Nekromanti Hulkenfunderingar, realism mm

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
någon som samlar på flipperspel skall kanske inte prata så mycket om att använda hjärnan.
Jag tror inte att ett räknas som att samla (även om jag iofs är sugen på ett till).

Vad jag mer reagerar på är att jag i Trobergs inlägg är idén att detta skulle vara en NY trend. Jag är oerhört misstänksam mot idén att människan konstant skulle bli dummare och latare. Dumhet och lättja är konstanter. Isynnerhet blir jag misstänksam när människor hävdar att det är någon sorts sharp downturn just nu, eftersom det implicerar att 'dagens ungdom är minsann bra korkad!' (i motsats till gårdagens, när jag var ung).
Jag menar inte att fenomenet som sådant är nytt, samhället har alltid varit uppdelat i en liten intelligentia och en stor korkad massa. Vad som är nytt är hur media (och mjukvarubranchen) medvetet fördummar sina konsumenter för att man vill ha mer lättlurade och därmed mer lättkontrollerade köpare.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Untermensch?

Missförstå mig inte, det jag retar mig på är de människor som medvetet fördummar sig genom att undvika sådant som skulle kunna få dem att tänka eller behöva omvärdera hur de ser på saker. (...)
Alltså hur många sådana människor känner du då? Hur många är det som är så här? Jag tror att de flesta svenskarna inte är självfördummande. Jag tror bara att du drar alla över en kant för att du irriterar dig på en lite grupp människor. Alla som svarat i den här tråden håller ju med magoo. Tror du att det bara är ett sammanträffande? Att folk på det här forumet är smartare än genomsnittssvensken? Så är ju knappast fallet. Visst vi spelar rollspel vilket är kreativt och, kanske, kulturellt men jag tror knappast att det gör att vi söker andra sorts filmer än den vanlige svensken.
Det är jävligt elitistiskt att säga att du är så mycket bättre än den vanlige, korkade, bedrövliga, svensken.

/Balderk
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Untermensch?

Hej hej.

Sorgligt nog så tror jag att det faktiskt finns en liten smart "klick" och en stor dum massa. Jag måste faktiskt stämma in med Troberg och be er se hur de flesta svenskar agerar. Hur många svenskar vet egentligen hur världen ser ut? Nu menar jag inte formen utan det politiska och ekonomiska läget för människor utanför Sverige. Skulle man fråga runt lite på gatan så tror jag att resultatet hade blivit något som JayWalking.

Tzimisce som faktiskt gjort mensa testet och vet sitt IQ
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Untermensch?

Missförstå mig inte, det jag retar mig på är de människor som medvetet fördummar sig genom att undvika sådant som skulle kunna få dem att tänka eller behöva omvärdera hur de ser på saker. Sådana som aldrig lyssnar på en text så länge som en låt har en bra basgång att dansa till, sådana som tycker att man ska se vad en tavla föreställer och en konstnär är bättre ju mer fotografilikt resultatet är, sådana som inte hyr en film om inte titeln innehåller orden cyborg eller död, som inte ser på nyheterna för att det är så mycket otäckheter där.
Men lilla gubben. Jag kan förstå att man kan känna förakt mot folk som inte har vett nog att bry sig om sina medmänniskor, men att nedvärdera dem är knappast en bra lösning på problemet.

Det är ju ingen fråga om saken att vissa människor är smartare, och det kanske är lite större sannolikhet att en person med något större... kapacitet... kan söka sig till grupperingar där man betänker och analyserar istället för att bara ta emot. Men med den där attityden så kan folk börja se dig som en översittare, visar sin irritation, och du ser mer och mer ner på dessa "korkade" individer. En ond cirkel, lyssna bara på Darth Vader :gremwink:

Jag hyser inget agg eller liknande, men det kanske vore bäst att tänka om...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Untermensch?

Men är man dum om man inte bryr sig om politik, storföretag, världsekonomi och så vidare?

I så fall vart går gränsen, finns det några intressen man måste ha för att få räknas till überklassen? En briljant fysiker som inte bryr sig om världspolitiken, är han/hon dum?

Intressen och insatthet är inte detsamma som dumhet, men intelligentian vill gärna tro att de är bättre för att de begriper sig på svåra filmer, ifrågasätter den sociala situationen och så vidare. Jag tycker det inte är ett tecken på intelligens utan bara frågan om intressen och prioriteringar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch?

Men lilla gubben. Jag kan förstå att man kan känna förakt mot folk som inte har vett nog att bry sig om sina medmänniskor, men att nedvärdera dem är knappast en bra lösning på problemet.
Hur många gånger ska jag behöva säga det? Jag nedvärderar inte dem, de gör det själv. Jag nöjer mig med att se det som finns.

men det kanske vore bäst att tänka om...
Och leva i en pastellfärgad fantisivärld där alla är så smarta och ingen någonsin är korkad? Sorry, inte min grej.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch?

Alltså hur många sådana människor känner du då? Hur många är det som är så här? Jag tror att de flesta svenskarna inte är självfördummande. Jag tror bara att du drar alla över en kant för att du irriterar dig på en lite grupp människor. Alla som svarat i den här tråden håller ju med magoo. Tror du att det bara är ett sammanträffande? Att folk på det här forumet är smartare än genomsnittssvensken? Så är ju knappast fallet. Visst vi spelar rollspel vilket är kreativt och, kanske, kulturellt men jag tror knappast att det gör att vi söker andra sorts filmer än den vanlige svensken.
Rollspelare är faktiskt mer bildade och mer kulturellt intresserade än genomsnittssvensken. Jag tänker inte hänfalla till stereotyper genom att exemplifiera, men det finns vissa grupper/yrkeskategorier där man ibland undrar hur de över huvud taget kommer ihåg att andas.

Det här forumet har en högre standard än de flesta. Gå in på ett allmänt forum, i stil med de kommentarsmöjligheter som finns på vissa kvällstidningars siter så ser du vad genomsnittssvensken går för.

Verkligt exempel nyligen uppsnappat från frågesport på TV medan jag pysslade med att få TV-utgången på en dator att funka:

"I vilket europeiskt land är Jacques Chirac president?"
"Öh, ehm... Hm... Irak?"

Man kan ju inte låta bli att fundera på vad en sådan person vet om geografi, historia, språk (det låter ju inte direkt som ett arabiskt namn) och politik, eller hur mycket den personen måste aktivt undvika att komma i kontakt med några som helst nyheter. Tro mig, det är inte ovanligt med sådant.

Det är jävligt elitistiskt att säga att du är så mycket bättre än den vanlige, korkade, bedrövliga, svensken.
Jag har inte vid något tillfälle sagt att jag är bättre. Sluta påstå saker som jag inte sagt. Däremot är jag mer kulturellt bevandrad än genomsnittet, jag är mer allmänbildad än genomsnittet och jag är smartare än genomsnittet (åtminstone rörande logik och teknik). Det behöver inte betyda bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch?

Intressen och insatthet är inte detsamma som dumhet, men intelligentian vill gärna tro att de är bättre för att de begriper sig på svåra filmer, ifrågasätter den sociala situationen och så vidare. Jag tycker det inte är ett tecken på intelligens utan bara frågan om intressen och prioriteringar.
Intressena i sig är inte ett tecken på dumhet, men en person som nöjer sig med ett liv som går ut på att vända hamburgare hela dan på jobbet och sedan går hem och sätter sig och glor på antingen porrfilm eller hockey hela den vakna tiden är det.

Om man totalt saknar alla former av upptäckarlust så är man korkad anser jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Untermensch?

Men är man dum om man inte bryr sig om politik, storföretag, världsekonomi och så vidare?
Nej det är man inte... eller jo. Jag tycker inte man behöver veta allt eller jättemycket. Då så ska man ha en uppfattning om hur världen utanför sin skyddade villa/lägenhet ser ut.

En briljant fysiker som inte bryr sig om världspolitiken, är han/hon dum?
Dum? jo... Men inte ointelligent
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Untermensch?

Hallå!

Har Troberg eller någon annan här hävdat att han har bättre människovärde än någon annan? Jag har det inte och har heller inte sett någon annan göra det. Det enda som har sagts är att det finns duma och snarta människor.

Tzimisce som säger vad han tycker och konstaterar vad han uppfattar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Personligen så likställer jag korkad och dum med ointelligent. Din Och Tsimiscez definition av korkad låter jag stå för er. Jag kan inte heller förstå inställningen att ifall någon nöjer sig med det den har och gillar så är inte det tillräckligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?
Möjligen OT, men jag gillar inte uttrycket untermensch. Folk kan inte sklija på jämställdhet och jämlikhet. Alla människor har samma värde, men inte alla är lika. Vissa är inte lika smarta som andra. Så är det, hur politiskt inkorrekt det än låter. Har man väl insett det så är det väl inte så konstigt att man ser sig omkring och skattar hur stor andel det är?

Personligen så likställer jag korkad och dum med ointelligent.
Det gör jag också, men inte med lågt människovärde, vilket var vad jag blev beskylld för.

Jag kan inte heller förstå inställningen att ifall någon nöjer sig med det den har och gillar så är inte det tillräckligt.
Du missar poängen. Det är inte att vara nöjd som är problemet, det är att vara nöjd med en tillvaro där man inte är något annat än en biologisk robot.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Untermensch?

Och leva i en pastellfärgad fantisivärld där alla är så smarta och ingen någonsin är korkad? Sorry, inte min grej.
Och jag sa också att det finns olika grader av intelligens, men hur du än vill ha det är det ändå nervärderande att kalla någon för korkad.

Suck.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Det finns utforskad IQ och outnyttjad IQ (och outnyttjad ICQ :gremsmile: )
Om man på grund av uppväxt eller liknande inte får chansen att visa sin intelligens, är man korkad då? Som tex. en hyperintelligent medlem i en av de stammar som finns kvar i Afrikas jungler som inte får någon utbildning och inte kan läsa intellektuella böcker och analysera djup film, är han/hon korkad då?

Det låter som en ganska skev uppfattning av ordet dum.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Själv så är jag totalt urblåst vad det gäller dessa nedrans IQ-test... Hittar aldrig den påstådda logiken i dem....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch?

Och jag sa också att det finns olika grader av intelligens, men hur du än vill ha det är det ändå nervärderande att kalla någon för korkad.
Det är väl upp till dig att avgöra vad du lägger i orden, men för mig så är ord som ointelligent, dum, korkad, puckad och så vidare synonymer.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Untermensch? [ANT]

Missförstod du mig nu? Klart de är synonymer, men att kalla majoriteten utav alla människor korkad/ointelligent/puckad/trög är nedvärderande ändå... :gremconfused:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Borde det inte stå [OT] Untermensch?

Om man på grund av uppväxt eller liknande inte får chansen att visa sin intelligens, är man korkad då? Som tex. en hyperintelligent medlem i en av de stammar som finns kvar i Afrikas jungler som inte får någon utbildning och inte kan läsa intellektuella böcker och analysera djup film, är han/hon korkad då?
Nej, då är han obildad. En person som har förutsättningarna men inte vill lära sig något är dock korkad.

Det sagt så är obildade personer också ett problem i ett demokratiskt samhälle. Jag hörde en historia om en tant som röstade mot kärnkraften för att hon var rädd för atomer. Sådana människor gör att de som kan något i frågan drunknar i en flod av folk som tror att himlen ramlar ner. Tyvärr får det här mig att låta som en liberalist, men obildade människor är till skada för demokratin och dess mål. Till skillnad från liberalisterna (framför allt Manchester-liberalerna) som anser att de inte ska få rösta så anser jag att man bör utbilda dem. Jag anser att om man ska utge sig för att ha en åsikt så är det en skylidighet att informera sig.

Det här problemet syns tydligt i den unga demokratierna i exempelvis afrika, där man har en stor del av befolkningen med väldigt låg utbildning. Det gör dem lättledda och lättlurade, vilket utnyttjas skoningslöst av skrupelfria ledare och upprätthåller olämpliga och otidsenliga traditioner (arrangerade giftermål, könsstympning, vidskeplighet osv). Innan man kan få en fungerande demokrati där måste man ha ett fungerande socialt system, med en fungerande utbildning och ett brett genomslag på utbildningen. Detta kommer antagligen att ta minst en generation, men det måste ske. Inser man inte att bristen på utbildning är kärnan i problemet så kan man inte lösa det. Det har inget med att nedvärdera människor att göra, det är en ren problemanalys.

Jag tror att det är ett av de mest renodlade exemplen på skillnaden mellan dum och obildad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Untermensch? [ANT]

Klart de är synonymer, men att kalla majoriteten utav alla människor korkad/ointelligent/puckad/trög är nedvärderande ändå...
Om 75% av mänskligheten hade varit en meter långa och de återstående 25% hade varit tre meter, hade det varit nedsättande att kalla majoriteten för korta?

Nej, självklart inte. Varför det? Därför att det är en korrekt beskrivning av situationen.

Varför är vissa egenskaper så laddade att kommentera, medan andra är tabu? Ingen aning, men så länge det är korrekt så kommer jag inte att backa.

Snart kan man väl inte säga om en person är man eller kvinna utan att vara diskriminerande...
 
Top