Hur använder ni era rollspelsböcker?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Lite skämtsamt var det någon som sa att det finns flera hobbies som alla är rollspel: du kan köpa, samla, läsa, och/eller spela.

Som vi alla vet går meningarna isär en hel del på vad spel behöver vara eller ha. Personligen har jag alltid tyckt att det skall räcka med en grundbok och kanske några utskrivna rollformulär--mer än så vill jag helst inte behöva vare sig köpa eller läsa. Många vill ha äventyr, kampanjer, såsböcker, tipsböcker, och alla möjliga andra saker. Men det jag då undrar är hur dessa används. Hur använder ni era rollspelsprylar? (De av er som har sådana.)

Läser ni dem? Spelar ni dem? Snor ni russinen ur kakorna? Ställer ni dem att samla damm i hyllan? Bläddrar ni i dem under spel? Tar ni valda delar och använder i andra spel?

Alla ovanstående?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Många vill ha äventyr, kampanjer, såsböcker, tipsböcker, och alla möjliga andra saker. Men det jag då undrar är hur dessa används. Hur använder ni era rollspelsprylar? (De av er som har sådana.)

Läser ni dem? Spelar ni dem? Snor ni russinen ur kakorna? Ställer ni dem att samla damm i hyllan? Bläddrar ni i dem under spel? Tar ni valda delar och använder i andra spel?

Alla ovanstående?
De flesta spel jag köpt står bara i den fysiska eller den digitala hyllan och väntar på att bli lästa…

Men i allmänhet är tanken aldrig att spela dem. Eller deras äventyr. Jag köper och läser spel i första hand för att inspireras och sno godbitarna ur.

Ett litet fåtal vill jag spela, men eftersom jag fortfarande tycker att det är skitsvårt att bygga äventyr så som jag föredrar dem så vill jag gärna att det ska finnas åtminstone en "officiell kampanj" som jag kan bygga om till något vettigt. Och även de spelen jag vill spela, vill jag ju dessutom generellt slänga bort regelsystemet till. Jag vill ju "spela Eclipse Phase" till exempel, men då vill jag dels ha en stor officiell kampanj att köra och så vill jag använda något egenpåhittat regelsystem som bättre passar min föredragna spelstil. Så enligt vissa skulle jag nog ändå inte "spela Eclipse Phase".

Jag undviker gärna att bläddra i böcker under spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag har relativt få fysiska böcker (fem-sex stycken, tror jag); i övrigt digitalt. Jag läser spelet en gång, sedan spelar jag det. Jag tittar sedan inte mer på spelet om det inte skulle vara så att jag inte spelat det på länge och behöver kolla upp det igen inför något annat spelpass. Jag håller mig borta från spel där jag inte kan hålla alla reglerna i huvudet.

Detta är också en anledning till att jag ogillar snygga spel. Att läsa spelet är en så oviktig och liten del av hobbyn för mig att det irriterar mig när jag måste spendera pengar på grejer som endast märks i de 2% av tiden jag spenderar med rollspelet där jag faktiskt tittar i boken.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag har varit och är mestadels en spelare/spelledare. Nästan allt jag har på hyllan (och jag har nästan allt fysiskt) har jag köpt för att spela. Sen har det i vissa fall aldrig blivit av, för att spelet inte höll vad det lovade eller för att andra saker dök upp som kändes mer intressanta.

Jag hade några år då jag köpte på mig ett gäng "indie-spel" för att jag var intresserad av rollspelsdesign och ville plocka isär dem och sno deras idéer till mina egna projekt. Nu har jag gett upp hoppet om att någonsin få tid och ork till att skriva eget - och jag är också nöjd med de spel som finns att köpa - så många av dem håller jag på att sälja av. De enda jag planerar att behålla är Svavelvinter (som jag faktiskt spelade) och Mouse Guard (för att mössen är så söta) och Sagas of the Icelanders (för att sno grejer till min vikingaislandskampanj, må den en dag bli av).

På sistone har jag köpt ett par DnD5-äventyr enkom för att läsa och dekonstruera dem (och ha rätt att klaga på dem på internet).

Sen samlar jag (om än tämligen passivt sedan några år) på DoD, Mutant och Pendragon, så där har jag också köpt på mig en del böcker bara för att ha dem; fast i några fall har det varit äventyr som jag faktiskt har spelat, men som ägdes av någon av mina kompisar i förskingringen. Jag får någon slags nostalgisk kick av att se alla dessa ofta luggslitna böcker i hyllan, och tänka på tiden när jag spelade dem. En del av äventyren till DoD och Pendragon har jag nog kört mellan fem och tio gånger.

Men min grundinställning är att böcker vill bli lästa och att spel vill bli spelade, och att det är respektlöst mot böckerna och de naturresurser det krävs för att producera dem (även pdf:er drar el och producerar CO2) att bara ställa på dem hyllan. Och jag är ganska bra på att leva som jag lär, tror jag.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Köper jag en bok så är det för att läsa den och med förhoppning att spela den. Jag samlar inte på böcker, böcker jag märker att jag inte använt på ett tag eller som inte kommer till användning ger jag bort. Jag ser ingen nytta i att ha dem när de kan komma andra till glädje, sälja dem är inte min grej så då ger jag bort det jag inte använder.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
  • Luktar på dom
  • Tittar på bilder
  • Bläddrar förstrött
  • Läser intensivt
  • Snor inspiration
  • Letar efter en tabell som jag har ett vagt minne av
  • Säljer av lite gamla dammiga grejer
  • Lägger maniskt bud på Tradera
  • Jämför utgåvor
  • Visar samlargrejer för folk och skryter
  • Sorterar
  • Ibland spelar jag nått också
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag köper för att jag tycker rollspelet ser intressant ut. Måste erkänna att det oftast ser mer intressant ut om det stödjs av fler moduler / böcker som innehåller mer värdsbeskrivning, äventyr, monsterkodex mm. Är rätt sällan jag bara köper ett regelsystem utan värld / äventyr.
Först när jag läser det blir det 100% klart om det kommer spelas, endast användas till inspiriation (tex plocka ur delar av), endast som intressant läsning eller om det kanske inte höll förväntningarna och blir då förpassade till samlingsskrubben (är dålig på att göra mig av med rollspel).
Ambitionen är dock att jag vill spela det jag köper. Förstår dock i verkligenheten att det ej kommer hinnas med i det tempot det kommer nytt intressant just nu.
Samlar även en del på äldre rollspel och där är inte målsättningen riktigt detsamma. Även om det hade varit kul är chansen där mindre att det kommer bli spel av det hela. Där nöjer jag mig med samlande och läsning även om säkerligen något enstaka äventyr kommer bli spelat.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
DoD4 (på den gamla goda tiden när jag var ung/naiv/dränkt i fritid) har jag läst från pärm till pärm flera gånger. Sedan dess har jag aldrig lyckats läsa hela boken till något system. Monster och magi i drivor lockar inte längre, men av någon märklig anledning kan jag lägga massa tid på att slökolla på youtube.
Mina böcker existerar mest.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Samma som @Feuflux Mina böcker befinner sig i limbo. När mirakel sker och de ska spelas så läser jag dem. Men aldrig annars. Det är inget aktivt val. Det är en naturlag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Läser ni dem? Spelar ni dem? Snor ni russinen ur kakorna? Ställer ni dem att samla damm i hyllan? Bläddrar ni i dem under spel? Tar ni valda delar och använder i andra spel?
Jag skummar igenom dem, läser någon del lite noga och sedan hamnar de på hyllan. Jag tar ned dem lite då och då och bläddrar. Sedan när utrymmesbristen blir för stor (vilket går ganska fort) hamnar de i en låda på vinden. Var tionde år så går jag igenom lådorna och skeppar majoriteten till myrornas.

Tack och lov så har jag fått bukt med mina värsta samlartendenser nu och köper inte så mycket...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Mestadels för att göra mina hyllor tunga och stadiga så att de inte välter lika lätt.

Men, annars är det mest för inspiration. Jag tror inte att jag spelat något rakt av som det är skrivet på 35 år, utan jag får inspiration och gör något eget istället.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag läser alla böcker jag har flera gånger men jag läser och lär mig aldrig reglerna. Man spelar ju inte rollspel för reglerna. Regler är ju gubbtråkigt. Man vill ju att spelarna ska träffa på mystiska människor på magiska platser. Jag tittar också på bilderna, bilderna är jätteviktiga. Monsterböcker älskar jag, och världsbeskrivningar och fluff. Ge mig mycket fluff och lite regler.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Senaste året har jag mest sålt bort böcker som bara samlat damm men jag har fortfarande sådana kvar ändå, dock med ambitionen att de ska komma till användning i framtiden. Annars bläddrar jag sporadiskt i mina böcker. Läser ibland valda delar för nöjes skull eller för inspiration. Mer sällan läser jag hela eller åtminstone merparten av en bok. Det är då oftast inför spelande eller eventuellt inför en recension.

Generellt föredrar jag böcker som kan förmedla ett intressant innehåll relativt kortfattat. Smarta regelsystem, mustiga spelvärldar och spännande äventyrsplatsen är det jag gillar bäst. För mycket detaljer, oavsett vad det gäller, får mig snabbt att tappa intresset.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag köper böcker som en hamster skaffar nötter. Alldeles för många och utan plan för framtiden.

Men jag betar av det allteftersom. Och jag är fortfarande av den skolan att fysiska böcker är lättare att läsa än PDF/Epub, även om korta dito kan funka finfint på skärm.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Köper snygga rollspelsprodukter för att ha i mina hyllor samtidigt som jag köper PDF-versioner för att läsa. Läser även de spel jag inte ämnar spela, dels för att läsningen i sig kan vara intressant och underhållande men främst för att få inspiration till spel jag faktiskt spelar. I min egensnickrade scifi-setting som är en mix av allt från The Expanse, Mass Effect, Fading Suns, WH40k och mycket annat så har jag köpt och läst mer än jag gjort till någon annan kampanj. Jag älskar att läsa och brukar läsa några hundra sidor per dag då jag läser oerhört snabbt.

Det är inget skryt utan en av de få bra kort tillsammans med ett väldigt bra minne som jag faktiskt fått i min genetiska kortlek. Jag är varken fysiskt snabb, stark eller vidare vacker utan mer ”average”, så jag är tacksam över de gåvor jag har och utnyttjar dem till fullo. Så kortfattat, jag läser rollspel och jag pyntar med dem :)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Oftast använder jag dom som bokpressar vid bokbindning. De är asbra storlek för det.

Rollspelsmässigt använder hag dom som spelare för att lära mig reglerna, referea till regler (typ spells) och titta på bilder och läsa saker som känbs inspirerande ich peppigt av någon anledning.

Som spelledare och designer är jag mer intresserad att läsa hela texter och se hur olika element av designen samverkar. Regler, fiktion, bildspråk, språk. För att se hur man dels ska spela det och vadnan kan hacka/lära sig av.

Jag köper sällan mer än grundboken.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag köper det jag är sugen på att spelledare. Om det blir av eller inte spelar mindre roll, men försöker att inte köpa grejer jag inte kommer spelleda. Köpte dock på mig en del DnD 5 grejer för att jag ville känna på spelet, kommer nog inte att bli fler grejer därifrån och ska nog sälja det jag köpt billigt till någon behövande.

Köper aldrig pdf om det finns en fysisk bok. Gillar att ha böcker vid bordet, kan inte tänka mig att ha med datorn till spelmötet
 
Top