Nekromanti hjälp med Äventyr

Sauron90

Veteran
jag älskar att skriva äventyr och dom brukar alltid gillas av mina spelare men dom har ett problem jag är bara superbra på att skriva äventyr med mycket strid men kass på att skriva äventyr som inte går ut så mycket på strid kan någon ge ett tips på vad jag kan skriva för okrigist äventyr och vad ett sånt skulle tänkas handla om?

Gastono

Hero
Om du har adelsmän/kvinnor i gänget är en kampanj i adelns umgängeskretsar en bra miljö...
Inte så mycket rent slagsmål men lite lönnmord förekommer då några inte kommer överens!

Prövningar utan strid såsom gåtor är bra grejer.
Ex. Vidunder [model större] som har en intelligens ställer en gåta för att låta dem passera (låter det bekant? Trodde väl det :gremgrin:)

Wictor

Warrior
Mycket hänger på spelarna också, att få spelarna att börja intrigera mot varandra och sånt är något som är ganska kul och som kräver väldigt lite ansträngning från SL:s sida.

Någon form av detektivkampanj kanske inte är helt otänkbart? Annars finns det hovintrigkampanjer, behöver inte nödvändigtvis vara det kungliga hovet heller, kan lika gärna vara hos den lokale baronen eller den halvfattige riddaren.Gruppem kanske jagas för nåt brott de inte begått och måste komma undan lagens långa arm men helst utan att slakta en hel hink av konungens knektar. Man kan spela ett fälttåg i någon av Mundanas alla oroshärdar. Behöver nödvändigtvis inte koncentreras kring spelarnas individuella strider heller.

Men en gemensam nämnare för alla äventyr/kampanjer som inte bara innebär strid är att de för det mesta kräver en hel del ansträngning och planering i form av olika SLP:er, saker som ska hända och inte minst själva huvudplotten vilken karaktär den än kan tänkas ha.

Att stjäla hej vilt är också bra, vissa föredrar dock att kalla det: "Att inhämta inspiration". Resultatet blir dock detsamma. Kolla på filmer och tänk: Kan jag använda det där i mina äventyr på nåt sätt???, läs böcker och andra äventyr som finns på nätet och klistra ihop det till något eget.

Det kanske är lättare att ge förslag om man vet vilka böcker ni har i er grupp också

Ett annat tips är att nån gång testa att spela med andra än sin vanliga spelgrupp, kanske lite äldre eller mer erfarna rollspelare eller bara annorlunda rollspelare. På många orter finns etablerade föreningar eller andra spelgrupper som du nog kan få spela med bara du ber snällt. Var bor du någonstans?

Spelare brukar uppskatta uppdrag och äventyr där rollpersonerna ska infiltrera någon slags byggnad eller organisation. Det kan vara ett såpass enkelt uppdrag som "stjäl de där ritningarna" eller "kom så nära prästen som möjligt och mörda honom".

Tanken är alltså att rollpersonerna befinner sig i en situation som är väldigt kritiskt - de är bakom fiendens linjer och riskerar att bli avrättade ögonblickligen om de blir påkomna.

Eftersom fienderna är dem numerärt överlägsna vore det direkt idiotiskt av dem att fajtas mot dem. Därför får de förlita sig på andra förmågor - såsom förklädnad och skådespeleri. De kanske måste låtsas att de är nyanställda, eller att de har skickats från högre ort för att kontrollera framsteg.

Äventyr av detta slaget brukar bli väldigt intressanta eftersom karaktärerna STÄNDIGT befinner sig i stressiga situationer, utan att dessa behöver mynna ut i våld.

Möjligheterna är många - tänk om karaktärerna blev påkomna av en vakt som de tvingades mörda. Hur ska de göra sig av med liket så att de andra vakterna inte upptäcker det? Tänk om de upptäcker någonting hos fienderna som får dem att inse att de kanske inte borde genomföra planen. Vad gör de då? Har de planerat en flyktväg? Finns det överhuvudtaget en flyktväg? Kanske upptäcker de att prästen försöker fly från organisationen - hjälper de honom eller mördar de honom i alla fall?

Tänkvärt, tycker jag i alla fall.