Hjälp mig hitta integritetssäkra lösningar

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite OT för det är humor istället för tips.
Alla vet att Facebook är en av de stora skurkarna när det gäller att samla info om användarna.
Och folk har redan tipsat som Signal som ett säkert alternativ till FBs messenger.

För ett par veckor sedan köpte messenger lite annonsutrymme på Facebook/Instagram.
När man annonserar på Facebook kan man rikta sig mot väldigt specifika grupper, tack vare att FB har så mycket info om sina användare.
Så skulle jag vilja annonsera mot pilatesinstruktörer i La Jolla, Kalifornien som är intresserade av adoptioner så kan jag göra det.
Det Signal gjorde var dynamiska annonser som helt enkelt visade användarna den info Signal fått om dem: som att de var pilatesinstruktörer i La Jolla som ville adoptera.
Av någon outgrundlig anledning får Signal inte längre annonsera på FB. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hur var det, hade vi något bra förslag på en lagringsyta (på någon annans dator, dvs i molnet) där man kan lägga både dokument och foton? Skulle vara trevligt med något som fungerar för alla filtyper (vill säga inte bara bilder), inte är för dyrt, och är lättanvänt (läs: lätt att söka i, några enklare verktyg som, exv, plocka bort duplicerade foton).

Gärna att det går att automatiskt synka foton med mobilen utan att man behöver fippla med det manuellt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Hur var det, hade vi något bra förslag på en lagringsyta (på någon annans dator, dvs i molnet) där man kan lägga både dokument och foton? Skulle vara trevligt med något som fungerar för alla filtyper (vill säga inte bara bilder), inte är för dyrt, och är lättanvänt (läs: lätt att söka i, några enklare verktyg som, exv, plocka bort duplicerade foton).

Gärna att det går att automatiskt synka foton med mobilen utan att man behöver fippla med det manuellt.
Har inget direkt förslag men tänker att vi börjar med att kolla in de här:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har tre olika layered konton på krypterade emailtjänster, vilket låtit mig uppnå en mejladress som är fullständigt frikopplad från alla adresser som kan knytas till mig.

Cryptomail #1: inskriven med min Gmail.

Cryptomail #2: inskriven med min Cryptomail #1

Cryptomail #3: inskriven med min Cryptomail #2.

I praktiken är det bara den sistnämnda adressen som används till något.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag har tre olika layered konton på krypterade emailtjänster, vilket låtit mig uppnå en mejladress som är fullständigt frikopplad från alla adresser som kan knytas till mig.

Cryptomail #1: inskriven med min Gmail.

Cryptomail #2: inskriven med min Cryptomail #1

Cryptomail #3: inskriven med min Cryptomail #2.

I praktiken är det bara den sistnämnda adressen som används till något.
Öh. Jag öppnade ett konto på protonmail. Det är från början helt friskrivet från några andra mailadresser jag har…
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det är valfritt om man vill ange en återställningsadress.
Och är ju i så fall bara information som protonmail skulle kunna nyttja - vilket hela deras affärsidé säger emot att de skulle göra. Och om man misstänker att de skulle göra det ändå så spelar det ju ingen roll hur många protonmail-adresser jag skulle skaffa mig för de skulle ju ändå kunna se sambandet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Då linuxtelefoner för vanliga människor ligger ett par år i framtiden tänkte jag tipsa om en intressant android: iodé.

Det är ett franskt företag som gör egna telefoner samt säljer begagnade Samsung-telefoner som de blåst och installerat sin egen androidversion på.
De använder en modifierad version av LineageOS.

De undviker mycket av Googles kod med microG.

De använder inte Google Play, utan F-Droids Aurora.store.

Slutligen har de utvecklat iodé app, som fungerar som ett Pi-hole på telefonen.

Den här kan jag tänka mig att använda själv, samt att jag törs rekommendera den till vanliga användare.
Känner ni till någon "renare" android (med mindre bloat) så vill jag veta, för det här verkar ganska svårslaget.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
En gammal tråd men ett mycket intressant ämne, vore intressant att höra vilka lösningar som @chrull kommit fram till?

Det finns en enormt massa lösningar för olika problem, det är bara att bestämma sig för vilka problem som en behöver lösa.

Att komma ur FBs grepp är ju relativt enkelt, sluta använd det (tillsammans med FB Messenger, Instrgram och Whatdsapp) och använd en hel drös med tillägg till webbläsaren för att blockera skiten. DuckDuckGo har ett tillägg, Ghostery är ett annat. Tyvärr är det rätt svårt att helt lägga av med det eftersom "alla har det" och det är praktiskt att bjuda in till kalas etc. den vägen (det är vad jag främst använder det till). Det är ganska enkelt att få folk att hålla med när en säger "jag använder inte Messenger, jag tycker FB är rätt creepy", oavsett generation. Däremot verkar yngre gett upp i större utsträckning än äldre, men samtidigt är de mycket mer restriktiva med vad de lägger upp – fyrtioåringar å sin sida kan vara skrämmande naiva ibland. För att hantera den situationen körde jag ett tag FB i en separat webbläsare (Chrome) som jag inte använde till något annat surfande än just facebook.com (om någon delade en intressant länk skrev jag ned titeln och duckduckgoade den, jag kopierade inte länk eller titel eftersom FB skulle loggat detta och markerat att jag visade intresse för länken), sedan läste jag att Chrome slöar ned Macar betänkligt, just nu funderar jag på att skapa ett nytt konto i datorn som jag bara använder till att läsa FB via Safari på. Det går det mycket svårt för dem att försöka spåra vad en annan användare surfar på datorn, men det löser inte problemet med IP-nummer.

Det ger nästa egentliga fråga: hur ofta vill en gå runt i foliehatt och kan en tänka sig anpassa sin övriga outfit att passa nämna huvudbonad stilmässigt? Om en skall vara mer säker bör en nog försöka rotera sitt IP-nummer etc., men betänk att dina försök ställs emot ett företag vars aktier nyligen värderades till 1 000 000 000 000 dollar. Så mycket är informationen om ditt beteende värt, det är ju inte så svårt att anta att de tyckte det var värt att investera 1000 dollar och låta en programmerare hitta ett sätt att spåra dig trots att du byter IP-nummer och går via en VPN-tunnel till Venezuela. Jag tror det är lämpligt att se till att Facebook hålls i en sandlåda eftersom det inte räcker med att radera kakor, det finns så många olika sätt att spara ett ID på datorn idag (se Evercookie, som tydligen kan spåra folk även över TOR, men informationen kan vara gammal).

Observera att många program idag använder kod för att se hur du använder deras program, på samma sätt som de spårar hur du rör musen över en webbsida finns motsvarande nu för program. Syftet är att förbättra programmen och t.ex. ändra menystrukturen så att funktioner som många söker efter är lättare att hitta. Dessa system tillhandahålls bland annat av ...🥁...Facebook och Google. Att ha en brandvägg i datorn är en riktigt bra idé, Little Snitch (för Mac) är populär och har flera bra funktioner som t.ex. blockera app X från att nå server Y i 30 minuter. Finns säkert liknande för Windows och Linux.

Sedan var det där med foliehatten: litar du på OBDev som utvecklar Little Snitch? De är inte direkt transparenta. Litar du på DuckDuckGo, Signal osv.? DuckDuckGo använder bland annat sökresultat ifrån Bing, vilket var orsaken till att det inte gick att söka efter "tank man" på årsdagen av massakern på Himmelska fridens torg (Microsoft blocks Bing from showing image results for Tiananmen ‘tank man’ – Microsoft påstod felet berodde på "mänskliga faktorn").
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
En gammal tråd men ett mycket intressant ämne, vore intressant att höra vilka lösningar som @chrull kommit fram till?
Jag har nyligen börjat testa Pi-hole. Jag använder protonmail. Jag har (nästan) lagt ner FBs tjänster. Duckduckgo är default sökmotor. Google Maps är utslängt. Signal och Telegram används.
Det går framåt helt enkelt.

Svårast just nu är Att göra jobbet. Att byta mailadress överallt tex. Och sen hitta en ersättare för gdocs som jag tycker duger.
Eftersom jag ffa använder ipadOS blir det inte heller lättare direkt.

Men framåt går det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Svårast just nu är Att göra jobbet. Att byta mailadress överallt tex. Och sen hitta en ersättare för gdocs som jag tycker duger.
Eftersom jag ffa använder ipadOS blir det inte heller lättare direkt.
En bra idé kan vara att köpa sin egen domän. Det är skitbilligt, och då kan du byta leverantör när du vill utan att behöva byta mejladress. Du kan också skapa en catch-all-adress som vidarebefordrar till din vanliga adress, så kan du regga dig med en ny adress på varje sajt, och enkelt blocka en adress om den skulle läcka.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
:mad:

Jahapp. Vad ska man använda som är lika snabbt, smidigt och intuitivt nudå?
Audacity var fritt och öppet tidigare, men blev uppköpt av ett företag med tvivelaktiga intentioner.

Men eftersom det varit fritt och öppet går det utmärkt att forka gamla Audacity.

Kör på gamla Audacity i ett par månader, sedan kommer det antagligen att finnas en fri klon som du kan köra istället.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Men eftersom det varit fritt och öppet går det utmärkt att forka gamla Audacity.
Nu kan jag inte Audicity, men skapar man ett konto i programmet? Hela ToS handlade om användardatan och det ligger normalt inte i programmet, utan på en server.

Att behålla en gammal version är lite som att klaga på ett elräkningen är för hög, flytta till ett nytt hus men behålla samma elbolag. Sedan är det väl troligt att det kan komma fler spion-funktionaliteter i framtiden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu kan jag inte Audicity, men skapar man ett konto i programmet? Hela ToS handlade om användardatan och det ligger normalt inte i programmet, utan på en server.

Att behålla en gammal version är lite som att klaga på ett elräkningen är för hög, flytta till ett nytt hus men behålla samma elbolag. Sedan är det väl troligt att det kan komma fler spion-funktionaliteter i framtiden.
Med "användardata" menas nog hur användarna använder programmet, inte nödvändigtvis personlig info.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
sedan kommer det antagligen att finnas en fri klon som du kan köra istället.
Se på tusan, det finns redan en fork... förutsatt att man kör Linux... och man kompilerar programmet själv:

Då behöver vi bara vänta på att någon kompilerar till Windows.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nu kan jag inte Audicity, men skapar man ett konto i programmet? Hela ToS handlade om användardatan och det ligger normalt inte i programmet, utan på en server.
Användardata är generellt data som skapas av användaren, medvetet eller ej. Vart datan finns är inte relevant för om det är användardata eller inte. Det kan vara uppgifter om vem du är. Det kan vara uppgifter om vad du gör med programmet. Eller var du befinner dig. Ofta är det allt det här och mer.
I audacities fall kan det tex handla om huruvida du använder det för att arbeta med musik och ljud någon annan kanske äger rättigheterna till. Eller att de faktiskt lagrar resultatet av ditt arbete på sina egna servrar, där deras regler och lagar gäller, inte dina.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns vissa frågetecken kring Brave, bla affärsmodellen. Think Privacy har en tråd på twitter om det.
Om det finns folk i ledande position som sitter i styrelsen för FB är det direkt diskvalificering. Tack för varningen.
Jag tycker att brave har fått oförtjänt dåligt rykte i den här tråden.
Blanda inte ihop produkten med personerna bakom.
Det är ungefär som att säga att "a red and pleasant land", "maze of the blue meduza" och "vornheim" är dåliga bara för att Zak S är en dålig människa.

Brave använder licensen MPL 2.0, och är free and open.
Det betyder att man får reda på om de stoppar in skit i webbläsaren.
Brave är en mycket bra webbläsare om man vill vara privat.
 
Top