Nekromanti HPL - Horror eller humor?

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Jag har 3 gånger frågat efter scenario till In the Dark eftersom mina har sinat, jag är idépank (trots alla tips), och jag hittar inga gratis på internet. Ingen som har NÅGOT horror-scenario liggandes på hårddisken? Skicka med i så fall!

Varför är hela RPG-grejen så inriktad på DnD och Eon? Det är ju nästan bara Hack'n Slash. Det finns ju inga Horror-scenarion på Codex hemsida, förutom "En vandring genom skogen" men den är till Delta Green, vilket inte jag tycker är ett riktigt horror-rpg (mer Arkiv-X stil).

Jag kommer antagligen bli utslängd ur forumet, hängd eller få huset nedbränt av en arg pöbel för det jag skriver nu men: Jag har läst alla HP Lovecrafts böcker men jag tycker ingen av historierna (förutom den med dom plundrande råttorna, jag har själv lite klaustrofobi) är skrämmande. Bara förutsägbara och ibland till och med humoristiska. Hur någon kan bli rädd för en osynlig, vandrande spaghetti-hög som visslar (jag syftar förstås på "The Dunwich Horror"), är för mig ett mysterium. Jag undrar hur Call of Cthulhu- the movie skulle se ut...

-Nemesis
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
"Varför är hela RPG-grejen så inriktad på DnD och Eon?"

Det säljer och går med vinst - två drivande nyckelord för ett företag i en marknadsekonomi. Små obskyra rollspel, hur bra de än må vara, drar inte jämnt med "storsäljarna" och hamnar i skymundan, vilket är ett av skälen - tror jag - till att många rollspelsföretag väljer att satsa på de redan ingrodda genrerna istället för nyskapande idéer..

"Det finns ju inga Horror-scenarion på Codex hemsida, förutom "En vandring genom skogen" men den är till Delta Green, vilket inte jag tycker är ett riktigt horror-rpg (mer Arkiv-X stil)."

Men skicka in ett du då! Scenariobanker fungerar ju bara om folk skickar in det de tycker saknas - att klaga på att det saknas A och B hjälper ju inte särskilt mycket..

"Jag har läst alla HP Lovecrafts böcker men jag tycker ingen av historierna (förutom den med dom plundrande råttorna, jag har själv lite klaustrofobi) är skrämmande. Bara förutsägbara och ibland till och med humoristiska."

En fråga innan jag samankallar "pöbeln" för att bränna ner ditt hus.. /images/icons/wink.gif Har du läst böckerna på svenska eller engelska?

- §eraphim.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Hur någon kan bli rädd för en osynlig, vandrande spaghetti-hög som visslar (jag syftar förstås på "The Dunwich Horror"), är för mig ett mysterium. Jag undrar hur Call of Cthulhu- the movie skulle se ut...

Jag håller faktiskt med på sätt och vis. Medan vissa av gamle HPs historier är skitläskiga (Pickman's Model toppar nog dem jag läst), samt vissa faktorer i andra (som Wilbur Whateleys onaturliga växttakt i Dunwich horror) faller det ofta på att monstren känns lite löjliga. Som i den HPL-historia jag håller på att läsa nu, The Whisperer in Darkess, har visserligen inte hunnit så långt men har fattat att det handlar om några slags humanoida skaldjur som lever i avlägsna bergstrakter. Det hela påminner mig så mycket om den där röda krabbgubben i Futurama att jag bara vill skratta, eller gråta. Det är tur att HPL är såpass skicklig att han lyckas göra de mest ryggradslösa monster läskiga (Cthulhu är ju faktiskt rätt läskig /images/icons/wink.gif).

Dessutom är språket inte det lättaste, så det tar rätt lång tid att läsa historierna, och det betyder att man bara läser lite då och då, vilket ytterligare dödar stämningen. Pickman's Model läste jag i ett sträck och jag tror det bidrog till att jag gillade den så mycket.

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
En av mina favoriter är <I>The Colour Out of Space</I>. Jag tror att det är min favorit för att hemskheten är dold ett bra tag intills huvudfiguren bara sitter där med den och kan inte göra sig av med dem... En krypande känsla av skräck - upplevde jag den som.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Varför är hela RPG-grejen så inriktad på DnD och Eon?
ja.. VARFÖR är det så att de två mest spelade spelen i sverige är de som syns mest? .. hmm.. ja.. jag kanske svarade på det nu?


Det är ju nästan bara Hack'n Slash.
Är inte det individuellt fär varje grupp hur man spelar spelen?


Tja.. jag blev inte rädd när jag läste mig igenom de första 20 novellerna jag läste. men när jag kom till "i gravkammaren" (tror den heter så) så blev jag riktigt rädd. aldrig blivit så skrämd av en bok/novell nån gång. Sen finns det andra som också skrämmer.. pickmanns model tex..

men de flesta är bara otroligt välskrivna och häftiga.. IMHO

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Horror eller humor?

Beror väl på hur man ser det. Skrämmande saker går alltid att skratta åt. Kanske är det så att det är svårt att sätta sig in i situationen att träffa på förskräckliga amöbor från yttre rymden. Men novellerna är väl skrämmande skrivna ändå...

Min erfarenhet av CoC är att det är ordentligt skrämmande, men med en stor portion humor på sina ställen. CoC Live däremot lär inte vara skrämmande alls. Särskilt inte om man har läst boken med samma namn... Nodens byggd av pinnar och lakan. Suck.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Skulle inte du bli rädd om du blev jagad av en vandrande spagettihög som visslade?

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Skräck är väl personligt kan jag tänka mig och vad man blir skrämd av likaså. För mig personligen är Lovecraft den författare som lyckats göra mig mest mörkrädd, med Koontz på andra plats och King på tredje. Den personliga touchen med första persons perspektiv tror jag är avgörande i varför jag blir mer skrämd av det.

När det gäller scenarion till de olika skräckäventyren så är ju inte den här sidan direkt den största när det gäller att samla på sig äventyr. Scenariobanken hos Sverok har du väl kollat?

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
"Ehhh... svenska..."

Aha! Det var väl det jag misstänkte.. Jaja, då slipper du väl undan med en reprimand istället för exekutionsplutonen.. /images/icons/wink.gif
Men se till att försöka läsa några av de du tyckte var bra på engelska - det blir faktiskt mycket bättre då. Biblioteket brukar ju vara ett bra ställe att leta på, om man har ett bra sådant i närheten, annars kan det vara svårt att få tag i lite "äkta" (för jag betraktar allt översatt material som förvanskat) HPL-historier, jag skulle föreslå en resa till en välsorterad bokhandel, eller Harrods i England där jag köpte mina böcker.. /images/icons/wink.gif

- §eraphim.
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Falköpings biblotek är rätt litet... det finns 1 hylla med engelsa böcker. Tror knappast Cthulhu finns där. Snarare Harry Potter. Böcker tycker jag är onödigt att köpa när man kan låna.

- Napoleon (Nemesis är portad och hängd)
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
En skicklig spelledare kan nog få en rumpnisse att skrämma ihjäl spelarna. Så alla rollspel kan ju självklart innehålla skräckäventyr likaväl som ett skräckrollspel kan spelas med äventyr som inte innehåller någon skräck alls. Fast när man spelar skräckrollspel vill man i alla fall nästan alltid att det skall vara läskigt, så då får spelledaren se till att de flesta möten med det okända blir till skräckupplevelser.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Annars kan man ju

på flertalet biblitotek be dem att beställa hem böcker som de inte har vanligtvis.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by watchman on 2001-09-24 19:24.</EM></FONT></P>
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Nu handlade det här ju om böckerna, jag gjorde bara en liknelse till rollspel, att alla monster EGENTLIGEN är skrämmande. Det var ingen kritik mot Call of Cthulhu-spelet. Men du har säkert rätt i att en rumpnisse kan skrämma skiten ur RPs, bara man hör lite tassande ljud, ser en skugga då och då, och när man har följt efter den in i en återvändsgränd, försvinner han i ett litet hål som ingen ser. Det är minst lika läskigt som en visslande spaghetti-hög.

- Nemesis (som har hackat sig in)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag undrar hur Call of Cthulhu- the movie skulle se ut...</I>

Som 'The Mouths of Madness' eller 'To Cast a Deadly Spell', beroende på vilket humör man är på. Jag rådiggar iaf dem båda. (-:

--
Åke
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Har inte sett någon av dom, men jag tvivlar på att alla obeskrivbara monster och färger skulle se skrämmande ut. Eller skulle dom vara osynliga, vissla och trampa cirkelrunda spår i marken, som den s.k. spaghetti-högen?

- Nemesis, som tycker CoC är bäst som rollspel
 
Top