Nekromanti Hjälp att hitta regelsystem

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag är en gammal spelledare, som inte hinner med att spela lika mycket som förr i tiden. Jag tycker dock fortfarande om att skapa egna världar och håller på med en värld/kampanj just nu som jag tror kan bli riktigt bra.

Det största problemet jag har är att hitta ett bra någorlunda generiskt regelsystem. Det är den biten jag tycker är tråkigast.

Jag vill ha något lättsamt som får spelare att rollspela mer än att vilja rulla tärningar men med en del regler och färdigheter så att spelarna ska känna att deras karaktärer utvecklas och blir bättre under kampanjens gång.

Just nu använder jag en modifierad version av BRP men det känns som att det borde finnas något bättre. Det jag gjort med BRP är att kapa alla "sociala färdigheter" eftersom de kan rollspelas istället för att slås med en tärning. Detta betyder inga färdigheter som "övertala" och "hålla tal" eller grundegenskaper som "karisma". Så i praktiken är det endast fysiska attribut och färdigheter samt kunskapsfärdigheter som känns intressenta. BRP känns dock väldigt gammalt och lite förlegat.

Det jag hoppas på är tips på någorlunda generiska regelsystem. Mindre regler än t.ex. GURPS men som funkar bättre i kampanjer än FATE core. Något där man inte rullar massiva mängder tärningar eller jagar XP för att gå upp i level.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Inte helt enkelt att klassificera. Jag skulle säga "Space Noir Western". Det är film noir-inspirerad Science fiction-historia med inslag av Western och cyberpunk.

Filmmässigt tänk Alphaville möter Firefly eller Bladerunner mötet Outland eller Blood on the Moon möter Elysium. Allt på en djungelplanet i civilisationens utkant.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Utöver att det låter skitcoolt har jag inte så mycket att erbjuda ???? Traveller stödjer olika teknologinivåer och rymdspelande. Det är enkelt och smidigt, men ibland väldigt dödligt och utan någon särskild flavour. Värt att titta på iaf! Sen misstänker jag att Caligo kommer att pitcha sitt QuestCore, som jag inte tittat på själv. Han kan nog sälja in det bättre, men jag har förstått från andra att det är rätt smidigt och genomtänkt, och gjort för att passa flera olika genrer.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Tack för tipsen.

Traveller har jag, fast det är kanske inte reglerna från 1977 års utgåva du talar om, för de är rätt... primitiva. Jag borde kanske kika på en nyare utgåva och se om det utvecklats sedan dess. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag tror att Mongoose Traveller från 2008 är det nyaste. Vad jag har förstått är inte skillnaderna jättestora. Men underskatta inte gamla regelsystem ????
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Savage worlds är inte helt tokigt. Har inte spelat det själv men från att ha läst det verkar det schysst.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Cypher System (som snart kommer i reviderad upplaga) är populärt i vissa kretsar. Det är motorn i Numenera och The Strange som gjorts generisk. Det mest utmärkande för systemet är att ansträngning är en större grej än skickligheter. För att göra något så sätter SL en svårighetsgrad, och man ska slå svårighet x3 eller högre på T20 för att lyckas. Har du en relevant skicklighet kan du sänka svårighetsgraden 1 eller 2 steg. Sedan kan du spendera poäng från en av dina tre pölar (Might, Speed, Intellect) för att sänka svårighetsgraden. Ovanpå detta finns det sedan ett system med klasser och valbara förmågor som påverkar olika saker eller öppnar nya möjligheter. Regelboken innehåller även en hel del tips om hur man applicerar systemet på olika genrer/miljöer och hur man blandar dem. Systemet är lite tunt för min smak, men det finns uppenbarligen många som gillar det.

"Space Noir Western" låter ju annars som något som skulle passa till Star Wars Edge of the Empire med serienumren avfilade, men du skriver att du inte gillar att rulla en massa tärningar, och relativt stora tärningspölar med olika sorters tärningar är ett av de utmärkande dragen för FFGs Star Wars.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Du hade kunnat ta en kik på GeneSys, ett generellt system där man kör med nåt motsvarande tärningarna i Star Wars: Edge of the Empire. Där kör man med tärningar baserat på grundegenskap och färdighet i pölar med specialtärningar. Har man bara grundegenskap (smidighet för att skjuta t.ex.) får man halvbra tärningar i antal motsv egenskapen. Har man lärt sig skjuta, uppgraderas tärningar till en bättre sort. Dvs Smi 3, skjuta 2 = 2 bra tärningar, 1 halvbra. Så pölen blir inte gigantisk. Det funkar riktigt schysst, men själv föredrar jag nog ändå BRP eller D20, för det är snabbare.

Annars tycker jag BRP är nice. Det enda jag hade lagt till är pendragon-slag (den som slår högst under FV/skill vinner, speciellt bra med T100, färre "draws"). Samt möjligen exploderande skadetärningar, om du vill ha en brutal känsla - själv gillar jag när varje träff kan vara dödlig.

Hjältarnas tid brukar lyftas som ett modernt, light BRP-system, har dock inte kört det själv. Det är dock fantasy så du hade fått modda det rejält. Det skippar även grundegenskaper.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Stareater;n292664 said:
Hej!

Jag är en gammal spelledare, som inte hinner med att spela lika mycket som förr i tiden. Jag tycker dock fortfarande om att skapa egna världar och håller på med en värld/kampanj just nu som jag tror kan bli riktigt bra.

Det största problemet jag har är att hitta ett bra någorlunda generiskt regelsystem. Det är den biten jag tycker är tråkigast.

Jag vill ha något lättsamt som får spelare att rollspela mer än att vilja rulla tärningar men med en del regler och färdigheter så att spelarna ska känna att deras karaktärer utvecklas och blir bättre under kampanjens gång.

Just nu använder jag en modifierad version av BRP men det känns som att det borde finnas något bättre. Det jag gjort med BRP är att kapa alla "sociala färdigheter" eftersom de kan rollspelas istället för att slås med en tärning. Detta betyder inga färdigheter som "övertala" och "hålla tal" eller grundegenskaper som "karisma". Så i praktiken är det endast fysiska attribut och färdigheter samt kunskapsfärdigheter som känns intressenta. BRP känns dock väldigt gammalt och lite förlegat.

Det jag hoppas på är tips på någorlunda generiska regelsystem. Mindre regler än t.ex. GURPS men som funkar bättre i kampanjer än FATE core. Något där man inte rullar massiva mängder tärningar eller jagar XP för att gå upp i level.
Som Björn sade så rekommenderar jag QuestCore. En blandning mellan BRP och d20. Färdighetsbaserat och med ett enkelt system för specialförmågor (magi, monsterförmågor psionics etc). Lätt att använda till ALLA settings och funkar med bara grundboken. Grundboken har utrustning och (några) exempelmonster för fantasy och scifi.

Kolla in det mer på Megaton games forum här på rollspel.nu

Länk:
https://www.rollspel.nu/threads/64281
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Tack för alla tips. Jag ska ta och gräva lite. I de olika alternativen. Har ni fler tips så är det bara att skriva.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag trodde att Hr. Arfert skulle säga Sci-Fi!

Ett lätt moddat Coriolis kanske också skulle kunna fungera.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag tror Savage Worlds skulle kunna funka. Det har lite krunsh och taktik om man vill, men är inte så segt som BRP. Man känner att RPn går blir bättre, men det drar inte iväg som i DnD. Sedan finns det en massa "Companions" och settings man kan nalla settingregler ifrån. Blanda från SciFi-companion och någon Westernsetting.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Kommer en Kickstarter för en ny utgåva av Savage Worlds, förmodligen i mitten av oktober.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Har jag rätt i att du med det du skriver om sociala färdigheter föredrar att låta spelarskicklighet snarare än rollpersonsskicklighet avgöra saker? Om så är fallet borde du kanske kolla på något OSR-spel, men tyvärr har jag dålig koll på sådana i SF-miljö.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Svarte Faraonen;n292770 said:
Har jag rätt i att du med det du skriver om sociala färdigheter föredrar att låta spelarskicklighet snarare än rollpersonsskicklighet avgöra saker? Om så är fallet borde du kanske kolla på något OSR-spel, men tyvärr har jag dålig koll på sådana i SF-miljö.
Machinations of the Space princess
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Svarte Faraonen;n292770 said:
Har jag rätt i att du med det du skriver om sociala färdigheter föredrar att låta spelarskicklighet snarare än rollpersonsskicklighet avgöra saker? Om så är fallet borde du kanske kolla på något OSR-spel, men tyvärr har jag dålig koll på sådana i SF-miljö.
Ja och nej. Det är inte spelarnas skicklighet utan deras ansträngning som avgör. Även om spelaren råkar vara dåligt på att t.ex. övertala så gör man ett seriöst försök, in character, så bör det belönas. Hur bra man sedan lyckas beror på många faktorer, som t.ex. angreppssätt, yttre förutsättningar samt det du nämner spelarens skicklighet att faktiskt övertyga/övertala.

Det viktigaste är att jag vill komma bort från att spelare säger, "Jag vill slå en tärning för att övertala honom att göra exakt som jag vill."
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Jag brukar köra ett hemgjort system.
Grunden i färdigheter och handlingar är att man slår 2T6 + färdighetsvärde. Detta ska bli mer än 12 eller vad motståndaren slår. 12 kan ändras om man gör enklare eller svårare saker. Man kan också få plus på slaget om man har bra utrustning eller är förtrollad eller så.
Systemet har inga grundegenskaper utan bara färdigheter, som i Hjältarnas tid och Järn. Färdigheterna har ett värde mellan 1 och 10.
Två av färdigheterna heter Uthållighet och Viljestyrka. Rollfiguren har ett antal livspoäng som är Uthållighet + Viljestyrka + 5. När man gör rollfiguren delar man upp livspoängen i fem typ lika stora intervall. När man blir skadad eller utmattad åker livspoängen ner, och för varje intervall blir färdighetsslagen 1 poäng svårare.

Det är väl typ det.
Om detta mot förmodan låter intressant kan jag kanske skicka över något dokument med alla anteckningar jag gjort.
Systemet är skrivet för fantasymiljö, men jag har börjat skissa på en scifi-variant med cybernetik och lite noll-G också. Däremot har jag inte kommit på något särskilt stöd för rymdskeppsfärder och sånt.
 
Top