Hjälp med Windows 11

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänkte uppgradera till Windows 11.
Jag klarar antagligen av detta själv, men jag är tacksam för alla goda råd jag kan få.
- Vad bör man göra innan uppdatering?
- Hur uppdaterar man?
- Vad bör man göra efter updpatering?

Jag antar att många på forumet är i samma sits som jag, så denna tråd kommer hjälpa fler än mig.
Jag killgissar att c:a 90 % av alla forumiter har en Windows 10-dator hemma (även om de i första hand använder mobil för att surfa på forumet).
Jag killgissar också att bara 10 % av forumiternas Windows 10-datorer stödjer Windows 11 - så denna tråd är antagligen av intresse för en majoritet av forumiterna.

- Är denna tråd användbar om man köper en ny dator med Windows 11?
Ja, speciellt råden vad man ska göra efter installation.

- Är denna tråd användbar om man har en ny dator med Windows 10 som stödjer Windows 11 och därför kan uppgraderas automatiskt?
Ja, se ovanstående.

- Är denna tråd användbar om jag har en äldre dator som inte stödjer Windows 11?
Ja, denna tråd är främst för de med äldre datorer.

- Måste man uppgradera till Windows 11?
Nej, inte nu, men förr eller senare måste man uppgradera från Windows 10, då det slutar stödjas i oktober 2025.

- Är det lagligt att installera Windows utan licens?
Ja, sedan ett par år tillbaka är Windows 10 (och nu även Windows 11) gratis.
Man kan alltså installera både Windows 10 och Windows 11 utan licens.
Man förlorar viss funktionalitet utan licens (som att man inte kan ändra utseende på Windows), men det är inte olagligt längre.

- Är det farligt att uppgradera en äldre dator som inte stödjer Windows 11?
Nej. Att datorn inte stödjer Windows 11 betyder bara att den saknar hårdvara för ett par säkerhetsfunktioner som Microsoft tycker att man ska ha.
Datorn blir precis lika osäker med Windows 11 som den är idag med Windows 10.

- Finns det några risker med att uppgradera?
Nja, det finns en liten risk.
Microsoft har hotat med att "osäkra datorer" inte kommer att få Windowsuppdateringar i framtiden - men det är nog inget man behöver ta på allvar.

Vad bör man göra innan uppgradering?
- Uppdatera Windows 10. Ska man uppgradera och inte göra nyinstallation, se ALLTID till att datorn är uppdaterad. Detta gäller ALLA OS: Windows, Mac, Linux...
- Ta backup. Ibland går saker åt h***e när man uppgraderar system.
- Ladda ENDAST ner Windows 11 från microsoft.com, det enklaste sättet att få virus är att ladda ner saker från osäkra källor.

Återigen: alla tips om Windows 11 emotages med glädje

Nu ska jag prova att uppgradera, återkommer senare.

P.S.
Jag skulle bli jätteglad om vi slapp kommentarer om hur dåligt Microsoft och Windows är.
Jag kör själv Linux om jag får välja och avskyr Micrsoft Windows, men måste av olika skäl ha tillgång till en Windowsdator (nej inte en virtuell maskin, utan en fysisk dator).
Jag vill bara veta hur man gör om man måste använda Windows.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har själv uppdaterat efter uppmaning från Windows och det gick smidigt. Som regel märker jag inte någon större prestanda-drop förutom i Europa Universalis IV och Frostpunk.

Finns det något jag kan göra eller är det spelarna som måste patcha något prestanda-jox?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Följer tråden med intresse. Personligen hör jag ju till de som kommer avvakta länge med uppgraderingen.

Vad jag förstått så har de problem med en del av AMD's hårdvara, och datorn blir då väldigt långsam. De håller på och arbetar med det vad jag förstår.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Följer tråden med intresse. Personligen hör jag ju till de som kommer avvakta länge med uppgraderingen.

Vad jag förstått så har de problem med en del av AMD's hårdvara, och datorn blir då väldigt långsam. De håller på och arbetar med det vad jag förstår.
Aha det är kanske mitt Ryzen-kort som får stryk, bara att vänta då och uppdatera när det går...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Och för de som undrar över systemkraven, så här är en artikel från arstechnica som pratar om det (de kan ändras fram till leverans). Notera även då att för Home-varienten (till skillnad från Professional och Enterprise), så kommer det behövas ett Microsoft-konto för att kunna logga in och att datorn har uppkoppling, dvs inga lokala konton. Vad jag förstår av kommentarer är det inte helt säkert det behövs nu i beta-versionen som är den man kan få. Det är den funktionen som får ett "Hell no!" av mig.


De konstaterar även i andra artiklar att Windows 11 fortfarande känns ofärdigt. En liknelse de hade var "som ett flygplan som lyft från startbanan medan det fortfarande byggdes". ;)
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Notera även då att för Home-varienten (till skillnad från Professional och Enterprise), så kommer det behövas ett Microsoft-konto för att kunna logga in och att datorn har uppkoppling, dvs inga lokala konton. Vad jag förstår av kommentarer är det inte helt säkert det behövs nu i beta-versionen som är den man kan få. Det är den funktionen som får ett "Hell no!" av mig.
Det är sånt jag ska testa. :)
Det ska tydligen gå att komma runt Microsoft-konton äv med Home.

De konstaterar även i andra artiklar att Windows 11 fortfarande känns ofärdig.
Jo, att Win11 skulle släppas fick vi reda på i våras och det tar liiite längre tid än ett halvår att göra ett nytt OS.
Det mesta under Win11-skalet är fortfarande Win10 (och givetvis är många delar under Win10-skalet fortfarande Win7).

Ytterligare ett problem är att de ändrat halvårs uppdateringarna (de som hette 2021H1, 2021H2).
Fr.o.m. nu kommer det bara EN stor uppdatering om året för både Win10 och Win11: i oktober.
Det betyder att nästa stora buggfix kommer till hösten och inte till våren.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Tänk på att undersöka om dina prylar som du kopplar in mot datorn stöds av windows 11. Äldre prylar kanske inte får uppdateringar till sina drivrutiner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Tänk på att undersöka om dina prylar som du kopplar in mot datorn stöds av windows 11. Äldre prylar kanske inte får uppdateringar till sina drivrutiner.
Bra grej att kolla; dock bör väl sägas att jag är hyfsat säker på att drivrutiner som funkar i windows 10 antagligen funkar i 11 också. På samma sätt som många drivare för… hela vägen nr till windows 7 ofta kan fås att funka med 10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Steg 1: ladda ner installationsfilen.

Windows 10:

Windows 11:

Att länkarna går till svenska sidor spelar ingen roll, språk väljer man under själva installationen.

Det ska gå att ladda ner en ISO-fil som man sedan kan lägga på på en USB, men jag har aldrig lyckats få det att fungera.
Om någon vet hur man gör får ni gärna ge instruktioner.
(jag har god vana av ISO-filer och gör i snitt en Linux-installation i månaden - men jag har aldrig lyckats få Windows nedladdade ISO att fungera)

Till Windows 11 kan man ladda ner installationsassistenten, den är till för de som vill uppgradera direkt från Win10 till Win11 utan att behöva krångla med USB.
Enligt instruktionerna behöver man 9 GB ledigt utrymme på hårddisken för att uppgradera, men jag skulle nog inte uppgradera med mindre än 20 GB ledigt.

Jag brukar använda Media Creation Tool som man kan ladda ner från länkarna ovan:
MediaCreationTool21H2.exe för Windows 10
MediaCreationToolW11.exe för Windows 11

Dessa är verktyg för att skapa en installations-USB; för Windows 10 behövs en USB på minst 6 GB, och för Windows 11 minst 8 GB.
För att installeras krävs också en hårdisk på minst 30 GB till Windows 10 och 60 GB till Windows 11.
Jag skulle dock installera på mindre än en 100 GB disk.

Observera att kravet på RAM-minne ökat från 2 GB till Windows 10 till 4 GB till Windows 11.

Media Creation Tool är bara något dussin MB stor, men tankar sedan ner 6-8 GB som det installerar på ett USB-minne kopplat till datorn.

Sedan måste man givetvis veta hur man bootar från USB på datorn man ska installera.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tänk på att undersöka om dina prylar som du kopplar in mot datorn stöds av windows 11. Äldre prylar kanske inte får uppdateringar till sina drivrutiner.
Bra grej att kolla; dock bör väl sägas att jag är hyfsat säker på att drivrutiner som funkar i windows 10 antagligen funkar i 11 också. På samma sätt som många drivare för… hela vägen nr till windows 7 ofta kan fås att funka med 10.
Än så länge är det nästan ingen skillnad alls mellan Win10 och Win11.
Det lär dock bli större skillnad i framtiden.
Den STORA skillnaden mellan de två är idag Win11-kraven på TPM2, processor och RAM-minne - och dessa kan man ta sig förbi.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
- Vad bör man göra innan uppdatering?
- Hur uppdaterar man?
- Vad bör man göra efter updpatering?
Jag har inte uppgraderat från W10 till W11 själv. Jag har sagt Nej Tack till W10 än så länge. men jag skulle:

0) Säkerställa att W10 själv säger att den kan uppgradera maskinenen till W11
1) Säkerställa att jag har en backup på alla mina filer (som fungerar på en annan dator utan krångel)
2) Säkerställa att jag kan återställa datorn till W10 från W10-media och backup, eller att jag helt enkelt är beredd att installera om W10 vid behov
3) Själva uppgraderingen skulle jag låta "Windows Update" hanterara... jag skulle inte krångla med USB-minnen och så.
4) När W11 fungerar OK, upprätta en ny (utan att skriva över den gamla W10-backupen), komplett "image-backup" (vet inte om det heter exakt så), så att jag kan återställa mitt "nya" W11-system med alla filer vid behov.

Jag tycker att som amatör/entusisats/hemanvändare, så ska man inte behöva göra/krångla mer än så. Det finns liksom en gräns för hur mycket säkerhetsåtgärder som är rimligt att lägga på en PC-uppgradering. Men min filosofi är
a) att alltid ha koll på mina egna filer (med Syncthing)
b) att alltid ha möjlighet/tid att "förlora" datorn om det krånglar (i väntan på en ominstallation eller återställning), dvs jag har en annan fungerande dator
c) alltid vara beredd att installera om datorn från början, om det krävs

Jag har slutligen bedömt att den W10-dator jag har, har en förväntad livslängd som motsvarar W10, att den kan fortsätta köra W10 livet ut. Så det får den göra ifall det inte finns några absoluta behov av att köra W11. Det skulle kunna hända för jag kör en del Windows-containers i Docker som inte går på så gamla versioner.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag håller med om det mesta UTOM:
0) Säkerställa att W10 själv säger att den kan uppgradera maskinenen till W11
Idag är det bara c:a 10 % av världens Win10-datorer som själva kommer att uppdatera till Win11.
Även om man väntar till oktober 2025 skulle jag gissa att hälften av världens datorer fortfarande inte uppfyller kraven.

Jag tycker att som amatör/entusisats/hemanvändare, så ska man inte behöva göra/krångla mer än så. Det finns liksom en gräns för hur mycket säkerhetsåtgärder som är rimligt att lägga på en PC-uppgradering.
Vi kan väl rimligtvis inte slänga hälften av världens fungerande datorer, bara för att ett företags programvara inte körs direkt utan modifikationer?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Generellt verkar det vara smärtfritt att gå öve till Win11. Som en av de som gjort det kan jag däremot säga att det verkar finnas ungefär noll poäng just nu. Det är så extremt likt Win10 och har dessutom gjort flera saker lite omständligare, så jag skulle nog vänta ärligt talat tills de har slipat lite mer på det hela.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
4) När W11 fungerar OK, upprätta en ny (utan att skriva över den gamla W10-backupen), komplett "image-backup" (vet inte om det heter exakt så), så att jag kan återställa mitt "nya" W11-system med alla filer vid behov.
Jag har helt slutat göra sådana. Mest för att jag har typ alla filer i molnet ändå, och för att Windows 10 har en utmärkt inbyggd "återställ till fabriksny"-funktion inbyggd i sig. Det enda jag blir av med är möjligen lite inställningar och så får jag installera om program, men det brukar jag ändå vilja göra eftersom jag antagligen ändå vill ha de senaste versionerna av allt och inte vad jag nu hade inlagt när jag först installerade datorn. Och många inställningar synkas ju via microsoft-kontot numera.

Därmed inte sagt att det där är en dum idé, absolut inte, men jag har stött på en del som missat Windows' egna bra fabriksåterställning och ville tipsa om den.


(För egen del kommer jag att skaffa Windows 11 när jag får, mest för att jag gillar new and shiny. Men jag ser verkligen inte fram emot den nya värdelösa "startmenyn" – turligt nog verkar det ha dykt upp alternativ man kan installera för att slippa mobil-gränssnittet…)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett första försök.
Skapade en installations-USB med MediaCreationToolW11.exe för att göra en nyinstallation
(ska testa att göra uppdatering sen)

Det är bara att stoppa in USB:n i datorn, starta och följa instruktionerna, så har man en fungerande Windows-dator inom en timme.

Nu var detta en gammal dator som INTE stödjer Win11, så:

Först visas Windows-flagan (ungefär som när man startar Windows i vanliga fall).
Sedan kommer man till ett fönster där man får välja språk.
Här trycker man skift+F10 så öppnas en kommandoprompt (ett svart fönster med vit markör).
Skriv regedit och tryck enter, och man kan ändra i registry.
Det är registry på USB-stickan, inte i datorn.
Och alla ändringar i registry försvinner om man bootar om - så man behöver inte vara orolig för att man förstör något.

Gå till Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup
Högerklicka på den gula mappen som heter Setup, välj create key.
En ny mapp under Setup skapas, döp den till MoSetup
Högerklicka på Setup igen och skapa en till map som heter LabConfig

Klicka på den gula mappen MoSetup
Högerklicka i det högra fönstret, välj new DWORD (32 bit).
Döp det nya värdet till AllowUppgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
Högerklicka på det nya värdet, välj edit, ändra värdet 0 till 1, spara och stäng.

Högerlicka på den gula mappen LabConfig, välj nwe DWORD (32 bit)
Döp till BypassTPMCheck, högerklicka, välj edit och ändra från 0 till 1.
Skapa ytterligare ett DWORD, BypassSecureBootCheck och ändra från 0 till 1.

Stäng regedit, skriv exit och tryck enter i den svarta kommandopromten så den stängs.
Tryck Next i Windowsinstallationen.
Välj att du inte har en Windows key (om du inte har någon)
Om du haft Windows installerat tidigare på datorn kommer installatiosn programmet känna av detta och automatiskt lägga in din gamla licence key
Klicka vidare tills du med lite tur kommer till fönstret där du godkänner Windowsavtalet - har du kommit hit har installationen godkänt din hårdvara.

Ovanstående fungerar utmärkt om man bara ska installera på en dator.
Ska man installera på flera datorer vill man göra en permanent ändring i registry på USB-minnet.
(jag får återkomma senare hur man gör det)

Under min första Win11-installation valde jag Windows Pro och inte Windows Home, eftersom där är det lättare att undvika ett Microsoft-konto.

Startar datorn om och du komemr tillbaka till första installationsrutan där man väljer språk, stäng fönstret och välj att avbryt installationen. När datorn startar om igen DRA UT USBn! För Windowsinstallationen är färdig!

När datorn startar om får man bl.a. fylla i vad datorn ska heta. Efter man klickat Next startar datorn om.
Om du har Windows Home ska du dra ut nätverkssladden, alternativt inaktivera WiFi när datorn startar om - annars måste du skapa ett Microsoft-konto.
(jag har inte testat detta, ska göra om installationen senare och se om detta stämmer)
Jag valde Windows Pro och där kan man hoppa över Microsoft-konto och skapa lokalt konto direkt, utan att dra ut nätverkskabel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
På min hyfsat nya dator var det busenkelt. Hela processen skötte sig själv. Jag fick aktivera autostarten på Google Drive och Microsoft OneDrive igen eftersom uppdateringen stängde av dem, men det var det enda. Jo förresten, jag avskyr att ha senast öppnade filer i startmenyn så det fick jag stänga av. Den gamla datorn kanske jag tvingar på en uppdatering vad det lider. Det har jag inte bestämt mig för än.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänkte uppgradera till Windows 11.
Jag hade själv tänkt uppdatera till 11:an när den kom men så gjorde jag en pre-req check innan och insåg att min hårdvara inte var vass nog. Krävdes något slags TPM-chip etc, så jag har lagt det på vänt. Kul att höra hur andra upplever 11:an och om det är värt besväret.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Idag är det bara c:a 10 % av världens Win10-datorer som själva kommer att uppdatera till Win11.
Även om man väntar till oktober 2025 skulle jag gissa att hälften av världens datorer fortfarande inte uppfyller kraven.
Jag var inte medveten om att siffran var så låg! Min Windows-dator är köpta utan OS, och jag har installerat ett licensierat W10 själv. Den är varken jätteny eller jättegammal, men den vill och kan uppdatera sig själv.

Men de 90% av datorerna som inte själva kommer uppdatera till Win11 - går de att uppdatera alls med några (rimliga/legala/supportade) metoder?
Jag hade antagit att alla Win10-datorer som är kapabla att köra Win11 också vill uppdatera sig själv (undantaget enterprise-miljöer och så).
Men jag kanske har gissat helt fel?

Vi kan väl rimligtvis inte slänga hälften av världens fungerande datorer, bara för att ett företags programvara inte körs direkt utan modifikationer?
Vi är såklart HELT överens. Det var väl bara några veckor sedan när MS (i Davos eller nåt) pratade om digitalisering som en grön trend i Covid-tider, och sedan i nästa mening proklamerade att 100-tals miljoner datorer är "för gamla" (för deras skitsystem).

Men jag TROR att W10 kommer att vara 100% supportat till 2025 för vanliga människor. Det är ändå (knappt) 4 år till. Så jag tycker om man har en W10-dator så kan man sitta lugnt in båten om man inte är jätteentusiastisk kring W11. Det är ÄNDÅ ganska stor chans att man byter dator inom 4 år och då blir det en ny med W11, utan att man behöver uppgradera. Och jag TROR inte att man missar tåget om man sitter kvar i W10 till 2024 och vill uppgradera då. Jag kan ha gissat fel igen.

Jag har helt slutat göra sådana [backuper]
Vet du vad, jag också. Jag gör BARA backup på egna filer. Operativsystem och program kan jag installera om. Viktig konfiguration dokumenterar jag.

Men det finns människor som absolut inte vill installera om datorn, installera och konfigurera alla program igen... om det behövs. DÅ är en image-backup fantastisk att ha. Problemet är ju att man använder den så sällan, så man känner sig inte nödvändigtvis trygg när man väl behöver den. Men jag tyckte ändå att det är en bra sak att ha på en lista över vad man BÖR göra. Om man sedan kan göra bedömningen att man inte behöver, så slipper man. Time Machine på macOS är ju mycket smidigare - där kan man åsterställa på vilken annan mac som helst - speciellt sin nästa mac. Sånt där är alltid vanskligt i Windows.

En annan aspekt här är att om man har en backup - och något går fel (datorn eller backupen krashar) - då har man bara exakt en fungerande kopia av allt som är viktigt. Och då är det inte alltid så roligt att göra ny backup av av stora mändger data, och utsätta en gammal värdefull disk för stort arbete. Så det är bra att ha flera backupstrategier.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Jag hade själv tänkt uppdatera till 11:an när den kom men så gjorde jag en pre-req check innan och insåg att min hårdvara inte var vass nog. Krävdes något slags TPM-chip etc, så jag har lagt det på vänt. Kul att höra hur andra upplever 11:an och om det är värt besväret.
Det är inte värt något besvär just nu. Windows 11 erbjuder inget Windows 10 inte gör. Detta kan komma att ändras i framtiden, men just nu finns det ingen poäng.
 
Top