Nekromanti Hjälpande hand eller smäll på fingrarna?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Rollrollrollspel

Varför är du här egentligen?

Det är väl uppenbart - krank spelar rollspel på wrnu. Han har ju sin roll här (antagligen som spelledare) och jobbar hårt med inlevelsen (vi andra är hans spelare). I andra trådar erkänner han att han tar på sig sådana roller för att "skapa debatt". Ni ger honom det strålkastarljus hans fåfänga drivs av. Hellre dålig uppmärksamhet än ingen uppmärksamhet. Det är inte ens säkert att det är en medveten handling.

Klassisk forums-/community-teori. Och psykologi.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En runda till innan vi lägger ned

Jaha, så själva "brandfacklan" är alltså att du är otrevlig och nedlåtande?
Jag tycker många hugger för snabbt mot krank bara för att han är krank.

Vad är det egentligen han har skrivit den här gången? Jo, att han anser att för stor andel av rollspelen som skrivs är riktade mot nybörjare, medan det borde finnas fler rollspel för sådana som inte behöver nybörjarhjälp. Hade han slängt sig med termen "oseriös" utan att vidare specificera vad han menade med detta, och utan att ursäkta termens trubbighet genom att försäkra alla att han inte menade något negativt med detta, då hade det kanske varit berättigat med en tillrättavisning. Men nu har krank förklarat sig, och han har backat inför anklagelserna och ändrat sig till att prata om "umgängesspelare"; en betydligt mer värdeneutral term.

Så varför fortsätta mucka?

Jag kan reta mig på en del saker som krank gör (såsom att ena stunden säga att man kan vara konstruktiv genom att provocera, medan han senare bli skitsur när någon annan riktar sig mot honom) men jag tycker man ska sära på olika saker som en forumit har skrivit. Att hugga på en forumit när han skrivit helt schyssta saker, bara för att man stört sig på vad han skrivit tidigare - det tycker jag bidrar till ett nyckfullt och olustigt klimat på forumet.

Om du provar att gå tillbaka och läsa vad krank skrivit tidigare i deltråden; framstår det fortfarande på samma sätt som tidigare? Eller kan du gå med på att du tolkade hans argument lite extra illvilligt bara för att det var krank som hade skrivit dem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Äpplen och päron

Hur kan du påstå att du inte engagerar dig utanför det där fåtalet lördagar?
Well, grejen är ju förstås att jag ser rollspel som en umgängesform. När vi träffas (och för att vara petig så är det ca tre timmar varje onsdag som vi hinner med) så gör vi det med god mat och trevligt sällskap med rollspel. Vi djupgestaltar inte hela tiden, utan kan då och då prata om annat - helt enkelt för att vi tycker att det är trevligare så. Rollspel ska vara ett nöje, inte en plikt.

Och därmed så uppfyller jag minst ett kriterium för att vara "oseriös"/umgängesrollspelare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Medhåll

Jag håller inte alltid med krank, men ibland gör jag det. Vad det handlar om är att skilja på sak och person. Jag tror att jag "gruffat" med krank samtidigt som jag i en annan tråd hållit med honom, och jag ser ingen motsättning i det.

På samma sätt är det orent att ta upp tidigare gruff i en ny tråd, eller använda redan avslutade "klantigheter" i andra trådar som argument mot någon i en ny tråd.

Diskutera sakfrågorna, inte personerna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det börjar likna hobbymoderering

"Diskutera sakfrågorna, inte personerna."

Som du och Rising gör nu menar du?

Om ni anser att jag har brutit mot någon forumregel så anmäl mina inlägg till moderatorerna och låt dem avgöra. Om ni anser att jag är ett svin skriv då ett vänligt PM till mig och förklara detta. När det gäller krank så tror jag jag rätt mycket på det gamla ordstävet "som man ropar får man svar". Jag har knappast varit mer vass i mina inlägg än vad krank har varit i sina och jag tycker att man har rätt att vänta sig någon form av förklaring när han slänger sig med så svepande generaliseringar och begrepp. Det är väl faran med att slänga omkring sig "brandfacklor" antar jag.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Nu klipps den här diskussionen här

Den här deltråden är på väg åt helt fel håll. Här stoppas den därför. Hobbymodering och persondiskussioner är inte bra. De ballar ofta ur.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Det börjar likna hobbymoderering

Om ni anser att jag har brutit mot någon forumregel så anmäl mina inlägg till moderatorerna och låt dem avgöra. Om ni anser att jag är ett svin skriv då ett vänligt PM till mig och förklara detta.
Jag tror inte att vare sig jag eller Rising syftade specifikt på dig. Jag kommenterade bara utifrån den allmänna anti-krankiska attityden som tycks råda och som jag tycker är lite tråkig och som döljer sakfrågorna.

I linje med detta direktiv alltså.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Re: En runda till innan vi lägger ned

Jag har ingenting alls emot folk som är oseriösa i sitt rollspelande (som i, "tar inte hobbyn på allvar").
Jag är nog någon som du skulle kategorisera som "umgängesrollspelare". (Emellertid händer det ibland att jag glider in i det du skulle kalla "seriöst spelande", alltefter vad stämningen, lusten och kampanjen inbjuder till. Men då det inte är något jag alltid gör klassar du nog inte mig som "seriös".) Den enkla och enda anledningen till att jag sysslar med rollspel är att det roar mig. Däremot är jag väldigt seriös vad gäller detta. Jag ser väldigt allvarlig på och lägger ner mycket tid på att roa mig så mycket jag bara kan. Jag tycker VERKLIGEN att du ska försöka hitta ett alternativt sätt att utrycka dig på i stället för: "tar inte hobbyn på allvar". Jag tar faktiskt lite illa upp av att du kategoriserar mig som oseriös i mitt sätt att spela rollspel.

När jag läser det du skriver om seriöst/oseriöst spelande och det du kallar "umgängesrollspel" så kan jag inte låta bli att undra: Har du kul när du spelar rollspel? Och framförallt: Varför spelar du rollspel? Jag får intrycket att allt ditt spelande är helt befriat från sådant som glädje och social samvaro och den känsla av lycka som jag vet många känner i samband med en riktigt lyckad spelsession. Läser jag in saker som inte finns i det du skriver?

Du väljer själv om du ska plocka upp mina brandfacklor.
Jaså? Det är DET du tror att du sprider omkring dig? :gremshocked:

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: En runda till innan vi lägger ned

Är du alltså här för att skapa fiender? Eller sprida "sanningen"? Eller skapa diskussioner som du antar fängslar stora delar av forumet trots att de aldrig bekräftar detta? Varför är du här egentligen?
Jag är här för att diskutera element i min favorithobby bland andra som håller på med samma hobby. Det är inte svårare än så.

Så en seriös rollspelare är alltså någon som är villig att lägga ner mycket tid, pengar och energi på att spela rollspel? Någon som engagerar sig och inte ser rollspel som en umgängesform? Någon som du?
Återigen, jag har inget emot folk som inte spelar som jag. Jag menade aldrig något nedlåtande med "oseriös", jag menade det som en beskrivande term. Om jag därmed förolämpade någon ber jag om ursäkt, eftersom det aldrig var min mening.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Äpplen och päron

Och därmed så uppfyller jag minst ett kriterium för att vara "oseriös"/umgängesrollspelare.
...och därmed skulle jag knappast betrakta dig som "oseriös". Du uppfyller får få av kriterierna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: En runda till innan vi lägger ned

Jag är nog någon som du skulle kategorisera som "umgängesrollspelare". (Emellertid händer det ibland att jag glider in i det du skulle kalla "seriöst spelande", alltefter vad stämningen, lusten och kampanjen inbjuder till. Men då det inte är något jag alltid gör klassar du nog inte mig som "seriös".)
Som sagt vill jag gärna gå ifrån termen "oseriös".

Jag tar faktiskt lite illa upp av att du kategoriserar mig som oseriös i mitt sätt att spela rollspel.
Jag har verkligen inte haft för mening att peka ut eller förolämpa någon. Jag ber om ursäkt om jag råkat göra det ändå.

Har du kul när du spelar rollspel?
Det beror på vad man lägger in i "kul". Jag finner rollspel väldigt givande på många plan. jag får ulopp för min kreativitet och min vilja att skådespela, jag njuter av att gestalta intressanta karaktärer som skiljer sig från mig själv, och jag njuter av att gestalta intressanta konflikter, miljöer och personer som SL.

Skratt och det jag misstänker att du skulle kalla "social samvaro" sker i hög grad före och efter äventyren, på sin höjd i pauser mitt i. I övrigt ser jag gärna "djuprollspelande" hela vägen. Men det är jag, och mitt sätt är inte "bättre" på något sätt. Det är inte sämre heller, det är helt enkelt mitt sätt.

Efter en riktigt lyckad spelsession känner jag att jag lärt känna någon ny sida hos mig själv, kanske fått utlopp för lite ångest eller annat negativt som legat och tryckt, och mår på det hela taget lite bättre.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Re: En runda till innan vi lägger ned

"Jag tycker många hugger för snabbt mot krank bara för att han är krank."
Jag tycker jag känner igen det där argumentet och se hur det gick för den användaren. :gremwink:

/Han som tycker att bli bannad från tre svenska rollspelssidor säger sitt
 
Top