Nekromanti Hjältarnas tid: errata

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
I grundboken, sidan 14, står det under rubriken Krigaren att nio olika värden skall fördelas på de nio stridsfärdigheterna. Men på rollformuläret såväl som i färdighetslistan finns bara åtta stridsfärdigheter. Jag antar att man enklast bara tar bort ett "30" från de värden som skulle fördelas?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Lite mer errata: på sidan 34 står det i tabellen att Mycket svårt innebär att man skall spärra fem snäpp. Men i exemplet på sidan 35 (som skall åskådliggöra systemet) står: "...spelledaren bedömer att det är Mycket svårt att klättra. Slaget för Manövrer ska alltså spärras två snäpp."

En enkel felskrivning (det skall stå att spelledaren bedömer att det är Svårt - då stämmer resten), men ändå... I övrigt vill jag bara instämma i de lovord som haglat över Hjältarnas tid: det är i mina ögon ett mycket, mycket bra system!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Ännu mer errata: På sidan 18 står att kostnaden för att lära sig en besvärjelse är lika många t6 som den kostnad i Skuld som fås när besvärjelsen kastas. Men vissa besvärjelser (sidorna 49-52) har en kostnad som varierar. Särskilt gäller det Den rämnande kölden, som varierar mellan 2t6 och 8t6. Vad kostar den att lära sig?!? Kontrollera djur, Sprängsejd och Åkalla blodet och stridens ande har också en variabel kostnad när de används, så vad kostar de att lära sig?

Tabellen för blodsmagi på sidan 49 är felkonstruerad. Kolumn 2, Skada, har tre rader med 1t6, men det borde bara vara två. En korrekt kolumn enligt konstruktionsprincipen borde vara: 1t6, 1t6, 2t6, 2t6, 3t6, 3t6, 4t6, 4t6.

Det sista jag vill ta upp är inte så mycket ett fel som vad jag uplever vara en brist i spelbalans. Som attackvapen är besvärjelsen Häxblixt alldeles för mäktig givet sin låga kostnad: för 1t6 i Skuld gör du 5t6 i skada (skyddar rustning?)! Andra attackformler är antingen dyrare att kasta eller gör mindre skada.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
McKatla;n198764 said:
Det sista jag vill ta upp är inte så mycket ett fel som vad jag uplever vara en brist i spelbalans. Som attackvapen är besvärjelsen Häxblixt alldeles för mäktig givet sin låga kostnad: för 1t6 i Skuld gör du 5t6 i skada (skyddar rustning?)! Andra attackformler är antingen dyrare att kasta eller gör mindre skada.
Med tanke på att magiker, om de vill, kan skjuta 4t6 från sin stav utan någon Skuld alls, så känns det inte helt obalanserat. Övriga attackformler har väl någon annan form av bonus (typ fördela skadan på flera mål, och vad mer som finns, boken är på utlåning just nu)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Makaron;n198802 said:
Med tanke på att magiker, om de vill, kan skjuta 4t6 från sin stav utan någon Skuld alls, så känns det inte helt obalanserat. Övriga attackformler har väl någon annan form av bonus (typ fördela skadan på flera mål, och vad mer som finns, boken är på utlåning just nu)
Det där med stavattack utan skuld, det hade jag missat (och att det gör 4t6 kan jag inte hitta någonstans...). Jag ger dig rätt i att set kanske inte är så obalanserat som jag gav uttryck för. Men ändå gillar jag inte besvärjelsen! Kanske är det bara ett uttryck för mina högst personliga preferenser, men jag tycker inte om när magi blir en form av artilleri - det känns då inte det minsta magiskt längre...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
McKatla;n198815 said:
Det där med stavattack utan skuld, det hade jag missat (och att det gör 4t6 kan jag inte hitta någonstans...).
Man får lista ut det genom implikationer. Några rader längre upp står det att sejdstaven räknas som en "Lång trästav" i närstrid. En sådan gör 4T6. Tar man sedan förmågan Kraftanfall så definieras det som att sejdstaven även blir ett avståndsvapen. Man får anta att dess övriga egenskaper förblir oförändrade - med andra ord att skadan är densamma.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
McKatla;n198764 said:
Ännu mer errata: På sidan 18 står att kostnaden för att lära sig en besvärjelse är lika många t6 som den kostnad i Skuld som fås när besvärjelsen kastas. Men vissa besvärjelser (sidorna 49-52) har en kostnad som varierar. Särskilt gäller det Den rämnande kölden, som varierar mellan 2t6 och 8t6. Vad kostar den att lära sig?!? Kontrollera djur, Sprängsejd och Åkalla blodet och stridens ande har också en variabel kostnad när de används, så vad kostar de att lära sig?
Det är den lägsta kostnaden som används för att skaffa besvärjelsen.

Så kostnaden att skaffa besvärjelserna blir.

Den rämnande kölden: 2T6
Kontrollera djur: 2T6
Sprängsejd: 3T6
Åkalla blodets och stridens ande: 4T6

Det finns en formulering om "lägsta kostnad" på sidan 54, avsnittet om Nya besvärjelser, men här föll den tyvärr bort. Sorry.

McKatla;n198764 said:
Tabellen för blodsmagi på sidan 49 är felkonstruerad. Kolumn 2, Skada, har tre rader med 1t6, men det borde bara vara två. En korrekt kolumn enligt konstruktionsprincipen borde vara: 1t6, 1t6, 2t6, 2t6, 3t6, 3t6, 4t6, 4t6.
Den tabellen är mycket riktigt lite off. Kolumn 2 ska mycket riktigt skjutas upp ett steg.

McKatla;n198764 said:
Det sista jag vill ta upp är inte så mycket ett fel som vad jag uplever vara en brist i spelbalans. Som attackvapen är besvärjelsen Häxblixt alldeles för mäktig givet sin låga kostnad: för 1t6 i Skuld gör du 5t6 i skada (skyddar rustning?)!
Rustning skyddar om inget annat sägs.I besvärjelsen Blixthand sägs något annat, till exempel.

McKatla;n198764 said:
Andra attackformler är antingen dyrare att kasta eller gör mindre skada.
Makaron;n198802 said:
Med tanke på att magiker, om de vill, kan skjuta 4t6 från sin stav utan någon Skuld alls, så känns det inte helt obalanserat. Övriga attackformler har väl någon annan form av bonus (typ fördela skadan på flera mål, och vad mer som finns, boken är på utlåning just nu)
Precis. Häxblixt är enkelmål och således jämförbart med vanliga vapen. Ett svärd gör 5T6 i skada utan kostnad. En pilbåge gör 4T6 i skada och en krigsbåge gör 5T6 utan kostnad. Bågarna begränsas man av ammunition, men med 20 pilar i kogret skulle det motsvara ungefär 70 poäng Skuld om kostnaden var likartad Häxblixt. Så det är balanserat ungefär så med avsikt.

De som har högre kostnad har någon annan effekt som gör att de inte längre är riktigt jämförbara med svärd och pilbågar, exempelvis areaeffekt, att rustning inte funkar, skada över tid etc.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n198821 said:
Man får lista ut det genom implikationer. Några rader längre upp står det att sejdstaven räknas som en "Lång trästav" i närstrid. En sådan gör 4T6. Tar man sedan förmågan Kraftanfall så definieras det som att sejdstaven även blir ett avståndsvapen. Man får anta att dess övriga egenskaper förblir oförändrade - med andra ord att skadan är densamma.
Precis så. Titta även på Sigrids sejdstav på hennes rollformulär.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Hej igen,

En sista regelfråga (för nu är jag igenom regelerna i en grundlig läsning): Ulven (sidan 79) anges ha Vargklor 55% och Vargkäft 45% (vilket jag tycker är lite lågt jämfört med andra bestar, t.ex. Snöbesten). Men bland färdigheter står Slåss 85%! Så vad gäller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
McKatla;n199439 said:
En sista regelfråga (för nu är jag igenom regelerna i en grundlig läsning): Ulven (sidan 79) anges ha Vargklor 55% och Vargkäft 45% (vilket jag tycker är lite lågt jämfört med andra bestar, t.ex. Snöbesten). Men bland färdigheter står Slåss 85%! Så vad gäller?
Det är Vargklor och Vargkäft som gäller. Ulvar är inte riktigt lika tuffa som snöbestar.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Några saker som uppstod under och efter gårdagens spelsession:

1) Wyrdgasten: har en "livssugande" attack, men livssugande finns inte definierat vad det gör. Är det tänkt vara Livsstöld? (det blev aldrig relevant, magikern kände igen gasten som en Wyrdgast, och alla la enhälligt benen på ryggen).

2) Stridshammare: är dessa tänkta fylla någon som helst funktion, annat än vara en sämre men dyrare yxa? Min spelgrupp kommer nog säga att de är vådliga (hammaren var för fasen tänkt som pansarbrytande vapen från första början)

3) Snärjande (hos monsters vapen): kan man på något sätt komma ur detta, eller sitter man fast tills striden är över (eller för evigt)?

4): Kastknivar står det kan användas med Knivkamp eller Kastvapen. Är det tänkt att bägge ska kunna användas både i närstrid och på distans, eller är den ena för det ena och den andra för det andra?

5) Skydda sig mot bågar: om någon (i vårt exempel, ett gråtroll) skjuter med en båge på dig, från en annan zon, kan du då försvara dig med något alls annat än sköldkonst och en sköld i handen? Eller är det autoträff om gråtrollet lyckas?

6) Bräckliga vapen: kan de repareras? Gör kanske det samma om det är en vanlig enkel trästav, men om det är en finare pålyxa eller ett magiskt spjut, så är det lite mer relevant. Jag tänker mig att när de "går sönder" så är det skaftet som bryts, vilket borde innebära att själva vapenhuvudet, där merdelen av arbetet, värdet och magin sitter, fortfarande är approximativt oskadat.

7) Sejdstavar: De funkar som en enkel trästav "i strid", men vad gäller i övrigt? Kan de köpas, eller måste magikern göra den själv (och hur då)? Kan han alls använda magi utan den? Kan han använda någon annan magikers stav (till exempel för att hans egna gick i bitar av lite för kraftigt, och klumpigt, anfall)? Räknas den även som bräcklig när magikern använder Kraftanfall (rimligt, men värt att kontrollera)? Och, lite i anknytan till fråga 6, kan de repareras om/när de går sönder?

Slutligen, om man absolut vill ha med krutvapen (because why not... eller för att man vill göra ett fulhack där allting dras till ungefär 1600-tal), hur galet låter det med 5T6 skada, Vådligt och Bräckligt (temperamentsfullt men farligt), samt med någon form av regel som kräver flera rundor för att ladda om (säg cirka 2), om så bara för att få den fina känslan att en sann äventyrare har med sig 3-4 pistoler.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Makaron;n199785 said:
6) Bräckliga vapen: kan de repareras? Gör kanske det samma om det är en vanlig enkel trästav, men om det är en finare pålyxa eller ett magiskt spjut, så är det lite mer relevant. Jag tänker mig att när de "går sönder" så är det skaftet som bryts, vilket borde innebära att själva vapenhuvudet, där merdelen av arbetet, värdet och magin sitter, fortfarande är approximativt oskadat.
Och inte för att vara den som börja svamla om realism, men att ett spjut går sönder var tioende handling är väääldigt ofta. Det ska rejält mycket till för att ett spjut ska gå av...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Makaron;n199785 said:
1) Wyrdgasten: har en "livssugande" attack, men livssugande finns inte definierat vad det gör. Är det tänkt vara Livsstöld? (det blev aldrig relevant, magikern kände igen gasten som en Wyrdgast, och alla la enhälligt benen på ryggen).
Ja, det är samma sorts anfall som Livsstöld.

Makaron;n199785 said:
2) Stridshammare: är dessa tänkta fylla någon som helst funktion, annat än vara en sämre men dyrare yxa? Min spelgrupp kommer nog säga att de är vådliga (hammaren var för fasen tänkt som pansarbrytande vapen från första början)
Det låter som ett bra förslag.

Makaron;n199785 said:
3) Snärjande (hos monsters vapen): kan man på något sätt komma ur detta, eller sitter man fast tills striden är över (eller för evigt)?
På din tur kan du försöka ta dig loss genom ett motsatt slag för Slagsmål, Styrkeprov eller Manövrer. Vinner odjuret är du fortfarande snärjd.

Makaron;n199785 said:
4): Kastknivar står det kan användas med Knivkamp eller Kastvapen. Är det tänkt att bägge ska kunna användas både i närstrid och på distans, eller är den ena för det ena och den andra för det andra?
Vilken som helst av färdigheterna kan användas för anfall i närstrid eller avståndsstrid. Däremot kan Kastvapen inte användas som försvar (se sidan 41).

Makaron;n199785 said:
5) Skydda sig mot bågar: om någon (i vårt exempel, ett gråtroll) skjuter med en båge på dig, från en annan zon, kan du då försvara dig med något alls annat än sköldkonst och en sköld i handen? Eller är det autoträff om gråtrollet lyckas?
Du kan bara försvara dig mot avståndsanfall om du är i samma zon som skytten, eller om du har en sköld (s. 44).

"Autoträff" är en term jag försöker undvika: det låter som att gråtrollet alltid träffar utan att ens slå. Därför föredrar jag tanken att ditt försvar mot avståndsvapen är inbyggt i skyttens chans att missa.

Makaron;n199785 said:
6) Bräckliga vapen: kan de repareras? Gör kanske det samma om det är en vanlig enkel trästav, men om det är en finare pålyxa eller ett magiskt spjut, så är det lite mer relevant. Jag tänker mig att när de "går sönder" så är det skaftet som bryts, vilket borde innebära att själva vapenhuvudet, där merdelen av arbetet, värdet och magin sitter, fortfarande är approximativt oskadat.
Ja, bräckliga vapen kan i de flesta fall repareras, ofta ganska enkelt. Det är skaftet som går sönder.

För en trästav, som är skaftet, så får man skaffa en ny stav.

Makaron;n199785 said:
7) Sejdstavar: De funkar som en enkel trästav "i strid", men vad gäller i övrigt? Kan de köpas, eller måste magikern göra den själv (och hur då)? Kan han alls använda magi utan den? Kan han använda någon annan magikers stav (till exempel för att hans egna gick i bitar av lite för kraftigt, och klumpigt, anfall)? Räknas den även som bräcklig när magikern använder Kraftanfall (rimligt, men värt att kontrollera)? Och, lite i anknytan till fråga 6, kan de repareras om/när de går sönder?
Vid närmare eftertanke tycker jag nog inte att sejdstaven ska räknas som bräcklig vid Kraftanfall, eller för den delen vara fällande. Det måste utvärderas!

Mer om sejdstavar kommer i en framtida bok. Jag tänker mig dock sejdstaven som en del statussymbol och en del "antenn", utan vilken det är svårare att väva besvärjelser. Den är knappast möjlig att köpa, men inte heller svår att göra i sitt absolut mest grundläggande utförande. Den är (just nu) inte personlig, men det kan finnas funktioner i den som är personliga.

Makaron;n199785 said:
Slutligen, om man absolut vill ha med krutvapen
Och det vill man ju, absolut!

Makaron;n199785 said:
hur galet låter det med 5T6 skada, Vådligt och Bräckligt (temperamentsfullt men farligt), samt med någon form av regel som kräver flera rundor för att ladda om (säg cirka 2), om så bara för att få den fina känslan att en sann äventyrare har med sig 3-4 pistoler.
Jag gillar det!

Jarl;n199791 said:
Och inte för att vara den som börja svamla om realism
Realism? Fjäfs! :cool:

Jarl;n199791 said:
men att ett spjut går sönder var tioende handling är väääldigt ofta.
Det är inte var tionde handling – det är vara var tionde misslyckad handling, vilket för en kompetent hjälte borde vara omkring var trettionde handling totalt eller ännu mer sällan. Och har man spjut och sköld så är det ännu mer sällan – kanske bara var sextionde handling.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Krille;n199798 said:
Det är inte var tionde handling – det är vara var tionde misslyckad handling, vilket för en kompetent hjälte borde vara omkring var trettionde handling totalt eller ännu mer sällan. Och har man spjut och sköld så är det ännu mer sällan – kanske bara var sextionde handling.
Haha, jo jag insåg mitt räknande precis efter jag postat. Mm, beronde på hur skicklig motståndare man har är det mindre ofta. Jag accepterar det fullt ut som en spelbalansgrej, men det känns ändå kontraintuitivt. Det är alltid svårt med lågupplösta system att få abstraktioner att kännas rimliga.

Sköld? Bjäfs! Osexigaste prylen och slöseri med förbättringsslag!
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Jarl;n199942 said:
Haha, jo jag insåg mitt räknande precis efter jag postat. Mm, beronde på hur skicklig motståndare man har är det mindre ofta. Jag accepterar det fullt ut som en spelbalansgrej, men det känns ändå kontraintuitivt. Det är alltid svårt med lågupplösta system att få abstraktioner att kännas rimliga.
Det borde väl vara helt obeaktad motståndare? Slag är väl lyckade så länge man slår under vad man har i färdigheten, oavsett om motståndaren se lyckas undvika anfallet eller ej?

Jarl;n199942 said:
Sköld? Bjäfs! Osexigaste prylen och slöseri med förbättringsslag!
Vilken tur då att skölden blir bättre så länge man använder den, utan att det kostar något mer (annat än enstaka träffar, kanske) :wink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Makaron;n200059 said:
Det borde väl vara helt obeaktad motståndare? Slag är väl lyckade så länge man slår under vad man har i färdigheten, oavsett om motståndaren se lyckas undvika anfallet eller ej?
Vid motståndsslag så finns bara en som lyckas och en som misslyckas (ej räknat oavgjort), även om båda slagen är under respektive färdighetsvärde. Så om båda slår under sina färdighetsvärden så är det den vars tärningar visar högst resultat som har lyckats, och motparten har sålunda misslyckats.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag kan inte hitta något om hur långt avståndsvapen når i allmänhet, och inte heller magikerns Kraftanfall eller Häxblixt (många andra besvärjelser har specificerad räckvidd, men inte dessa). Antar man att de når "tillräckligt" långt helt enkelt, så att begränsningen blir eventuellt skydd snarare än faktiskt avstånd?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Staffan;n200773 said:
Jag kan inte hitta något om hur långt avståndsvapen når i allmänhet, och inte heller magikerns Kraftanfall eller Häxblixt (många andra besvärjelser har specificerad räckvidd, men inte dessa). Antar man att de når "tillräckligt" långt helt enkelt, så att begränsningen blir eventuellt skydd snarare än faktiskt avstånd?
Det är medvetet. Jag lade helt enkelt märke till att avståndsbegränsning inte spelar särskilt stor roll i rollspel. Har man en dungeon-karta så är det siktlinjen som begränsar snarare än avståndet, och på utomhuskartor är det vanligare att spelledaren höftar "aja, du når väl dit" snarare än mäter hur många meter det är mellan din gubbe och goblinjäveln. Sen var det lätt att rationalisera bort avståndsgränser.

I den mån det finns en avståndsbegränsning så är det för att balansera besvärjelser snarare än för att simulera räckvidd.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Big Marco;n200063 said:
Vid motståndsslag så finns bara en som lyckas och en som misslyckas (ej räknat oavgjort), även om båda slagen är under respektive färdighetsvärde. Så om båda slår under sina färdighetsvärden så är det den vars tärningar visar högst resultat som har lyckats, och motparten har sålunda misslyckats.
Som den regel-[hohum] jag är, vill jag nog invända mot den definitionen. Reglerna beskriver vem som vinner, inte vem som lyckas. Faktum är att det delvis benämns "om båda parterna lyckades" (plus då vad som gäller om endera eller bägge misslyckades), vilket per definition innebär att man lyckades med slaget (och alltså inte misslyckades).
 
Top