Nekromanti HPL - Horror eller humor?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"To cast a deadly spell" är mer humor än horror - det utspelar sig en värld som liknar vår egen, fast magi - inte riktigt D&D-varianten, men nästan - har visat sig fungera och har helt nyligen blivit poppis igen. Så populärt att varenda privatdeckare i L.A. använder små spells - förutom den hårdkoktaste av dem alla, Phillip Lovecraft. Som råkar ut för ett fall som visar sig, i slutändan, involvera the Old Ones. Två vagt mythosiga monster dyker upp, inklusive ett som skulle kunna vara Calle himself, och de ser inte direkt fåniga ut men är knappast särskilt skrämmande.

En klart kultig och mycket kärleksfull drift med två genrer: film noir och Lovecrafts "kosmiska skräck". Fast någon skräckis är den inte. Det finns en uppföljare som är ganska bra den också, men de gör misstaget att behålla samma huvudperson fastän den karaktär som krävs för historien är annorlunda.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Jo jag vet att det handlade om böckerna, men du började plötsligt skriva om rollspel så jag fortsatte att skriva om det.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Filmer

Det finns ju flera filmer baserade på Lovecrafts verk.
En sådan film som jag gillar lite grand är "The Case of Charles Dexter Ward", byggd på novellen med samma namn. Sedan finns det ju väldigt komiska filmer som "Dö monster dö" :-D

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Skräckscenariolänk

För mig fungerar den

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Skräckscenariolänk

Om du skriver av länken som den står med .htm-avslutningen ska ddet fungera. Funkar det på min DreamCast borde det funka på det mesta. Jag hittade den genom att söka på horror rpg scenarios på google.com, just för att trådskaparen sagt att han inte hittat något på internet och jag tyckte det verkade otroligt att inget skulle finnas att hitta.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Ingen av monsterna är läbbiga.

Tja, det är väl ändå ganska subjektivt. Jag tyckte som sagt varelserna, i kombination med storyn, i Pickman's Model var brrrr!

Det som är läskigt är när man inte vet nått om the Old Ones, eller att alla monster.

???
Jag anar ett cut-and-paste-fummel här...

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Har inte sett någon av dom, men jag tvivlar på att alla obeskrivbara monster och färger skulle se skrämmande ut.</I>

"Look at it, dammit! This is what you wanted, so <I>LOOK</I> at it!!" (Phil Lovecraft, privatdetektiv)

'To Cast a Deadly Spell' är mer mys än rys, som Nightowl påpekat - men en jævligt mysig film är det. <A HREF="http://www.blockbuster.com/bb/movie/details/0,4241,VID-V+++++8560,00.html">Här</A> är en rätt bra recension, och <A HREF="http://www.geocities.com/Hollywood/Picture/5204/">här</A> finns en kul fansida med bilder och ljudklipp.

'The Mouths of Madness' är den klart kusligaste film John Carpenter har gjort; skräcken i den är rätt surrealistisk och bygger främst på att verkligheten faller samman runt huvudpersonen och gradvis smälter ihop med antagonistens fantasi (en författare uppenbart inspirerad av HPL). De onämnbara sakerna från bortom vår värld figurerar i storyn, men skymtas bara som hastigast i en scen.
Lite svårare att hitta websidor om filmen, dock.

--
Åke
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Rollspelkampanjen "Beyond the Mountains of Madness" skulle nog kunna bli en grym film. När man läser den kampanjen är det som att läsa en roman.

-A
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Filmer

Min favorit bland de Lovecraft-filmatiseringarna som gjorts är "The Dunwich Horror" från 1970. Info finns på:

http://us.imdb.com/Title?0065669 /Anders
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Re: Filmer

Klassiska skräckfilmer som The Beyond och Reanimator är väl de två mest kända Lovecraft-filmerna... Ja, om man nu vill räkna dem förstås, eftersom de är "based on a story...", vilket i praktiken kan betyda ungefär vad som helst...

Är det ngn som vet något om kopplingen föresten? Vilken Lovecraft-novell hade zombiekungen Lucio Fulci i bakhuvudet när han gjorde Beyond?

Ganska överskattad rulle föresten... = )

-Liner-
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
'The Mouths of Madness'

Jag vill inte verka som någon viktigpetter eller dylikt, men jag är väldigt säker på att filmen heter "(John Carpenter's) In the Mouth of Madness", svensk titel "I skräckens skugga". Mycket, mycket bra film!

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"<EM>En skicklig spelledare kan nog få en rumpnisse att skrämma ihjäl spelarna.</EM>"
*Får bild i huvudet. RP:na är ute och går när plötsligt en eller två RP:ers fötter dras ner i marken och något börjar äta på fötterna. Panik utbryter. Dessa attacker återkommer några gånger under äventyret och när äventyret är slut och spelarna frågar mig vad det var för något som attackerade dem svarar jag:
"Äh, det var bara ett par rumpnissar."*

/[color:green]Han</font color=green> som tycker "Buffy the vampire slayer" har jättebra effekter (lr kanske inte)
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Re: HPL - Horror eller humor? (OT)

Ja fy för tusan. Tänk att se den på en bio med perfekt ljud och bild för att sedan när man kommer ut konfronteras med isande nordanvindar och fallande snö. Premiär under vinterhalvåret - obligatoriskt.

Nihil curo de ista tua stulta superstitione!
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Vill du uppleva skräck? Gå ner till ditt lokala bibliotek och be dem beställa hem "Skräckens Labyrinter" av HPL inläst av Ernst-Hugo Järegård. Sedan väntar du till en mörk, regnig kväll och letar upp novellen Hunden (The Hound). Det skall erkännas att jag höll på att dö när jag hörde den. Ernst-Hugo är en gud!

Nihil curo de ista tua stulta superstitione!
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
<I>"...många rollspelsföretag väljer att satsa på de redan ingrodda genrerna istället för nyskapande idéer.."</I>

Uttalandet fick mig att tänka efter lite, för en gångs skull. Vilken tur vi alla hade att ett företag hade modet att basera sitt rollspel på en i stort sett okänd skräckförfattares obskyra noveller om utomjordiska varelser vars blotta utseende kan få en människa att förlora förståndet. Hmmm...ganska nyskapande, och modigt, om jag får säga det själv.

Nihil curo de ista tua stulta superstitione!
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Re: Filmer

Är inte säker, men kan det möjligen vara novellen 'From Beyond'?

Jag vet hur som hellst att det finns en film gjord (sent 80-tal tror jag) efter den boken. Inte Fulci, utan av nån jeppe som heter Brian Yuzna..

Your friend: [D]
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Ungefär lika tur som att en liten grupp "fanatiker" (får man säga så nuförtiden eller ska det också "tabubeläggas"?) valde att fortsätta ge ut denne okände och obskyre skräckförfattares noveller, så att de till sist fick fotfäste.

- §eraphim., som kom att tänka på hur många bra författare som inte fick sina idéer bevarade och vars böcker kommer att ligga och förmultna tills nån arkeolog om 1000 år gräver upp dem och säger "aha! det var alltså så här man upplevde omvärlden runt 2000-talet.."
 
Top