Substrat
Experimentell metafysiker
- Joined
- 4 Mar 2025
- Messages
- 8
Jag håller på att skapa ett spel som bygger på reglerna i Mörk Borg och har lite funderingar kring alternativa sätt att beräkna hit points.
I det ursprungliga spelet beräknas rollpersonernas HP som Toughness (mellan -3 och +3) plus en D8, men minst 1. Det kan alltså bli ett värde mellan 1 och 11. Det är ett rejält spann.
Mörk Borg ska ju vara dödligt och behöver inte nödvändigtvis vara balanserat, så jag tycker att det fungerar där. Däremot kanske det inte passar lika bra i alla typer av spel.
Har ni exempel på alternativa lösningar för att beräkna HP från andra Mörk Borg-baserade spel, eller kanske husregler som fungerat bra?
I det ursprungliga spelet beräknas rollpersonernas HP som Toughness (mellan -3 och +3) plus en D8, men minst 1. Det kan alltså bli ett värde mellan 1 och 11. Det är ett rejält spann.
Mörk Borg ska ju vara dödligt och behöver inte nödvändigtvis vara balanserat, så jag tycker att det fungerar där. Däremot kanske det inte passar lika bra i alla typer av spel.
Har ni exempel på alternativa lösningar för att beräkna HP från andra Mörk Borg-baserade spel, eller kanske husregler som fungerat bra?