DoD Hjälp med att översätta yrket Cleric till svenska, Präst duger ej!

”Klerus”, kanske? I egentlig betydelse det specifikt katolska prästerskapet, men tillräckligt oanvänt och lite gammaldags för att kunna funka.

Några förslag från synonym.se baserat på missionär: förkunnare, predikant, prelat

Bara ta något ord som folk inte känner till och gör något eget av det. :P

Ok, förslag hittills:

(symbol)riddare
Apostel
Beskyddare
Domare (i den bibliska bemärkelsen)
Exorcist
Förkämpe
Gode
Gudakämpe
Gudsman
Helgad
Helig Förkämpe
Häxjägare
Kampklerk
Kaplan
Klerus
Krigarpräst
Kämpepräst
Paladin
Pastor
Pater
Profet
Stridsprost
Stridspräst
Tempelherre
Tempelkrigare
Tempelriddare
Tempeltjänare
Trokämpe
Trosväktare
Zelot

Ingen klar vinnare än men dan är ung.
Tacksam för alla bidrag!

Om det ändå är en cleric man menar och alla kommer förstå att det är en cleric tycker jag man kan köra mer fantasifullt.

Gudsväktare
Ljusspridare
Helgad väktare
Stridspräst
Sanktionsutövare
Helighetsbringare
Kallad

Alltså, inte för att vara sådan, men Mujaheddin.
Eller Ghazi.

Om man vill dra åt det hedniska hållet kan man välja blodkarl som är tillnamnet på en hednisk upprorsfurste på 1000-talet.
I Odödlig dom har jag lånat in gudja från gotiskan, som jag tycker har en trevlig balans av ålderdom och genomskinlighet.

Cleric klassen är ju från början baserad på Van Hellsing. Så Häxjägare! Det är metal.
Det var ett väldigt intressant sätt att stava: doktor i sällsynta sjukdomar samt teologi, filosofi, och gynekologi.

Mer seriöst så tror jag att du blandar ihop van Hellsing med någon annan eftersom han aldrig jagade häxor.

1. Tortyrknekt
2. Kultist
3. Magister
4. Svartrock
5. Präst (Pastor)

Bubblare: ’Mirakelmakare och handelsresande i själsligt gods’ (men svårt att få plats med på rollformuläret)

Det var ett väldigt intressant sätt att stava: doktor i sällsynta sjukdomar samt teologi, filosofi, och gynekologi.

Mer seriöst så tror jag att du blandar ihop van Hellsing med någon annan eftersom han aldrig jagade häxor.

Dracula är totes en häxa! Han har pluggat på en trollkarlsskola under djävulen och skit. Och den motherfuckern blir jagad :D Han är en vampyr också, men nu ska vi inte vara sådana :p

Om man vill dra åt det hedniska hållet kan man välja blodkarl som är tillnamnet på en hednisk upprorsfurste på 1000-talet.
I Odödlig dom har jag lånat in gudja från gotiskan, som jag tycker har en trevlig balans av ålderdom och genomskinlighet.

Alltså, något borde heta Blodkarl! Så coolt.

Back