Hjälp med Windows 11

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Uppgraderade till Windows 11 för ett tag sedan. Förutom att jag upplever lite mer FPS i spel, allmänt bättre flyt och att det går att trolla igång så man kan köra Android som en virtuell maskin i 11 så vet jag inte om jag ska göra tumme upp eller ner (Så det enda positiva är den lilla extra farten i spelen enligt mig)

Kör med en AMD processor och man får rota runt i BIOS för att aktivera en eller ett par grejer och jag har för mig att det även kräver lite pillande i det Windows som finns installerat innan man kan komma igång. Förr eller senare lär du nog vilja uppgradera men om jag vore som dig så skulle jag nog ha is i magen (Android i Windows 11 är inget som är klart för slutkonsumenten på långa vägar)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ja, jag uppgraderade så snart jag fick (min gamla dator påstod sig vara redo men kom aldrig till skott, men min nya dator ville uppgradera dag 1). Och själva uppgraderingen var inga problem för mig – dels för att jag gjorde den på en ganska ren maskin, dels för att jag har allt som är det minsta viktigt i molnt ändå.

Eller ja, jag fick en del märkliga hickups – jag fick t.ex. av någon anledning installera både Windows Terminal och Windows Security-apparna manuellt. Skumt!

Men: jag ser inga större fördelar heller, ännu. När man kan köra android-appar, absolut. Det är en killer feature, liksom. Men innan dess? Startmenyn är märkbart sämre (jag vet att det är på väg att man ska få ha fler "pinned apps", men just nu känns det trångt och jag saknar mina tiles), och det var först med den här veckans patch man fick se klocka och datum på alla skärmar. Att placera startmeny och taskbar-ikoner i mitten av nedre kanten är såklart helt vansinnigt – eliminerar alla möjligheter till muskelminne med alla ikoner som ploppar in och flyttar allt – men man kan ju flytta tillbaks grejerna så de ligger där de ska i nedre vänstra hörnet.

Så… Det är nog inte en speciellt stor risk att uppgradera, skulle jag säga. Men den finns där. Och vinsterna… finns inte, tycker jag. Ännu. Jag uppgraderade för att jag är en kronisk uppgraderare som gillar att testa och mixtra och som har backup på allt. Men jag skulle inte rekommendera det för vanliga användare riktigt ännu. Inte för att riskerna är stora, utan för att vinsterna i princip är ickeexisterande.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det där med att kunna köra Android-appar, hur fungerar det? Du loggar in med ditt android-id, och så kan du ladda ned alla appar du äger från Google Play?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det där med att kunna köra Android-appar, hur fungerar det? Du loggar in med ditt android-id, och så kan du ladda ned alla appar du äger från Google Play?
Jag har inte testat själv (pga att jag inte anmält mig som betatestare, och har läst att det kanske bara går för amerikaner ändå?) men vad jag förstått kan man helt enkelt installera Amazons app store som en windows-app och därifrån installera android-appar.

Jag har också hört att det ska gå att installera Google Play-butiken om man krånglar lite, men jag gissar att microsoft inte riktigt kommit överens med google om den saken så det har inget officiellt stöd.

Sen finns det nog inga garantier för att alla ens appar funkar, men allt man köpt på amazons butik (eller googles då) som inte har restriktioner om på vilka enheter de kan köras… borde man kunna installera och testa att köra.

Jag är rätt sugen på att testa framöver…
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Det där med att kunna köra Android-appar, hur fungerar det? Du loggar in med ditt android-id, och så kan du ladda ned alla appar du äger från Google Play?
Dels lär man gå med i Windows Insider program och sedan får man trolla runt lite och köra en del knep för att få allt att fungera (man lär installera Google's ADB b.la) Google's Appstore har jag inte fått att fungera än utan det är Amazon Appstore som man ska köra enligt Microsoft. Jag tankade hem rätt APK för appen jag ville ha och installerade den via kommandotolken. Det är väl inte meningen att man ska hålla på som en annan gör men det är ju rätt kul enligt mig så det är svårt att låta bli.

Den dagen Microsoft får till Android i W11 då kan W11 bli intressant på riktigt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Den dagen Microsoft får till Android i W11 då kan W11 bli intressant på riktigt
Ja, verkligen. Jag menar, de flesta android-appar jag använder till vardags har ju väldigt bra webbränssnitt, men det finns ju en del som bara har appversioner – och så en del, som AmazonComixology, som totalt nukar sin webbnärvaro och där det enda någorlunda fortfarande fungerande sättet att handskas med tjänsten är via en app.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Först en brasklapp:
Microsoft arbetar aktivt med att täppa igen alla lösningar som ger individuell frihet att göra vad man vill i Windows.
Bara för att nedanstående lösning fungerar idag betyder inte att den kommer att fungera i morgon.

En av de saker man vill tvinga på oss är Microsoft account och jag har redan förklarat hur man skapar ett lokalt konto i Windows 11.
Faktum är att det finns flera olika sätt att undvika ett Microsoftkonto i Windows och alla går ut på att ta bort internetförbindelsen när man ska skapa inloggnigen...

...men det finns ytterligare ett sätt som är så enkelt att det är förvånande att ingen tänkt på det tidigare.
Vad är skillnaden mellan ett lokalt konto och ett microsoftkonto?
Ett lokalt konto sparas lokalt på datorn och kan bara användas på den dator där det skapats. Det kan vara vad som helst, jag kan t.ex. skapa ett konto som heter anth.
Ett microsoftkonto sparas i molnet på Microsofts servrar och du kan använda det för att logga in på vilken windowsdator som helst. Det har ALLTID formatet av en epostadress, t.ex. anth@rollspel.nu (om epostadressen finns på riktigt eller ej är inte så viktigt).

Säg att du gör en vanlig Windows 11-installation och kommer till fönstret där man skapar sitt microsoftkonto.
Installationsprogrammet förväntar sig att du matar in en epostadress, t.ex. anth@rollspel.nu.
Vad händer om du INTE matar in en epostadress, utan bara matar in anth?
.
.
.
Installationsprogrammet säger att något gick fel... sedan får du skapa ett lokalt konto.

Ja, det är så j***a enkelt idag. Jag kan dock inte sia om framtiden.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Köpte en Motorola Moto G100 och installerade deras "Ready for" och där inne (i Windows) har jag full tillgång till alla appar i telefonen och kan köra dom i Windows.

Kan tillägga att jag tröttnade på Windows 11 och kör Windows 10 på PC'n där man kommer åt Android via Motorolas "Ready For" mjukvara
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Idag bestämde jag mig för att uppgradera min (jobbets) Dell XPS-laptop till Windows 11. Den har tjatat om det jättelänge, och jag tror att jag har vissa problem i Windows 10 som kan försvinna med Windows 11.

Först när jag uppgraderade så lyckades det inte alls. Blåskärm vid omstart. Men den startade om igen, och sedan kom jag tillbaka till Windows 10. Försökte flera gånger och fick samma fel.

Jag försökte komma vidare genom att göra en ren installation av Windows 11. Det fungerade ett tag, men efter 2h användning ville datorn starta om, och därefter bara blåskärm. Nu sitter jag och läser på om RAID vs AHCI i Windows på XPS-laptops. Ska försöka göra en ny ren installation igen under helgen och se om jag har bättre tur.

Så Microsoft lyckas som vanligt underträffa även lågt ställda förväntningar.
Mitt generella råd är fortfarande: uppgradera inte.
Den som har ett specifikt behov/problem eller är väldigt nyfiken kan såklart uppgradera - men inte en dator som man är beroende av. Utgå från att du behöver installera om den från början, och återställa allt.

Med det sagt tyckte jag att det lilla jag såg av Windows 11 var ganska nice.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Har hittils sluppit uppdatera datorer på jobbet, och jag avråder fortfarande mina användare från att uppgradera. Men de senaste datorerna vi beställde kom med win11 som förinstallerat OS. Har ingen lust att blåsa om dem med win10 pga risk för drivrutinsproblem då det är helt nya modeller, så vi har nu några win11-burkar till kommande anställda.

Tidigare kom datorerna med win10 och jag fick frågan om jag ville uppdatera. Då svarade jag alltid nej.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Blåskärmen vid uppgradering var INACCISSIBLE_BOOT_DEVICE.
Efter att den kommit tillbaka till Windows 10 experimenterade jag med inställningen AHCI/RAID i "BIOS".
Då kunde jag trigga precis den blåskärmen (när jag bytte från RAID till AHCI) så jag trodde jag var något på spåren.

Min XPS har självklart ingen RAID. Den har en teknik som heter Intel Rapid Storage Controller, som aktiveras med "RAID". Man kan inte (enkelt) byta i BIOS efter att man installerat Windows.

Nu har jag installerat om datorn, och än en gång kraschade den (blev helt obootbar) när jag installerade Docker.
Nu har jag gjort en tredje installation. Och jag noterar att det finns en mängd (ca 15) reguljära Windows-uppdateringar.
Så jag har aktiverat "återställningspunkter", och tänker låta alla reguljära uppdateringarna gå in. Sedan ska jag kolla BIOS/HyperV-inställningarna innan jag ger mig på Docker igen.

En enkel uppgradering blev, som så ofta, ett stort detektivarbete.

Men det är precis bättre Docker och HyperV jag är ute efter med Windows 11, så jag får försöka en stund till.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Blåskärmen vid uppgradering var INACCISSIBLE_BOOT_DEVICE.
Efter att den kommit tillbaka till Windows 10 experimenterade jag med inställningen AHCI/RAID i "BIOS".
Då kunde jag trigga precis den blåskärmen (när jag bytte från RAID till AHCI) så jag trodde jag var något på spåren.

Min XPS har självklart ingen RAID. Den har en teknik som heter Intel Rapid Storage Controller, som aktiveras med "RAID". Man kan inte (enkelt) byta i BIOS efter att man installerat Windows.

Nu har jag installerat om datorn, och än en gång kraschade den (blev helt obootbar) när jag installerade Docker.
Nu har jag gjort en tredje installation. Och jag noterar att det finns en mängd (ca 15) reguljära Windows-uppdateringar.
Så jag har aktiverat "återställningspunkter", och tänker låta alla reguljära uppdateringarna gå in. Sedan ska jag kolla BIOS/HyperV-inställningarna innan jag ger mig på Docker igen.

En enkel uppgradering blev, som så ofta, ett stort detektivarbete.

Men det är precis bättre Docker och HyperV jag är ute efter med Windows 11, så jag får försöka en stund till.
Har också en Dell xps och försökte uppgradera till Win 11. Resulterade i blådump med samma fel som dig. Så jag sket i det. Skall ändå köpa en ny så jag kör Win 10 in i kaklet på den datorn och får Win 11 förinstallerat på min nya Dell Precision.

Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Har också en Dell xps och försökte uppgradera till Win 11. Resulterade i blådump med samma fel som dig. Så jag sket i det. Skall ändå köpa en ny så jag kör Win 10 in i kaklet på den datorn och får Win 11 förinstallerat på min nya Dell Precision.
Docker är problemet. Allt fungerar tills jag installerar Docker. Då blir datorn ostartbar. Både om man installerar Docker som WSL2 eller Hyper-V. Nu på tredje försöket gjorde jag en återställningspunkt. Den gick att använda och jag kunde återställa till den, istället för att installera om W11 från början.

Hade det inte varit för ditt inlägg så hade jag trott att det var Docker-installation som gjorde att jag inte kunde uppgradera från W10 till W11.

Och om du inte kör Docker, så kan du säkert göra en ren installation av Windows 11, gratis nedladdning från Microsoft till ett USB-minne, och ingen ny nyckel behövs - MS känner igen datorn när den installeras.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Docker är problemet. Allt fungerar tills jag installerar Docker. Då blir datorn ostartbar. Både om man installerar Docker som WSL2 eller Hyper-V. Nu på tredje försöket gjorde jag en återställningspunkt. Den gick att använda och jag kunde återställa till den, istället för att installera om W11 från början.

Hade det inte varit för ditt inlägg så hade jag trott att det var Docker-installation som gjorde att jag inte kunde uppgradera från W10 till W11.

Och om du inte kör Docker, så kan du säkert göra en ren installation av Windows 11, gratis nedladdning från Microsoft till ett USB-minne, och ingen ny nyckel behövs - MS känner igen datorn när den installeras.
Jag kör både Docker och wsl2, och om du vill köra Docker måste du väl köra hyper-v (eller?). Oavsett kan jag tycka att det är något som borde funka 'out of the box' och inte kräva manuellt mixtrande.

Datorn är mitt jobb, kan jag inte köra de verktyg jag behöver så funkar det inte helt enkelt. Så gör om för rätt MS.

Och det är så skumt då MS närmar sig Docker och Linux och Docker hela tiden så att just det verkar vara problemet är ju helt knäppt. Tänker senaste versionerna av .net (som kör 'cross platform') eller att man kan köra linux-dockers i Docker for Windows osv

Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kör både Docker och wsl2, och om du vill köra Docker måste du väl köra hyper-v (eller?). Oavsett kan jag tycka att det är något som borde funka 'out of the box' och inte kräva manuellt mixtrande.

Datorn är mitt jobb, kan jag inte köra de verktyg jag behöver så funkar det inte helt enkelt. Så gör om för rätt MS.

Och det är så skumt då MS närmar sig Docker och Linux och Docker hela tiden så att just det verkar vara problemet är ju helt knäppt. Tänker senaste versionerna av .net (som kör 'cross platform') eller att man kan köra linux-dockers i Docker for Windows osv

Cog.
Så här ser det ut...

Screenshot 2022-09-30 213759.png

(den blev högupplöst)

Jag kan inte riktigt, men man kan ju köra både Linux-containers och Windows-containers.

Windows-containers har man tidigare kunnat köra i hyper-v eller "in-process".

Linux-containers har man tidigare kunna köra i hyper-v/virtuell maskin, men nu kan man också köra dem i WSL2.

Jag tror i själva verket att om man kör WSL2, så kör man "Docker i Linux i Windows", istället för att köra "Linux i Docker i Windows".

Jag har lagt ett supportcase till Docker... får se vad de säger.

Jag har kört Docker i Windows 10 i två år. Och jag kör bara (stora) Windows Server-images, så jag måste köra Docker i Windows, annars hade jag inte ens haft den här Windows-datorn. Det har varit ett evigt strul med vilka versioner av Windows Server-images som går att köra på Vilka versioner av Windows 10. Ofta börjar jag jobba på morgonen och så har jag en container från igår som har "gått sönder", så får jag sätta upp en container igen (vilket ofta misslyckas). Det var det jag hoppades komma ifrån med W11. Men nu kan jag inte ens installera Docker. Jag tror att jag behöver Hyper-V, eftersom jag kör Windows-images. Vi får se.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Använder Docker på jobbet och arbetar ibland hemifrån på Windows-datorn.

Får tacka @anth för tråden som gjorde att jag tvekade att uppdatera. :D
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Brasklapp: jag har inte testat nedanstående, helt enkelt för att jag inte kör Windows längre. Och jag orkar definitivt inte kasta bort en halv dag av mitt liv på att testa något jag inte kommer använda.

Det är oktober. Det betyder att Micrsosoft släppt Windows 11 22H2.

Microsoft här inte ändrat något så det som jag tidigare skrivit i tråden ska fortfarande gälla för den nya versionen.

Det betyder att har man en gammal dator får man inte uppgradera till Windows 11 (om man inte använder tricksen jag förklarat i tråden).
Inte ens om man redan kör Windows 11 21H2 får man uppgradera till 22H2.
För att uppgradera Windows 11 måste man göra på samma sätt som när man uppgraderar Windows 10, d.v.s. tanka ner windowsinstallationen och köra som jag beskrivit ovan.

###

En Windows-installation består av 2 delar.
Den ena delen är en stor fil där alla windowsfiler ligger arkiverade och komprimerade. Tänk er en stor zipfil.
Den andra delen är är ett uppackningsprogram som under installationen kopierar de komprimerade filerna till rätt ställe på hårddisken.

Nu är Microsoft lite lata så de använder sig av samma komprimeringsformat och i grunden samma uppackningsprogram oavsett om man installerar Windows 11, Windows 10, eller Windows Server. Varför uppfinna hjulet en gång till?
Det är uppackningsprogrammet itll Windows 11 som kontrollerar hårdvaran och säger stopp och som gör att man inte får installera.
Så vad händer om man använder uppackningsprogrammet från Windows 10 eller Windows Server tillsammans med den komprimerade filen för Windows 11?
Det går alldeles utmärkt!
Förutom att det kan vara lite förvirrande att det står att Windows 10 eller Windows Server installeras på skärmen, fastän det är Windows 11 som installeras.

Jag hittade en sida som kan underlätta uppgradering på gamla datorer:

Vad de gjort är att de byggt ihop Windows Server-installationen (som INTE kontrollerar hårdvara) med Windows 11-iso:n.
Därför står det "installerar Windows Server" när man installerar Windows 11, men man slipper problemen med gammal hårdvara.

Är detta lagligt?
Ja, det enda Microsoft bryr sig om är man betalar för sina licenser. Och nunera behöver mn inte ens göra det.

Här är ett sätt att göra det på:
1. Skapa en vanlig omodifierad Windows 11 installations USB (kör man den kommer man få varning om gammal hårdvara).
2. Tanka ner zip-filen från github-sidan ovan och packa upp den.
3. Gå till de uppackade filerna, öppna mappen Bypass11, kör Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update.cmd som administrator.
4. Kör Windows 11-installationen. Boota inte från USB:n, utan kör den direkt i Windows 11 som en uppdatering.
5. När uppdateringen är färdig och datorn startat om, kör Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update.cmd igen.
"Skip_TPM.." fungerar som en på/av-knapp: Kan man inte uppgradera till Windows 11 ändrar den systemet så man kan. Kan man uppgradera så ändrar den tillbaka så man inte kan.

Här är ett par länkar som förklarar hur man gör:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag var lite tveksam till att skriva det här inlägget.

VARNING: inget av vad jag skriver här är för nybörjare.
Skyll inte på mig om ni provar något av nedanstående och ni inte vet vad ni gör.

Jag har inte tipsat om hur man gör om utseendet på Windows 11, helt enkelt för att jag inte är så intresserad av det.
Jag tycker att Windows 11 är jättefult, men jag använder inte Windows 11 på daglig basis så jag bryr mig inte.
Med det sagt: det går att ändra det mesta i Windows 11s utseende, få det att se ut som Win10, Win7, o.s.v. - men det görs med tredjepartsprogram som brukar kosta pengar.

Jag har heller inte tipsat om hur man debloatar (tar bort saker man inte använder i) Windows 11.
jag bryr mig inte för jag använder det inte på daglig basis.
Med det sagt: det finns flera bra verkyg, ett av dem kommer från Chris Titus Tech:

Vad jag är intresserad av är hur man snabbast och enklast installerar Windows 11 på en gammal dator som normalt inte kan köra Windows 11.
Vad jag tipsat om tidigare är hur man slipper idiotiska säkerhetskrav med Microsofts egen installation.
Vad jag hittat nu är 2 st Custom ISOs.
Det är personer som modifierat Microsofts Windows 11-installation: de har "fixat" alla saker jag beskrivit tidigare i tråden, samt debloatat.
D.v.s. man tankar ner en fil och installerar Windows 11 utan problem på äldre datorer.

Vi talar extrem debloat.
Den ena lösningen klarar av att installera Windows 11 på en dator med 2 GB RAM och 10 GB HDD. Inte för att det går snabbt - men det går.
Det betyder att om man har en dator som precis klarar av Windows 11-kraven (4 GB RAM och 64 GB HDD) kommer datorn att kännas som en blixt istället för en snigel.
Webbläsaren Edge räknas som bloatware, så den följer inte med.
Det betyder att man måste veta hur man installerar webbläsare från kommandoprompten.

VARNING: man ska inte installera allt som konstiga snubbar tipsar om på nätet - det gäller även här och nu. Lita inte på vad jag säger, utan gör även er egen research.
Är detta lagligt? Ja, för det är fortfarande Windows 11. Att Microsoft inte tycker om att man inte använder deras originalinstallationdet är en annan femma.
Vad finns det för risker? Om man tankar ner en windowsinstallation från nätet och någon stoppat in virus/malware i filen är man sååå körd.
Jag har kontrollerat vad andra säger om dessa Custom ISOs och jag hittar inget negativt.
Viktigast är att BARA tanka ner filerna direkt från utvecklarna själva. Om ni bara googlar och tankar ner från första bästa länk får ni skylla er själva.
Och glöm inte att ta backup innan ni gör något.

GHOSTSPECTRE Windows 11

Tiny 11

Om jag har tid ska jag testa att installera bägge versionerna och återkomma med en rapport hur det gick (inkl. instruktioner hur man installerar webbläsare - jag rekommenderar Brave eller Degoogled Chromium från Chromefamiljen, eller Librewolf från Firefoxfamiljen).

P.S.
Ni som inte tycker om utseendet på Windows 11 behöver bara vänta ett drygt år... på Windows 12.
Windows 12 beräknas släppas i oktober 2024... och enligt skärmdumparna kommer det inte längre se ut som en billig Apple Mac-kopia, utan som en billig Android phone-kopia. :)

Jag är så glad att jag lämnat Windows bakom mig.
 
Top