Nekromanti How to friform?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
RasmusL;n335368 said:
Jag har mest spelat friform i Fastaval-traditionen och där finns en del formbegränsningar och en del formnormer:

Begränsningar:
- Spelen ska passa in i en konvents-time slot.
- Spelen ska inte kräva en massa läsande på förhand från spelarnas sida.
- Spelen ska kunna spelas i ett klassrum eller liknande.

Normer:
- Det finns nästan alltid en spelledare.
- Scenariot utforskar nästan alltid ett på förhand definierat händelseflöde med på förhand definierade roller.
- Det finns väldigt sällan någon resolutionsmekanik.
- Scenariot vill oftast göra en poäng, lära ut något eller problematisera kring något. Det handlar sällan om att spelarna utforskar något som kommer helt och hållet från de själva.

Det här lämpar sig väldigt dåligt för kampanjspel :)
Ok, risk för ett annat sidospår nu men...

Jag hänger nog inte riktigt med på varför det här skulle vara så dåligt för kampanjer, eller varför det är helt ok att ha en godtycklig spelledare för en kväll men inte för en kampanj. Håller visserligen med om att målet med kampanjen är att utforska något som kommer helt från spelarna själva så är det mycket bättre att spela spelledarlöst/spelledarfullt, oftast det bästa sättet att ha kampanjer alls förövrigt, och att det blir en annan sorts kampanjer om det är klassisk friform/fastavaltraditionen/jeepform, vilket väl i det närmaste synonymer.

Men "Intet nyt under solen"-kampanjen som utforskar förtryck i fem tidsåldrar (stenålder, antiken, andra världskriget, nutid, postapokalyps) med roterande spelledare och roller (så att den som är förtryckande i en period spelar förtryckt i nästa osv.) är en asfet kampanj med fem "fastavalscenarion" som också går att spela fristående men som helt klart vinner något på kampanjformen.

Nu finns ju tyvärr inte den kampanjen, men det är väl för att det ingår ju som du skriver i den klassiska "friformstraditionen" att inte spela kampanjer, så det har inte hänt än, men det borde hända.

Åter on track.

När vi senast spelade en friformskampanj (men vi kallade det för Psychodrame men hade tagit bort allting som hade med regler att göra) så spelade vi ett gäng belgiska ungdomar som åkte till frankrike för att starta ett musikband. Det var en av de bästa kampanjer jag har spelat någonsin. Vi spelade den ungefär som vi spelar alla indiekampanjer, började med att diskutera setting, tema, skapa väldigt tunna roller, rita en relationskarta, pröva lite scener för att bygga ut rollerna, och det var session 0 ungefär.

När vi sågs veckan därpå så ändrade vi på en del la till en del, och sen roterade vi att sätta scener och fyllde på relationskartan med allt från relationer till låttitlar och platser allt eftersom kampanjen fortgick. Efter ett tag så bestämde vi oss för att nästa gång skulle bli den sista gången och så hade vi ett klimax och slutligen epilog som var en intervju med några bandmedlemmar 30 år senare.

Så mitt tips för friformskampanj (och egentligen för alla andra rollspelskampanjer), köp ett A0 papper som täcker bordet, gör te, gör relationskarta, kör.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Björn den gode;n335409 said:
Och sidospår igen, men i det här 15-minutersklippet så lyckas Anna Westerling (som arrangerar den största svenska friformsfestivalen) både gå igenom definitioner och historiken kring friform och hur det skiljer sig från lajv. https://www.youtube.com/watch?v=swpYqt4dk0g
This is the good shit! Super bra video
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ja, jag har framförallt erfarenhet av spelledarlös friform, snarare än spelledarledd sådan. Det tycker jag funkar superbra. Kanske är något som kan komma runt en del av problemen som nämns?

och det finns ju massor av tekniker som utvecklats i indie-rörelsen som man kan använda för att nå kritisk massa. Relationsschema såklart, men även saker som flaggor, drivkrafter, premisser (tänk issues från Prime Time Adventures). Oraklen från IaWA. Inspirationstekniker som färgerna i Breaking the Ice eller inspirationen i Prosopopée och Happy together. Här finns det gott om saker att ta av för att bygga upp preppen. Sedan är det bara att tuta och köra.
 
Top