Nekromanti [HT] Regelfrågor

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Har två frågor (än så länge).
1. Angående förbinda skador står det att man bara kan förbinda en person en gång per strid och att varje förband som används för slaget gör det ett snäpp lättare. Vad menas med "varje förband"?

2. Angående lönnmord. Blir automatisk träff och möjligen förhöjd skada om målet är helt oförberedd. Hur ska man tolka det här vid avståndsappen? Att skära halsen av nån är visserligen enkelt på ett offer som inte ens vet att du är där, men känns som att man för det inte är garanterad en träff med pilbåge. Nåt extra borde man dock få.

Tack på förhand!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Är det färdigheten Vältalighet som används om man ska ljuga, bluffa, dra en rövarhistoria, övertyga om osanning m.m.? Eller Skaldekonst för att "dikta ihop något".
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
mannen i skogen: Står under vältalighet att bluffa ingår i färdigheten.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Just ja, hade en fråga till:

Kan man använda manöver som försvar mot en attack?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jouna;n236071 said:
Har två frågor (än så länge).
2. Angående lönnmord. Blir automatisk träff och möjligen förhöjd skada om målet är helt oförberedd. Hur ska man tolka det här vid avståndsappen? Att skära halsen av nån är visserligen enkelt på ett offer som inte ens vet att du är där, men känns som att man för det inte är garanterad en träff med pilbåge. Nåt extra borde man dock få.
Alla stridsreglerna är utformade för strider på ganska korta avstånd och mot aktiva motståndare. Om så inte är fallet får spelledaren bedöma om slaget ska öppnas eller spärras ett antal snäpp beroende på omständigheterna, det finns inga tydliga regler för det.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jouna;n236075 said:
Just ja, hade en fråga till:

Kan man använda manöver som försvar mot en attack?
Nej, det är bara stridsfärdigheterna som kan användas vid försvarsslag. Ska man ducka för ett anfall använder man med andra ord Slagsmål.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Tack för svaren!

Angående Lönnmord syftade jag på avsnittet "lönnmord och nådastöt" på sida 45 som beskriver vad som händer om du är helt oupptäckt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jouna;n236071 said:
Har två frågor (än så länge).
1. Angående förbinda skador står det att man bara kan förbinda en person en gång per strid och att varje förband som används för slaget gör det ett snäpp lättare. Vad menas med "varje förband"?
Förband kostar 1s styck (utrustningslistan s.23). Tänk på det som "laddningar" i ett "healer's kit".

Det är förstås lite oavsiktligt komiskt att det blir lättare att lyckas med sitt slag om man virar in patienten i så många bandage att hen ser ut som en mumie...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jouna;n236071 said:
1. Angående förbinda skador står det att man bara kan förbinda en person en gång per strid och att varje förband som används för slaget gör det ett snäpp lättare. Vad menas med "varje förband"?
De finns i utrustningslistan sidan 23 och kostar 1 s styck. Typ en sån här fast utan snoffsigt tryck och mer primitiv paketering:



Jouna;n236071 said:
2. Angående lönnmord. Blir automatisk träff och möjligen förhöjd skada om målet är helt oförberedd. Hur ska man tolka det här vid avståndsappen? Att skära halsen av nån är visserligen enkelt på ett offer som inte ens vet att du är där, men känns som att man för det inte är garanterad en träff med pilbåge. Nåt extra borde man dock få.
Huruvida regeln på sidan 45 kan användas för avståndsvapen är lite upp till dig att bedöma. Jag tycker att den borde det, om inte annat för att knivkastande tjuvar ska kunna mäta sig med dödsmördarriddare.

Jouna;n236075 said:
Kan man använda manöver som försvar mot en attack?
Nej. Använd Slagsmål, som Zadrith sa. Däremot skulle den kunna användas för att undvika Indiana Jones-fällor som pilar ur väggen eller jättelika rullande stenblock.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Tack så hemskt mycket! Nu blev allt klarare. Ja du har en bra poäng i det Krille. Nu ska jag vara sl och inte spelare men hade jag spelat hade jag kört tjuv och använt alla möjligheter till lönnmord jag bara kunde ????
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Ny fråga: nya karaktärer till en pågående kampanj (för att en del karaktärer trillar av pinn, för att folk tillkommer med mera): hur bör dessa göras för att vara på samma "nivå" som redan aktiva karaktärer? Skapas de precis som en ny karaktär, eller får de någon form av bonus (fria påslagstärningar, kanske?)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Makaron;n236596 said:
Ny fråga: nya karaktärer till en pågående kampanj (för att en del karaktärer trillar av pinn, för att folk tillkommer med mera): hur bör dessa göras för att vara på samma "nivå" som redan aktiva karaktärer? Skapas de precis som en ny karaktär, eller får de någon form av bonus (fria påslagstärningar, kanske?)

Jag skulle inte låta nya rollpersoner få en bonus vid skapelsen bara för att de övriga är veteraner. Dels är HT inte ett balanserat spel på det sättet, och dels för att även helt nyskapade personer är rätt bra på de färdigheter som de bör bemästra redan från start.

Vad är det som gör att du känner/tycker att nya RPer behöver bli bättre från start?
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Big Marco;n236600 said:
Vad är det som gör att du känner/tycker att nya RPer behöver bli bättre från start?
Mest ren ryggmärgsreflex (vi har kanske kört lite för mycket med level-system i gruppen).
 
Top