Nekromanti [HT] Husregler

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Det jag efter bara några spelmöten ser ett behov av att husregla är sköldar.

Grundproblemet är att färdigheten Sköldkamp inte gör något som inte andra färdigheter gör lika bra eller bättre. Du kan anfalla med den, men andra vapenfärdigheter låter dig göra mer skada. Du kan försvara mot närstrid, men det gör andra vapenfärdigheter lika bra. Du kan försvara mot avståndsstrid, men det gör Manövrer lika bra, och den färdigheten vill du ändå ha för att den gör så mycket mer. Så varför skall någon bry sig om att bygga upp färdigheten? (Detta är f.ö. frågan man måste ställa till varje färdighet i ett BRP-system.)

Sköldar har en Egenskap till, men den vill ingen aktivera utom i gränsfall. Byta 1T6 Gard mot 1T6 Skydd? Det är bara vettigt om du är ganska säker på att du kommer att bli träffad, och träffad av mer än 1 attack under rundan. Alltså kommer du bara att utnyttja Skyddande om du är totalt övermannad av fiender. Vilket inte stämmer med hur sköldar används i verkligheten - de har historiskt ansetts vara nyttiga även i strid man mot man. Till yttermera visso: det finns inget krav på färdighetsanvändning för denna Egenskap, så om du vill använda den kan du bara bära omkring en sköld som hänger passivt på din arm, och aldrig investera något i färdigheten Sköldkamp.

Hur skall vi komma åt detta? Min allmänna princip för husregler är samma som för vetenskapliga experiment: ändra bara en variabel i taget, och det mycket försiktigt, vänta och se vad som händer innan ytterligare ändringar görs.

En väg att gå vore att nerfa andra färdigheter. För Manövrer skulle man kunna göra det i realismens namn: att ducka pilar funkar egentligen bara på film. Man skulle kunna säga att försvar med Manövrer förbrukar din handling för rundan, eller att den kräver någon terräng du kan kasta dig i skydd bakom. För andra vapenfärdigheter är det svårare att komma på någon ändring som både är verklighetstrogen och spelbar. I vilket fall är nerfar tråkiga, och jag undviker dem om alls möjligt.

Andra vägen är att buffa sköldar. Men inte för mycket - jag vill inte göra dem så bra att ingen går hemifrån utan dem, för då kan man inte ha de mer filmiska hjältarna som förkastar sköldar utan att straffas hårt för det.

Så mitt förslag är att ändra Skyddande till det följande:
"Om du använder Sköldkamp för att slå ett försvarsslag, får du +1T6 Skydd mot det anfallet."

Det gör sköldar till en trade-off: du får effektivt sett mer pansar, mot priset att investera i en färdighet till.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Under avdelningen husregler funderar jag på att genomföra följande i min spelgrupp (detta om imagen har ett bättre förslag):
"Om du slåss mot flera motståndare ökar svårigheten med ett snäpp per motståndare utöver den första."
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
McKatla;n204519 said:
"Om du slåss mot flera motståndare ökar svårigheten med ett snäpp per motståndare utöver den första."
Jag förstår vad du är ute efter, men definitionen av när man egentligen slåss mot flera motståndare är oklar. Det är också oklart om det gäller både anfalls- och försvarsslag, eller bara det senare.
Så jag skulle formulera det så här:
"För varje försvarsslag efter det första under en runda ökar svårigheten kumulativt med ett snäpp."

Med det sagt, så tänker jag i vilket fall inte använda den regeln själv. ;)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag skulle ha gjort så sköldar gör det svårare att få in en träff helt enkelt. Det känns mest i linje med hur sköldar användes.

Håller själv på att hacka lite i reglerna, där tänkte jag så. Jag är lite dålig på tärningsmekaniken ännu, men att spärra attackslag 2 snäpp kanske kan vara rimligt för en sköld, åtminstone för en motståndare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jarl;n204523 said:
Jag skulle ha gjort så sköldar gör det svårare att få in en träff helt enkelt. Det känns mest i linje med hur sköldar användes.

Håller själv på att hacka lite i reglerna, där tänkte jag så. Jag är lite dålig på tärningsmekaniken ännu, men att spärra attackslag 2 snäpp kanske kan vara rimligt för en sköld, åtminstone för en motståndare.
Hmmm. Påminner mer om hur AC fungerar i D&D. Känns inte så BRP för mig. Men det är kanske en smaksak.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Bolongo;n204527 said:
Hmmm. Påminner mer om hur AC fungerar i D&D. Känns inte så BRP för mig. Men det är kanske en smaksak.
Ja, har inte försökt bevara någon BRP-känsla :) Tänker att en sköld antingen skyddar eller så inte. Just sköldar känns som något D&D hanterat vettigast.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jarl;n204528 said:
Ja, har inte försökt bevara någon BRP-känsla :) Tänker att en sköld antingen skyddar eller så inte. Just sköldar känns som något D&D hanterat vettigast.
Tja, jag har ju ingen förstahandserfarenhet, men intrycket jag fått genom läsning etc. är inte att sköld är ett rent passivt försvar. Den är ett parervapen som andra, dess främsta fördel är att den genom sin storlek hjälper dig en del även om du inte lyckas parera klockrent.

Jag har väldigt svårt att gå med på att D&D hanterat något i strid vettigt ur ett simulerings-perspektiv. Missförstå mig inte nu, jag älskar D&D för vad det är: ett väldigt smidigt spelbart system, men det har ingenting med "realism" att göra. ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Om man snackar ren HT-mekanism är jag tveksam till att införa en spärrning som kommer att dyka upp i väldigt många strider, utan någon lika tillgänglig möjlighet att kompensera. Det skulle göra sköldar för bra för att inte använda dem, vilket utesluter andra kampmetoder och saktar ner strider i allmänhet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
För varje försvarshandling så spärras efterföljande försvarshandlingar i rundan ett snäpp. Men det gäller inte för försvarshandlingar med sköld.

Eller

Attackhandling som utförs mot motståndare som tidigare i rundan parerats med sköld förbättras två snäpp.

Eller

Alla attacker som utförs mot person som redan har utfört en försvarshandling förbättras ett snäpp (alltså ej kumulativ) om personen inte använder sköld.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Zire;n204562 said:
För varje försvarshandling så spärras efterföljande försvarshandlingar i rundan ett snäpp. Men det gäller inte för försvarshandlingar med sköld.
Det är den jag hade gillat om jag hade velat öka dödligheten i strider mer till klassisk RQ-nivå.
Men jag är faktiskt rätt OK med det mer hjältemodiga sättet man kan spela HT.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
McKatla;n204519 said:
Under avdelningen husregler funderar jag på att genomföra följande i min spelgrupp (detta om imagen har ett bättre förslag):
"Om du slåss mot flera motståndare ökar svårigheten med ett snäpp per motståndare utöver den första."
Det finns egentligen inte något "slåss mot flera motståndare" som regelbegrepp. Det är mer "nu är det din tur, vem slår du på den här rundan?". Eller möjligen en besvärjelse som påverkar alla i en zon.

?
Jarl;n204523 said:
Jag skulle ha gjort så sköldar gör det svårare att få in en träff helt enkelt. Det känns mest i linje med hur sköldar användes.
Jag har mer gått efter principen "en sköld är ett vapen, inte en bit rustning".
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Krille;n204570 said:
?

Jag har mer gått efter principen "en sköld är ett vapen, inte en bit rustning".
Men som reglerna är nu så ökar ju skölden Skydd, vilket är precis vad en rustning gör? Det måste visserligen aktiveras, men känns fortfarande mer som en temporär rustning ("shields up captain") än något man aktivt använder för att komma åt motståndaren.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Krille;n204570 said:
Det finns egentligen inte något "slåss mot flera motståndare" som regelbegrepp. Det är mer "nu är det din tur, vem slår du på den här rundan?". Eller möjligen en besvärjelse som påverkar alla i en zon.".
Det förstår jag - och det är just frånvaron av en sådan regel jag vill åtgärda. För i mitt tycke behövs den :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jarl;n204603 said:
Men som reglerna är nu så ökar ju skölden Skydd, vilket är precis vad en rustning gör? Det måste visserligen aktiveras, men känns fortfarande mer som en temporär rustning ("shields up captain") än något man aktivt använder för att komma åt motståndaren.
I verkligheten - om man nu skall använda den som rättesnöre - är väl en sköld litet av båda delarna. I ett spelsystem måste man alltid göra avvägningar om vad som är värt att betona.

Min invändning mot ditt förslag är ju främst att det gör sköldar för bra, systemmässigt. Vilket är en objektivt mätbar faktor: om effekten av en regeländring är att en majoritet av spelare plötsligt ändrar sitt beteende, var nog korrigeringen för kraftig.

Dessutom tycker jag att införandet av en konstant svårighet kommer att sakta ner strider. Detta är ju i sig en matematisk säkerhet, men huruvida man tycker effekten är bra eller dålig kan vara subjektivt.

Med det sagt så vill jag inte hämma din kreativitet, så det enda jag verkligen tycker att du BORDE göra är: speltesta och se vad som händer.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
McKatla;n204616 said:
Det förstår jag - och det är just frånvaron av en sådan regel jag vill åtgärda. För i mitt tycke behövs den :)
Jag förstår det. Som sagt håller jag inte med om behovet, men om du nu ser ett behov och vill ha en sådan regel krävs det mer underbyggnad. Du kan till exempel behöva införa ett nytt moment i stridsrundan där det bestäms vilka kombattanter som är inbegripna i strid med vilka andra.

Speltesta gärna och gör en utvärdering av utfallet!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Bolongo;n204656 said:
Dessutom tycker jag att införandet av en konstant svårighet kommer att sakta ner strider. Detta är ju i sig en matematisk säkerhet, men huruvida man tycker effekten är bra eller dålig kan vara subjektivt.
Mjo, beroende på hur man vill balansera saker kan det vara för kraftigt, även om man också skulle kunna hävda att om en korrigering inte får folk att ändra på sina vanor så kanske den var meningslös. Men, man kan lätt tänka sig ett system där man betalar Gard för att minska träffchansen istället för att den är konstant. Men jag vill gärna se att sköld gör det svårare att bli träffad snarare än att den absorberar skada, annars känns den, för mig, som en passiv grunka (trots aktiveringen).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jarl;n204672 said:
även om man också skulle kunna hävda att om en korrigering inte får folk att ändra på sina vanor så kanske den var meningslös.
Ja, alltså, frågan är hur stor beteendemodifieringen blir. Min utgångspunkt var att sköldar används för lite - d.v.s. inte alls av spelare som förstår reglerna. Men jag vill som sagt inte överkorrigera - det blir lika dumt om det slår över åt andra hållet och sköldar blir obligatoriska.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Hur skulle det vara med något mer extremt - att om man använder Sköld så får man för 1T6 (2T6?) Gard vända på sitt försvarsslag (likt aktivering av ett karaktärsdrag) - detta ersätter isf texten för "Skyddande".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Big Marco;n204694 said:
Hur skulle det vara med något mer extremt - att om man använder Sköld så får man för 1T6 (2T6?) Gard vända på sitt försvarsslag (likt aktivering av ett karaktärsdrag) - detta ersätter isf texten för "Skyddande".
Att frivilligt ta lite stryk, för att undvika mer stryk? Möjligt, möjligt...

Plus: Det använder en mekanism som redan finns i spelet.
Plus: Det kräver ett aktivt beslut från spelaren.

Minus: Det strider mot min försiktighetsprincip.
Minus: Det liknar inte Pendragon (en väl beprövad mekanism) lika mycket som mitt förslag. ;)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Bolongo;n204697 said:
Att frivilligt ta lite stryk, för att undvika mer stryk? Möjligt, möjligt...

Plus: Det använder en mekanism som redan finns i spelet.
Plus: Det kräver ett aktivt beslut från spelaren.

Minus: Det strider mot min försiktighetsprincip.
Minus: Det liknar inte Pendragon (en väl beprövad mekanism) lika mycket som mitt förslag. ;)

Det som jag gillar är att det kan ge en andra chans. Man behöver ju fortfarande komma över motståndarens lyckade slag för att lyckas försvara sig. Detaljerna avgör kostnad och eventuell OP-grad.
 
Top