Nekromanti [HT] Regelfrågor

Har två frågor (än så länge).
1. Angående förbinda skador står det att man bara kan förbinda en person en gång per strid och att varje förband som används för slaget gör det ett snäpp lättare. Vad menas med "varje förband"?

2. Angående lönnmord. Blir automatisk träff och möjligen förhöjd skada om målet är helt oförberedd. Hur ska man tolka det här vid avståndsappen? Att skära halsen av nån är visserligen enkelt på ett offer som inte ens vet att du är där, men känns som att man för det inte är garanterad en träff med pilbåge. Nåt extra borde man dock få.

Tack på förhand!
 
Är det färdigheten Vältalighet som används om man ska ljuga, bluffa, dra en rövarhistoria, övertyga om osanning m.m.? Eller Skaldekonst för att "dikta ihop något".
 
mannen i skogen: Står under vältalighet att bluffa ingår i färdigheten.
 
Just ja, hade en fråga till:

Kan man använda manöver som försvar mot en attack?
 
Jouna;n236071 said:
Har två frågor (än så länge).
2. Angående lönnmord. Blir automatisk träff och möjligen förhöjd skada om målet är helt oförberedd. Hur ska man tolka det här vid avståndsappen? Att skära halsen av nån är visserligen enkelt på ett offer som inte ens vet att du är där, men känns som att man för det inte är garanterad en träff med pilbåge. Nåt extra borde man dock få.

Alla stridsreglerna är utformade för strider på ganska korta avstånd och mot aktiva motståndare. Om så inte är fallet får spelledaren bedöma om slaget ska öppnas eller spärras ett antal snäpp beroende på omständigheterna, det finns inga tydliga regler för det.
 
Jouna;n236075 said:
Just ja, hade en fråga till:

Kan man använda manöver som försvar mot en attack?

Nej, det är bara stridsfärdigheterna som kan användas vid försvarsslag. Ska man ducka för ett anfall använder man med andra ord Slagsmål.
 
Tack för svaren!

Angående Lönnmord syftade jag på avsnittet "lönnmord och nådastöt" på sida 45 som beskriver vad som händer om du är helt oupptäckt.
 
Jouna;n236071 said:
Har två frågor (än så länge).
1. Angående förbinda skador står det att man bara kan förbinda en person en gång per strid och att varje förband som används för slaget gör det ett snäpp lättare. Vad menas med "varje förband"?

Förband kostar 1s styck (utrustningslistan s.23). Tänk på det som "laddningar" i ett "healer's kit".

Det är förstås lite oavsiktligt komiskt att det blir lättare att lyckas med sitt slag om man virar in patienten i så många bandage att hen ser ut som en mumie...
 
Jouna;n236071 said:
1. Angående förbinda skador står det att man bara kan förbinda en person en gång per strid och att varje förband som används för slaget gör det ett snäpp lättare. Vad menas med "varje förband"?

De finns i utrustningslistan sidan 23 och kostar 1 s styck. Typ en sån här fast utan snoffsigt tryck och mer primitiv paketering:

042uLX4oCUgU


Jouna;n236071 said:
2. Angående lönnmord. Blir automatisk träff och möjligen förhöjd skada om målet är helt oförberedd. Hur ska man tolka det här vid avståndsappen? Att skära halsen av nån är visserligen enkelt på ett offer som inte ens vet att du är där, men känns som att man för det inte är garanterad en träff med pilbåge. Nåt extra borde man dock få.

Huruvida regeln på sidan 45 kan användas för avståndsvapen är lite upp till dig att bedöma. Jag tycker att den borde det, om inte annat för att knivkastande tjuvar ska kunna mäta sig med dödsmördarriddare.

Jouna;n236075 said:
Kan man använda manöver som försvar mot en attack?

Nej. Använd Slagsmål, som Zadrith sa. Däremot skulle den kunna användas för att undvika Indiana Jones-fällor som pilar ur väggen eller jättelika rullande stenblock.
 
Tack så hemskt mycket! Nu blev allt klarare. Ja du har en bra poäng i det Krille. Nu ska jag vara sl och inte spelare men hade jag spelat hade jag kört tjuv och använt alla möjligheter till lönnmord jag bara kunde ????
 
Ny fråga: nya karaktärer till en pågående kampanj (för att en del karaktärer trillar av pinn, för att folk tillkommer med mera): hur bör dessa göras för att vara på samma "nivå" som redan aktiva karaktärer? Skapas de precis som en ny karaktär, eller får de någon form av bonus (fria påslagstärningar, kanske?)
 
Makaron;n236596 said:
Ny fråga: nya karaktärer till en pågående kampanj (för att en del karaktärer trillar av pinn, för att folk tillkommer med mera): hur bör dessa göras för att vara på samma "nivå" som redan aktiva karaktärer? Skapas de precis som en ny karaktär, eller får de någon form av bonus (fria påslagstärningar, kanske?)


Jag skulle inte låta nya rollpersoner få en bonus vid skapelsen bara för att de övriga är veteraner. Dels är HT inte ett balanserat spel på det sättet, och dels för att även helt nyskapade personer är rätt bra på de färdigheter som de bör bemästra redan från start.

Vad är det som gör att du känner/tycker att nya RPer behöver bli bättre från start?
 
Big Marco;n236600 said:
Vad är det som gör att du känner/tycker att nya RPer behöver bli bättre från start?
Mest ren ryggmärgsreflex (vi har kanske kört lite för mycket med level-system i gruppen).
 
Back
Top