Mycket hänger på spelarna också, att få spelarna att börja intrigera mot varandra och sånt är något som är ganska kul och som kräver väldigt lite ansträngning från SL:s sida.
Någon form av detektivkampanj kanske inte är helt otänkbart? Annars finns det hovintrigkampanjer, behöver inte nödvändigtvis vara det kungliga hovet heller, kan lika gärna vara hos den lokale baronen eller den halvfattige riddaren.Gruppem kanske jagas för nåt brott de inte begått och måste komma undan lagens långa arm men helst utan att slakta en hel hink av konungens knektar. Man kan spela ett fälttåg i någon av Mundanas alla oroshärdar. Behöver nödvändigtvis inte koncentreras kring spelarnas individuella strider heller.
Men en gemensam nämnare för alla äventyr/kampanjer som inte bara innebär strid är att de för det mesta kräver en hel del ansträngning och planering i form av olika SLP:er, saker som ska hända och inte minst själva huvudplotten vilken karaktär den än kan tänkas ha.
Att stjäla hej vilt är också bra, vissa föredrar dock att kalla det: "Att inhämta inspiration". Resultatet blir dock detsamma. Kolla på filmer och tänk: Kan jag använda det där i mina äventyr på nåt sätt???, läs böcker och andra äventyr som finns på nätet och klistra ihop det till något eget.
Det kanske är lättare att ge förslag om man vet vilka böcker ni har i er grupp också
Ett annat tips är att nån gång testa att spela med andra än sin vanliga spelgrupp, kanske lite äldre eller mer erfarna rollspelare eller bara annorlunda rollspelare. På många orter finns etablerade föreningar eller andra spelgrupper som du nog kan få spela med bara du ber snällt. Var bor du någonstans?