Nekromanti Hjälp att hitta regelsystem

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Stareater;n292793 said:
Ja och nej. Det är inte spelarnas skicklighet utan deras ansträngning som avgör. Även om spelaren råkar vara dåligt på att t.ex. övertala så gör man ett seriöst försök, in character, så bör det belönas. Hur bra man sedan lyckas beror på många faktorer, som t.ex. angreppssätt, yttre förutsättningar samt det du nämner spelarens skicklighet att faktiskt övertyga/övertala.

Det viktigaste är att jag vill komma bort från att spelare säger, "Jag vill slå en tärning för att övertala honom att göra exakt som jag vill."
Jag föreslår att du använder någonstans system där du kan sätta olika svårighetsgrader. Ju bättre din spelare argumenterar för sin sak desto sämre behöver han slå för att lyckas. Känns som det borde vara kompatibelt med din spelstil
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Om ni ändå känner er bekväma med BRP så kan ni ju kika på Delta Green och Call of Cthulhus sjunde utgåva. Båda två är rätt trevliga uppdateringar av systemet, och åtgärdar en del klassiska standardinvändningar som folk brukar ha mot det, framför allt ping-pong-striderna då, som blivit jäsingen så mycket dödligare och snabbare. CoC 7 är det mindre eleganta av systemen, men har ju å andra sidan redan färdiga supplement som ger exempel på olika settings, plus att det innehåller det som blivit lite av min favoritmekanik: Push rolls...
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Som Rymdhamster skrev. Man motiverar hur man på något sätt höjer insatsen efter ett misslyckat tärningsslag och slår om tärningarna. Lyckas man så är allt fine and dandy, misslyckas det så har man gett spelledaren mandat att låta situationen bli värre. Framför allt är det ett bra medel att använda i situationer där ett misslyckande skulle kunna få riktigt förödande konsekvenser, som när en rollperson måste klättra längs en lina över en bottenlös avgrund... Första misslyckade slaget konstaterar att rollpersonen får svindel och vägrar ta ett steg till närmare kanten. Ingen skada skedd. Andra slaget biter vederbörande ihop, blundar och börjar klättra...
 
Top