Nekromanti Hur blir alver tuffa?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Ok jag fnulade lite hur ni upplever att alver ska vara för att bli tuffa.

Vad gör att ni tycker "woav" vilken cool alv.

Och vad gör att han blir fjantig.

Det är ju högst personligt vad man tycker, villka detaljer man lägger märke till så känn er fria att fantisera, och om ni hellre vill det så berätta varför alver ofta blir fjompiga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
En tuff alv är en alv man inte ser

En tuff alv smyger i skuggorna.
En tuff alv ser ner på alla andra folkslag.
En tuff alv är grymt duktig magiker eller krigare.
En tuff alv talar tyst.
En tuff alv går klädd i grått och silver.
En tuff alv är blek.
En tuff alv blir aldrig upprörd.
En tuff alv är kyligt beräknande.

Tja, det var lite att börja med i alla fall.

M.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

Tack Magnus!


En tuff alv går klädd i grått och silver.
För dig är det alltså just silver och grått,

Jag har verkligen känt på olika färger, just nu känns det som om en riktigt tuff alv ska vara klädd i svart.

Gärna lite glänsande, eller i fladdrande svart sammet eller siden.

En tuff alv är blek.
Ja det håller jag verkligen med om, gärna en färg som för en människa skulle vara lite sjuklig.


En tuff alv talar tyst.
och


En tuff alv blir aldrig upprörd.
Det här funderade jag faktiskt också på, det kan verkligen vara rätt men jag tänker också på den emotionella alven, där passionen är så stor att man kan gå emot Gudarna om de inte ger mig det jag förtjänar.

****

Nu låter det som om jag klagar på det du skriver, men ta det inte alls så, jag funderar och fnular hur alvisktuffheten gestaltar sig.

Kul
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Å nej, inte en skogsninja till! [ANT]

Skogsninjor är så uttjatade att de omedelbart nullifierar all tuffhet.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

Jag har verkligen känt på olika färger, just nu känns det som om en riktigt tuff alv ska vara klädd i svart.

Gärna lite glänsande, eller i fladdrande svart sammet eller siden.
Jag har tröttnat på att tuffingar ska ha svart. Därför är alla mina slp-tuffingar iklädda just allt annat än svart. Purpur, silver och terrakottafärgat till exempel. Svart känns så... kliché.


Storuggla, lakrits är inte tufft
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

Jag har tröttnat på att tuffingar ska ha svart. Därför är alla mina slp-tuffingar iklädda just allt annat än svart. Purpur, silver och terrakottafärgat till exempel. Svart känns så... kliché.
Är det för att du och din spelgrupp har haft mycket svart eller är det böcker bilder till rollspels supplement som gjort det?

Purpur och silver är ju tufft, purpur låter också himla coolt , men terrakottafärgat hur ska man tänka där?

Kan du beskriva hur den terrakottaklädda alven ser ut i övrigt?

Jag tänkte faktiskt svart för spelarkaraktärer, just svart på en god hjälte kan vara lite läckert tycker jag, men du har ju rätt i att det inte är nymodighetens behag där.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Kanske så här?

Du har en poäng där, jag tänkte mer det som skiljer ut just vad man uppfattar som tufft.

Alver kan ju vara både busiga och söta, näpna och farliga, och tuffa...

men visst, den tråden innehåller mycket läsvärt.

Bombu
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

"Är det för att du och din spelgrupp har haft mycket svart eller är det böcker bilder till rollspels supplement som gjort det?"

Nä, det är för att varenda kotte och hans brorsa ska ha svarta kläder nu för tiden. Det är bara för.. alldagligt för att vara tufft. Sorry, men när 90% av alla man ser set ut som gothdeppsuckmittlivsugerrockare så förlorar vart sin tuffhetsfaktor till alla färger. Alla. Kycklinggult spöar svart numera.

"terrakottafärgat hur ska man tänka där?"

Så ungefär.

"Kan du beskriva hur den terrakottaklädda alven ser ut i övrigt?"

Umm... njaäe. Det kan jag nog inte på rak arm. Men jag skulle, om jag gjorde egna alver, ge dem kiltar. För kiltar är tuffa. Och reatar man dem för den så får man samma respons som av en skotte :gremsmile:


Storuggla, med smaragdgröna tånaglar
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

Umm... njaäe. Det kan jag nog inte på rak arm. Men jag skulle, om jag gjorde egna alver, ge dem kiltar. För kiltar är tuffa. Och reatar man dem för den så får man samma respons som av en skotte
Tack för bilden, nu var jag oklar mer än lovligt oklar när jag frågade, jag vet hur terrakotta ser ut, det var mer hur man skulle sätta det på en alvhjälte jag inte omedelbart fick en bild av.

Kiltarna måste jag nog smälta först, jag säger inte att det inte kommer funka men jag måste nog vänja mig lite först.


Nä, det är för att varenda kotte och hans brorsa ska ha svarta kläder nu för tiden. Det är bara för.. alldagligt för att vara tufft. Sorry, men när 90% av alla man ser set ut som gothdeppsuckmittlivsugerrockare så förlorar vart sin tuffhetsfaktor till alla färger. Alla. Kycklinggult spöar svart numera.
Det var iallfall roligt skrivet, du har helt enklet blivit allergisk mot svart, inget svart för dig på ett par år tror jag doktorn ordinerar :)

Här inser jag vad vardans inflytande har för betydelse, jag sitter och fiser på bank dagarna i ända och svart är det inte en djävel som har. Så för mig blir det inte samma vardagsallergikänsla som du instinktivt känner.

Men det var liksom meningen att få olika input, inte att alla skulle enas om en tuff image.


Bombu
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

"Tack för bilden, nu var jag oklar mer än lovligt oklar när jag frågade, jag vet hur terrakotta ser ut, det var mer hur man skulle sätta det på en alvhjälte jag inte omedelbart fick en bild av."

Jaha, oj. :gremblush:

"Kiltarna måste jag nog smälta först, jag säger inte att det inte kommer funka men jag måste nog vänja mig lite först."

Kiltar rockar!

"Det var iallfall roligt skrivet, du har helt enklet blivit allergisk mot svart, inget svart för dig på ett par år tror jag doktorn ordinerar :)"

Hehe, tragiskt nog har jag några svarta skjortor och ett par svarta byxor. Och en flickvän som gillar svart. Så jag får nog stå ut med det. :gremsmile:

"Här inser jag vad vardans inflytande har för betydelse, jag sitter och fiser på bank dagarna i ända och svart är det inte en djävel som har. Så för mig blir det inte samma vardagsallergikänsla som du instinktivt känner."

Helt klart, ser man en och samma sak hela dagarna år inte det så tufft längre. Fråga bara Vulf om honnörer, Han om fotbollar och Dante om bakfyllor.

"Men det var liksom meningen att få olika input, inte att alla skulle enas om en tuff image."

Jupp, jag misstänkte det. Men jag ville bara spy ur mig min åsikt om svart som tufft innan någon annan hann med det. Oddsen är nog att svart kommer vinna omröstningen däremot. Jag brukar vara i opposition :gremwink:


Storuggla, mellow yellow in the sky with Lucy Lawless
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Dom blir utrotade...

Jag har alltid varit lite motsatt mot alver och andra raser, så till nästa kampanj ska jag nog ta och ha med alver för att döda av de sista från min värld! Ja, det tror jag gör så att alverna blir coola. Dom är döda och det som finns kvar är deras ruiner och magi. Kanske har nån enstaka alv gömt sig nånstans och blivit smått galen. Helt underbart...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: En tuff alv är en alv man inte ser

"Kiltarna måste jag nog smälta först, jag säger inte att det inte kommer funka men jag måste nog vänja mig lite först."

Kiltar innebär ju inte nödvändigtvis skotsk prägel. Skulle jag sätta kiltar på någon skulle det snarare vara något liknande Conans kilt på omslagsbilden till rollspelet (om den är bekant) än en rutig skotsk kilt, just eftersom rutiga kiltar är så extremt kopplade till en jordisk kultur.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Skogsninja? Du yrar

Det var väl inget skogsninjigt i det där?

Melniboné och vampyrer ihopslagna, det är det det är fråga om.

Pysar i pyjamas som pinkar i skogen passar inte in i min värld.

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skogsninja? Du yrar

"Det var väl inget skogsninjigt i det där?"

Åtminstone de fetstilade nedan är skogsninjiga:

En tuff alv smyger i skuggorna. - Kan det bli mer ninjigt än så där?
En tuff alv ser ner på alla andra folkslag.
En tuff alv är grymt duktig magiker eller krigare. - Real Ultimate Power
En tuff alv talar tyst. - Ooooh! Ninjigt!
En tuff alv går klädd i grått och silver. - Fattas bara en ninjahuva.
En tuff alv är blek. - Tja, sån blir man av att smyga omkring nattetid utan att vara ute om dagarna.
En tuff alv blir aldrig upprörd. - Mediterar gör de också, de fanskapen.
En tuff alv är kyligt beräknande. - Definitivt ninjigt.

Kvar är väl att se ner på andra folkslag, och det vetefaen om inte det också är ninjigt. Det motsäger i alla fall inte ninjigheten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Tja, för dig kanske

För mig är de mer Elric än skogsninja. Förutom det där med att de aldrig blir upprörda. Elric blir ju lite putt ibland.

1. En tuff alv smyger i skuggorna. - Kan det bli mer ninjigt än så där?

Visst, men tjuvar smyger också i skuggorna. Och mörkermagiker. Och skuggor finns i städer också, inte bara i skogar.

2. En tuff alv är grymt duktig magiker eller krigare. - Real Ultimate Power

Tja, en tuff alv som är skitkass på att slåss är inte så tuff. Galadriel är inte så mycket skogsninja, och ändock är hon duktig magiker.

3. En tuff alv talar tyst. - Oooh! Ninjigt!

Nä, ninjor talar inte alls. De använder teckenspråk.

4. En tuff alv går klädd i grått och silver. - Fattas bara en ninjahuva

Ninjor går klädda i svart. Skogsninjor går klädda i grönt.

5. En tuff alv är blek. - Tja, sån blir man av att smyga omkring nattetid utan att vara ute om dagarna.

Som vampyrer, till exempel. Eller dvärgar. Eller adelsmän vid franska hovet innan revolutionen.

6. En tuff alv blir aldrig upprörd - Mediterar gör de också, de fanskapen.

Alver har en sånt perspektiv på tiden att de inte blir upprörda av småsaker. Eller så är det galna psykopater som vet att de får sin hämd, till slut.

7. En tuff alv är kyligt beräknande. - Definitivt ninjigt.

Och bara ninjigt? Eller skurkigt också kanske?

Om jag hade skrivit "skog" nånstans, och "gröna pyjamasar" så hade "skogsninja" kanske varit relevant, men nu skrev jag inget om det.

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tja, för dig kanske

"Nä, ninjor talar inte alls. De använder teckenspråk."

Ninjatelepati, dööööh!

"Som vampyrer, till exempel. Eller dvärgar. Eller adelsmän vid franska hovet innan revolutionen."

Vore det inte coolt med en fantasyvärld där alverna uppfyllde mandarinernas roll i kejsarkina? Inte att folk krubbade dem alltså, utan som ett slag byråkrater och ämbetsmän med Ohemula Befogenheter? Pga sin höga ålder kan de ju bli väldigt lönsamma på grund av sin erfarenhet och vilja att se i det långa loppet, till det som gynnar riket på lång sikt snarare än det kortsiktiga blott hundraåriga perspektiv som människor och andra raser har.


Storuggla, vattnet kokar i älven
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ninjologen talar! [OT]

Visst, tjuvar smyger också. Franska adelsmän är också bleka. Galadriel är också en grymt duktig magiker. Skurkar är också kyligt beräknande. Men bara ninjor är allt det där samtidigt!

Dessutom finns det visst gråklädda ninjor. Det har jag sett på TV*! Och du har aldrig hört Sho Kosugi hota hjälten, det märker jag det - ninjor talar visst tyst.

* Jag har ett förflutet som ninjolog på åttitalet - jag har sett fler ninjafilmer än vad jag har SAN kvar.
 
Top