Nekromanti Hobbyskrivna äventyr

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Tjena, jag är mitt uppe i att sätta igång med rollspel igen efter break på dryga 10-12 år. MUA var det jag och mina kompisar lirade sist så Symbaroum blev en självklarhet då vi gillade MUA väldigt mycket samtidigt som vi nu var sugna på fantasy. Men sist jag var aktiv minns jag att det publicerades hobbyskrivna äventyr i hög takt till alla möjliga rollspel. Vad har hänt? Jag hittar ingenting till Symbaroum, är det för att rollspelet inte är tillräckligt populärt eller publicerar man inte sina egenskrivna äventyr längre?

Kan skjuta in en till fråga till Järnringen om de läser det här, finns det planer på fler spelledarskärmar? Oerhört frustrerande att de inte går att få tag på.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Nu publiceras alla möjliga hobbyspel i hög takt. Äventyr har vi blivit för gamla för. Nu spelas det Story Now som inte betyder ståry nu. ;)

Jag läste precis här i forumet att Järnringen som ger ut Symbaroum är ett annat Jänrringen som gav ut MUA men ändå inte eftersom några personer i MUA-Järnringen är med i Symbaroum-Järnringen. Jag fattar ingenting. För mig är Järnringen en sammanslutning PSI-mutanter.

Tog det inte lång tid mellan det att Symbaroums regelbok kom ut och det att världsboken kom ut?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Symbaroum är ett väldigt litet spel så folk har inte skrivit så mycket till det. Ta scenarion till andra fantasy spel och gör de minimala anpassningarna som behövs för att få dem att fungera istället.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Du känner till Det förlovade landet?

Det ska finnas ett "äventyrslandskap" till Symbaroum i Fenix nr 2 2015:

Flodgudinnans förbannelse: Äventyrslandskap till Symbaroum - Stämningsfullt material tar med rollpersonerna på en älvseglare.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Ja alltså jag har köpt på mig både Kopparkronan och Väktarens Vrede. Jag tänkte mest att det vore roligt med fler äventyr att läsa och ev spela i framtiden.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Pappagris;n123163 said:
Ja alltså jag har köpt på mig både Kopparkronan och Väktarens Vrede. Jag tänkte mest att det vore roligt med fler äventyr att läsa och ev spela i framtiden.
Jag förstår. Det verkar dåligt med äventyr till Symbaroum precis som med många andra svenska rollspel. Kanske kan du använda äventyr till andra spel i Symbaroum? Är inte Symbaroum dark fantasy?
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Pappagris;n123141 said:
Tjena, jag är mitt uppe i att sätta igång med rollspel igen efter break på dryga 10-12 år. MUA var det jag och mina kompisar lirade sist så Symbaroum blev en självklarhet då vi gillade MUA väldigt mycket samtidigt som vi nu var sugna på fantasy. Men sist jag var aktiv minns jag att det publicerades hobbyskrivna äventyr i hög takt till alla möjliga rollspel. Vad har hänt? Jag hittar ingenting till Symbaroum, är det för att rollspelet inte är tillräckligt populärt eller publicerar man inte sina egenskrivna äventyr längre?

Kan skjuta in en till fråga till Järnringen om de läser det här, finns det planer på fler spelledarskärmar? Oerhört frustrerande att de inte går att få tag på.
Hej! Mattias Johnsson på Järnringen här. Jo, vi ska trycka fler spelledarskärmar, vi lovar. Men vi måste liksom ta en sak i taget och just nu har vi fullt upp med Spelarens Handbok och lanseringen på Engelska.

Rörande äventyr kan i dagsläget bara erbjuda två smärre äventyrslandskap (Flodgudinnans förbannelse & Nidingsnatt) samt en guide för utfärder i skogarna(Skattletande i Davokar) till gratis nedladdning i vår nätbutik. Därutöver finns några PDF-äventyr att köpa (ett tredje är på G; "Skattletarfeber"). Jag hoppas som du, att hobbyskrivandet dessutom kommer igång som på den gamla goda tiden. :)

Ps. Någon beskrev Symbaroum som ett litet spel ... Inte korrekt. Symbaroum är redan nu stort och kommer att bli störst!

Pps. För den nyfikne: Nya Järnringen består av 3 av 4 från MUA-tidens produktionsteam (två författare och en illustratör) samt en ny grafiker. Ds.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Ps. Någon beskrev Symbaroum som ett litet spel ... Inte korrekt. Symbaroum är redan nu stort och kommer att bli störst!
Jaha, så ni är ett stort spel som World of Darkness, Pathfinder, D&D eller Dark Heresy då? Ni har siffrorna för att backa den tesen? Då måste det vara något annat som förklarar bristen på fan-skapat material.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n123178 said:
Jaha, så ni är ett stort spel som World of Darkness, Pathfinder, D&D eller Dark Heresy då? Ni har siffrorna för att backa den tesen? Då måste det vara något annat som förklarar bristen på fan-skapat material.
Jag tror att de glömde ett ord där: "svenskt".

Det blir ändå intressant att se om de kan göra något mot de stora svenska rollspelen: Drakar & Demoner, Mutant, Eon och Kult.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
För att vara drygt ett år gammalt tycker inte jag att det kommit ut så lite officiella äventyr (för ett svenskt rollspel givetvis). Tre mindre äventyr samlade i minikampanjen Kopparkronan. Första delen "Väktarens Vrede" (med flera deläventyr) i den enorma kampanjen. Två skissartade äventyrsuppslag/äventyrslandskap via Fenix samt två till fristående i Tistla Fäste-delen av Väktarens Vrede. Tistla Fäste självt ser jag som en rejäl äventyrsplats, med alla SLPs, fraktioner, rykten och äventyrsuppslag som finns beskrivna.

Jag hade gärna sett en mängd fan-skrivna äventyr, men tror två saker begränsar det. Det viktigaste att det inte finns någon officiell länksida som samlar välgjorda fan-kreationer som Järnringen "rekommenderar", så som gjordes med MUA. Sen är det väldigt lätt att konvertera i stort sett vilket fantasy-äventyr som helst till Symbaroum, så det är inte lika stort behov av hemmagjorda äventyr.

Men jag uppmanar Järnringen att skapa en plats för fan-kreationer att samlas och synas på och alla fans till att bidra med verk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Paal;n123188 said:
Jag hade gärna sett en mängd fan-skrivna äventyr, men tror två saker begränsar det. Det viktigaste att det inte finns någon officiell länksida som samlar välgjorda fan-kreationer som Järnringen "rekommenderar", så som gjordes med MUA. Sen är det väldigt lätt att konvertera i stort sett vilket fantasy-äventyr som helst till Symbaroum, så det är inte lika stort behov av hemmagjorda äventyr.
Jag har dessutom en känsla att många (exempelvis undertecknad) samlar på sig Symbaroum-grunks men har inte gått över till Symbaroum från sina pågående kampanjer. En andra misstanke ("fingret i luften") är att folk kommer att ha att göra med de officiella äventyren ett tag, så de har inte behövt skapa egna äventyr än.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Paal;n123188 said:
Jag hade gärna sett en mängd fan-skrivna äventyr, men tror två saker begränsar det. Det viktigaste att det inte finns någon officiell länksida som samlar välgjorda fan-kreationer som Järnringen "rekommenderar", så som gjordes med MUA. Sen är det väldigt lätt att konvertera i stort sett vilket fantasy-äventyr som helst till Symbaroum, så det är inte lika stort behov av hemmagjorda äventyr.

Men jag uppmanar Järnringen att skapa en plats för fan-kreationer att samlas och synas på och alla fans till att bidra med verk.
+1

Det här är nått jag väntat på! Jag har ett gäng påbörjade äventyr jag gärna hade lagt upp någonstans. Sedan skulle det vara kul om man kunde ta del av nått Fan-kit. Ett kit för att få den rätta Symbaroum-känslan till sina egenskrivna äventyr. Med bakgrunder, borders och fonts etc. Alternativt att äventyr som Järnringen finner värdiga får den hedersvärda statusen "Järnringen Approved". Alltså lite morötter som gör att Symbaroum blir mer levande :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
anth;n123179 said:
Jag tror att de glömde ett ord där: "svenskt".

Det blir ändå intressant att se om de kan göra något mot de stora svenska rollspelen: Drakar & Demoner, Mutant, Eon och Kult.
Nu förstår jag inte, BRP är jättestort och Drakar och Demoner är bara en klon så klart det finns en massa grejer till det. Det är ett stort rollspel. Kult slog ganska stort internationellt, hade crossovers med Vampire, inspirerade en massa andra spel och grejer så det är också stort i en... Kult following sort of way :p. EON är inte ett bra spel och är på många sätt knappt spelbart så inte konstigt att det inte blev stort.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Paal;n123188 said:
För att vara drygt ett år gammalt tycker inte jag att det kommit ut så lite officiella äventyr (för ett svenskt rollspel givetvis). Tre mindre äventyr samlade i minikampanjen Kopparkronan. Första delen "Väktarens Vrede" (med flera deläventyr) i den enorma kampanjen. Två skissartade äventyrsuppslag/äventyrslandskap via Fenix samt två till fristående i Tistla Fäste-delen av Väktarens Vrede. Tistla Fäste självt ser jag som en rejäl äventyrsplats, med alla SLPs, fraktioner, rykten och äventyrsuppslag som finns beskrivna.

Jag hade gärna sett en mängd fan-skrivna äventyr, men tror två saker begränsar det. Det viktigaste att det inte finns någon officiell länksida som samlar välgjorda fan-kreationer som Järnringen "rekommenderar", så som gjordes med MUA. Sen är det väldigt lätt att konvertera i stort sett vilket fantasy-äventyr som helst till Symbaroum, så det är inte lika stort behov av hemmagjorda äventyr.

Men jag uppmanar Järnringen att skapa en plats för fan-kreationer att samlas och synas på och alla fans till att bidra med verk.
Håller helt med här! Vill minnas att Riotminds hade nån slags fan-sida med en massa fina grejer. Skulle verkligen behövas till Symbaroum! Jag tror faktiskt det skulle göra spelet ännu mer populärt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Alltså, God45. Jag uppfattar herrarna ovan som att de pratar om den svenska rollspelsmarknaden.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
På tal om MUA skrev jag om Hotell Hote för att spelas till Symbaroum. Har inga ordentliga dokument till det, dessvärre... Skrev även om Vilddjurets Märke till ett mer fristående äventyr, som riktar in sig mer på faktiskt detektivarbete, med andra motiv, bakgrunder och karaktärer än originalet. Men även där saknas dokument som jag kan dela med mig av...

Kanske borde försöka skriva ner saker lite ordentligare, så jag kan dela med mig av det...
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Paal;n123188 said:
Men jag uppmanar Järnringen att skapa en plats för fan-kreationer att samlas och synas på och alla fans till att bidra med verk.
Oj, som vi längtar efter möjligheten att skapa ett eget forum, gärna med vidhängande filbank! Än så länge har vi fokuserat på annat, nämligen att producera material för spelet. Men förhoppningsvis ska vi så småningom få tid över till att utveckla vår hemsida - inte minst för att också kunna välkomna internationella gäster till vårt hem i cyberrymden... :)
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Då har man förstått hur det ligger till. Ska dock klargöra att jag inte klagar på mängden officiellt material till spelet, där är det gott ställt och jag ser verkligen fram emot spelarboken.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
La upp äventyret Giftkokarens Testamente på bloggen. Gjorde även en fräsig promotion-post som kan hittas här
Vill du komma direkt till bloggposten kan du klicka här

 
Top