Humor i Mutant

Status
Not open for further replies.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Det blir väldigt svårt att ta teman som rasism och klassförtyck seriöst om du skall rädda dom muterade slavarna ifrån piotr pistolokov som är en muterad björn som klär sig i gammal KGB uniform och ushanka och talar med rysk accent och hen åtföljs av sin livakt psi-mutanten Boris balalajka .
Exakt sådär var min skyddsvaktsutbildning i lumpen - balalajka och allt. Plus att vi vägrade släppa fram kommunens räddningschef.
Det var verkligen svårt att ta på allvar.

//EvilSpook
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag kan dock i MUA's fall tycka att mycket av de mer seriösa teman drunkar i dålig humor och putslustiga namn . Det blir väldigt svårt att ta teman som rasism och klassförtyck seriöst om du skall rädda dom muterade slavarna ifrån piotr pistolokov som är en muterad björn som klär sig i gammal KGB uniform och ushanka och talar med rysk accent och hen åtföljs av sin livakt psi-mutanten Boris balalajka .
Tycker jag inte! ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vilka buskispjäser eller pilsnerfilmer har liknande ordvitshumor som Mutant: Undergångens arvtagare?
Tycker inte det är värst intressant att debattera om det är buskis eller pilsner eller studentikost... Det är som en student som druckit för mycket pilsner och sedan vaknat i busken, såklart! :love:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det blir ju lite vad man gör det till men gangsterbossen al-ralph cappuccino tycker jag inte är så fyndigt utan bara dålig italiensk sterotyp . Han kunde lika gärna hetat herr Pizzarelli eller Tony riggatoni
Oooh... bra förslag!!!

;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Nu är vi så klart alla olika men en rörande majoritet av dom som jag spelat MUA med har vart eniga i att det är buskis och att det väldigt lätt blir Kalle anka av det hela och att just humorn som genomsyrar allt i MUA gör det svårt att ta det seriöst .
Nu bröt ju moderatorn ut denna diskussion just för att det inte finns Kalle Anka i Mutant...?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag tycker att det som faktiskt gör att humorn fungerar i MUA är att det är satt mot en värld av grova sociala orättvisor, rasism och klasskamp. Samt såklart att ingen in-game tycker att det är det minsta roligt att inskränkningen på mutanters rättigheter som Kjell Skarprättare tog fram kallas Kjellförtäckningen.
Exactamente!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu bröt ju moderatorn ut denna diskussion just för att det inte finns Kalle Anka i Mutant...?
Med tanke på settingen i MUA så borde ju Kalle anka existera . Kan man hitta serietidningen xmen på fyndlistan så borde man kunna hitta Kalle anka blaskor .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vem har sagt postapokalypsen blir bättre av att ta den seriöst...?
Ingen har sagt det vad jag vet , jag kan gärna spela humoristisk postapokalyps men så skall det också framgå av spelet att det är den tonen som skall råda. Hade MUA utgett sig för att vara en rent humorspel så skulle jag inte ha problem med den putslustighet som återkommer gång på gång i spelet .
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Ingen har sagt det vad jag vet , jag kan gärna spela humoristisk postapokalyps men så skall det också framgå av spelet att det är den tonen som skall råda. Hade MUA utgett sig för att vara en rent humorspel så skulle jag inte ha problem med den putslustighet som återkommer gång på gång i spelet .
Jag skulle tro det är samma mekanismer igång här som när en del människor hakar upp sig på bristande "historisk korrekthet" i fantasygenren. Vi har väl alla varierande tolerans för olika slags humor, eller andra saker som stör vår suspension of disbelief. I det här fallet tycker en del att MUAs humor är tramsig, och därmed att hela spelet är tramsigt, medan andra inte har det problemet.

Så det hela landar i tyckande och personlig smak. Jag tycker inte humorn är tramsig (över lag) utan snarare bidrar till MUAs charm.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle tro det är samma mekanismer igång här som när en del människor hakar upp sig på bristande "historisk korrekthet" i fantasygenren. Vi har väl alla varierande tolerans för olika slags humor, eller andra saker som stör vår suspension of disbelief. I det här fallet tycker en del att MUAs humor är tramsig, och därmed att hela spelet är tramsigt, medan andra inte har det problemet.

Så det hela landar i tyckande och personlig smak. Jag tycker inte humorn är tramsig (över lag) utan snarare bidrar till MUAs charm.
Jag har inte problem med humorn som så utan jag har problem med humorn i den kontexten att MUA inte har uttalat att det skall vara ett HUMORISTISKT rollspel .

Det blir för mig dissonans när man tar en setting som är full med mörk vardagsrealism och tunga svåra teman som rasism , klasskamp , förtryck osv och sedan placerar man karaktärer som är rena karikatyrer och dåliga stereotyper i den världen .

Jag vet inte hur andra ser på saken men jag har svårt för att inte börja gapskratta om slavhandlaren vi kämpar emot är en icke muterad äldre herre som kallas översten och går klädd i vit bommulskostym talar med sydstatsaccent och det skulle visa sig att alla hens slavar är muterade kycklingar.

Det är sånt man kan förvänta sig av MUA och tyvärr så går det inte riktigt hem hos mig .
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag har inte problem med humorn som så utan jag har problem med humorn i den kontexten att MUA inte har uttalat att det skall vara ett HUMORISTISKT rollspel .

Det blir för mig dissonans när man tar en setting som är full med mörk vardagsrealism och tunga svåra teman som rasism , klasskamp , förtryck osv och sedan placerar man karaktärer som är rena karikatyrer och dåliga stereotyper i den världen .

Jag vet inte hur andra ser på saken men jag har svårt för att inte börja gapskratta om slavhandlaren vi kämpar emot är en icke muterad äldre herre som kallas översten och går klädd i vit bommulskostym talar med sydstatsaccent och det skulle visa sig att alla hens slavar är muterade kycklingar.

Det är sånt man kan förvänta sig av MUA och tyvärr så går det inte riktigt hem hos mig .
Det är väl här vi skiljer oss åt. Jag kan tycka att ditt exempel med Översten bara ännu mer tydligt belyser det absurda i slavägeri. (Jäkligt bra koncept btw.) Att man skrattar åt parallellen med en företeelse i vår värld gör inte slavägandet i sig mindre hemsk. Inte heller tycker man mindre illa om Översten.

Det jag har problem med att förstå är slutsatsen att bara för att ett spel (eller snarare spelvärlden) har ordvitsar i sig, så skulle spelet med nödvändighet vara ett humorspel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Utan att ha läst särskilt mycket i MUA (har läst grundreglerna, Rebellen och överlevaren, Vid regnbågens slut, plus lite i Pirit) så förstår jag båda sidorna här. Jag kan tycka att humor är ett alldeles utmärkt sätt att tackla svåra ämnen. Jack Womack, en av mina favoritförfattare, har en otroligt bra mörk humor i sina cyberpunkböcker som är lite att allt är så överdrivet och sjukt och sadistiskt, men ingen i den världen verkar fatta det, hur sjuk är egentligen inte vår värld och vi är blinda för det?

Med det sagt, det måste ju göras finkänsligt, och det kan väldigt lätt gå fel. Jag fattar det som att slavhandlaren med de muterade kycklingarna är ett påhittat exempel? Det skulle jag ha väldigt svårt med. För det första så skulle jag inte gilla liknelsen mellan slavar och kycklingar, sen skulle jag inte gilla tanken på slavarna som ett kollektiv som man själv som utomstående ska förhålla sig till (kanske rädda). Det blir ju lite som prinsessan som är fången, man gör något mänskligt till ett objekt. Sen fattar jag att den påhittade författaren till den påhittade slavägaren skulle säga att det är meningen att slavägaren ska se slavarna som kycklingar, att det ska peka på hur sjukt det är med slaveri. Och jag fattar det, och jag är fullt övertygad om att den påhittade författaren ville väl men det landar inte bra hos mig.

Med detta sagt så menar jag inte att satiren i MUA är dålig, är inte säker på att jag håller med @Dr_Dängrot då jag själv inte läst något som jag tycker är över gränsen. Men jag fattar grejen. Jag fattar @Måns också, MUA har ju dragits sjukt länge med att det skulle vara buskis och det måste kännas rejält surt om man varit med och skrivit och velat få fram viktiga budskap som man vurmar för. Jag tror att folk som inte själva skrivit stora mängder material till rollspel inte riktigt förstår vilket hästjobb det är. Man ägnar ju flera timmar i veckan åt att arbeta på något som man inte får betalt för och där man rätt lätt hamnar i skottlinjen för väldigt svepande kommentarer (menar inte något specifikt nu, bara allmänt).

Men om jag får leka medlare så kanske vi kan enas om detta: Buskishumor har ofta inte politiska budskap och därför kanske det inte är helt rätt att kalla MUA buskis även om @Dr_Dängrot inte menade buskis på samma sätt som @Måns menade. MUA lutar istället mer åt satir. Det är väldigt subjektivt om viss satir är bra eller inte och @Dr_Dängrot känner att satiren i MUA inte träffar rätt för honom. Det är ju en högst personlig uppfattning och jag antar att han inte har något emot att andra upplever det på ett annat sätt.

Låter allt detta rimligt tycker ni? :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag har full förståelse för det och håller med om att humor kan vara en säkerhetsventil .

Jag kan dock i MUA's fall tycka att mycket av de mer seriösa teman drunkar i dålig humor och putslustiga namn . Det blir väldigt svårt att ta teman som rasism och klassförtyck seriöst om du skall rädda dom muterade slavarna ifrån piotr pistolokov som är en muterad björn som klär sig i gammal KGB uniform och ushanka och talar med rysk accent och hen åtföljs av sin livakt psi-mutanten Boris balalajka .
Men hur spelar du människa? Jag har spelat så sjukt mycket M:UA och kan inte känna in mig alls i det här. Och då skapade jag typ en egen dikttråd på det gamla järnringen forumet och hade diktbattles med kreti och pleti. Min karaktär blev inskriven i materialet Gustavio Frankelhane och det är ett schysst namn. Inte för att vara sån men om det inte är din kopp te varför tvingar du dig att dricka kopp efter kopp. Byt spel!!!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Franz skriver att MUA har dratts länge med att det är "buskis" om det är så att det dratts med detta "rykte" länge så kan ju jag inte ha varit den första (vilket jag för övrigt vet att jag inte är) som benämnt MUA som buskis.

Flertalet personer som jag talat med har exakt samma grievances som mig när det kommer till MUA att det är BUSKIS.

Om flertalet personer ser saken genom exakt samma glasögon kan det då kanske inte ligga en viss sanning i det dom ser ?

Ingen rök utan eld och allt det där ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men hur spelar du människa? Jag har spelat så sjukt mycket M:UA och kan inte känna in mig alls i det här. Och då skapade jag typ en egen dikttråd på det gamla järnringen forumet och hade diktbattles med kreti och pleti. Min karaktär blev inskriven i materialet Gustavio Frankelhane och det är ett schysst namn. Inte för att vara sån men om det inte är din kopp te varför tvingar du dig att dricka kopp efter kopp. Byt spel!!!
Jag spelar inte MUA och känner nog inte så många som gör så sen mitten på 2000-talet . Du vet man kommer till nya insikter med tidens gång , precis som när jag på 90-talet som nybliven rollspelare tyckte att drakar och demoner var kattens pyjamas men idag insett att att det finns betydligt bättre saker där ute på marknaden .
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Liite OT:


Det största bråk jag någonsin varit involverade i var om humorn i M:UA.

En ganska speciell spelare jag spelade med ett tag och några andra pratade rollspel. Då nämnde jag att jag körde M:UA väldigt bisarrt, med mycket fokus på både det grimdark:a och det studentikosa/humoristiska, det är en blandning jag gillar. Jag nämnde att jag hade Haitis marsch (från Djungelboken) som babarernas temalåt bland annat... Och han blir totalt vansinnig. För enligt honom fanns INGEN, absolut INGEN humor eller några ordvitsar alls i Mutant, INGA. Han blev skitsur. När en annan spelare som spelat Mutant mycket påpekade några ordvitsnamn (Herr Melin, Skrovmål) m.m så hävdade han att det bara var slump och inte alls menat som "roligt". Jag påpekade nån annan sån ordvitsgrej och han blev så arg och förbannad att han stormade ut ur rummet.

Sen nån månad senare så fikade jag med en gemensam bekant som undrade varför A*** var så arg på mig? Han sa att A*** hade ringt honom och pratat i flera timmar om hur jag (och alla andra!) spelade rollspel "FEL" och hur arg han var över det :p
 
Status
Not open for further replies.
Top