How would you handle HT style "traits" in a BRP T20 game?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Terminology: Hjältarnas Tid and derivatives have personality traits which can be used to flip a D100 roll, increasing (but not guaranteeing) the chance of success.

In a BRP20 game (BRP using a D20 ala Pendragon, EDD etc.) how would you implement a similar mechanic?

Reroll? +/- factor? (4? 5?) +/- 1D6? Something else entirely?
 
Omslag ger samma sannolikhet som att slaget skulle tjäna på att vändas, men man kan ju till skillnad från vändning inte veta om det skulle lyckas på förhand. Så det kanske borde vara lättare att återhämta drag som har resulterat i misslyckande för att jämna ut det.
 
Omslag ger samma sannolikhet som att slaget skulle tjäna på att vändas, men man kan ju till skillnad från vändning inte veta om det skulle lyckas på förhand. Så det kanske borde vara lättare att återhämta drag som har resulterat i misslyckande för att jämna ut det.

Håller med!
 
Jag tycker att det ger ett mycket skönare flyt i handlingsresolutionen om eventuellt fixade ligger före tärningsslaget och slagets utfall är definitivt. Därför föredrar jag slag med ”fördel”, alltså slå två T20 och välja den mer fördelaktiga.
 
Omslag ger samma sannolikhet som att slaget skulle tjäna på att vändas, men man kan ju till skillnad från vändning inte veta om det skulle lyckas på förhand. Så det kanske borde vara lättare att återhämta drag som har resulterat i misslyckande för att jämna ut det.

Man skulle ju kunna lösa det så att draget bara "förbrukas" om omslaget lyckas. Inte superelegant kanske, men...
 
In a BRP20 game (BRP using a D20 ala Pendragon, EDD etc.) how would you implement a similar mechanic?
Roll 2d10, and add an extra d10, if you activate a trait.

If you roll 2d10, then you don't need to have increased cost for skills because of the bell curve.
 
2t10, en av dem avgör om tiotalet är 0 eller 10, den andra entalet. Flippa bäst du vill. Och sänk grundchanserna!!!
 
Man kan lösa det enkelt genom att alltid slå två 2T20, i två olika färger. Den ena är huvudtärningen är den som så att säga gäller "per default", och den andra är "egenskapstärningen" (eller vad nu trait heter på svenska i det här fallet). Om du vill kan du aktivera egenskapen för att använda egenskapstärnignen istället för defaulttärningen.

Då har du samma information inför beslutet som du har om du slår 1T100 och kan välja att vända på resultatet.

Har du dessutom "fördel" eller "nackdel" slår du alltså tre tärningar, varav en är egenskapstärningen.
 
Back
Top