Nekromanti Hjälp med nutida spelsystem

zangwanka

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
7
Location
Ume
Goddag

Jag ämnar att köra i gång en wastelandskampanj, men känner att systemet är föråldrat och inte helt enkelt inte min favorit. Vad skulle ni rekommendera för system som inte är levelbaserat?
 
Kör reglerna från Mutant: Undergångens Arvtagare. De är en smidig BRP-variant som varken lyser igenom som speciellt bra eller dålig på någon front. Och eftersom det är BRP så är det rätt intuitivt att modifiera om det finns några bitar som du vill förändra en aning.
 
Kör reglerna från Mutant: Undergångens Arvtagare. De är en smidig BRP-variant som varken lyser igenom som speciellt bra eller dålig på någon front. Och eftersom det är BRP så är det rätt intuitivt att modifiera om det finns några bitar som du vill förändra en aning.
Tycker jag inte alls. Regelsystemet i M:UA är ganska kasst, tycker jag. Det är inte roligt någonstans, och framförallt är det kraftigt obalanserat. En hög Smidighet (eller Rörlighet, eller vad det heter) medför att du är duktig på allting fysiskt, mer eller mindre. En låg, så är din rollperson totalt handikappad. Mentala färdigheter och Intelligens har samma bugg.

//Genesis, som tycker att det vore vettigare att köra på en nedbantad Neotech eller Shadowrun (speciellt om inte automatvapen finns med i spelet), eller ännu hellre Unknown Armies, som är det trevligaste BRP-(nåja, mer eller mindre)-systemet han sett.
 
Vilken typ av rollspelskänsla är du ute efter? Sponant kan jag se Neotech, Shadowrun eller Noir. I alla de spelen finns regle för basdelarna i en Wastelandskampanj.

Det kanske självklara svaret Mutant Undergångens Arvtagare kan jag själv rekommendera om du vill ha ett väldigt simpelt ramverk som saknar delar av balans. Personligen är jag inte förtjust i det av just skälet att det är obalanserat och äve, högst subjektiv, även rätt gråtrist.

EDIT: Och jag och Genesis är nästan helt överens, scary monster!
 
Jo, jag har grunnat en del över Mutants regelsystem, och "lätt att göra om" är det sista jag skulle kalla det. Mutants hemsida har i och för sig en hel del trådar med bra ideer, men orka =)

Då skulle jag snarare föreslå en titt på regelsystemet till gammla "Mutant 2" som jag tycker håller hyffsat än i dag. Annars erbjuder spelet "Torg" (har även sett det som "Tôrg") en spännande och inte allt för krångligt spelsystem som dock involverar användandet av en särskild kortlek (det är ett ganska traditionelt spelsystem i grunden, men du drar även kort som kan använda i olika situationer. Texempel korter "Martyr": din rollperson dör omdelbart, men tar en valfri fiende med sig. Detta är alltså tänkt att vara bortom spelledarens kontroll. Bara att gilla och väva in i storyn). Dock tycker jag att systemet borde funka rätt bra även utan kortleken.
 
Personligen är jag inte förtjust i det av just skälet att det är obalanserat

Och du föreslår Neotech? =)
 
One Roll Engine som används i Godlike och Wild Talents skulle nog funka. Det är ett ganska dödligt system som torde lämpa sig för Wastelands.
 
Mitt standardsvar för allt som är nutid och realistiskt/"gritty" är BRP. Om du inte gillar Mutant så är Call of Cthulhu lätt att anpassa till det mesta inom modernt och nära-modernt. :t100:
 
Om du inte gillar Mutant så är Call of Cthulhu lätt att anpassa till det mesta inom modernt och nära-modernt.

Annars är KULT riktigt bra också.
 
Eftersom det här delvis har blivit en lista över "reklam för spel man skrivit" så säger jag väl Parallel Worlds... finns att ladda ner gratis från Fenix och www.sagagames.com :gremgrin:
 
Re: Generica

Skulle du inte kunna konvertera det Generica till pdf istället?
Alla har inte MSoffice/openoffice. Så blir det även problem för mig när jag ska läsa det. marginalerna är jättestora på båda sidor.
Men största anledningen är att pdf är med läsvänligt och hanterbart.
 
Re: Generica

Skulle du inte kunna konvertera det Generica till pdf istället?

Det är på gång att det ska få en riktig layout, fast min layoutare är mitt i en flytt så det dröjer lite. Ha tålamod.

marginalerna är jättestora på båda sidor.

Det beror nog på att dokumentet är i dispositionsläge. Välj layoutläge istället så visar den det bättre.
 
Re: Generica

Det är på gång att det ska få en riktig layout, fast min layoutare är mitt i en flytt så det dröjer lite. Ha tålamod.

Vad har layout med pdf att göra? Problemet med att ha sitt spel i .doc är inte bristen på layout, utan det faktum att saker tenderar att bli uppfuckade om jag inte läser filen med samma program som du använde för att skriva den.

/Kalle
 
Re: Generica

Det är på gång att det ska få en riktig layout, fast min layoutare är mitt i en flytt så det dröjer lite. Ha tålamod.

Ärligt, det där var ett av de mer otrevliga icke-svar jag har sett. Du svarar på något han inte efterfrågar. Och dessutom på ett icke-hjälpsamt sätt.

Thermight - jag har en PDF-version av Generica liggande online; här.
 
Vad vill du ha ut av spelet? Det finns ju massor vi kan rekommendera, men det ända jag vet är att du inte vill ha ett levelbaserat spel, vilket inte säger mycket.

Ett traditionellt spel, tyvär OOP, som var riktigt bra i den genren du är ute efter var TMNT: After the Bomb.

Om du vill ha ett helvilt spel i bästa Road Warrior möter amerikansk wrestling stuket, så flukta in OctaNe.

Men som sagt, det beror lite vad du vill ha ut av spelet och din spelstil.

Mors,

Jocke
 
Back
Top