Är det månne bara jag som inte ser skillnaden på ett "riktigt" värde och ett som du har hittat på själv? Jamenar, det är ju knappast någon större vetenskaplig grund bakom de flesta värdena i rollspel och de har ju fabricerats fram lika mycket som dina egna "o-riktiga" värden.
Nja, du har rätt på sätt och vis, men om man betalar grova pengar på att köpa ett rollspel så får man anta att de värden som där anges är satta med omsorg, och att spelet är väl speltestat så att den tänkta svårighetsgraden faktiskt uppnås.
Med tiden lär man sig som SL att själv hitta hyffsade värden, men det kan vara svårt i början. Numera brukar jag hitta på de flesta varelser själva, eller modifiera befintliga dito, men jag är glad att jag en gång i tiden hade fasta värden att gå efter. Och skulle jag köpa ett nytt rollspel så hoppas jag verkligen att "riktiga" värden är angivna.
Det är väl bara att modifiera dem under spelets gång, eller - beroende på vad du känner för - glida över till lite friform.
Återigen, om man inte är van vid ett rollspel (har just köpt det t ex) så kan det fortfarande krångligt, och dessutom finns den vanliga kritiken mot friform att tänka på. (Jag orkar inte ta den debatten; inte minst för att jag själv befinner mig ungefär mittemellan.)
/Jakob