HP i Mörk Borg-baserade spel

Substrat

Experimentell metafysiker
Jag håller på att skapa ett spel som bygger på reglerna i Mörk Borg och har lite funderingar kring alternativa sätt att beräkna hit points.

I det ursprungliga spelet beräknas rollpersonernas HP som Toughness (mellan -3 och +3) plus en D8, men minst 1. Det kan alltså bli ett värde mellan 1 och 11. Det är ett rejält spann.

Mörk Borg ska ju vara dödligt och behöver inte nödvändigtvis vara balanserat, så jag tycker att det fungerar där. Däremot kanske det inte passar lika bra i alla typer av spel.

Har ni exempel på alternativa lösningar för att beräkna HP från andra Mörk Borg-baserade spel, eller kanske husregler som fungerat bra?

En enkelt sätt är att sätta ett fast HP-värde baserat på ras/ursprung/bakgrund eller yrke. Sen kan man kanske få en lite extra bonus eller avdrag beroende på ens Toughness. Exempelvis så kanske magikerliknande klasser börjar med 4 HP och Krigar-klasser börjar med 8 HP.

Ger lite mer kontroll men samtidigt variation.

Last edited:
En enkelt sätt är att sätta en fast HP-värde baserat på ras/ursprung/bakgrund eller yrke. Sen kan man kanske få en lite extra bonus eller avdrag beroende på ens Toughness. Exempelvis så kanske magikerliknande klasser börjar med 4 HP och Krigar-klasser börjar med 8 HP.

Ger lite mer kontroll men samtidigt variation.

Skulle säga detta. Det är så Planet Motherfucker gör det.

Den enklaste husregeln är nog att använda bruten-tabellen även om HP blir negativa. Det gör jag ibland när jag spelar med barn, eftersom de ibland har en dålig känsla för om det skulle sabba flowet att behöva skapa en ny karaktär när vi bara har 30 minuter kvar till middag.

Back