Humanist-arbetsmarknad-tråden

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Eftersom jag inte vill dra fokus från Ymirs specifika frågeställning tänkte jag ta de här frågeställningarna i en egen tråd. I största allmänhet, vad har folk för råd kring arbete och liknande med en humanistisk universitetsutbildning? Alla typer av råd kring hur man drar nytta av sådan kompetens är välkomna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Grundbulten i ett humanistiskt yrkesliv är att ha en (eller flera) partner med fast, välbetalt jobb.

Skämt åsido, har man en kompetens som lämpar sig för frilansuppdrag ska man inte dra sig för att starta enskild firma. Det kräver inga egentliga förkunskaper, all info om processen är lätt tillgänglig och det är lätt, lättare än många verkar tro att komma igång. All byråkrati för att komma igång tar egentligen bara några timmar. Bokföring är det enda som är ”svårt”, men man kan lära sig det man behöver under vägs.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Innebär utlandsflytt. Just nu finns inga "allmänna" uttagningar, så håll ett öga. Det krävs en hel del jobb och antagligen flera försök för att lyckas, så tålamod och plan b är bra!


PS: Låt er inte luras av att de här verkar riktade mot statsvetare och jurister. Det finns gott om språkvetare, historiker etc etc
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Tyvärr efterfrågar diplomatprogrammet generellt samhällsvetenskaplig och inte humanistisk kompetens.

En väg jag sett flera humanister gå är att engagera sig politiskt eller ideellt och sen använda kombon utbildning och politisk/ideell erfarenhet för att jobba med för utbildningen relevanta frågor inom kommun, landsting och stat. Politiskt engagemang bör nog va i ett riksdagsparti eller en lobbygrupp som inte är allt för radikal.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
...inte dra sig för att starta enskild firma.
Samtidigt bör man vara medveten om att en enskild firma som frilansare kan kräva väldigt mycket, framförallt till en början. Det gäller att bygga upp ett kontaktnät i branschen, vara flexibel med vilka uppdrag man tar på sig, vara villig att jobba oerhört mycket när uppdragen kräver det, planera sin ekonomi eftersom det kan komma perioder utan uppdrag, utföra sina uppdrag på ett bra sätt så att man bygger upp ett renommé och så vidare. Annorlunda uttryckt, en egenföretagare behöver vara något av en allkonstnär. Egenföretagande är i mångt och mycket också en livsstil och absolut inget som passar alla.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har hört Gunnar Wetterberg hävda att allt som krävs för att komma in på diplomatprogrammet är att man läser The Economist i två år. Dagens säkraste karriärtips!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Läs till korta lärarprogrammet.
Enda nackdelen är att historia-lärare är det som det råder minst brist på.
Bibliotekarieutbildningen är typ samma längd, om den läses som master. Nog båttre arbetsmarknad än för historielärare. Men, jag tror TS avsåg annat än ytterligare utbildningar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tyvärr efterfrågar diplomatprogrammet generellt samhällsvetenskaplig och inte humanistisk kompetens.
Stämmer verkligen detta? Jag hade förstått att diplomatprogrammet, liksom EU's concours och brittiska Fast Stream, inte kräver specifik statsvetenskaplig eller juridisk examen.

PS: Jag har definitivt träffat svenska diplomater som har en historieexamen i bagaget. Osäker på om de gått diplomatprogramment, men i västa fall finns väl isf andra ingångar.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har hört Gunnar Wetterberg hävda att allt som krävs för att komma in på diplomatprogrammet är att man läser The Economist i två år. Dagens säkraste karriärtips!
Nu är ju akademisk examen i ett för diplomater relevant ämne ett grundkrav i ansökan, och utlandsarbete meriterande (typ alla som kommer in har det). Gissningsvis syftar denne Wetterberg på antagningsprovet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Bibliotekarieutbildningen är typ samma längd, om den läses som master. Nog båttre arbetsmarknad än för historielärare. Men, jag tror TS avsåg annat än ytterligare utbildningar.
Ja, alltså, optimalfallet är ju att någon har råd på vad man kan göra nu med till exempel en master i idé- och lärdomshistoria, inte bara vad man kan utbilda sig vidare inom.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nu är ju akademisk examen i ett för diplomater relevant ämne ett grundkrav i ansökan, och utlandsarbete meriterande (typ alla som kommer in har det). Gissningsvis syftar denne Wetterberg på antagningsprovet.
Ja. Han förutsatte också att alla behärskar engelska och ytterligare ett språk flytande. För det gör ju alla.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Stämmer verkligen detta? Jag hade förstått att diplomatprogrammet, liksom EU's concours och brittiska Fast Stream, inte kräver specifik statsvetenskaplig eller juridisk examen.

PS: Jag har definitivt träffat svenska diplomater som har en historieexamen i bagaget. Osäker på om de gått diplomatprogramment, men i västa fall finns väl isf andra ingångar.
Nej, men samhällsvetenskap är bredare än så. Sen har jag för mig att formuleringen är vagare, typ ”relevant akademisk examen”. Historiker kan nog va relevant men svårligen konstvetare. Nu ska dock inte tråden kapas fortsatt tänker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
PS: Låt er inte luras av att de här verkar riktade mot statsvetare och jurister. Det finns gott om språkvetare, historiker etc etc
Och vill man inte flytta till Belgien och den mysiga staden Bryssel (ingen ironi, det är förvånande trevligt) är byråkratsektorn i Sverige en ganska bra gren. Visst många av de jobb man kan få som ny är kanske småtrista men de flesta organisationerna ha rätt goda möjligheter för folk att göra något annat inom några år och det finns faktiskt rätt många både kreativa och roliga uppgifter inom olika grenar. Visst tenderar de att dra till sig samhällsvetare i stor grad men faktum är att de flesta handläggartjänster ändå kräver att man lär sig dem på jobbet så vad de flesta arbetsgivare är ute efter är att man kan uppvisa en förmåga att arbeta med akademisk metod och lära sig det som krävs för tjänsten, så typ av examen är faktiskt mindre viktigt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Nej, men samhällsvetenskap är bredare än så. Sen har jag för mig att formuleringen är vagare, typ ”relevant akademisk examen”. Historiker kan nog va relevant men svårligen konstvetare. Nu ska dock inte tråden kapas fortsatt tänker jag.
Jag skulle dubbelkolla det. Följande står på regeringen.se

Ansökningskrav
För att söka till diplomatprogrammet krävs att du har en avslutad akademisk examen motsvarande minst en fil. kand. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska och goda kunskaper i minst ytterligare ett språk - företrädesvis arabiska, franska, mandarin, ryska, spanska eller tyska. Du har mycket goda allmänna kunskaper om det svenska samhället samt ett levande intresse för svensk inrikes- och utrikespolitik. Du har erfarenhet av att ha bott, studerat, praktiserat eller arbetat utomlands och ett stort intresse för omvärlden och olika kulturer. För att påbörja utbildningen krävs även B-körkort.

Därutöver förutsätts du vara ansvarstagande, ha hög integritet och gott omdöme. Du stimuleras av att verka i många olika roller och trivs med snabba förändringar. Du har god analytisk förmåga och kan formulera dig väl i tal och skrift, på svenska och engelska. Du har lätt att skapa kontakter och att samarbeta med andra. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.


Jag säger inte att det är ett alternativ för alla. Men har du jobbat/pluggat utomlands och pratar ett tredje språk förrutom engelska ser jag inget hinder. Sen är ju uttagningen hård.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ja, alltså, optimalfallet är ju att någon har råd på vad man kan göra nu med till exempel en master i idé- och lärdomshistoria, inte bara vad man kan utbilda sig vidare inom.
Frågan är ju vad kan du göra som någon utan en sådan examen (och dina andra kompetenser) inte kan, eller kan men på en lägre nivå. Fråga två är vem som kan tänka sig att betala för det.
 
Top