Hjälp! Vi ska spela Traveller!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
En av mina spelgrupper har valt att plocka upp Mongoose:s Traveller! Himla kul med tanke på att Traveller var mitt allra första rollspel (tillsammans med Call of Cthulhu) väl inslaget i julklappspapper 1984.

Men åren har gått och min förståelse av (och kunskap om) Traveller har tydligen förändrats eller bara försvunnit för nu undrar jag massa saker! Så låt den här tråden bli en hjälp från er erfarna till oss Traveller-noobs!

Några frågor för att starta tråden (men ställ gärna andra frågor om ni vill!)

Vad skulle ni säga att ett bra äventyr handlar om i Traveller? Hur går ni tillväga för att skriva sådana?

Hur mycket ”lore” behöver man egentligen läsa?

Hur detaljerat sköter ni rymdfärder?

Vilka tilläggsböcker borde jag skaffa/låta bli att skaffa?

Vad får vi verkligen inte missa nu när vi är i färd med att spela Traveller?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,090
Location
Göteborg
Tja, det klassiska upplägget är ju ett gäng space hobos som reser runt och tar mer-eller-mindre legala, oftast farliga, ströjobb för att hålla sig flygande.

Så, Firefly.

Sedan finns det publicerade kampanjer där man ges ett mer definierat uppdrag om det är mer din stil.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Bra äventyr handlar om att du ger dem en chans att göra något antingen lagligt och ganska säkert men inte så lönsamt eller olagligt och därför farligt men mer lönsamt. Om de väljer det lagliga upptäcker de att det egentligen är olagligt eller farligt. Om de väljer det olagliga så händer något som gör jobbet sjukt omoraliskt eller fyllt med konsekvenser.

Ingen lore. Liksom, det är rymden hård sci-fi på 70-talet. Det räcker, fuck lore till en början. Det är som D&D. Börja med ”Det är genre X”, det räcker.

Jag sköter inte rymdfärderna detaljerat alls för systemen för det skrämmer mig.

The Pirates of Drinax är en sjukt bra och enorm sandlåda.

Då måste låta dem ha ett massivt lån med kass ränta på sitt skepp som de aldrig kan betala av… Så de får chansen att mörda folket de är skyldiga pengar!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Fråga ett att avgöra, köra i den befintliga settingen eller egen (Precis som att Ereb Altor är gjort för Drakar och Demoner, så behöver man inte köra i Ereb Altor).

Men, som med Drakar och Demoner är det extremt öppet vad man kan köra i det. Så, alla kommentarer om "så här skall det köras" är därmed fel, men kan ses som en av möjligheterna.

I kampanjen jag kör (3:e imperiumet, typ löst baserat och ommeckat då jag inte hade lust att sätta mig in i befintlig Lore) så är de på en arkeologisk expedition som förlorat sin finansiering och personal, men fortsatt ändå. Så, de har haft diplomatiska förhandlingar om åtkomst till platser. De har utfört fraktjobb, vissa legalt diskutabla, för att kunna fortsätta. Några av rollpersonerna har varit i strid, i deras bakgrund, men efter 40+ spelsessioner har de inte varit i en enda strid. En av rollpersonerna vet vad som är bak och fram på en pistol eftersom hon var i skolans skytteförening.

Vi hade kampanj-idén klar innan skapandet av rollpersoner, så spelarna skapade sina koncept tillsammans. Sedan skapades rollpersonerna var för sig med spelaren och mig tillsammans. Jag lät den ha fem tokens som antingen kunde användas under rollpersonsskapandet till en omrullning, eller ett få två extra tärningar till en rullning så de kunde välja bort två vid bedömning av resultatet.

Så, mitt förslag. Bolla med gruppen vad ni vill ha med i äventyren/kampanjen. Om behovet sedan finns, kom sedan tillbaka och fråga hur man kan sätta ihop det med Traveller. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Tips ett är, kolla in Chris Kubasik's skriverier om Traveller. Det är primärt om Classic Traveller, dvs utgåvorna mellan 77-81 typ men ta det med lite nypa salt och det mesta som sägs är nog funktionellt och lämpligt oavsett. Du hittar hans blogg här: https://talestoastound.wordpress.com/traveller-out-of-the-box/

Kring Lore: Vill du spela i tredje imperiet eller vill du skapa ett eget tredje imperie? Själv ser jag det stora med Traveller att man slår fram två fyra subsektorer, kopplar dem samman och sen skapar man världen utifrån dem, ser hur olika system relaterar till varandra, hittar på lite släkter som dominerar olika platser, osv. I spelrapporten som länkas ovan tror jag det står lite om vad jag tänkte kring där, skrev också ihop en spelrapport om hur jag spelade Traveller med mig själv några kvällar när jag hade tråkigt och ville se vad bara systemet och min inspiration kunde bidra med. Skriver endel där också. Finns här: https://www.rollspel.nu/threads/classic-traveller-ensam-på-schuraraba.76516/

Rymdfärder tycker jag ska skötas rakt av enligt reglerna, mkt kring hur mkt bränsle kostar, hur mkt en high och low passage kostar är ju sådant som liksom triggad äventyr. Befinner man sig på en planet och gör sig ovänn med kriminella element där, har man råd med en high passage och lämna ställer eller chansar man och tar sig nerfryst till ett annat system?

Du bör verkligen inte missa att luta dig mot slumpen när du spelar. Låt slumpmöten inte bara vara ett möte som stör ett äventyr, låt det växa, relatera det till andra möten, låt en patron du slumpar fram relatera till systemet de är på och andra slumpmöten och se inte slumptabellerna som något som "hindrar" ett äventyr utan se dem som äventyret. Kubasik's blogg tar upp detta väldigt mycket och denna post är en bra start: https://talestoastound.wordpress.co...lue-of-tables-improvisation-and-lack-of-plot/
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Kom på denna gamla tråd som har endel matnyttigt:

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Vilka tilläggsböcker borde jag skaffa/låta bli att skaffa?
Grundspelet är komplett så det räcker gott och väl med det tycker jag. Så om du ska skaffa några tilläggsböcker handlar nog snarare om det är något i grundreglerna som ni inte tycker är tillräckligt detaljerat men det är i sådana fall något ni upptäcker först efter att ha spelat ett tag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
God fortsättning alla travellerheads!

Vi har precis prövat att spela ett första scenario och det var jättekul och så, men jag undrar lite över ekonomin i spelet? Jag tycker ju att det är jättekul med konceptet ”speculative trading” och skulle gärna köra med att det var en viktig del i vår kampanj - men nu undrar jag om det är hållbart?

Vi har tex en far trader värd ca 70 Mcr med plats för 60 ton last. Avbetalning, underhåll och bränsle för tre jumps/månad på den kärran lär bli ca 300 000 cr per månad. Finns det legal handel som verkligen ger så mycket i inkomst?

Någon annan som ägnat sig åt detta i era Travellerkampanjer?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Jag har inte koll på numren för det var för länge sedan men det vi gjorde för att få saker att gå runt lagligt var att köpa tech på högteknologiska planeter och sälja det som advanced technology på lågteknologiska planeter. Det ger en massa vinst säkert med ganska lite lag trubbel.

Men jag har aldrig sett en grupp inte gått till brott. Eller i alla fall försäkringsbedrägeri för att lura investerare.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Vi har tex en far trader värd ca 70 Mcr med plats för 60 ton last. Avbetalning, underhåll och bränsle för tre jumps/månad på den kärran lär bli ca 300 000 cr per månad. Finns det legal handel som verkligen ger så mycket i inkomst?
Nu hittar jag inte igen ett par inlägg jag skrivit kring detta eller posten på Out of the Box-bloggen, men ialf i gamla så nej, mycket handlar ju om att tvinga fram interaktion med uppdragsgivare, kostnaden för rymdskepp, underhåll, skatter, avgifter i rymdhamnar osv gör att saker är jäkla dyrt och handel kanske ibland kan gå plus men ofta är det mer något som är lika bra att syssla med när man färdas mellan system för att inte gå back så sjukt mycket.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Nu hittar jag inte igen ett par inlägg jag skrivit kring detta eller posten på Out of the Box-bloggen, men ialf i gamla så nej, mycket handlar ju om att tvinga fram interaktion med uppdragsgivare, kostnaden för rymdskepp, underhåll, skatter, avgifter i rymdhamnar osv gör att saker är jäkla dyrt och handel kanske ibland kan gå plus men ofta är det mer något som är lika bra att syssla med när man färdas mellan system för att inte gå back så sjukt mycket.
Tack för svar @Christoffer och @God45 !

Jag blir lite förvånad över speldesignen, för om det är så svårt att få ekonomin att gå runt är det ju ganska orimligt att folk åker omkring i små rymdskepp och idkar handel/transport?

Men ok, tack för svar!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Tack för svar @Christoffer och @God45 !

Jag blir lite förvånad över speldesignen, för om det är så svårt att få ekonomin att gå runt är det ju ganska orimligt att folk åker omkring i små rymdskepp och idkar handel/transport?

Men ok, tack för svar!
Nu vet jag ju inte hur MGT ser ut, håller mig till första utgåvorna. Men där är det ju extremt ovanligt att man åker runt med skepp på det viset, spelarna har ytterst sällan skepp när spelet startar och en stor del av är ju att jaga rätt på cash nog för en kontantinsats för att ta ett lån och kunna köpa ett. Handel är mycket att man köper med sig saker man kan ta med sig på skepp man betalar för high passage för (ingår ju en viss mängd utrymme i skeppets lastrum då). Så mer åka med stora resväskor än Fireflyigt med eget skepp. Sen kan man ju gå från det och ge ut skepp ändå om man vill, men är intressant att se på reglerna som de är skrivna då det säger något om en viss ingång till ”hur” det spelats.

Men tror inte att man ska se på reglerna och bedöma om det är rimligt att handel sker öht, se den mer som regler som placerar spelarnas karaktärer i speciella situationer än simulering av ett ekonomiskt system.

Men, finns ju också rätt mycket utrymmen inom det lilla begränsade systemet att som mixtra med sannolikheter, ”aha vi hittade tre ton textilier, vart kan se tänkas ge mest pengar aha dit vi ska!” Och väl på plats kanske inte bara sälja rakt av, slag för byråkrati för att undgå skatter och avgifter? Kanske reka runt efter en lämplig köpare under ett par veckor för att se om man kan få en bonus på slaget för vad men kan få ut av det hela? Osv.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag blir lite förvånad över speldesignen, för om det är så svårt att få ekonomin att gå runt är det ju ganska orimligt att folk åker omkring i små rymdskepp och idkar handel/transport?
Ja, Traveller hade varit mycket ballare för mig om man åkt omkring i rymdskepp i stil med Battlestar Galactica. Hade man även kunnat spela ut intriger inne i skeppet, dessutom, istället för att allting ska hänga på att man ska fara omkring och träffa på nya kulturer. Problem kan komma inte bara utifrån, utan även inifrån, exempelvis hur vissa fraktioner vill sköta handeln.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Bra text och jag fattar grejen med High risk/High reward, men jag tycker nog att det känns mer som High risk/No reward haha!
Antar att tanken är att det ska vara ett nollsumme-spel, annars finns det inte så mycket skäl till att resa och handla om man redan tjänat storkovan.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag har flera gånger försökt att få Traveller att bli roligt, men det har bara blivit kalkylark och nåt som mest påminner om kafkalik ekonomi. Det bryter totalt mitt engagemang med settingen, och speciellt som det inte verkar som världens ekonomiska system skulle leda till att någon handlar med någon. High risk/No reward sammanfattar det bra.

Kommer jag ta mig an Traveller igen så kommer jag skjuta in ekonomiska problem som en piska, men om spelarna nappar på äventyret så kommer ekonomin plötsligt lösa sig och inte en siffra nämnas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jag har flera gånger försökt att få Traveller att bli roligt, men det har bara blivit kalkylark och nåt som mest påminner om kafkalik ekonomi. Det bryter totalt mitt engagemang med settingen, och speciellt som det inte verkar som världens ekonomiska system skulle leda till att någon handlar med någon. High risk/No reward sammanfattar det bra.

Kommer jag ta mig an Traveller igen så kommer jag skjuta in ekonomiska problem som en piska, men om spelarna nappar på äventyret så kommer ekonomin plötsligt lösa sig och inte en siffra nämnas.
Jag och mina spelkompisar har nu accepterat att vi nog inte kommer kunna agera ”på rätt sida lagen” jämt, utan ibland vara tvungna att begå vissa mindre brottsligheter…bara för att våra långivare inte ska balla ur. Haha!
 
Top