Swedish Chef
Hero
Alltså jag ser inte på vilket sätt enbart ord är bättre på att beskriva något än siffror och ord (vilket ju gör görs i de flesta tradspel). Problem med om man bara har ord är att tolkning blir allt och det är svårt att vara helt objektiv (ex vad är skillnaden på väldigt stark och jättestark). Fördelen med siffror är att man får något form av kvantitativt mätbart i sin karaktär.För mig är det snarare en brist när det inte finns några mätbara saker att hänga upp min rollperson på. Det behöver inte vara grundegenskaper som så, det räcker med AW:s ganska abstrakta skills och moves.Monokel;n335346 said:Ungefär så här har vi gjort när vi spelat regellöst, förutom att rollpersonerna beskrivs med ord istället för siffror. Vi funderar över vilka personerna är, vad som driver dem, vad de kan och varför de kan det. För min del tycker jag att det ger en större frihet att skapa intressanta rollpersoner. Fokus under skapandet blir på den första delen av ordet rollspel, snarare än den senare.
(Har mycket mer att säga om det här när jag har lite mer tid till att skriva!)
Dessutom använder de flesta spel idag drivkrafter och varför folk kan saker. Förutsatt att man inte kör någon slags play to find out, där varför man kan saker listats ut kring bordet. Men inte heller detta med drivkrafter känns som någon som är specifikt för friform.
Att friform skulle leda till någon mer form av rollinlevelse och spel tror jag inte alls på. Risken med hela stilen är enligt snarare att den mest verbalt starke personen eller den som SL gillar mest får en massa framgång. Jag tror generellt att det är bra med regler, det skapar ramar, vilket gör att man som spelare kan fokusera på rätt saker.