Hjälp mig att introduceras till Apocalypse World

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
AW-boken har ett lite speciellt språk. En del diggar det, andra avskyr det. Visar det sig att du är i andra kategorin är Monsterhearts-varianten faktiskt inte så dum.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
AW-boken har ett lite speciellt språk. En del diggar det, andra avskyr det. Visar det sig att du är i andra kategorin är Monsterhearts-varianten faktiskt inte så dum.
Det här är något jag gillar, eftersom jag brukar gilla när saker har en egen stil och är närmast parodiskt överspända. Här är exempel på speciella moves man kan ge sin rollperson:

Fucking thieves
A no shit driver
My other car is a tank
Fuck this shit
Insano like Drano
NOT TO BE FUCKED WITH
Fucking wacknut
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Tja, jag vet inte hur nytt det är, men AW gjorde en hel del saker poppis och kombinerade dem på ett intressant sätt som inspirerade många. Och det har definitivt gett upphov till en hel del efterföljare. Mitt tips om du är intresserad är att se om du kan lyckas bli spelare i en AW-kampanj. Bra att börja med AW, för det är ett bra spel, medan dess efterföljare är väldigt ojämna i kvaliteten. Tipset är också att börja som spelare, för i alla fall jag finner AW stört omöjligt att spelleda som skrivet. Det innehåller en massa konstiga tips och krav på en massa prepparbete som jag inte fattar poängen med. Men som spelare gillar jag det.

Jag kan också rekommendera Dream Askew, som är ett spelledarlöst hack på AW. Det var från början ett enkelt spel på några A4, men av outgrundlig anledning gjordes det sedan om som en kickstarter på hundratals sidor. Jag har ingen aning om vad som står på alla de sidorna, men den första versionen på några A4 är verkligen ett toppenspel. Jag har spelat men inte läst den andra versionen, och Dream Apart som följer med den, där man istället spelar judar i industriella revolutionens Östeuropa, och det är nog ännu bättre. Riktig höjdare. Regelsystemet i dessa spel är dock kraftigt förenklat jämfört med AW, som kan vara ganska pilligt ibland.
Har du den där första versionen någonstans? Vore kul att se hur det funkar på kort utrymme.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Du kommer väldigt långt med det som finns i playbooks-dokumenten. Du får däremot inte så mycket kött på benen kring hur du spelleder, men om du har förstått grundkonceptet:

10+) success
7-9) success men spelledaren gör ett move
6-) spelledaren gör ett move

–Så kommer du klara av det rätt bra ändå. Det sämsta med DW skulle jag säga är att det inte riktigt klargör hur mycket man ska preppa och inte. Det ger lite blandade signaler där... Ja egentligen är det lite schizofrent hela spelet. Men jag tycker ändå att det är helt okej att spelleda i jämförelse med DnD som jag aldrig skulle förmå mig att spelleda.
Ja jag upptäckte ju att Dungeon World var mer likt DnD än vad jag hade väntat mig och det är ingen selling point... Vi får se vart jag landar. Nåt pbta-spel ska jag få till i år i alla fall. :)
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Apocalypse World är mitt absoluta favoritspel. Jag tycker det är ett helt fantastiskt spel som alla borde läsa och spela. Det är även väldigt enkelt att spelleda tack vara fantastiska regler och procedurer i boken. Det är som att följa en checklista bara så blir det bra.

Om du inte gillar känslan av Mad Max är det även väldigt lätt att spela i nån annan miljö. Typ en rymdstation eller så. Dramat är svårt att komma ifrån däremot.

Som många andra är jag däremot inte så förjust i Dungeon World. Inte för att det är för mycket DnD egentligen, men för att det är rätt tråkiga playbooks och moves. Ska man spela fantasy kanske the Sword, the Crown and the Unspeakable Power eller Fellowship kan vara nåt? SCUP är väldigt likt AW, Fellowship är rätt annorlunda och väldigt mycket LotR.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag är by no means en expert, men om sugen kan vi fixa ett kort session 1 och lite spel i AW eller Kult om du är intresserad!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...online dvs, vill fler haka är det ju cool och då kanske vi kan få en mer van MC än jag!? <3
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
"Det är ett vanligt rollspel fast istället för att bara spela så finns det speciella regler, hinder och procedurer som man måste gå igenom. Resultatet är att det är ett helt vanligt rollspel men det kräver inte en bra spelledare eller spelare. Systemet fyller i för folk som är svaga på kreativitet och improvisation. Det gör också att man inte behöver lita så mycket på en spelledare. Det var vad de flesta som inte tyckte om vanliga rollspel ville ha."

Kommentar av @God45 från tråden om varför AW tog död på indie-scenen. Tjafsen i den tråden är väl värda att läsa!

Personligen tycker jag PbtA mest är rollspel fast med fler saker definierade och på ett sätt (Moves) som gör det krångligt att spela. För mig. Men många av PbtA-böckerna—som Night Witches och Monster of the Week, för att nämna två av de miljarder som finns—är samtidigt väldigt inspirerande läsning.

Hur som helst! Läs Apocalypse World. Det är en cool läsvärd produkt, oavsett vad en tycker om spelstilen. Plocka eventuellt upp de PbtA-hack som inspirerar dig. Om du sedan kommer tycka reglerna är binas knän eller inte är en ren smaksak.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
PbtA används på två sätt. Som hack av Apocalypse World med lite samma typ av regler, eller som namnet på en designfilosofi som nödvändigtvis inte alls leder till spel som beter sig eller ser ur som Apocalypse World.

Oftast används det för det första men ibland det senare också (kanske framförallt av författarna till AW själva).

Se ex här: http://apocalypse-world.com/pbta/policy
Jag fattar verkligen inte det här alls. Min tolkning av den där sidan är typ: PbtA betyder "Det här spelet kallar sig PbtA". Om man vill kalla sitt spel PbtA så får man göra det. Så författarnas tolkning är att det är en term som inte betyder något, mer än typ "Författaren till det här spelet gillar Apocalypse World". Det känns ju rätt menlöst. Därför är det rimligt och bra att ingen verkar använda författarnas definition av PbtA och istället använder den vettigare definitionen "Spel som använder sig av drag och spelböcker".

EDIT: Men texten på sidan är ju mer en licens än något som säger vad de tänker att PbtA betyder, så den informationen finns kanske någon annanstans.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag fattar verkligen inte det här alls. Min tolkning av den där sidan är typ: PbtA betyder "Det här spelet kallar sig PbtA". Om man vill kalla sitt spel PbtA så får man göra det. Så författarnas tolkning är att det är en term som inte betyder något, mer än typ "Författaren till det här spelet gillar Apocalypse World". Det känns ju rätt menlöst. Därför är det rimligt och bra att ingen verkar använda författarnas definition av PbtA och istället använder den vettigare definitionen "Spel som använder sig av drag och spelböcker".

EDIT: Men texten på sidan är ju mer en licens än något som säger vad de tänker att PbtA betyder, så den informationen finns kanske någon annanstans.
Äh, det är väl fint med saker som inte tillåter sig att identifieras så himla lätt. Vill du höra Bakers prata mer om det finns det ett avsnitt om detta på RPG Design Panelcast-podden (hittar inte vilket avsnitt nu men är väl enkelt att söka om en prenumererar på den), där de mer snackar om det som ett sätt att angripa sättet att designa regler på än en regelmotor och säger i princip att det inte finns en enda kärna rent regeltekniskt som "är" PbtA utan det handlar helt om angreppssätt och inte att bevara någon central aspekt av Apocalypse World för att det skall "vara" PbtA. Är det en vettig definition? Ingen aning, minst lika vettigt som "spel som använder drag och spelböcker" skulle jag hävda då det säger ungefär lika lite om vad jag kan förvänta mig av spelen. Intressanta är väl "hur" spelen gör saker och inte "vad" de är tänker jag.

Edit: här är avsnitt https://pca.st/Xbc9
 
Last edited:
Top