Nekromanti [HT] Husregler

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jag vill inte vara alltför kritisk mot andras idéer... men personligen undviker jag regler som kräver att du kommer ihåg (eller bokför) vem som gjort vad mot vem. Det går emot vad jag uppfattar som HT:s designethos.

Med det sagt, om ni i era kampanjer inte trivs med enkelheten och vill lägga på fler lager av crunch - kör på, bara.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Daikil;n210062 said:
Någon mer än jag som känner att det skulle vara kul att ge RP mera värvförmågor att använda? Kommer inte på något vettigt sätt att hitta en bra regel för milestone där rp kan få välja en till. Överväger att skriva fler värvförmågor utöver de som finns så att man har mer att välja på. Typ kanske 9 värvförmågor per värv och låta rp lära sig 2 utöver den man får när karaktären skapas.
Milestone låter förbaskat vettigt och enkelt. Jag tror dock att det är bättre med en mer allmängiltig lista med "värvsförmågornas greatest hits" plus en klase nya förmågor som inte nödvändigtvist är låst till ett värv, eftersom om man gör en lista per värv måste man göra en ny sån lista per värv, och det blir jobbigt.

Jag tror mer på att låta värvsförmågorna vara "starten" som du har med dig från förut, och nya värvsförmågor får man under äventyr/genom gudarnas försorg/från blod, svett och tårar, snarare än från sin bakgrund. Så där kan man låta spelaren välja mer fritt.

Daikil;n210062 said:
Grundtanken är mest att jag vill ge RP mer att använda sin gard till utöver att ha det som extra hälsa men jag kommer inte på något annat smidigt för detta än att skapa mer värvförmågor.
En sak man skulle kunna göra med Gard är att införa lite fler anfallsvarianter. Exempelvis en klurig fint som kostar 1T6 Gard men öppnar anfallsslaget två snäpp, eller ett kraftfullt anfall som kostar 1T6 Gard men ger +1T6 skada. Ett par grundläggande sådana anfallsvarianter skulle kunna finnas tillgänglig för alla.

Vi funderade faktiskt på något sådant, så att Gard blev mer av en taktisk resurs att hantera, men valde att inte ha med det i grundboken av plats- och enkelhetsskäl. "Ladda upp" och "Jag tar smällen" är det som var kvar av de tankarna.
 

Daikil

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
6
Jag valde att följa samma regler som för att lära sig besvärjelser bara att istället för att slå lärdom slår man en färdighet relevant till förmågan för att lära sig den. Sen funderar jag på att istället för att kräva en lärare eller en skrift som beskriver hur man utövar en teknik kräva dubbelt så många lyckade slag för att lära sig förmågan utan lärare/skrift.
Här följer några förmågor jag tänkt speltesta.

Bärsärk
Du får egenskapen ursinne på alla vapen i närstrid.
Närstridsfärdighet

Stridsrop
Betala 1T6 Gard för att utföra ett stridsrop. Fiender slår et slag mot viljestyrka eller
distraheras och måste fokusera sina anfall mot dig i 1T6 rundor. Denna förmåga fungerar automatiskt mot
kanonmat.
Styrkeprov, uthållighet eller viljestyrka.
(Denna förmåga är jag inte helt säker på, den känns lite för "TV-spelig" och kanske lite för stark?)

Skjutvana
Du kan använda otympliga avståndsvapen varje runda som om dessa inte var otympliga utan att
betala gard. Notera att detta inte innebär att du kan använda ett otympligt avstånds vapen
i en zon med egenskapen "snävt".
Bågskytte

Gick upp i rök
betala 1T6 gard för att slå gömma sig mitt i strid.
Notera att det behöver finnas ett rimligt gömställe och om dina fiender inte är distraherade med annat blir slaget mycket svårt.
Gömma sig
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
En möjlighet till förbättring i den övre änden av skalan, som inte ens behöver speltestas, eftersom vi vet precis vad den ger för resultat:

Förbättringsslag på 96 eller över är alltid lyckade, oavsett färdighetsvärdet. Färdighetsvärdet kan bli mer än 100. Allt som överskjuter 100 adderas till resultatet när ett slag mot färdigheten lyckas.

Att jag är så säker på denna regel beror på att den är direkt kopierad från Pendragon. Dess nackdel är mer huvudräkning vid bordet. Men de spelare som prompt vill ha superhöga färdigheter kan gott få ta den nackdelen. ;)

P.S. Notera att jag inte översatt den delen av Pendragon-regeln som leder till högvis med crits. Jag är mer tveksam till dess effekter. Men för den som är nyfiken skulle den lyda: alla resultat över 100 räknas som exceptionellt lyckade.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Daikil;n210062 said:
Någon mer än jag som känner att det skulle vara kul att ge RP mera värvförmågor att använda? Kommer inte på något vettigt sätt att hitta en bra regel för milestone där rp kan få välja en till. Överväger att skriva fler värvförmågor utöver de som finns så att man har mer att välja på. Typ kanske 9 värvförmågor per värv och låta rp lära sig 2 utöver den man får när karaktären skapas.
Grundtanken är mest att jag vill ge RP mer att använda sin gard till utöver att ha det som extra hälsa men jag kommer inte på något annat smidigt för detta än att skapa mer värvförmågor.
Tankar kring detta?
Ta en titt på mina tankar kring det i den här tråden:
https://www.rollspel.nu/threads/70902
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Efter fler speltest med mer erfarna och regelkritiska spelare är konsensus att Manövrer är bättre än alla andra färdigheter. Den gör fler viktiga saker än något annat, i ett paket.

Jag kan tänka mig några olika reaktioner på detta.

A) Säga att det är OK om det är litet obalanserat.

B) Dela upp Manövrer i två färdigheter på något sätt. Kanske en för de snabba reflexerna (reaktiva handlingar), och en för atletiska övningar som tar litet tid och planering.

C) Helt sonika ta bort dess stridskapacitet. Om du vill ducka i närstrid istället för att parera, använd Slagsmål. Att ducka pilar går helt bort (vilket gör sköldar ännu viktigare).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
En annan kommentar gäller Utmaningar. Eftersom det inte finns något som hindrar en RP att slå alla slagen, så blir vissa typer av Utmaning mer eller mindre automatiskt enmansshower. Exempelvis, om man har en Stigfinnare i gruppen, blir det aldrig av att någon annan slår under resor el. dyl.

Samtidigt finns det vissa Utmaningar som bör gå att göras av en person. Det är klurigt att lösa...

Kanske kunde man göra en bedömning av huruvida en viss situation har en tidsbegränsning eller inte - och om den har det, får ingen RP slå fler än 2 av slagen?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Bolongo;n217056 said:
En annan kommentar gäller Utmaningar. Eftersom det inte finns något som hindrar en RP att slå alla slagen, så blir vissa typer av Utmaning mer eller mindre automatiskt enmansshower. Exempelvis, om man har en Stigfinnare i gruppen, blir det aldrig av att någon annan slår under resor el. dyl.

Samtidigt finns det vissa Utmaningar som bör gå att göras av en person. Det är klurigt att lösa...

Kanske kunde man göra en bedömning av huruvida en viss situation har en tidsbegränsning eller inte - och om den har det, får ingen RP slå fler än 2 av slagen?

Eller att alla slagen spärras ett snäpp för varje slag man gör själv utöver det första
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Bolongo;n217053 said:
Efter fler speltest med mer erfarna och regelkritiska spelare är konsensus att Manövrer är bättre än alla andra färdigheter. Den gör fler viktiga saker än något annat, i ett paket.

Jag kan tänka mig några olika reaktioner på detta.

A) Säga att det är OK om det är litet obalanserat.

B) Dela upp Manövrer i två färdigheter på något sätt. Kanske en för de snabba reflexerna (reaktiva handlingar), och en för atletiska övningar som tar litet tid och planering.

C) Helt sonika ta bort dess stridskapacitet. Om du vill ducka i närstrid istället för att parera, använd Slagsmål. Att ducka pilar går helt bort (vilket gör sköldar ännu viktigare).
Den har väl ingen stridskapacitet? "När du försvarar dig slår du mot en stridsfärdighet för någon av de vapen du har i handen eller slagsmål. Du kan inte använda Bågskytte eller Kastvapen för försvarsslaget."
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Zadrith;n217059 said:
Den har väl ingen stridskapacitet? "När du försvarar dig slår du mot en stridsfärdighet för någon av de vapen du har i handen eller slagsmål. Du kan inte använda Bågskytte eller Kastvapen för försvarsslaget."
Doh! Vid en närmare läsning av regelboken har du rätt.

Jag har blandat ihop det med Järn, där Manövrer är tillåtet för försvarsslag. Fast nu när jag tänker på det, finns det inte någon tråd där det också diskuterades?

Tillägg: hittar ingen sådan diskussion vid snabb sökning genom forumet, men det borde finnas en. ;)
På s. 56 i Järn står nämligen dels att den "kan användas för försvarsslag", men också att "våldsamheter ingår inte, utan är egna färdigheter."
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Bolongo;n217061 said:
Doh! Vid en närmare läsning av regelboken har du rätt.

Jag har blandat ihop det med Järn, där Manövrer är tillåtet för försvarsslag. Fast nu när jag tänker på det, finns det inte någon tråd där det också diskuterades?

Tillägg: hittar ingen sådan diskussion vid snabb sökning genom forumet, men det borde finnas en. ;)
På s. 56 i Järn står nämligen dels att den "kan användas för försvarsslag", men också att "våldsamheter ingår inte, utan är egna färdigheter."
Jag har faktiskt husreglat det åt andra hållet för att inte avståndsvapen inte ska vara riktigt lika dödliga:

Manövrer kan användas för försvarsslag mot avståndsvapen om anfallet kommer från en annan zon än den där försvararen befinner sig. Om det är ett skjutvapen och anfallet kommer från en angränsande zon är det två snäpp svårare. Den kan däremot inte användas för försvarsslag mot närstridsanfall eller anfall med avståndsvapen i från samma zon.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Det gör att jag kanske måste fundera över husregeln som startade hela den här tråden. Sköldar, alltså.

Jag menar, det står ändå i beskrivningen av Manövrer att man kan "ducka" med den, men det är väl mer att ducka för fällor eller naturfenomen - alltså "angrepp" där det inte finns någon som medvetet siktar på dig.

Så om sköldar är det enda sättet att försvara mot avståndsanfall från en annan zon, minskar kanske behovet att förbättra reglerna för dem? Hmmm. Njä. Jag tror fortfarande att de allra flesta strider kommer att ske inom en zon, och tycker fortfarande att det behöver vara mer attraktivt att använda dem i närstrid.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Bolongo;n217077 said:
Det gör att jag kanske måste fundera över husregeln som startade hela den här tråden. Sköldar, alltså.

Jag menar, det står ändå i beskrivningen av Manövrer att man kan "ducka" med den, men det är väl mer att ducka för fällor eller naturfenomen - alltså "angrepp" där det inte finns någon som medvetet siktar på dig.

Så om sköldar är det enda sättet att försvara mot avståndsanfall från en annan zon, minskar kanske behovet att förbättra reglerna för dem? Hmmm. Njä. Jag tror fortfarande att de allra flesta strider kommer att ske inom en zon, och tycker fortfarande att det behöver vara mer attraktivt att använda dem i närstrid.

Jag har husreglat sköldar så att de är två snäpp lättare att försvara sig med.

För mig fungerar eftersom det ger mest bonus för dåliga kämpar vilket jag tycker stämmer bra med verkligheten eftersom sköld och enhandsvapen är en ganska lätt stridsteknik att använda även för otränade kämpar. För skickliga kämpar gör det inte samma fördel vilket gör att de lika gärna kan använda en lite häftigare stridsteknik.

De ger ingen bonus vid försvar mot avståndsvapen, bortsett från att det faktiskt går att försvara sig med dem mot avståndsvapen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Bolongo;n217077 said:
Jag menar, det står ändå i beskrivningen av Manövrer att man kan "ducka" med den, men det är väl mer att ducka för fällor eller naturfenomen - alltså "angrepp" där det inte finns någon som medvetet siktar på dig.
Jag har alltid läst som icke-stridig, som i att man duckar bakom ett buskage när någon spanar åt ens håll, eller om en bom på ett segelfartyg håller på att träffa dig i skallen.
 
Top