Nekromanti Hjälp med nutida spelsystem

zangwanka

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
7
Location
Ume
Goddag

Jag ämnar att köra i gång en wastelandskampanj, men känner att systemet är föråldrat och inte helt enkelt inte min favorit. Vad skulle ni rekommendera för system som inte är levelbaserat?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Kör reglerna från Mutant: Undergångens Arvtagare. De är en smidig BRP-variant som varken lyser igenom som speciellt bra eller dålig på någon front. Och eftersom det är BRP så är det rätt intuitivt att modifiera om det finns några bitar som du vill förändra en aning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,870
Location
Göteborg
Kör reglerna från Mutant: Undergångens Arvtagare. De är en smidig BRP-variant som varken lyser igenom som speciellt bra eller dålig på någon front. Och eftersom det är BRP så är det rätt intuitivt att modifiera om det finns några bitar som du vill förändra en aning.
Tycker jag inte alls. Regelsystemet i M:UA är ganska kasst, tycker jag. Det är inte roligt någonstans, och framförallt är det kraftigt obalanserat. En hög Smidighet (eller Rörlighet, eller vad det heter) medför att du är duktig på allting fysiskt, mer eller mindre. En låg, så är din rollperson totalt handikappad. Mentala färdigheter och Intelligens har samma bugg.

//Genesis, som tycker att det vore vettigare att köra på en nedbantad Neotech eller Shadowrun (speciellt om inte automatvapen finns med i spelet), eller ännu hellre Unknown Armies, som är det trevligaste BRP-(nåja, mer eller mindre)-systemet han sett.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Vilken typ av rollspelskänsla är du ute efter? Sponant kan jag se Neotech, Shadowrun eller Noir. I alla de spelen finns regle för basdelarna i en Wastelandskampanj.

Det kanske självklara svaret Mutant Undergångens Arvtagare kan jag själv rekommendera om du vill ha ett väldigt simpelt ramverk som saknar delar av balans. Personligen är jag inte förtjust i det av just skälet att det är obalanserat och äve, högst subjektiv, även rätt gråtrist.

EDIT: Och jag och Genesis är nästan helt överens, scary monster!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Jo, jag har grunnat en del över Mutants regelsystem, och "lätt att göra om" är det sista jag skulle kalla det. Mutants hemsida har i och för sig en hel del trådar med bra ideer, men orka =)

Då skulle jag snarare föreslå en titt på regelsystemet till gammla "Mutant 2" som jag tycker håller hyffsat än i dag. Annars erbjuder spelet "Torg" (har även sett det som "Tôrg") en spännande och inte allt för krångligt spelsystem som dock involverar användandet av en särskild kortlek (det är ett ganska traditionelt spelsystem i grunden, men du drar även kort som kan använda i olika situationer. Texempel korter "Martyr": din rollperson dör omdelbart, men tar en valfri fiende med sig. Detta är alltså tänkt att vara bortom spelledarens kontroll. Bara att gilla och väva in i storyn). Dock tycker jag att systemet borde funka rätt bra även utan kortleken.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
435
Location
Jönköping
One Roll Engine som används i Godlike och Wild Talents skulle nog funka. Det är ett ganska dödligt system som torde lämpa sig för Wastelands.
 

Nescio

Veteran
Joined
26 Jan 2007
Messages
47
Mitt standardsvar för allt som är nutid och realistiskt/"gritty" är BRP. Om du inte gillar Mutant så är Call of Cthulhu lätt att anpassa till det mesta inom modernt och nära-modernt. :t100:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Om du inte gillar Mutant så är Call of Cthulhu lätt att anpassa till det mesta inom modernt och nära-modernt.
Annars är KULT riktigt bra också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eftersom det här delvis har blivit en lista över "reklam för spel man skrivit" så säger jag väl Parallel Worlds... finns att ladda ner gratis från Fenix och www.sagagames.com :gremgrin:
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Generica

Skulle du inte kunna konvertera det Generica till pdf istället?
Alla har inte MSoffice/openoffice. Så blir det även problem för mig när jag ska läsa det. marginalerna är jättestora på båda sidor.
Men största anledningen är att pdf är med läsvänligt och hanterbart.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Generica

Skulle du inte kunna konvertera det Generica till pdf istället?
Det är på gång att det ska få en riktig layout, fast min layoutare är mitt i en flytt så det dröjer lite. Ha tålamod.

marginalerna är jättestora på båda sidor.
Det beror nog på att dokumentet är i dispositionsläge. Välj layoutläge istället så visar den det bättre.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Generica

Det är på gång att det ska få en riktig layout, fast min layoutare är mitt i en flytt så det dröjer lite. Ha tålamod.
Vad har layout med pdf att göra? Problemet med att ha sitt spel i .doc är inte bristen på layout, utan det faktum att saker tenderar att bli uppfuckade om jag inte läser filen med samma program som du använde för att skriva den.

/Kalle
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Generica

Det är på gång att det ska få en riktig layout, fast min layoutare är mitt i en flytt så det dröjer lite. Ha tålamod.

Ärligt, det där var ett av de mer otrevliga icke-svar jag har sett. Du svarar på något han inte efterfrågar. Och dessutom på ett icke-hjälpsamt sätt.

Thermight - jag har en PDF-version av Generica liggande online; här.
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Vad vill du ha ut av spelet? Det finns ju massor vi kan rekommendera, men det ända jag vet är att du inte vill ha ett levelbaserat spel, vilket inte säger mycket.

Ett traditionellt spel, tyvär OOP, som var riktigt bra i den genren du är ute efter var TMNT: After the Bomb.

Om du vill ha ett helvilt spel i bästa Road Warrior möter amerikansk wrestling stuket, så flukta in OctaNe.

Men som sagt, det beror lite vad du vill ha ut av spelet och din spelstil.

Mors,

Jocke
 
Top