Nekromanti [Hjälp!] För ett jämställt och välkomnande WRNU

Status
Not open for further replies.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför är kvinnorna underrepresenterade på rollspel.nu? (Det utgår jag ifrån, även utan siffror. Alla observationer tyder på det)

Tja, för att det är en märklinhobby?

Dagens rollspel attraherar inte tjejer, kombinerat av historia, dvs dess ursprung i wargames på 60-70-talet.

Eller varför är andra aktiviteter dominerade av tjejer, som hästsport eller cosplay (i Sverige då). Det beror på olika saker, naturligtvis. Men faktum kvarstår, olika aktiviteter lockar killar och tjejer olika mycket. För det mesta i alla fall. Få har en 50/50 fördelning, utom kanske i sportens värld (som simning och handboll till exempel).

Vad ska man göra för att fler tjejer ska spela rollspel? Göra spel som attraherar tjejer (också). Vampire har tagits upp. Rätt så könsneutralt i kombination med att vampyrer betraktas som "sexiga". Vad läser yngre tjejer för böcker som passar till att rollspel av? Urban fantasy? Skräck kombinerat med romatik? Saker som Hungerspelen och Divergent? De flesta rollspel idag bygger på sånt som har haft en manlig målgrupp, i alla fall till största delen.

Samtidigt verkar det finnas en trend mot att tjejer mer och mer konsumerar även traditionell fantasy. Se bara på nya Shannara-serien, som känns som att den är gjord för en stor kvinnlig målgrupp (också).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Jag är inte säker på att vi är hjälpta av vilda spekulationer om vad den extremt heterogena gruppen »tjejer« gillar. (Och sen tycker jag dessutom att vi bör lyssna på dem som tycker det är förminskande att klumpas ihop under etiketten »tjejer«.)

Frågan gällde ju inte så mycket hur ska vi få in underrepresenterade grupper i hobbyn, utan vad vi ska göra för att inte skrämma bort dem som ändå hittar hit till Rollspel.nu.

Att locka underrepresenterade grupper till hobbyn är ett jobb för rollspelsutgivarna. Och där vill jag påstå att den absoluta merparten av svenska rollspelsmakare inser vikten av representation och inkludering.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Jag har inget emot tanken på ett underforum för jämställdhetsdiskussioner inom rollspelshobbyn (vilket den här och många andra är exempel på) men menar att det är helt felaktigt att beteckna alla diskussioner som får "liten släng av världssamvetet" som väsensskilda från andra rollspelsdiskussioner. Se till exempel den nu pågående diskussionen om kvinnoroller i Western till exempel.

Det CapnZapp förordar är inte en uppdelning mellan "rollspel" och "inte rollspel" utan mellan "saker som intresserar CapnZapp och "saker som inte intresserat CapnZapp".

Jag är försiktigt positiv till ett sådant underforum, men har ett par varningsfingrar:
1) Ett sådant forum ger intrycket av att jämställdhetsdiskussioner inte hör ihop med andra diskussioner om t.ex. rollspel eller rollspelsmakande. Jag tycker ju tvärtom att den sortens diskussioner med nödvändighet måste tas på bred front och genomsyra många andra diskussioner. Det kan inte bara vara något som hänvisas till ett specifikt underforum.
2) Vi har redan typ dubbelt så många underforum som det är rimligt att en sajt har...


Jag återkommer med textad profilbild så snart jag lurat ut ett sätt att få det att inte se gräsligt ut och vara... läsligt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Frågan gällde ju inte så mycket hur ska vi få in underrepresenterade grupper i hobbyn, utan vad vi ska göra för att inte skrämma bort dem som ändå hittar hit till Rollspel.nu.
Skrämmer vi verkligen bort dem då? Och i så fall varför? Jag är inte övertygad om det. Bortsett från den rätt interna och teoretiska stilen på många av diskussionerna, som torde avskräcka en del nybörjare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Dante;n140349 said:
Jag är inte säker på att vi är hjälpta av vilda spekulationer om vad den extremt heterogena gruppen »tjejer« gillar. (Och sen tycker jag dessutom att vi bör lyssna på dem som tycker det är förminskande att klumpas ihop under etiketten »tjejer«.)
Ungefär så.

Det är lite pinsamt hur snabbt efter att alla öst likes på Åsa Roos' inlägg diskussionen återgick till att handla om exakt precis det hon kritiserade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
RasmusL;n140356 said:
Krank: haha, ja, hittar du ett bra/bättre sätt så tipsa gärna! En variant är kanske ett lite kortare budskap och om någon har ett bra förslag så tveka inte att tipsa!!!

Jag ska experimentera lite i Photoshop så snart jag ominstallerat det (slutade funka av nån anledning). Spontant tänker jag att man bara har 64x64 pixlar att jobba med (det är allt som syns bredvid inlägg) och därmed bör vara väldigt... försiktig i val av typsnitt. Jag tänker testa med tydliga sans serifer som Verdana, Tahoma och min personliga all-time favorite Lato och se vad jag kan göra.

Sedan undrar jag om man inte kan plocka bort "www.rollspel.nu". Vi vet väl redan var vi är? Alternativt förkorta till "wrnu".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är inte säker på att vi är hjälpta av vilda spekulationer om vad den extremt heterogena gruppen »tjejer« gillar. (Och sen tycker jag dessutom att vi bör lyssna på dem som tycker det är förminskande att klumpas ihop under etiketten »tjejer«.)
Klart att det är stora variationer inom alla kön. Det handlar inte om det. Men om man ska (vilket man kanske bör) ska se alla kvinnliga besökare som de individer de är så finns det oändligt antal svar på grundfrågan. Eller inga svar alls. Så, i alla diskussioner om kön så kommer det bli generaliseringar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, jag har iaf tre i min närhet som inte vill hänga här pga sexism.
Det var tråkigt att höra. Var hänger de annars, och hur gör de sajterna (i den här frågan)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
RasmusL;n140362 said:
Ja, jag har iaf tre i min närhet som inte vill hänga här pga sexism.
Det här behöver utvecklas mer. Kan du få mer detaljerad information? Jag är förvånad, då jag själv inte märker av det (vilket såklart är naturligt). Hade de registrerat sig i ett annat forumsklimat? Är det behandlingen av kvinnliga användare eller hur man diskuterar kvinnor i rollspel som är problemet? Vill de inte ens läsa eller bara inte posta? Jag upplever att wrnu är långt före de flesta andra platser på nätet när det gäller att arbeta med dessa frågor, men uppenbarligen når vi ändå inte fram.

Som sagt, även efter alla länkar och alla diskussioner jag läst under min tid på wrnu (och det skrivs som sagt en hel del) så kan jag inte se problemet på forumet. (Det är dock väldigt uppenbart inom rollspel och nördkultur i allmänhet.) Uppenbarligen finns det ett problem, men om jag inte kan se det eller avgöra om jag är en del av det så har jag svårt att göra något åt det.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Arfert;n140330 said:
Vad läser yngre tjejer för böcker som passar till att rollspel av? Urban fantasy? Skräck kombinerat med romatik? Saker som Hungerspelen och Divergent? De flesta rollspel idag bygger på sånt som har haft en manlig målgrupp, i alla fall till största delen.
Kvinnor läser mer skönlitteratur än vad män gör. Det kanske inte är så mycket vilken genre kvinnor läser utan vilken typ av litteratur de läser? Dagens rollspel kanske är för regeltunga snarare än genremässigt fel? Jag menar givetvis inte att kvinnor inte kan förstå regeltunga spel utan mer att de kanske inte är lika intresserade av regeltunga spel. Dagens rollspel kanske är för "mekaniska" eller vad man ska kalla det för att attrahera kvinnor. Är mindre stridsresolution och mer relationsresolution rätt väl att gå?

Jag har inga siffror på det men min uppfattning efter vad jag har hört kvinnor i min omgivning prata om att de läser för böcker är att de läser mycket deckare. Det är mycket Camilla Läckberg, Mari Jungstedt, Martina Haag mm. Relationer mellan människor är en gemensam nämnare för många böcker som kvinnor i min omgivning gillar.

Du som sysslar med att göra rollspel Arfert kan ju skriva ett Chick lit rollspel till exempel Sex & Fantasy - New School Roleplaying Game?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dagens rollspel kanske är för regeltunga snarare än genremässigt fel?
I så fall skulle SagaGames spel (som verkligen inte är regeltunga) sälja massor till tjejer, men det gör de tyvärr inte. Så det tyder att de är genremässigt fel. Och är rollspel.

Så ett genreexperiment kanske vore nåt att prova på.

Kvinnor läser mer skönlitteratur än vad män gör. Det kanske inte är så mycket vilken genre kvinnor läser utan vilken typ av litteratur de läser?
Det där fattade jag inte, förtydliga gärna. Vad då "vilken typ av litteratur de läser"?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
krank;n140363 said:
Sedan undrar jag om man inte kan plocka bort "www.rollspel.nu". Vi vet väl redan var vi är? Alternativt förkorta till "wrnu".
Negativt i Googles bildsök. Men www framför rollspel.nu ska väl inte vara nödvändigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dante;n140282 said:
En sak många tycks glömma är detta:

Vi VET inte hur könsfördelningen ser ut på Rollspel.nu. Jag har träffat något hundratal användare IRL — och ett antal användare har själva uppgett könstillhörighet (eller åtminstone könade namn). Men resten av användarna har anonyma användarnamn och profilbilder.

Vi VET inte hur det ser ut.
Det är inte riktigt rätt.

Om man vill veta hur något ligger till i samhället så genomför man en statistiskt säkerställd mätning (sånt som SIFO brukar ägna sig åt). Vid en sådan undersökning frågar man inte alla, utan en liten slumpmässig grupp som är tillräckligt stor för att vi ska kunna dra slutsatser om hela samhället.
T.ex. mäter MMS hur många som tittar på TV: MMS' rapport över TV-tittande v51, 2015 (pdf)
Läser man ovanstående rapport kan man se att under vecka 51 under 2015 så såg 2,4 miljoner tittare På spåret. Allra först i samma rapport kan man läsa att panelen som används består av c:a 2600 personer - och av den lilla urvalsgruppen kan man alltså utläsa att 2,4 miljoner svenskar satt bänkade framför dumburken och såg Kristian Luuk och Fredrik Lindström fåna sig.

Det stämmer att man inte kan urskilja vem som döljer sig bakom ett specifikt användarnamn på forumet. Det stämmer också att vi inte kan säga exakt hur stor andel som är kvinnor på forumet. Men av data från konvent, indierum och forumsöl et.c. kan vi faktiskt dra förhållandevis korrekta slutsatser.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Jag anser att diskussioner om "vad kvinnor gillar" ligger utanför den här trådens ämne och jag tycker att vi lägger ner alla försök att generalisera kring "kvinnor som grupp". Trådens syfte är att analysera felen och problemen inom forumet, inte utanför.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Arfert;n140330 said:
Vad ska man göra för att fler tjejer ska spela rollspel? Göra spel som attraherar tjejer (också). Vampire har tagits upp. Rätt så könsneutralt i kombination med att vampyrer betraktas som "sexiga". Vad läser yngre tjejer för böcker som passar till att rollspel av? Urban fantasy? Skräck kombinerat med romatik? Saker som Hungerspelen och Divergent? De flesta rollspel idag bygger på sånt som har haft en manlig målgrupp, i alla fall till största delen.
När jag funderar på vilka blockbusters inom klassiska 'rollspelsgenrer' som gått senaste decenniet eller så kommer jag bara på saker som jag förstått attraherar alla kön.

Buffy, Harry Potter, Twilight, True Blood, Game of Thrones, Hunger Games ingen av de här känns speciellt manligt kodade (möjligtvis med undantag för Game of Thrones men i vart fall bland mina vänner så är det fler kvinnor än män som läst dom).

Har hollywood förstått något som vi har missat? (Jag vill inte att vi börjar diskutera huruvida vi anser att Hollywood är jämställt eller inte, jag har en ganska tydlig åsikt där, men det är läskigt off-topic).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Trådens syfte är att analysera felen och problemen inom forumet, inte utanför.
Jag kanske har missat nåt inlägg i den här långa tråden, men har någon lyckats identifiera felen på ett bra sätt? Om det nu finns ett fel på själva forumet? Mer att det ligger på Internet.

( Bortsett från det självklara; att många killar hänger här, och statistsikt så kommer det då en och annan som uttrycker sig olämpligt. )
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Arfert;n140393 said:
Jag kanske har missat nåt inlägg i den här långa tråden, men har någon lyckats identifiera felen på ett bra sätt? Om det nu finns ett fel på själva forumet? Mer att det ligger på Internet.

( Bortsett från det självklara; att många killar hänger här, och statistsikt så kommer det då en och annan som uttrycker sig olämpligt. )
Det är oss, användarna på wrnu som grupp det är fel på. Inte avsaknaden av ett häst-forum...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OT: jag har sysslat med en del undersökningar av målgrupper och deras attityder. Antalet beror på vilken typ av undersökningar man gör.
Vid djupintervjuer räcker det med typ 20 pers. Man får inte en så stor skillnad av svaren om man gör 20 eller 2000 eller 20000 intervjuer. Visar forskning. Så gör man undersökningen rätt så kan man ha ett rätt litet utval.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Arfert;n140393 said:
Jag kanske har missat nåt inlägg i den här långa tråden, men har någon lyckats identifiera felen på ett bra sätt? Om det nu finns ett fel på själva forumet? Mer att det ligger på Internet.

( Bortsett från det självklara; att många killar hänger här, och statistsikt så kommer det då en och annan som uttrycker sig olämpligt. )
Det var någon som skrev att det är den nya forumprogramvaran som är felet. Jag tror det är det närmsta vi har kommit att identifiera ett konkret fel. De andra felen har jag uppfattat vara av lite mer diffus natur. Är det någon som har en annan uppfattning?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n140362 said:
Ja, jag har iaf tre i min närhet som inte vill hänga här pga sexism.

Det känns lite relevant att få reda på när de testat hänga här eftersom t.ex. ni nämner att det varit rätt dåligt klimat här tydligen, före Dante's tid eller nåt sånt.. Är det någon av dessa som gick med då, är det ju inte konstigt om de inte är så välvilligt inställda men å andra sidan har det ju tydligen förändrats en hel del så då känns det ju lite orimligt att basera en förändring på just det (eftersom förändringen redan skett även om mer går att göra).

Om de å andra sidan gick med för en vecka sen är det ju väldigt relevant.

Om de gick med, fick en dålig kommentar och drog är ju frågan också hur vettigt det är, om t.ex. personen som skrev det negativa blev bannad direkt så är det ju, kan man tycka, inte helt rättvist att hela forumet får lida (menar alltså att jag tycker vi har ett rätt aktivt moderator gäng som reagerar på sådant, mer än så kan man ju inte riktigt begära..).

Jag har inte sett något som fått folk att bli avstängda i den bemärkelsen, men å andra sidan är jag inte så aktiv i alla trådar heller så är nog lätt att missa, men jag förutsätter att moderatorerna gör något åt det precis som att om jag kallar forumit X för stjärtskalle lär jag få tänka igenom det i åtminstone 24 timmar. Rent allmänt tycker jag att, i de trådar jag läst, det sällan förekommer något speciellt sexistiskt men det kan ju som sagt förekomma i andra trådar ändå.

Och jag har svårt att se att någon annan site är "bättre" på den fronten faktiskt, så frågan är ju om de hänger på någon annan site istället? Eller om andra upplever det på samma sätt?

Nu hinner jag inte skriva mer just nu så får avsluta där for now.
 
Status
Not open for further replies.
Top