Makaron;n199785 said:
1) Wyrdgasten: har en "livssugande" attack, men livssugande finns inte definierat vad det gör. Är det tänkt vara Livsstöld? (det blev aldrig relevant, magikern kände igen gasten som en Wyrdgast, och alla la enhälligt benen på ryggen).
Ja, det är samma sorts anfall som Livsstöld.
Makaron;n199785 said:
2) Stridshammare: är dessa tänkta fylla någon som helst funktion, annat än vara en sämre men dyrare yxa? Min spelgrupp kommer nog säga att de är vådliga (hammaren var för fasen tänkt som pansarbrytande vapen från första början)
Det låter som ett bra förslag.
Makaron;n199785 said:
3) Snärjande (hos monsters vapen): kan man på något sätt komma ur detta, eller sitter man fast tills striden är över (eller för evigt)?
På din tur kan du försöka ta dig loss genom ett motsatt slag för Slagsmål, Styrkeprov eller Manövrer. Vinner odjuret är du fortfarande snärjd.
Makaron;n199785 said:
4): Kastknivar står det kan användas med Knivkamp eller Kastvapen. Är det tänkt att bägge ska kunna användas både i närstrid och på distans, eller är den ena för det ena och den andra för det andra?
Vilken som helst av färdigheterna kan användas för anfall i närstrid eller avståndsstrid. Däremot kan Kastvapen inte användas som försvar (se sidan 41).
Makaron;n199785 said:
5) Skydda sig mot bågar: om någon (i vårt exempel, ett gråtroll) skjuter med en båge på dig, från en annan zon, kan du då försvara dig med något alls annat än sköldkonst och en sköld i handen? Eller är det autoträff om gråtrollet lyckas?
Du kan
bara försvara dig mot avståndsanfall om du är i samma zon som skytten, eller om du har en sköld (s. 44).
"Autoträff" är en term jag försöker undvika: det låter som att gråtrollet alltid träffar utan att ens slå. Därför föredrar jag tanken att ditt försvar mot avståndsvapen är inbyggt i skyttens chans att missa.
Makaron;n199785 said:
6) Bräckliga vapen: kan de repareras? Gör kanske det samma om det är en vanlig enkel trästav, men om det är en finare pålyxa eller ett magiskt spjut, så är det lite mer relevant. Jag tänker mig att när de "går sönder" så är det skaftet som bryts, vilket borde innebära att själva vapenhuvudet, där merdelen av arbetet, värdet och magin sitter, fortfarande är approximativt oskadat.
Ja, bräckliga vapen kan i de flesta fall repareras, ofta ganska enkelt. Det är skaftet som går sönder.
För en trästav, som
är skaftet, så får man skaffa en ny stav.
Makaron;n199785 said:
7) Sejdstavar: De funkar som en enkel trästav "i strid", men vad gäller i övrigt? Kan de köpas, eller måste magikern göra den själv (och hur då)? Kan han alls använda magi utan den? Kan han använda någon annan magikers stav (till exempel för att hans egna gick i bitar av lite för kraftigt, och klumpigt, anfall)? Räknas den även som bräcklig när magikern använder Kraftanfall (rimligt, men värt att kontrollera)? Och, lite i anknytan till fråga 6, kan de repareras om/när de går sönder?
Vid närmare eftertanke tycker jag nog inte att sejdstaven ska räknas som bräcklig vid Kraftanfall, eller för den delen vara fällande. Det måste utvärderas!
Mer om sejdstavar kommer i en framtida bok. Jag tänker mig dock sejdstaven som en del statussymbol och en del "antenn", utan vilken det är svårare att väva besvärjelser. Den är knappast möjlig att köpa, men inte heller svår att göra i sitt absolut mest grundläggande utförande. Den är (just nu) inte personlig, men det kan finnas funktioner i den som är personliga.
Makaron;n199785 said:
Slutligen, om man absolut vill ha med krutvapen
Och det vill man ju, absolut!
Makaron;n199785 said:
hur galet låter det med 5T6 skada, Vådligt och Bräckligt (temperamentsfullt men farligt), samt med någon form av regel som kräver flera rundor för att ladda om (säg cirka 2), om så bara för att få den fina känslan att en sann äventyrare har med sig 3-4 pistoler.
Jag gillar det!
Jarl;n199791 said:
Och inte för att vara den som börja svamla om realism
Realism? Fjäfs!
Jarl;n199791 said:
men att ett spjut går sönder var tioende handling är väääldigt ofta.
Det är inte var tionde handling – det är vara var tionde
misslyckad handling, vilket för en kompetent hjälte borde vara omkring var trettionde handling totalt eller ännu mer sällan. Och har man spjut och sköld så är det ännu mer sällan – kanske bara var sextionde handling.