Hur använder ni era rollspelsböcker?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,029
Jag läser för inspiration, men vill helst inte ha regelböcker vid bordet alls när vi spelar, inte heller världsböcker etc. Mitt oftast egenhändig skrivna äventyr skall räcka.

Med det sagt läser jag massor av rollspel! Nästan bara på pdf dock. Men allt mer sällan är det de tunga pjäserna, de som tar lång tid att läsa, som jag tar mig an. Visst, de kan säkert inpirera, men insatsen i tid är för hög. Då tar jag hellre något kortare; jag läser hellre två-tre sytycken på en kväll, än blott en flisa av en tegelsten.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ett av de bästa sätten jag har kommit på att använda min rollspelsböcker är att att bläddra i dem tillsammans med min sjuåring och titta på bilderna. Monsterböcker är roligast.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ett av de bästa sätten jag har kommit på att använda min rollspelsböcker är att att bläddra i dem tillsammans med min sjuåring och titta på bilderna. Monsterböcker är roligast.
Det här kan jag relatera till! Min son är sju och han älskar att titta på bilderna i mina rollspel och han har tusen frågor om varje bild :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Merparten av det jag köper fysiskt har jag någon vag förhoppning om att jag ska hinna spela/spelleda dem. Brukar dessvärre inte bli så. Digitalt material köper jag mer som inspiration. Ingår inte PDF när jag köper en fysisk bok, brukar jag ändå köpa PDF:en. Jag föredrar att läsa in mig på regler, äventyr, eller annat i fysiska böcker, men använder digitala källor när vi spelar eftersom det sker via Foundry.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Glömde det viktigaste.

Jag kommer ta med spelen in i min krypta när jag begravs. De kommer flankera min sarkofag och andligt följa med mig in i nästa liv.

Min fru använder dessutom samlingen som påtryckningsmedel/gisslan/utpressning och för att övertyga folk om att jag är galen. (Som om det behövs 😂)

//EvilSpook
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Jag kan bli väldigt sugen på nått spel som jag läser om och då köper jag det om de finns i Sverige. Kan känna att när frakten blir nästintill lila mkt som boken går de oftast bort. Det samma gäller skivor som jag tydligen även de samlat på mig en del.
Försöker bläddra/läsa det mesta. Sen är de relativt oklart hur mkt jag kommer ihåg.
men däremot om vi spelar de då kommer jag ihåg relativt bra eftersom teori å praktik är bäst för mig.

kan inte ha mina böcker framme eftersom det finns klåfingriga barn i hushållet. Har fått se sidor försvinna ur svärdets sång till min stora sorg.
Har kommit fram till att de som fungerar bäst för mig och den grupp jag spelar med är att försöka köra One-shots för att lära sig atmosfären och reglerna. Sen om de fungerar så kan man fundera på längre kampanjer.

köper rollspel för reglerna, settingen och inspirationen men kanske framförallt för att jag verkligen uppskattar att läsa rollspel
 
Top