Troberg
Sinister eater
Re: Untermensch? [ANT]
Läs tråden, jag har behandlat det flera gånger.
Hur mäter du intelligens?
Läs tråden, jag har behandlat det flera gånger.
Hur mäter du intelligens?
...och sagt olika saker varje gång.Läs tråden, jag har behandlat det flera gånger.
...och sagt olika saker varje gång.
Nej, då är han obildad. En person som har förutsättningarna men inte vill lära sig något är dock korkad.
Det sagt så är obildade personer också ett problem i ett demokratiskt samhälle. Jag hörde en historia om en tant som röstade mot kärnkraften för att hon var rädd för atomer. Sådana människor gör att de som kan något i frågan drunknar i en flod av folk som tror att himlen ramlar ner. Tyvärr får det här mig att låta som en liberalist, men obildade människor är till skada för demokratin och dess mål. Till skillnad från liberalisterna (framför allt Manchester-liberalerna) som anser att de inte ska få rösta så anser jag att man bör utbilda dem. Jag anser att om man ska utge sig för att ha en åsikt så är det en skylidighet att informera sig.

Är det deras fel att det blev så?
Om du skulle gå fram till en person och säga: "du är korkad" är du inte bara elak utan du demolerar denna persons självförtroende med rädsla på samma sätt som de andra negativa faktorerna jag nämde. Om du tror att personen ska må bättre för att du säger: "nej, du behöver inte ta det illa, låg intelligens är bara tabu, det är okej att du är dum i huvudet" så har du fel, fel, fel.
Du får ursäkta mig, men jag blir illa berörd när jag hör sånt här. Vi ska hjälpa våra medmänniskor, inte förolämpa dem.
Kan även nämna att Terminator2 är den största besvikelsen någonsin... Inte för att jag e fanatisk i ettan, men det är nog ändå den uppföljare jag tycker "fallit" längst från orginalet...
På vilket sätt då tänker du? Jag tycker nog att T2 är bättre än T1 och det är nog en hel del som håller med mig. T1 är snuskigt bra den med.
Om du slutade lägga in dina värderingar i orden så ser du att vi nog är ganska överens. Ersätt med något ord du inte tycker har en negativ värdelast och läs igen vad jag sagt.
Den här diskussionen har kört fast och kommer inte längre. Så länge folk inte kan se på ett ord neutralt utan en implicit värdeladdning kommer vi aldrig att kunna enas, eftersom man inte kommer att förstå att vi pratar om samma sak.

Jag såg om dem för ett tag sedan, och jag måste säga att ettan har åldrats mycket bättre än tvåan. Tvåans effekter som var häftiga då känns bara löjliga, medan ettans lite råare effketer överlever.

Man vet att en gråtande-barn-tavla är sämre än en en Goya, fast det inte finns ett mätinstrument som talar om det.

Du erkänner alltså att det inte går att stämpla en majoritet av mänskligheten som korkad och sedan hoppas att de ska ta åt sig av detta och försöka leva upp till någon vagt definierad standard?
Det kanske är dags att inse att intelligensnivå inte är det enda som avgör om man är en lycklig och värdefull medborgare eller ej? Att avfärda och nedvärdera någon bara för att denne inte är politiskt intresserad är faktiskt väldigt kränkande.

Jag har svårt att föreställa mig dig som en subtil person, men det kanske bara är jag.

Jag såg om dem för ett tag sedan, och jag måste säga att ettan har åldrats mycket bättre än tvåan. Tvåans effekter som var häftiga då känns bara löjliga, medan ettans lite råare effketer överlever.
Det är ungefär som att jämföra Alien och första Star Wars. De är ungefär jämngamla, men idag känns Alien betydligt fräschare, just för att den inte tar i så mycket för att vara ball och modern.
Och där terminator har sin mysiga och ganska ondskefulla stämning så är T2 mycket mer action-film för hela familjen, har alltid och kommer alltid störa mig på den...