How would you handle HT style "traits" in a BRP T20 game?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Terminology: Hjältarnas Tid and derivatives have personality traits which can be used to flip a D100 roll, increasing (but not guaranteeing) the chance of success.

In a BRP20 game (BRP using a D20 ala Pendragon, EDD etc.) how would you implement a similar mechanic?

Reroll? +/- factor? (4? 5?) +/- 1D6? Something else entirely?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Omslag ger samma sannolikhet som att slaget skulle tjäna på att vändas, men man kan ju till skillnad från vändning inte veta om det skulle lyckas på förhand. Så det kanske borde vara lättare att återhämta drag som har resulterat i misslyckande för att jämna ut det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Omslag ger samma sannolikhet som att slaget skulle tjäna på att vändas, men man kan ju till skillnad från vändning inte veta om det skulle lyckas på förhand. Så det kanske borde vara lättare att återhämta drag som har resulterat i misslyckande för att jämna ut det.
Håller med!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag tycker att det ger ett mycket skönare flyt i handlingsresolutionen om eventuellt fixade ligger före tärningsslaget och slagets utfall är definitivt. Därför föredrar jag slag med ”fördel”, alltså slå två T20 och välja den mer fördelaktiga.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Omslag ger samma sannolikhet som att slaget skulle tjäna på att vändas, men man kan ju till skillnad från vändning inte veta om det skulle lyckas på förhand. Så det kanske borde vara lättare att återhämta drag som har resulterat i misslyckande för att jämna ut det.
Man skulle ju kunna lösa det så att draget bara "förbrukas" om omslaget lyckas. Inte superelegant kanske, men...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
In a BRP20 game (BRP using a D20 ala Pendragon, EDD etc.) how would you implement a similar mechanic?
Roll 2d10, and add an extra d10, if you activate a trait.

If you roll 2d10, then you don't need to have increased cost for skills because of the bell curve.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
2t10, en av dem avgör om tiotalet är 0 eller 10, den andra entalet. Flippa bäst du vill. Och sänk grundchanserna!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Man kan lösa det enkelt genom att alltid slå två 2T20, i två olika färger. Den ena är huvudtärningen är den som så att säga gäller "per default", och den andra är "egenskapstärningen" (eller vad nu trait heter på svenska i det här fallet). Om du vill kan du aktivera egenskapen för att använda egenskapstärnignen istället för defaulttärningen.

Då har du samma information inför beslutet som du har om du slår 1T100 och kan välja att vända på resultatet.

Har du dessutom "fördel" eller "nackdel" slår du alltså tre tärningar, varav en är egenskapstärningen.
 
Top