Nekromanti Hobbyskrivna äventyr

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Tyvärr fungerar inte länken i promotioninlägget och den går inte längre att ändra, så använd gärna länken direkt till bloggen istället :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bra initiativ! Mer hemmagjorda äventyr åt folket!
Ska läsa igenom senare.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Fan vad roligt med massa äventyr. Ska spana in båda ikväll. Faktum är att jag har ett eget på dryga 20 sidor som jag spelar just nu med gruppen. Behöver dock renskriva och göra om lite innan jag känner att jag kan publicera. Vi får se när jag har tid.
 

JohanToresson

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
25
Pappagris;n153195 said:
Fan vad roligt med massa äventyr. Ska spana in båda ikväll. Faktum är att jag har ett eget på dryga 20 sidor som jag spelar just nu med gruppen. Behöver dock renskriva och göra om lite innan jag känner att jag kan publicera. Vi får se när jag har tid.
Süperklass. Kikar gärna!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vill bara påpeka att det finns en hel del fan-material skrivet till Fantasy!, Saga och Svenska Kulter.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
JohanToresson;n153187 said:
Jag har också funderat på varför det inte postas fler egenskrivna äventyr. Rollspels-communityn är ju generellt en öppen och delande grupp anser jag.

Hursomhelst, med lite pirr i magen här kommer mitt äventyr till Symbaroum, man får kommentera om man vill. Det minsta jag önskar är att man blir inspirerad att spela rollspel.

https://docs.google.com/document/d/1CU9BnFGAviicrVG-JReXGhpQrE_7kdAW5zFzjRlE25I
Det lilla jag har hunnit läsa hittills är riktigt bra! Gillar hur du inspirerats av en skiva och din beskrivning av bakgrunden till äventyret känns klockren :) Ser fram emot att läsa mer.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Arfert;n153204 said:
Vill bara påpeka att det finns en hel del fan-material skrivet till Fantasy!, Saga och Svenska Kulter.
Ja, det kan jag tänka mig - vi spelade Mörkret vid stigen slut i vår Symbaroumkampanj. Vet att det inte är fan-skrivet men det går säkert att använda annat Fantasy! material om man vill ha bra bruksfantasy som lätt går att krydda med lite Davokar och Ambrisk stil och som kan förläggas lite var som helst i Symbaroums spelvärld :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
JohanToresson;n153187 said:
Jag har också funderat på varför det inte postas fler egenskrivna äventyr. Rollspels-communityn är ju generellt en öppen och delande grupp anser jag.
Ja, generellt. Men det har också diskuterats mycket om copyright och varumärkesregler.

Jag har själv i några sådana trådar nämnt vad som hände med projektet att göra fan-baserad återstart av "Ereb Altor", där det bemöttes med hot om att koppla in advokater (fast rätten till varumärket var oklar och initiativtagarna sökte tillstånd av upphovsmännen). Varpå samma företag senare släppte materialet i pdf - utan att fråga upphovsmännen om lov.

Sådana historier bidrar ju tyvärr, till att döda den känslan av öppenhet och välkomnande.

Så jag tror att den utgivare som vill se fan-skrivet material till sin kampanjvärld eller sina regelsystem, tydligt bör uppmuntra till detta.

Det kanske rent av vore på sin plats att ta initiativ till en generell licens eller märkning, för sånt? Det finns ju inte värstans många svenska spelmakare, så det vore ju görligt att skapa en - baserad på eller kopplad till CC-licenserna, kanske.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Sapient;n153298 said:
Så jag tror att den utgivare som vill se fan-skrivet material till sin kampanjvärld eller sina regelsystem, tydligt bör uppmuntra till detta.
Vi älskar fan-skapat material. Texter, husregler, äventyr, illustrationer, kartor, listor och inspiration. Och så länge det inte är ett rent plagiat av innehållet i böckerna är det i regel fine. Så; MOAR PLZ!
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Jättebra, mer sånt här. Jag önskar bara att någon var sugen på att dra igång en novellettäventyrs tävling liknande den Mua hade. :)
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
JohanToresson;n153187 said:
Jag har också funderat på varför det inte postas fler egenskrivna äventyr. Rollspels-communityn är ju generellt en öppen och delande grupp anser jag.

Hursomhelst, med lite pirr i magen här kommer mitt äventyr till Symbaroum, man får kommentera om man vill. Det minsta jag önskar är att man blir inspirerad att spela rollspel.

https://docs.google.com/document/d/1CU9BnFGAviicrVG-JReXGhpQrE_7kdAW5zFzjRlE25I
Jag var lite överambitiös när jag sa att jag skulle försöka nöta ditt och mo.s äventyr under en kväll. Ditt äventyr var av det lite större slaget, så jag ska försöka hinna klart med det i veckan. Första intrycket är lovande.
 

JohanToresson

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
25
Pappagris;n155028 said:
Jag var lite överambitiös när jag sa att jag skulle försöka nöta ditt och mo.s äventyr under en kväll. Ditt äventyr var av det lite större slaget, så jag ska försöka hinna klart med det i veckan. Första intrycket är lovande.

Vad roligt att du finner det lovande, lycka till och hoppas att sugen på att spela RPG infinner sig :)
 
Top