Nekromanti [Hjälp]Kampanjkarta

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
  • Riket kampanjen utspelar sig i motsvarar ungefär Spanien eller Frankrike i storlek, eller aningen större.
  • Genom i stort sett hela riket löper en bergskedja, med många dalgångar. Dessa sluttningar är ofta skogsbeklädda. (The Whites)
  • I norr är gränsen dragen längs en utbredd, tjock skog, men den sydligast delen av skogen är fullt bebodd och tilllhör riket. (Duskholt)
  • I öst och syd begränsas riket av Havet; en väldig, stormig vattenmassa.
  • I väst breder det väldiga Kalderiska kejsardömet ut sig. Gränsen är dragen längs en mäktig flod med endast ett vadställe. (Shroudwater)
  • Gränsmarkerna öst om Shroudwater är märkbart mer glesbefolkat. (the Dun Marches)
  • Samhället är centrerat runt städerna, speciellt då the Tribunal Cities, och de välbyggda landsvägarna som binder samman dessa. Området i sydväst (kanske en halvö) är bördigt, och civilisationens vagga. Längre därifrån är avstånden större och städerna mindre. (Solgrounds)
  • Ju längre bort från the Tribunal Cities och landsvägarna man kommer, desto mindre är tribunalernas närvaro.
  • Det finns 6-12 Tribunal Cities. Dessa är allt som oftast extra stora, eller av annan vikt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... Ja, jag hade tråkigt och kartor är kul - även om jag är rätt sugig på det. Är dock ganska så trött så jag lekte mest. Sedan vet jag inte om jag förstod allting rätt enligt din beskrivning. Här har du en något ruff karta iaf. :gremtongue:
 

Attachments

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Apsnygg tycker jag! Jag får skylla mig själv för att jag skrev att Solgrounds skulle ligga i sydväst, när det egentligen skulle ligga i sydost. The Dun Marches är dock tänkt att sträcka sig längs hela Shroudwater (Marches på engelska är gränsland).

EDIT: Tja, sedan blir ju “Kalderiska kejsardömet” “the Kalderic Empire” eller något liknande på engelska, men strunt samma.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Vore schysst; har vi fler att välja mellan så kanske så många som möjligt av oss blir nöjda.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ok. =)

Vet inte när du behöver kartan exakt men jag kan alltid göra ett nytt försök någon annan dag om jag får tid - beroende på om unfair får tummen ur eller inte.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Alltid uppskattat, om du har tid! :gremsmile:

EDIT: Det är inget krav, men om det går att fixa vore det också bra om det fanns en eller några Tribunal Cities utmärkta även i norr, och med en tydlig passage; typ en landsväg från södra delen till den norra. Sedan vet jag inte riktigt vad den röda linjen är :gremwink: Gränsen var ju tänkt att vara floden, i och med att vadstället är den enda kända passagen; en naturlig, stark gräns.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Halv klar. Men har inte tid just nu. Hoppas ändå (och tror) jag hinner med det ikväll!
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Haha! Färdigt, varsågod!

Däremot så blev den lite för stor så detta är en jpg jag laddar upp, om du vill ha hela (bara 12.9mb) så kan jag fixa det. Men om det är något jag borde ändra så säg det först, fick gissa en del.
 

Attachments

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Damn, folk är bra på sånt här! Riktigt, riktigt snygg!

Så här tänkte jag: Solgrounds skall visserligen vara vaggan, men the tribunal cities är ändå tänkta att vara spridda över hela riket. Dock så kanske hela 3-4 ligger där. Till exempel så skulle jag vilja se i alla fall en TC norr om the Whites, typ placerad något längre västerut precis vid bergssluttningarna, och med en landsväg som går genom bergen. En annan uppskjuten längs den norra kusten skulle inte skada heller. Och så lite mer utspridda även i syd.

Om det inte blir för jobbigt att fixa så skulle jag egentligen vilja se någon sorts indikation på att the Dun Marches är ett område som sträcker sig längs hela floden. Det är som sagt gränslandet.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jo, I will, tänkte att den skulle få godkännt först :gremwink:

Mina berg hade försvunnit, men det är fixat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
unfair said:
Haha! Färdigt, varsågod!
Riktigt schysst. Med tanke på molnstrukturen på land och vatten antar jag att du behandlat kartan i Photoshop? Jag skulle rekommendera att lägga en stroke (layer styles) för att markera kustlinjen bättre och även lägga en outer glow (layer styles) för att göra vattnet vid kustlinjen grundare. Eventuellt leka lite med dissolve (blend mode) i outer glow-inställningarna. Outer glow var vad jag gjorde med kustlinjen i denna karta och du ser det även på Tony.M.Meijers karta.

Molnstrukturen funkar inte direkt på vatten men det är nog bara något du lade dit lite snabbt för att få lite djup. Vatten brukar funka bäst med bara en enda ton av ljusblå. Möjligt att du inte behöver "stroken" om du bara har en ton...

/Han som inte är någon expert på att göra kartor utan har läst någon enstaka tutorial här och där
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Inga problem. Sprider ut dem när jag kommer hem till den datorn (läs: runt 22-23), då jag har brädspelskväll med föreningen i kväll. Något annat jag borde fixa till/lägga till?

Jag tar gärna emot sådana här projekt då jag behöver träningen, glömmer snabbt bort sådant här annars.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, den är lite för mörk. Några snäpp ljusare vore inga fel.

... anser solvebring som stör sig på att han inte har tid eftersom han just blev apsugen på att göra en seriös karta. Kanske ska göra ännu en restaurering av min DoD-värld och börja med en fin karta. =)
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Han said:
unfair said:
Haha! Färdigt, varsågod!
Riktigt schysst. Med tanke på molnstrukturen på land och vatten antar jag att du behandlat kartan i Photoshop? Jag skulle rekommendera att lägga en stroke (layer styles) för att markera kustlinjen bättre och även lägga en outer glow (layer styles) för att göra vattnet vid kustlinjen grundare. Eventuellt leka lite med dissolve (blend mode) i outer glow-inställningarna. Outer glow var vad jag gjorde med kustlinjen i denna karta och du ser det även på Tony.M.Meijers karta.

Molnstrukturen funkar inte direkt på vatten men det är nog bara något du lade dit lite snabbt för att få lite djup. Vatten brukar funka bäst med bara en enda ton av ljusblå. Möjligt att du inte behöver "stroken" om du bara har en ton...

/Han som inte är någon expert på att göra kartor utan har läst någon enstaka tutorial här och där
Tack, jo jag ser att jag misslyckades ganska stort på kust linjen, fixar den i nästa version. Och ja, vattnet blev rätt dåligt. Ska även lägga in mer textur på marken, och lite färg shiftning.

Använde däremot faktiskt inte PhotoShop i denna karta alls, detta var bara gjort i Gimp. Jag har inte riktigt bekantat mig med PSCS5 ännu, men det kommer.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
För en gångs skull pratar inte Sölve i nattmössan. :gremwink:

Kartan skulle må bra av att vara lite ljusare tycker jag.
 
Top