Nekromanti [HT] Regelfrågor

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
166
Kanske regelfråga mer än errata, men...

Kan någon annan än en rollperson med värvet Magiker lära sig magi? För att lära sig nya besvärjelser, refereras till "om din rollperson är en magiker". Frågan är om magiker här refererar till värvet Magiker, eller mer allmänt till magikunnigt folk? Jag misstänker att det är den snävare tolkningen som gäller, men värt att kolla (så vet jag om det blir en husregel eller inte ;) )
 
Makaron;n202498 said:
Kanske regelfråga mer än errata, men...

Kan någon annan än en rollperson med värvet Magiker lära sig magi? För att lära sig nya besvärjelser, refereras till "om din rollperson är en magiker". Frågan är om magiker här refererar till värvet Magiker, eller mer allmänt till magikunnigt folk? Jag misstänker att det är den snävare tolkningen som gäller, men värt att kolla (så vet jag om det blir en husregel eller inte ;) )

För närvarande är det den snävare tolkningen som gäller. Det är värvet "magiker" som åsyftas.

Det finns en plan att i magiboken öppna möjligheten för andra att bli magiker och kunna lära sig besvärjelser, men genom en prövning.

Prövningen är i skisstadiet och inte speltestad än, och det kan kuttas ur det färdiga manuset om det visar sig att det inte funkar. Men tanken är att prövningen ska vara rätt skitfarlig. Det är en reell möjlighet att aspiranten antingen dör eller förvrids till ett monster (och tas över av spelledaren som, well, monster) – i vilket fall är risken inte negligerbar att du blir av med din rollperson. Men överlever du och klarar prövningen kan du börja lära dig besvärjelser.
 
Well, när det nu blev en ny tråd och allt (inte alls så att jag länge övervägde om jag skulle starta ny tråd eller använda befintlig):

Vad gäller för om man sitter på häst (eller liknande djur)? Fördelar? Nackdelar? Och vad har pållen för stats?
 
Också regelfrågor:
- Hur fungerar strid mot flera motståndare? Får man slå försvarsslag mot varje anfallare? Innebär det minskad chans efter den första?
- Hur fungerar sköld? Det finns stat för skada men inte för skydd?!? Om försvararen lyckas, men sämre än anfallaren, ger skölden då inget skydd alls? Och kan man anfalla med sköld??
 
McKatla;n204425 said:
Också regelfrågor:
- Hur fungerar strid mot flera motståndare? Får man slå försvarsslag mot varje anfallare? Innebär det minskad chans efter den första?
- Hur fungerar sköld? Det finns stat för skada men inte för skydd?!? Om försvararen lyckas, men sämre än anfallaren, ger skölden då inget skydd alls? Och kan man anfalla med sköld??

1) Ja, man får alltid slå ett försvarsslag om inget motsäger detta (som att man bara kan använda en sköld mot avståndsattacker utanför egen zon, tex)
2) Skölden kan användas vid försvar som vilken annan stridsfärdighet som helst som du kan försvara med (tex så är ju Bågskytte ett undantag). Sköldens två fördelar kommer från dess egenskaper - dels att man kan försvara sig mot avståndsanfall från långt ifrån, samt att du kan offra 1T6 Gard för att ge dig själv +1T6 i Skydd fram tills det är din tur igen.
 
Big Marco;n204443 said:
2) Skölden kan användas vid försvar som vilken annan stridsfärdighet som helst som du kan försvara med (tex så är ju Bågskytte ett undantag). Sköldens två fördelar kommer från dess egenskaper - dels att man kan försvara sig mot avståndsanfall från långt ifrån, samt att du kan offra 1T6 Gard för att ge dig själv +1T6 i Skydd fram tills det är din tur igen.

Tack för svar! Men vad betyder det att det finns en skadeangivelse för sköld i vapentabellen?
 
McKatla;n204445 said:
Tack för svar! Men vad betyder det att det finns en skadeangivelse för sköld i vapentabellen?

Att du kan bonka någon med skölden, så klart. :)
 
McKatla;n204445 said:
Tack för svar! Men vad betyder det att det finns en skadeangivelse för sköld i vapentabellen?

Att du kan dunka till motståndaren med skölden.

(Edit: What? Hur kunde jag missa Bolongos svar med 9 min?!)
 
Big Marco;n204443 said:
1) Ja, man får alltid slå ett försvarsslag om inget motsäger detta (som att man bara kan använda en sköld mot avståndsattacker utanför egen zon, tex).

Men blir det svårare ju fler man har att kämpa mot? T.ex ett snäpp svårare per motståndare utöver den första?
 
McKatla;n204451 said:
Men blir det svårare ju fler man har att kämpa mot? T.ex ett snäpp svårare per motståndare utöver den första?

Nej, i många andra spel är det ju så, men som reglerna i HT är skrivna har du oändligt antal försvarsslag med fullständig färdighet,

Inget hindrar dig att husregla in en svårighet om du tycker det känns bättre.

(Jag tänker istället husregla in en förbättring av sköldar, eftersom ingen vill använda dem med de skrivna reglerna.)
 
Makaron;n204391 said:
Vad gäller för om man sitter på häst (eller liknande djur)? Fördelar? Nackdelar? Och vad har pållen för stats?

Häst-material är inte skrivet än. Det finns ett avsnitt om det i Järn, men de beror på stridskorten och stansval en smula och är inte rakt av överförbara till Hjältarnas tid.
 
Krille;n204472 said:
Du får hemskt gärna publicera resultatet här. :cool:
Instämmer till fullo. Efter gruppens snabba titt på Järn finns det lite samma känsla här...
 
Lite osäker på om det här är bra ställe, men eftersom jag misstänker att det är lättare for moderatorer att bryta ut en diskussion än att lägga in den, så...

Några missar/konstigheter vi upptäckte med när man gör nya karaktärer:

Tjuv har en pilbåge eller ett armborst, men ingen färdighet att använda det (annat än fria tärningar). Det enda distansvapen hen kan förväntas vara bra på, är kastknivar... som hen inte har några (om inte SL säger att dess 4 dolkar kan bytas mot kastknivar)

Ädling kan ha en ridhäst, men saknar sadel och dylikt för den.

Äventyrarutrustningspaketet innehåller inte ett vattenskinn, trots att detta torde vara något man kan förvänta sig att varje äventyrare vill ha (inte heller vildmarksutrustningen gör det). Miss, eller avsiktligt?

Äventyrarutrustningen innehåller även en oljelampa, men ingen olja till denna. Dito, miss eller avsiktligt?

Slutligen, de flesta Värv kan välja någon form av distansvapen, men ammunition till detta ingår inte...

(Min bedömning som SL var att 20 pilar/armborstlod ingick om man valde ett distansvapen, samt att en sats olja och ett vattenskinn ingick i äventyrarutrustningen)
 
Jag har bara tillgång till snabbreglerna nu, och min regelbok är utlånad, så jag ställer frågan här:

Hur exakt fungerar snäpp? Min tolkning är som följer:

Ett slag som är öppnat 2 snäpp kommer alltid lyckas om entalstärningen visar 1 eller 2, oavsett om du slår under eller över ditt färdighetsvärde. På samma sätt kommer ett slag som är stängt 2 snäpp alltid misslyckas om entalstärningen visar 1 eller 2. Stämmer det?

Tycker verkligen det skulle behövas ett exempel på det i snabbreglerna, då den här delen är lite luddigt beskriven.
 
Guran89;n219052 said:
Ett slag som är öppnat 2 snäpp kommer alltid lyckas om entalstärningen visar 1 eller 2, oavsett om du slår under eller över ditt färdighetsvärde. På samma sätt kommer ett slag som är stängt 2 snäpp alltid misslyckas om entalstärningen visar 1 eller 2. Stämmer det?

Exakt så!

Guran89;n219052 said:
Tycker verkligen det skulle behövas ett exempel på det i snabbreglerna, då den här delen är lite luddigt beskriven.

Jag ska kolla på det så fort jag får möjlighet.
 
Nästa fundering. Exploderande tärningar. Som det står skrivet nu (på sida 5 och 43) tolkar jag det som att helt enkelt slår ytterligare 1T6 per sexa då får, men räknar in sexan i resultatet? Du plockar alltså inte bort sexan och slår två nya tärningar som i exempelvis Eon?
 
Guran89;n220260 said:
Nästa fundering. Exploderande tärningar. Som det står skrivet nu (på sida 5 och 43) tolkar jag det som att helt enkelt slår ytterligare 1T6 per sexa då får, men räknar in sexan i resultatet? Du plockar alltså inte bort sexan och slår två nya tärningar som i exempelvis Eon?

Nej du rullar en tärning till tills du inte slår fler sexor och räknar ihop alla sexorna samt sista slaget.
 
Bolongo;n204452 said:
Nej, i många andra spel är det ju så, men som reglerna i HT är skrivna har du oändligt antal försvarsslag med fullständig färdighet,

Inget hindrar dig att husregla in en svårighet om du tycker det känns bättre.

(Jag tänker istället husregla in en förbättring av sköldar, eftersom ingen vill använda dem med de skrivna reglerna.)


Mina spelare körde utan sköldar tills jag började slänga in mycket bågskyttar. Plötsligt är den där "träbiten" ganska användbar.
 
Back
Top