Hjälp mig hitta integritetssäkra lösningar

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag använder MacPass. PC-versionen heter KeePass. Det har fördelen att det är öppen källkod och att du själv lagrar filen. Släng upp den på Dropbox så kan du komma åt den överallt och synka mellan dina apparater.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nu testar jag iaf att ersätta Lastpass med Bitwarden. Smutt export/import-upplevelse. Det enda knepiga var på Lastpass-sidan.
jag började den processen och insåg hur mycket skräp jag hade där. Så nu rensar jag konton istället. 15 skickade förfrågningar om min rätt att bli raderad än så länge...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
jag började den processen och insåg hur mycket skräp jag hade där. Så nu rensar jag konton istället. 15 skickade förfrågningar om min rätt att bli raderad än så länge...
Ja herregud, varenda jäkla app kräver ju konto numera. Man ba hallå det är en app som gör pruttljud.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har köpt en domän där jag har en "catch all"-adress. Så varje gång jag registrerar mig någonstans har jag namnet på tjänsten före snabel-a:t. Därmed blir det svårare att koppla ihop konton och sammanställa databaser, och om min adress läcker är det lätt att bara blocka den adress som får skräpposten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
För appar på ios är ju Sign in with apple en lösning. Det är alltså ett skydd för dig, till skillnad från sign in with Facebook/Google som är ett sett att spåra dig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Intressant. Måste kolla upp det.
Se till att slå av dela din mail med app-skaparen bara. Då skapas en nonsens-adress till dig för just den appen som forwardas till din mail, och du kan slå av den när som helst om du börjar få spam till just den adressen.
Det funkar förövrigt över flera appar också, så om du tex skulle få för dig att prenumerera på en app som också ger dig tillgång till andra appar kommer din telefon fatta att det är samma konto som ska användas för alla de länkade apparna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Ja herregud, varenda jäkla app kräver ju konto numera. Man ba hallå det är en app som gör pruttljud.
Tyvärr är det för att Google/Apple inte tillhandahåller enkla medel, i deras operativsystem, för att kunna synka data mellan enheter. Typ att användaren är inloggad på ett konto på telefonen och att man använda detta för att spara (användar)data i deras moln. Istället får man använda deras andrapartslösningar.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Tyvärr så är ju att använda sitt Applekonto inte mycket bättre, för då gör du det bara lättare för Apple att köra datamining på dig istället. Jag gillar Genesis idé om en slaskdomän. Den var bra1
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Tyvärr så är ju att använda sitt Applekonto inte mycket bättre, för då gör du det bara lättare för Apple att köra datamining på dig istället. Jag gillar Genesis idé om en slaskdomän. Den var bra1
Skillnaden är att Apple än så länge inte är ett övervakningskapitalism-bolag. Det är alltså bra mycket bättre än google/facebook, men givetvis är alternativa mailadresser och liknande en mer säker lösning. Men det kräver ju mer jobb också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Tyvärr är det för att Google/Apple inte tillhandahåller enkla medel, i deras operativsystem, för att kunna synka data mellan enheter. Typ att användaren är inloggad på ett konto på telefonen och att man använda detta för att spara (användar)data i deras moln. Istället får man använda deras andrapartslösningar.
I massor av fall är det ju dock för att man ska kunna spåra användaren och sälja uppgifter också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
I massor av fall är det ju dock för att man ska kunna spåra användaren och sälja uppgifter också.
Vilka är "man" i detta fall? Google eller företagen bakom apparna? Jag svarade mest utifrån principen att företaget i sig är godhjärtat och bara sparar data som de behöver för användaren.

Just för att spara användardata i (Google) Firebase tror jag inte kan samröras med Google alls, mycket idag tack vare GDPR. Jag är osäker på om Apple själva erbjuder någon sådan lösning.

---

Jag skulle inte heller fokusera alltför mycket på just kontot i sig, även om Facebook- och Google-login är båda självklara varningslampor. Alla appar använder ändå som regel Google Analytics för att spara (vad Google säger är) anonym data och appar gjorda för Apple kontaktar deras servrar. Finns det reklam i appen så trackas du också via telefonens reklam-id, på både android och iOS. Finns även tredjepartstjänster app-programmeraren kan implementera i bakgrunden för att bättre synka sin search engine optimization på Google och Facebook. Lyckligtvis kan man stänga av detta på iOS nu för tiden, vilket funnits på android ett tag.

Jag känner till att Google arbetar med en lösning att tracka folk utan reklam-id:et.

Öh, jag kanske ska nämna att jag jobbar med app-utveckling för den som inte känner till det. :) Dock ingen allvetande guru på området.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Vilka är "man" i detta fall? Google eller företagen bakom apparna? Jag svarade mest utifrån principen att företaget i sig är godhjärtat och bara sparar data som de behöver för användaren.
Företaget bakom apparna alltså.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
pi-hole verkar som en snygg lösning. Jag skulle tro att den fungerar (orkar inte ladda ner och kolla nu) på ett liknande sätt som den här:
https://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm som i princip förhindrar DNS uppslag till annonsörerna.

För att städa i YT kan jag rekommendera den här browser pluggen, som faktiskt är riktigt bra.
 
Top