Nekromanti Hjälpande hand eller smäll på fingrarna?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Glidande skalor och andra skalor

Så, ehm... den glidande skalan fungerar inte som målgruppsmodell. Kort sagt.
Det må så vara; där viker jag mig gärna. Hur ser du på analysen i övrigt, det här med att det bör finnas plats för både och och att varje produkt kanske inte nödvändigtvis behöver passa alla?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Glidande skalor och andra skalor

"Hur ser du på analysen i övrigt, det här med att det bör finnas plats för både och och att varje produkt kanske inte nödvändigtvis behöver passa alla?"
Inte riktat till mig, men jag kan ge en länk till vad jag tror det kommer att förekomma för målgrupper.

Välkommen till GNS, som tillhör The big model.

/Han som är en blandning mellan gamist och narrativist

<font size="1">[edit] Lade till den sista länken, efter lite sökande.</font size>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En runda till innan vi lägger ned

Spel som inriktar sig mot nybörjare spenderar stor del av boken med att, på olika sätt, förklara vad rollspel är och hur det fungerar.
Hur stor del är "stor del"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: En runda till innan vi lägger ned

Och vad är egentligen en mindre seriös rollspelare?
Glömde svara på det här tidigare...

En mindre seriös rollspelare är en rollspelare som inte tar hobbyn på allvar. Som ser rollspel lite som något man gör med polarna i glada vänners lag, med mycket omkringsnack och inget fokus på själva rollspelandet. Som knappast engagerar sig utanför det där fåtalet lördagar i halvåret man sätter sig och spelar.

Jag vill dock påpeka att jag inte menar att lägga in något värdeomdöme i uttrycket. De har lika stor rätt till sin spelstil som alla andra. Men de är en målgrupp som jag inte ingår i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Glidande skalor och andra skalor

Jag känner till modellen, men menar att den ger en lite väl stereotyp och simplistisk bild.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: En runda till innan vi lägger ned

Hur stor del är "stor del"?
Om jag ska ta ett exempel: Mutant, Undergångens Arvtagare. Spelets regler hade med god behållning fått plats, i sin helhet, på fyra-fem A4. Om man kapat bort allt nybörjarvänligt trams och sådant som ska hjälpa folk utan fantasi att hitta på rollpersoner. (som "yrken").

Kvar finns kanske 10-15 sidor eller så av sådant jag vill ha - kartor, värld, berättelser.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Yay! Icke-seriös!

En mindre seriös rollspelare är en rollspelare som inte tar hobbyn på allvar. Som ser rollspel lite som något man gör med polarna i glada vänners lag, med mycket omkringsnack och inget fokus på själva rollspelandet. Som knappast engagerar sig utanför det där fåtalet lördagar i halvåret man sätter sig och spelar.
Yay! Jag är en stolt icke-seriös rollspelare!

Fast hur ställer du dig till det faktum att jag har tre hyllmeter rollspel, och har investerat typ 40 papp i att få ett rollspel utgivet? Är det tillräckligt seriöst för att få kallas seriöst?

Hur gör du med alla vuxna spelare som inte har lust att riskera sitt äktenskap genom att prioritera rollspelen framför villa, volvo och vovve, utan faktiskt får nöja sig med de där fåtalet lördagarna i halvåret för att kunna spela rollspel och ha familj? Kan man vara seriös rollspelare med familj och jobb?

Går det verkligen inte att umgås med kompisarna och ta hobbyn på allvar?

Jag vill dock påpeka att jag inte menar att lägga in något värdeomdöme i uttrycket. De har lika stor rätt till sin spelstil som alla andra. Men de är en målgrupp som jag inte ingår i.
Kruxet är att "icke seriös" är ett värdeomdöme i allmänt språkbruk. Förmodligen är det därför folk blir så upprörda när sådant kommer på tal, även om du långt senare lägger in sådana här passusar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Re: Glidande skalor och andra skalor

"Jag känner till modellen, men menar att den ger en lite väl stereotyp och simplistisk bild."
Mer än din teori om att "det finns två sorters rollspel: för simpla spelare och för avancerade spelare"? :gremsmile: Jag menar, vad är stereotypiskt med den om man kan vara blandningar av de olika formerna? Om vi förenklar det hela och sätter det i ett koordinationsfält med 10 steg i varje riktning så ger det 1000 olika variationer. Eller vad, trodde du att man endast kunde vara en av de sakerna? Du kanske borde ha läst igenom rubriken "
Misunderstandings of GNS" som säger: "# Mistaking the shorthand of 'He's a Narrativist' (or either of the others) for a limiting statement that the person is incapable of any other mode of play." Det var därför jag gav en länk och inte förklarade.

/Han som är en simula simulationist också
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: En runda till innan vi lägger ned

sådant som ska hjälpa folk utan fantasi att hitta på rollpersoner. (som "yrken").
Hur kommer det sig att du hela tiden måste förolämpa de som har andra preferenser än du själv? Det bidrar inte direkt till ett trevligt debattklimat.

Själv tycker jag att ett rollspel bör visa upp två saker: vilken typ av rollpersoner och vilken typ av äventyr det är tänkt att man ska spela. Om jag inte får det kan jag lika gärna läsa en roman. Det är oftast roligare än att läsa något som är bara en lång beskrivning av en fiktiv värld med befolkningssiffror och regentlängder och hela köret.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En runda till innan vi lägger ned

"Jag vill dock påpeka att jag inte menar att lägga in något värdeomdöme i uttrycket. De har lika stor rätt till sin spelstil som alla andra. Men de är en målgrupp som jag inte ingår i."

Är inte "mindre seriös" ett värderande omdöme? Och då knappast ett smickrande sådant. Det som jag ser som det övervägande problemet med dina inlägg i den här frågan (och andra för den delen) är just att du lägger in ganska friskt med värderande omdömen, särskilt när det gäller personer som inte delar din uppfattning om vad som är rollspel eller vad som hör hemma i ett rollspel (vilket torde vara en ganska stor andel av det totala antalet rollspelare). Låt mig citera ytterligare några exempel nedan:

"Om jag ska ta ett exempel: Mutant, Undergångens Arvtagare. Spelets regler hade med god behållning fått plats, i sin helhet, på fyra-fem A4. Om man kapat bort allt nybörjarvänligt trams och sådant som ska hjälpa folk utan fantasi att hitta på rollpersoner. (som "yrken")."

"Den som är så lat att den inte begriper hur den ska använda ett öppet upplägg får väl krypa tillbaks till rollspelen som drar dem i den där näsringen, då."

"För mig låter det som förbaskad lathet och en ytterligare fortsättning av det i mina ögon ganska trista "äventyrandet" som försiggår i standardfantasyn."

En sådan debatteknik får mig att betrakta dig som mindre seriös.
 

EjP

Veteran
Joined
5 Feb 2007
Messages
11
Personligen föredrar jag helt klart rollspel som har ger en tydlig indikation till "vad gör man". Vidare ser jag det som kul om spelet i fråga dessutom har anpassat sin värld och sitt regelsystem till "vad gör man".
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Slå mig på fingrarna!

Och japp, jag förordar med andra ord en traditionell maktfördelning och spelgruppsuppbyggnad - spelarna sköter sina rollpersoner, SL sköter resten. Det brukar ge störst mängd inlevelse.
Jag kan inte annat än att inte hålla med. När jag spelleder tycker jag att det kan lägga till fantastiska element till inlevelsen när spelaren beskriver saker ur miljön som jag kanske inte tänkt på, det kan vara allt från vind som jag glömt beskriva, en person som borde funnits eller ja i princip vad som helst i världen. Gjort rätt och med takt av spelaren så blir det bara bra.

Precis som när jag spelar så ökar inlevelsen av att få lägga till saker jag tycker är viktig i storyn. Kommer vi in på min stammisbar känns det fantastiskt att få beskriva den så som jag upplever den och som den borde vara för att min rollperson ska vilja hänga där. Något som min spelledare kanske varken haft tid eller ork att göra då han kanske behövt tänka på viktigare platser än en sunkig bar någonstans inför just det spelmötet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Yay! Icke-seriös!

he he, då är jag icke-seriös också, fast jag spelat mer eller mindre regelbundet sen 1978.... och jag kan nog matcha krilles rollspelshylla.

..summa summarum: gillar INTE den termen, som krank beskrev den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Yay! Icke-seriös!

Fast hur ställer du dig till det faktum att jag har tre hyllmeter rollspel, och har investerat typ 40 papp i att få ett rollspel utgivet?
Hur kan du påstå att du inte engagerar dig utanför det där fåtalet lördagar?

Hur gör du med alla vuxna spelare som inte har lust att riskera sitt äktenskap genom att prioritera rollspelen framför villa, volvo och vovve, utan faktiskt får nöja sig med de där fåtalet lördagarna i halvåret för att kunna spela rollspel och ha familj? Kan man vara seriös rollspelare med familj och jobb?
Du hänger upp dig för mycket på tidsaspekten. Självklart kan man det, jag har flera kamrater som gör så. Däremot är de mycket seriösa när de väl spelar, och spenderar åtminstone viss tankemöda mellan spelmötena på att fundera kring sina rollpersoner alternativt de kampanjer de spelleder. Att fundera kring rollspelandet utanför spelmötena är ingenting som behöver ta tid eller energi från svenssonlivet.

Kruxet är att "icke seriös" är ett värdeomdöme i allmänt språkbruk. Förmodligen är det därför folk blir så upprörda när sådant kommer på tal, även om du långt senare lägger in sådana här passusar.
Ta det som du vill, det är jag säker på att du kommer att göra ändå. Vad jag ville säga var nog "umgängesrollspelare", även om jag inte kom ihåg vad det hette när jag skrev det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: En runda till innan vi lägger ned

Själv tycker jag att ett rollspel bör visa upp två saker: vilken typ av rollpersoner och vilken typ av äventyr det är tänkt att man ska spela. Om jag inte får det kan jag lika gärna läsa en roman.
Jag har aldrig sagt att exempelrollpersoner eller äventyrsidéer är av ondo. Jag säger däremot att de inte gör ett komplett rollspel.

Om jag på något sätt gett intryck av att jag vill ha regentlistor, årtal och befolkningsmängder så har jag varit väldigt, väldigt otydlig. Jag vill ha en spelvärld beskriven, på ettinspirerande sätt. Jag hatar konventionell historia- och geografiundervisning, och ser ingen anledning till att fokusera på sånt i rollspel heller. Jag vill ha kulturbeskrivningar, sociala förhållanden, maträtter, högtider, klädmode, konst, danser, inspirerande korta berättelser, etc etc. Inte torra siffror, utan en levande värld.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: En runda till innan vi lägger ned

Är inte "mindre seriös" ett värderande omdöme?
Jag har ingenting alls emot folk som är oseriösa i sitt rollspelande (som i, "tar inte hobbyn på allvar"). Jag vill bara inte spela med dem, om jag slipper. En trevligare, mer politiskt korrekt term hade kanske varit "umgängesrollspelare" men det täcker inte riktigt in allt jag ville att termen skulle göra. Det handlar helt enkelt om människor som inte tar hobbyn på allvar och varken är villiga att lägga ner tid, energi eller engagemang (eller ekonomi) på någon del av hobbyn överhuvudtaget.

Så nej, jag ser det inte som värderande. Jag ser det som att kalla en spade för en spade.

En sådan debatteknik får mig att betrakta dig som mindre seriös.
Det står dig fullständigt fritt. Jag är inte här för att skapa vänner, och huruvida du betraktar mig som "seriös" gör vare sig från eller till i mina ögon. Du väljer själv om du ska plocka upp mina brandfacklor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Slå mig på fingrarna!

Jag sade aldrig att man inte skulle kunna beskriva sin rollpersons favoritbar eller dess släktingar. Jag sade att maktstrukturen skulle vara traditionell, och att rollpersonerna ska skötas av sina spelare. Till rollpersonerna hör med nödvändighet viss parafernalia, som det bara är bra om de uppfinner själva.

Det jag främst är skeptisk till är renodlat spelledarlöst rollspelande och spel där spelarna ges direkt inflytande över den stora spelvärlden och plotten på metanivå snarare än genom sin rollpersons handlingar o.dyl. Det finns absolut folk som tycker att sådant är skoj, vilket i sig gör att det har ett existensberättigande, men det är inget jag själv vill pyssla med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En runda till innan vi lägger ned

"Det står dig fullständigt fritt. Jag är inte här för att skapa vänner, och huruvida du betraktar mig som "seriös" gör vare sig från eller till i mina ögon."

Är du alltså här för att skapa fiender? Eller sprida "sanningen"? Eller skapa diskussioner som du antar fängslar stora delar av forumet trots att de aldrig bekräftar detta? Varför är du här egentligen?

"Du väljer själv om du ska plocka upp mina brandfacklor."

Jaha, så själva "brandfacklan" är alltså att du är otrevlig och nedlåtande? En sådan retorisk skicklighet har jag sällan skådat.

"Jag har ingenting alls emot folk som är oseriösa i sitt rollspelande (som i, "tar inte hobbyn på allvar"). Jag vill bara inte spela med dem, om jag slipper. En trevligare, mer politiskt korrekt term hade kanske varit "umgängesrollspelare" men det täcker inte riktigt in allt jag ville att termen skulle göra. Det handlar helt enkelt om människor som inte tar hobbyn på allvar och varken är villiga att lägga ner tid, energi eller engagemang (eller ekonomi) på någon del av hobbyn överhuvudtaget."

Så en seriös rollspelare är alltså någon som är villig att lägga ner mycket tid, pengar och energi på att spela rollspel? Någon som engagerar sig och inte ser rollspel som en umgängesform? Någon som du?
 
Top