Hjälp mig med slutet på fantasykampanjen!

Albrekt

Spelledare i Indonesien
Jag behöver ett äventyr, kartor och/eller idéer för slutspelet på vår Dragonbane-kampanj. En avgörande boss fight i ett trollkarlstorn.

Vi kör en Häxmästarkampanj i gamla Ereb Altor. Jag har bundit ihop en rad äventyr till en kampanj där Häxmästaren i Svarta tornet försöker ta över hela Aidne. Avslutningen bör involvera en slutgiltig konfrontation någonstans, antagligen i Svarta tornet.

Bakgrund: Häxmästaren vill transformera sig själv till ett varglikt vidunder genom att använda gammal faltrakisk magi. Han har allt han behöver för denna transformation utom en ring (ja, kliché, jag vet 😛 ) som spelarna har. Spelarna har dessutom en MacGuffin, en stor kula av obsidian, som skapats specifikt för att hindra/motarbeta den tranformation som Häxmästaren försöker åstadkomma. Exakt hur obsidiankulan funkar vet jag inte än... Min Häxmästare är mer demonologisk än nekromantisk (allierad med Ereb Altors demonfurste Hemaquiel), men sysslar med båda.

Vet någon ett äventyr, en modul eller en karta av ett magikertorn som kan inspirera till slutspelet? Något episkt och imponerande helst. Det kan vara på svenska eller engelska, och vilket spelsystem som helst.

Exakt hur obsidiankulan funkar vet jag inte än... Min Häxmästare är mer demonologisk än nekromantisk (allierad med Ereb Altors demonfurste Hemaquiel), men sysslar med båda.
Why not both?

Pitch: Häxmästaren försöker återuppliva makten från en länge sedan död demon och binda energin till sig med en kombination av demonologi och nekromanti.
Kulan av obsidian är ett fängelse för demonisk energi. Den kommer att skydda bäraren om en demon försöker spruta eld/blixtar genom att suga upp magin och den kommer att göra så att vanliga vapen kan skada demonen då allt som slits loss från demonen (blod, kroppdelar) kommer att sugas in i kulan istället för att reabsorberas av demonen.

Why not both?

Pitch: Häxmästaren försöker återuppliva makten från en länge sedan död demon och binda energin till sig med en kombination av demonologi och nekromanti.
Kulan av obsidian är ett fängelse för demonisk energi. Den kommer att skydda bäraren om en demon försöker spruta eld/blixtar genom att suga upp magin och den kommer att göra så att vanliga vapen kan skada demonen då allt som slits loss från demonen (blod, kroppdelar) kommer att sugas in i kulan istället för att reabsorberas av demonen.

Det här är coolt!

Här är ett märkligt sätt att göra det på: https://tenfootpole.org/ironspike/?p=6807
Sådana här grejer! Men det här äventyret verkar lite väl tufft. Att ens karaktär plötsligt dör genom att hen "dras upp i taket och försvinner genom en ventil" är lite för deprimerande. Men man kan nog skriva om det där lite. Jag gillar den mörka tonen och det måste definitivt kännas som om situationen är livsfarlig.

Why not both?

Kampanjens komplicerade och teologiska bakhistoria (för er som har tålamod med sådant) är att Häxmästaren har tillgång till kraft från tre makter:

1) Demonologi. Han är allierad med Hemaquiel, en demonfurste, tidigare (och ibland fortfarande) dyrkad som en lyckans och nöjets gudom. Häxmästaren ser sig själv som Aidnes kungafamiljers rättmätiga opposition. Hemaquiel är deras religions motpol. Därav alliansen.

2) Gudomlig energi. Häxmästaren är själv av kungligt blod och kan därför aktivera en profetia given av gudinnan Ereshkigal till Faltrakiens kung för mycket länge sedan. Profetian är ett domedagsvapen: med de kungliga regalierna (som Häxmästaren nu har) kan bäraren förvandla sig själv till en fenrisulv (som kan "äta världen och svälja solen"). Men en ring fattas fortfarande från regalierna. En ring som RPna har.

3) Nekromanti. Hemauiel har också en boss. Hans boss är Imària, en demonisk dödsgudinna. Detta är endast i mitt bakhuvud, men förklarar Häxmästarens tillgång till nekromanti och är (eller kan vara) nästa kampanjs BBG.

Det har gjorts klart för spelarna att kulan av obsidian skapades för att förhindra eller motarbeta nummer 2 ovan, så den kan vara precis som du säger @Sybot, men specifikt för fenrismonstret (förDoD23 fansen: om/när förvandlingen inträffar tänker jag mig detta monster som en stor frankensteinad Drake/Varulv/Ulv).

Back