammansatt båge över ryggen. Kan kasta både offensiva och defensiva spells.

* Har en genomträngande blick som får människor att känna sig illa till mods. Grå ögon och gråaktig, ljus hy. Talar med en väsande röst. Kan vara god som ond. Är han god så har han sannolikt lämnat Underdark för att bekämpa sina onda likar. Bör ha featen "Daylight Adaptation" i sådana fall.

* Tar inga fångar.

* Är inte så intresserad av rikedom, snarare ära istället. Men är ändå pragmatisk, d.v.s. hela tiden på jakt efter bättre utrustning och spells.

* Vet inte vad "kapitulation" betyder. Slåss till sista andetaget. Känner inte ordet "rädsla" heller. Denna benhårda vilja gör honom till en fruktad motståndare, och även en större grupp känner sig illa till mods då han inte avger minsta tecken på nervositet i strid.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Det handlar givetvis om tycke&smak, men för mig personligen finns det inget tuffare än en riktig "Drow".

Jag vet inte hur snäv du vill vara i din definition av "alv", men om Drow är ok, så skulle jag vilja "pynta" honom så här:
Egentligen tänkte jag just att man fick välja själv hur snäv eller bred definition på alv man skulle vilja ha.

Så det är inget rätt eller fel utan hur olika personer uppfattar en tuff alv.

Drow funkar väldigt bra för mig.

* Klädd i rustning av magisk/exotisk metall, typ Mithril, med utsmyckning och symboler från The Underdark

* Klädstyckena är i lila och svart. Mycket exklusiva och exotiska.
för mig passar det här väldigt bra på en tuff alv.

* Är inte så intresserad av rikedom, snarare ära istället. Men är ändå pragmatisk, d.v.s. hela tiden på jakt efter bättre utrustning och spells.
Det här tycker jag är häftigt att man har en alv som slåss för sin ära istället för pengar.

Här har jag en liten tanke som kan vara svår att genomföra i praktiken, nämligen att han är ointreserad av rikedom och skatter, men ändå får tag på det han behöver, men att storyn om honom inte handlar om att han slet sitt hår för att få tag på dyrgriparna.


kul beskrivning.

En reflektion som jag gör för egen del är att en tuff alv inte behöver vara helt nyskapande. Ett visst mått av igenkännande gör att jag tycker nått är tufft, men sen kan det bli för mycket av någon egenskap.

Och var den gränsen, vad som är för mycket varierar mycket från person till person.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Tuffa alver har vilken farg de vill for de ser alltid bra ut.

Tuffa alver ar langre an rollpersonerna.
hmmm tuffa alver kan ha vilken färg de vill, gott så men den tuffa alv du har i huvudet just nu, vad har han/hon för färger?

Alltså inget allmängilltigt utan ett exempel på vad du tänker den tuffe alven i för färg just nu.

Det där med att tuffa alver är längre än rollpersonerna kan jag köpa men dnd har ju inte i grundreglerna gjort så även om man ändrat det till vissa kampanjer....

Tror du det är en bugg att alverna är korta i phb?

Eller att det är väl genomtänkt?

kul synpunkter.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Färger, schmärger

Alltså inget allmängilltigt utan ett exempel på vad du tänker den tuffe alven i för färg just nu.








Ovanför är en illustration i fyrfärg och scratch and sniff av hur jag tänker mig att den tuffe alven ser ut.

(Sorry, jag tänker inte i bilder så mycket. Så jag säger antingen laxrosa eller koboltblått.)

Det är klart att folk som är längre än en själv är imponerande.

Den som skrev alverna i D&D är en dummis.

Erik

Erik
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Färger, schmärger

Sorry, jag tänker inte i bilder så mycket. Så jag säger antingen laxrosa eller koboltblått

Det är klart att folk som är längre än en själv är imponerande.

Den som skrev alverna i D&D är en dummis.


Fair enough, själv tänker jag ibland i bilder, när jag gör det blir det bättre oftast....... men ibland blir bilderna fjompiga och dåliga då blir det inte bättre.....:)

Hur tänker man egentligen, och varför tycker man nånting är tufft, det är inte så himla lätt att skilja ut.

men jag ska inte fortsätta att kräva bilder på dina tuffa alver.

Det är roligt att höra vad olika fastnar för och tycker är tufft, ett sätt att tala, eller en färg eller hur smyckerna ligger på sidenet.

repliker är ju en stor del av bordsrollspelandets stämningsskapare eller rättare sagt kan vara.

tuffhet är så himla relativt så det är svårt att hitta rätt där.

Sen är ju gränsen mellan tuffhet och töntigt inte så skarp.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Dom blir utrotade...

Det är lite som böckerna om Corum, som är den sista i sin (mystiskt alvliknande) ras Vadhagh. Resten har blivit utrotade.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Dom blir utrotade...

Det är lite som böckerna om Corum, som är den sista i sin (mystiskt alvliknande) ras Vadhagh. Resten har blivit utrotade
Corum är en väldigt häftig alv, de böckerna är riktigt häftiga. det var ett bra tag sen jag läste dem dock....

Alver som tillhör en äldre tid, det blir nått tragiskt sorgligt över det, Utrotade eller borttynande som i Tolkien.

Det är tufft med tragik.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Att hantera situationer med våld tycker jag är ganska mesigt faktiskt, det är liksom att satsa allt på ett kort, om man misslyckas så kan man liksom inte vänta sig nån nåd, att försätta sig i en situation där våld är oundvikligt är klantigt.

Vad gäller klädstil och personlighet:

Antingen är det en riktigt extremt kultiverad och smart person som går runt i sidenkläder i vackra färger rött blått eller sånt. Kläderna ska vara bekväma och estetiska till tusen.

Hon (för tjejer är häftigare på alla sätt och vis tycker jag) ska vara klipsk till tusen, vara beläst i historia psykologi naturvetenskap samhällsvetenskap, retorik, ja rubbet och kunna utnyttja det för att forma världen till vad som helst om tillräkligt mkt tid ges. Att ha stöd, makt och backup i alla lägen är obligatoriskt.

Att vara en snäll och förstående alv är oxå viktigt
Vad gäller strid så ska hon kunna nån form av defensiv kampsport som bara använder kroppen. Enda tillhygget som hon nedlåter sig att använda är en solfjäder :gremlaugh:

Ojdå det blev visst en powergamer

P.S. jag hade en nästan raka motsatsen (vildmarks-uteliggare som klarar sig själv) som jag oxå tyckte verkade ball men jag orkade inte skriva om den...
 
Top