Hjälp med Windows 11

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Alltså, jag vet inte om jag har nåt specifikt program i åtanke, men jag är allt lite sugen på att experimentera med det här faktiskt. För mig känns det definitivt som en "next level"-grej – WSL är ju skitcoolt redan, och jag gillar att kunna remote:a in i WSL-grejer när jag utvecklar i Visual Studio Code. Men att kunna köra grafiska program sömlöst…
wsl2 gui är helt nytt och har fortfarande en del barnsjukdomar. Det kan fungera, men räkna inte med att det fungerar sömlöst. :)

Jag installerade apache/php/mariadb i wsl för ett par år sedan för att få exakt samma miljö som vår webserver (vilket man inte får med program som LAMP/WAMP och allt vad de heter).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tillägg till tredje försöket

###

VIKTIGT!
Jag glömde detta förra inlägget:

I första fönstret efter man startat setup.exe finns en blå "länk":
"Ändra hur installationen hämtar uppdateringar"
Klicka och välj sedan "Inte just nu", annars kontrolleras datorn iallafall.

###

Man behöver inte installera 7-zip eller win-rar för att packa upp iso-filen.
Skapa en ny katalog med samma namn som iso-filen, om isofilen heter Windows.iso, döp kata logen till Windows.
Högerklicka på iso-filen, välj Mount (engelska) eller Montera (svenska) högst upp.
Om du tittar under "Min dator" finns en ny "DVD-spelare", öppna den, tryck CTRL+A för att markera allt, CTRL+C för att kopiera, öppna katalogen som du skapade, tryck CTRL+V för att klistra in.
Högerklicka sedan på DVD:n och välj Eject / Mata ut.

###

Man behöver inte radera appraiserres.dll, man kan redigera filen och radera allt som har med TPM att göra.
Att redigera dll-filer är inget jag rekommenderar att vanliga lekmän gör.
Här är det inte så farligt för det värsta som kan hända är att installationen inte startar.
Vill ni prova kan ni se hur man gör i den här youtubevideon från Tips 2 Fix:

###

Det finns ytterligare ett sätt att gå runt hårvarutestet (som är lite mer komplicerat).
Skapa iso-filer för både Windows 10 och Windows 11.
Kom ihåg att döpa om dem till till Windows10.iso och Windows11.iso, annars skriver den andra filen över den första.
Extrahera bägge iso-filerna så du har två kataloger: Windows10 och Windows11.
Öppna sources i bägge katalogerna, radera install.esd i Windows10, kopiera install.esd från Windows11 till Windows10.
Nu har du en Windows10-installation med install-filen utbytt till Windows11-versionen.
Kör setup i Windows10, det står att Windows10 installeras, men i själva verket är det DIO!... ursäkta... Windows11 som installeras.
Jag hade ett litet problem med den här Windows11-installationen - jag kunde inte återställa till Windows10 för det fanns inga återställningsfiler.

###

I Windows 11 kan man öppna inställningar och söka efter återställning.
Eller så öppnar man inställningar och går till System > Återställning > Gå tillbaka (till Windows 10)

###

Varför behövs det 30 GB ledigt diskutrymme, när Microsoft säger att det räcker med 10 GB för uppgradering?
Vi skapar ingen installtions-USB, utan skapar istället en 5 GB stor iso-fil på hårddisken.
Vi extraherar sedan allt innehåll från iso:n till en lika stor katalog.
Sedan några extra GB för moderna ssd-diskar mår inte bra av att ha mindre än 20 % ledigt diskutrymme.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Sedan några extra GB för moderna ssd-diskar mår inte bra av att ha mindre än 20 % ledigt diskutrymme.
Ska väl poängteras att detta är för att inte slita på disken i onödan över en lång period. Man behöver inte bry sig om det bara är temporärt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Sedan några extra GB för moderna ssd-diskar mår inte bra av att ha mindre än 20 % ledigt diskutrymme.
Ska väl poängteras att detta är för att inte slita på disken i onödan över en lång period. Man behöver inte bry sig om det bara är temporärt.
Jag vill minnas att "förr" var det så med NTFS (alltså Windows nya filssystem som fortfarande används) att om man kom under 10% ledigt "någonsin" så strukturerade filsystemet om sig permanent för "ont-om-plats-mode". Vilket så att säga var mer platsekonomiskt men sämre prestandamässigt. Jag kan minnas fel.

Men jag skulle säga att en allmänt bra rekommendation är att aldrig pressa ut de sista GB på filsystem i datorer (på ett USB-minne som man delar med kompiser är det ju skit samma). Det här med att det börjar bli fullt, blir fullt, kan leda till annat strul och andra problem. Det är helt enkelt värt att hantera det tidigt - om man vill ha en problemfri dator.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Verkar, f.ö som om Windows 11 Pro (och inte bara Home-edition som tidigare rapporterats), kommer att kräva att man i framtiden skapar upp ett microsoft-konto också.

You’ll need a Microsoft account to set up future versions of Windows 11 Pro | Ars Technica

*Massor med fula ord*
Det kommer göra det mer besvärligt att göra i ordning datorer på jobbet. Framförallt om det finns risk att ev program hookar in mot det installationskontot som jag kommer behöva skapa.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Hej bullen! Min dator (en sån: https://www.komplett.se/product/1139192 ) vill bli uppgraderad till Win11 säger den. Borde jag göra som den säger? Jag gillar inte krångel och maskiner som säger åt mig vad jag ska göra, vad torskar jag på att inte uppgradera?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hej bullen! Min dator (en sån: https://www.komplett.se/product/1139192 ) vill bli uppgraderad till Win11 säger den. Borde jag göra som den säger? Jag gillar inte krångel och maskiner som säger åt mig vad jag ska göra, vad torskar jag på att inte uppgradera?
Av vad jag vet kommer Windows 10 fortsätta att tjata på dig tills du uppdaterar.
Om någon vet ett sätt att få tyst på Windows tjat får ni gärna meddela oss.

Windows 10 slutar uppdateras 14 oktober 2025, då bör du välja om du vill uppdatera eller installera något annat på datorn.
Efter det datumet kommer Windows 10 snabbt bli osäkert att användas, vartefter man upptäcker nya säkerhetshål.

Du kan alltid prova att uppdatera till Windows 11, sedan har du tio* dagar på dig att nedgradera tillbaks till Windows 10.
Du har alltså en dryg vecka på dig att testa Windows 11, under denna tid bör du testa att alla spel och program du vill använda fungerar.
Väntar du för länge är du fast med Windows 11 och enda sättet att nedgradera är att ominstallera Windows 10 på datorn.

*Högre upp i tråden står hur man kan ändra testperioden från 10 dagar till 60 dagar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Borde jag göra som den säger?
Mitt förslag är att du säger till din dator att aldrig försöka uppgradera sig till Win 11.
Just nu har du inget att vinna och allt att förlora.

Jag förutsätter att du kan ändra dig om 2-3 år när situationen kanske är annorlunda.

Enda anledningen att uppgradera är:
1) om man har något specifikt som kräver Win 11.
2) om man är nyfiken och vill lära sig, experimentera
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Av vad jag vet kommer Windows 10 fortsätta att tjata på dig tills du uppdaterar.
Om någon vet ett sätt att få tyst på Windows tjat får ni gärna meddela oss.





Jag har klickat på "Stay on Windows 10 for now"w10w11.PNG
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Om du inte har en massa specialinställningar så är det låg risk att gå till win11. Gjorde det i ett tidigt skede och det var bara väntetid, inget strulade.

Kör inte en massa spel och så. Men har multipla versioner av visual studio, SQL manager och ett gäng andra program för att underlätta för mig i jobbet. Inget av dem strulade eller hade problem.

Men jag är ju bara en person och internet om man kollar där kanske ger en helt annan bild.

Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om du inte har en massa specialinställningar så är det låg risk att gå till win11.
[…]
Men jag är ju bara en person och internet om man kollar där kanske ger en helt annan bild.
Du har helt rätt.

Men mervärdet är nära 0.
Och om man inte har fler datorer, och inte själv är bra på att fixa den, så riskerar man att sätta sig utan fungerande dator och dra på sig både merarbete och utgifter.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Enda anledningen att uppgradera är:
1) om man har något specifikt som kräver Win 11.
2) om man är nyfiken och vill lära sig,
Då säger jag åt maskinen att jag är dess herre och att den ska sluta tjata. Tack för svar!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Du har helt rätt.

Men mervärdet är nära 0.
Och om man inte har fler datorer, och inte själv är bra på att fixa den, så riskerar man att sätta sig utan fungerande dator och dra på sig både merarbete och utgifter.
Du måste ha riktigt dåliga erfarenheter av den här typen av uppgraderingar

Själv har jag haft exakt 0 (noll) problem både när jag gick till win10 och 11. Bara tryckte på knappen, väntade och startade om när det promotade och sen funkade allt efteråt.

Du får det senaste, lappade säkerhetshål. Ser inte problemet ärligen.

Åter igen inom rimlighetens gränser. Har du messa knepiga uppsättningar (raids, speglade diskar/filer, gamla program, osv.) kan situationen vara annorlunda. Men om du är "vanlig" användare är det nära nog aldrig problem.

Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Du måste ha riktigt dåliga erfarenheter av den här typen av uppgraderingar
Jag har 25 års erfarenhet av att göra allt möjligt med Windows, som privatperson, utvecklare och systemadministratör.

Jag har väl utvecklat en magkänsla för hur man undviker problem och hur man minimerar tiden som man jobbar åt Windows, och maximera tiden Windows jobbar för mig. Jag har inte uppgraderat mina 2 Win 10 datorer till Win 11, och har inga planer på att göra det heller.

Även om allt går bra så tror jag det är säkert att utgå från att man kommer ha mindre tillgänglig plats på sin hårddisk efter uppgraderingen till Windows 11 än man hade innan. Och av erfarenhet är det inte så lätt att få tillbaka plats man en gång förlorat. Det kan vara ett jättelitet eller ett jättestort problem.

Du får det senaste, lappade säkerhetshål. Ser inte problemet ärligen.
Det där är missvisande. Windows 10 får sina säkerhetshål lappade, och är inte på något vis fundamentalt mindre säkert än Windows 11.

Många människor som har provat både Windows 10 och Windows 11 föredrar Windows 10, därför att det senaste i en del avseenden är sämre.
Windows 7 var bättre än Windows 8. Windows 98 var bättre än Windows ME.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Jag återvänder till att du måste haft jättedåliga erfarenheter av den här typen av uppgraderingar. Eftersom du började kasta år omkring så har jag under mina 20+ år i it och utvecklarbranschen inte utvecklat samma magkänsla.

Äh, vill inte bråka. Ville bara ge lite perspektiv till de nattsvarta bilderna som målades upp. För jag tycker de är missvisande i min erfarenhet (om någon undrar har jag jobbat 20+ år i it och utvecklarbranschen så jag är ingen duvunge).

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Orkar inte edit...

Jag har verkligen ingen häst i det här racet. För egen del funkar både win10 och 11. Men att uppgraderingen generellt skulle gå snett, sänka din burk, leda till kostnader (?!?!) eller förstöra dina filer/program är jag tämligen säker på att det ligger på marginalen för den gemene användaren.

Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag återvänder till att du måste haft jättedåliga erfarenheter av den här typen av uppgraderingar.
Nej, det har jag inte. Jag har mer dåliga erfarenheter i allmänhet.
Jag minns att en uppgradering jag gjorde från Win 7 till Win 10 gick bra.
Och jag minns en kompis som hade fantastiska problem, det var nog med Win 8 till Win 10.

Så om man är privatperson, har en Win 10-dator, den funkar, man inte har något direkt behov av Win 11, och frågar om man ska/bör uppgradera, så tycker jag man gör klokast i att låta bli.

Innan man trycker på uppgraderingsknappen så bör man fråga sig:
a) kommer man att förlora några filer eller något annat om det inte går bra
b) hur har man tänkt att återställa datorn ifall något går fel
c) var har man för dator att arbeta på istället, när datorn man uppgraderar inte fungerar

Om man har fler datorer och inga filer att förlora så är det såklart inga problem.

Det är klart att man kan chansa. Men det tycker jag inte man ska göra om man inte måste.

If it aint broken dont fix it.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
If it aint broken dont fix it.
Fullt medhåll. Bra att du sade att man kunde ignorerar Win11-uppdateringen. Har läst om folk som haft fel och inte ens kunnat nedgradera maskinen igen. Nu har jag förvisso en väldigt ny dator utan någonting speciellt installerat förutom en sjuhelvetes massa spel, så egentligen är det korkat av mig att inte uppdatera. Det borde bara vara att trycka på en knapp och sedan låta datorn arbeta.

Det här med att ignorera versionsuppdateringar gäller dock inte bara Windows. Jag utvecklar just nu på Mac OS och måste hålla maskinen uppdaterad och det är en massa problem i början, vilket det naturligtvis är med alla program och ett OS är ett jättekomplext projekt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag utvecklar just nu på Mac OS och måste hålla maskinen uppdaterad
Jag har en Win 10-maskin som jag kör Business Central (Microsofts ekonomisystem) på i Docker för utvecklingsändamål. Så jag kör typ Windows-server-containers specialanpassade för Business Central. De tenderar att gå sönder varje gång man gör en sådan där inkrementell månadsuppdatering. Eller inte. Ibland går det sönder, ibland går det inte sönder. Ibland löser det sig med nästa release, ibland inte. I praktiken har jag två datorer, så jag kan bara köra "vanlig Windows Update" på den ena, när båda just nu fungerar, eller på den som inte fungerar tills det fungerar. Jag lägger en inte obetydlig del av min arbetstid på att hålla Docker-containern och Windows i sync, och försöka åtgärda när det som brukar funka plötsligt inte funkar.

Apple släpper ju sina "majors" var 18 månad, lite mer ofta än MS, och en Apple-dator brukar ha lite längre livslängd än en Windows-dator. Så på Apple-datorer brukar jag alltid köra på uppgraderingar utan att tänka (jag har alltid backup). Men det är enklare att återställa macOS från backup - till en ny eller till samma dator.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Det här med att ignorera versionsuppdateringar gäller dock inte bara Windows. Jag utvecklar just nu på Mac OS och måste hålla maskinen uppdaterad och det är en massa problem i början, vilket det naturligtvis är med alla program och ett OS är ett jättekomplext projekt.
Och MacOS har inte den bredd av hårdvara som Windows förväntas stödja.
 
Top