Hjälp mig välja Xbox 5

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej!

Tänker skaffa en Xbox 5. Som jag förstått det finns det två varianter, Series S och Series X.

Vilken ska jag välja? Och vad ska jag köpa till förutom Halo-serien?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Du ska köpa på Elgiganten med det som heter Xbox All Access. Det är nämligen en konsol och Game Pass för en struntsumma mer än Game Pass kostar i månaden, och det är världens bästa speltjänst. Den har tex alla Halo spel, även det nya.
Om du har en 4k tv ska du välja X. Annars S.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Series s har ingen fysisk diskläsare vilket betyder att du måste köpa alla spel digitalt och ladda ned på hårddisken vilken bara är hälften så stor som den på series x .
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Series s har ingen fysisk diskläsare vilket betyder att du måste köpa alla spel digitalt och ladda ned på hårddisken vilken bara är hälften så stor som den på series x .
Det här glömde jag! Det är bra bakåtkompabilitet, så har du ett bibliotek av 360 eller One skivor du vill kunna spela bekvämt så funkar det i 99,9% av fallen att bara stoppa in dem i en Xbox X och köra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vi har en Xbox 360 på jobbet med 10 spel, men annars har jag inget bibliotek att falla tillbaks på.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Du ska köpa på Elgiganten med det som heter Xbox All Access. Det är nämligen en konsol och Game Pass för en struntsumma mer än Game Pass kostar i månaden, och det är världens bästa speltjänst. Den har tex alla Halo spel, även det nya.
Om du har en 4k tv ska du välja X. Annars S.
Hur länge räcker ett sånt Game Pass för den där Xbox All Access? Har kollat på Elgigantens sida och hittar ingen info om det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Hur länge räcker ett sånt Game Pass för den där Xbox All Access? Har kollat på Elgigantens sida och hittar ingen info om det.
Två år skriver man upp sig på.

 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag kollar på att köpa en själv bara för Game Pass, har en ps5:a som jag spelar mest på men det kommer så mycket bra på game pass att jag ofta känner att jag saknar den tjänsten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan är frågan du skall ställa dig att game:ar du tillräckligt mycket för att berättiga inköpet av en spelkonsol för runt 6000 riksdaler . Det är vad du får ge för en series x .... om du bara spelar nån gång i veckan så hade jag hellre köpt en series s för 3500-4000 kr .

Har du en 4k tv annars är ett en series x bortkastad
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
X är ju en starkare maskin men också dyrare.
S är mindre och smidigare, men också klenare fast billigare.

Det är således en budgetfråga. Har du pengarna för det så är ju X ett bättre köp.

Sen skaffar du gamepass så du får gott om spel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
X är också MYCKET mindre än en PS5:a, den senare är IDIOTISKT stor :p
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nja, jag har jämfört både X och min PS5 och så jävla stor skillnad är det inte.

Designen är snarare en fråga om smak då både Series X och PS5 är relativt otymplig sett till tidigare generation.
Tycker iofs att både series x och ps5 är sjukt jävla fula ur design synpunkt .

Ps5 ser ut som modern konst i sin vidrigaste form och series x ser ut som ett mini kylskåp
🤣🤣
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Jag är ingen supergamer och klarar mig utmärkt med Series S. Det är mindre och snyggare tycker jag också. Jag körde Gamepass i början men insåg att jag inte utnyttjar det. Spelar kanske någon gång varannan vecka. S:en funkar utmärkt. Spelar med andra som har X och PC. Inga problem alls.

På spelfronten kan jag verkligen rekommendera Deep Rock Galactic. Sjukt kul att spela med vänner.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Om du har råd: series x pga dvd-läsare och lite mer kräm i processor och minne. Att kunna spela dvd öppnar upp för att köpa begagnade spel till billig peng.

Spel som jag har spelat och gillat (många finns på gamepass):

Death's door
Halo infinite
Obra dinn
Prey
Dishonored 1/2
Monster train
Portal 1/2
Titanfall 2
Firewatch
Edith Finch

Om du berättar vilken sorts spel du gillar så kan jag ge mer specifika tips.

Edit! En cool sak är att ditt gamla konto och dina gamla cloud -save finns kvar. Jag kunde logga in med användaren jag hade till min gamla 360, och komma åt de spel jag köpte och de saves jag hade.
 
Last edited:
Top