Nekromanti Hitta rollspelet Gemini?

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
JA, köp!

Själv äger jag 2 exempelar av grundboken, Magiboken "Ignations formelsamling" och modulen Orschild + köprollformulär och har skrivit ut samtliga gratisäventyr som Cellentertainment en gång i tiden hade på sin hemsida. Jääh!

Spelet är välskrivet, snygg layout, bra regler (blandning mellan KULT och Drakar '91) samt en mycket bra värld. Mörk, jordnära fantasy med fokus på religion, makt och korruption. Helt underbart!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
nano said:
Är det verkligen så sällsynt? Vad är det som är bra med det?
Det är out of print, men dyker upp med jämna mellanrum på begagnatmarknaden.

Spelet har en i mina ögon bra, välskriven värld som väl lättast kan beskrivas som fantasy, fast mörkare... det är en skitig, lerig värld, liksom. Och man bör vara beredd på att t.ex alver är ganska annorlunda mot för andra fantasyspel (de är typ som insekter) och att man istället för, som är vanligast, har en massa olika gudar istället har en gud. Spelets religion/metaoplot är väldigt inspirerad av kristendomen under medeltiden, vilket jag tycker är intressant och spännande. Tänk en värld där magi faktiskt ÄR ont, där det FINNS en gud som är svartsjuk och oförlåtande, och där kyrkan faktiskt HAR rätt... En udda twist på fantasygenren, helt enkelt.

Vi är några som sörjer dess bortgång.

nano said:
Rekommenderas ett köp?
Absolut, om du gillar tanken på skitig fantasy.




Not: Regelsystemet är inte det vassaste jag stött på, det är väldigt klumpigt på nånga sätt. Bortsett från magisystemet, som åtminstone har en bra grundidé...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
solvebring said:
Det var ett väldans snack om rare-spelet Gemini.
Vad är det för spel egentligen?
I mina ögon den mest intressanta svenska fantasyn som skrivits; långt från standardklichéerna i DoD och liknande, även om släktskapet finns.

Jag gillar det mest för att det har ett bra magisystem samt en i mina ögon sjukt intressant metaplott; jag har tröttnat på fantasyvärldar som är europeisk medeltid fast med typ romerska gudar... Detta är europeisk, skitig medeltid med just europeisk medeltida gud. inkvisition och hela köret.

Det utvecklades av svenska Cell Entertainment, som också bl.a gav ut figurspelen Krash och ronin. Företaget gick under på grund av en rad konstiga beslut och interna oenigheter, vad jag förstått.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det lät faktiskt jäkligt häftigt. :gremlaugh:
Gillar det där med det europeiska religionsköret, det bjuder till mycket tuffa och balla grejer. Har också just blivit så att jag gillar mörkt och skitigt före något annat nu för tiden. Dock vill jag ifrån uppräta... vad är det Krille jämt säger... Dyrka lås- och banka goblinspel just nu. :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
solvebring said:
Det lät faktiskt jäkligt häftigt. :gremlaugh:
Gillar det där med det europeiska religionsköret, det bjuder till mycket tuffa och balla grejer. Har också just blivit så att jag gillar mörkt och skitigt före något annat nu för tiden. Dock vill jag ifrån uppräta... vad är det Krille jämt säger... Dyrka lås- och banka goblinspel just nu. :gremsmile:
Jag har eländet hemma. Eller rättare sagt så tror jag att Han har det hos sig. Om du vill ha det så kan du få det om du skickar ett frankerat kuvert och en påse godis till mig...

Det är alltså grundreglerna, i relativt bra skick...

Trevlig helg!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
solvebring said:
Dock vill jag ifrån uppräta... vad är det Krille jämt säger... Dyrka lås- och banka goblinspel just nu. :gremsmile:
Där är Gemini däremot rätt traditionellt. Det är i mina ögon dess största svaghet, just att man går gör en så intressant värld och så ska man ändå mest tröska runt och spöa saker, liksom. Jag hade velat se ett magisystem som inte var lika inriktat på stridsmagi (magisystemet är tufft, men det går för snabbt allting) och mer fokus på t.ex intrigerande inom kyrkan eller så.

Det är också det som gjort att jag ännu inte spellett Gemini: Jag är inkapabel att hitta på fantasyäventyr, eftersom allt jag kommer på är sån där dålig fantasy, med klyshor som regnar ner och en massa dungeonbashing. Det är mitt handikapp =)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
En grej med Gemini som jag inte stött på i något annat spel är värdemätaren Natur. Det är ett värde på plus eller minus hur mycket som helst (men nystartade rp har mellan -10 och + 10) som avgör hur ond eller god man är. Reglerna innehåller faktorer som höjer respektive sänker Natur (döda oskyldiga - ner några poäng, gå på gudstjänst - upp en poäng). Natur styr bl a hur man reagerar på kyrkans respektive mörkrets andliga krafter. En välsignelse från en präst är bra för en person med plusnatur men dålig för en med minusnatur t ex.
Men - och här kommer det fina - Natur är också en god vägledare i hur man kan rollspela sin rollperson. Då tänker jag inte främst på att man ska vara snäll när man har plusnatur, utan på hur karaktärsdragen kan förändras över tid när Natur förändras.

Strid i Gemini är nog något som rollpersonerna kan komma att tröttna på ganska fort. Även om de vinner äventyrets första strid är sannolikheten ganska stor att de själva också fick rätt mycket däng. Min spelgrupps rollpersoner fick tillbringa ett helt spelmöte med att ligga för ankar på ett värdshus för att hämta sig efter en (1) strid - trots att jag använde den frivilliga regeln om snabbläkande skador för rollpersoner.
Strid kan helt enkelt inte vara huvudingridiensen i ett Geminiäventyr, utan måste reduceras till en krydda.

Däremot vimlar det av politiska och religiösa intriger, gamla reliker, mörka hemligheter och annat sådant. Dessutom - tror jag - går det att bedriva upptäcktsresor. Antingen till sjöss, för att finna nya kontinenter, eller bland bergen i norr, för att finna hemligheter om dvärgarna eller mörkret.

/P - bläddrade i Gemini igen för första gången på många år och blev positivt överaskad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Purgatorius said:
En grej med Gemini som jag inte stött på i något annat spel är värdemätaren Natur. Det är ett värde på plus eller minus hur mycket som helst (men nystartade rp har mellan -10 och + 10) som avgör hur ond eller god man är. Reglerna innehåller faktorer som höjer respektive sänker Natur (döda oskyldiga - ner några poäng, gå på gudstjänst - upp en poäng). Natur styr bl a hur man reagerar på kyrkans respektive mörkrets andliga krafter. En välsignelse från en präst är bra för en person med plusnatur men dålig för en med minusnatur t ex.
Men - och här kommer det fina - Natur är också en god vägledare i hur man kan rollspela sin rollperson. Då tänker jag inte främst på att man ska vara snäll när man har plusnatur, utan på hur karaktärsdragen kan förändras över tid när Natur förändras.
Jag tycker ju då att natur är en billig variant av typ samma sak i Star Wars och för den delen Kult. Ett ganska tramsigt värde egentligen, som skapar ganska stereotypa rollpersoner.

För att inte tala om att de lagt in det ganska standardmässiga "det är lätt att vara dum men svårt att vara snäll"-grejset.

Fast å andra sidan ligger ju en sådan objektiv moralmätare helt i linje med metaplotten i Gemini, så egentligen funkar det nog rätt hyfsat.

//Krank, som sålde sin Gemini-grundbok till gruppens Geminispelledare, som spelledde två äventyr och sen tappade alla utom krank och spelledaren intresset, åsså bidde det inget mer
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det verkligen så sällsynt?
Är som sagt out of print, tyvärr. Var dum nog att inte köpa det när det utgavs.

Vad är det som är bra med det?
Att det är lite annorlunda fantasy. Det är fasen så mycket mer mörkare ondare än vad jag spelar i vanliga fall. Vilket gör det mer intressant.

Rekommenderas ett köp?
Jag skulle iaf lägga vantarna på det ifall jag fick tag på det. Alla gånger !
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
En grej med Gemini som jag inte stött på i något annat spel är värdemätaren Natur. Det är ett värde på plus eller minus hur mycket som helst (men nystartade rp har mellan -10 och + 10) som avgör hur ond eller god man är. Reglerna innehåller faktorer som höjer respektive sänker Natur (döda oskyldiga - ner några poäng, gå på gudstjänst - upp en poäng). Natur styr bl a hur man reagerar på kyrkans respektive mörkrets andliga krafter. En välsignelse från en präst är bra för en person med plusnatur men dålig för en med minusnatur t ex.
Men - och här kommer det fina - Natur är också en god vägledare i hur man kan rollspela sin rollperson. Då tänker jag inte främst på att man ska vara snäll när man har plusnatur, utan på hur karaktärsdragen kan förändras över tid när Natur förändras.
Det där var vad man kan kalla grymt häftigt. :gremlaugh:
Det är ett mycket fantasifullt system, och system som förrändrar karaktären beroende på hur man beter stöder jag fullt ut. Ascoolt.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag har Gemini i bra skick med original låda och rollformulär. Har även magiboken.

Finns att hämta i Göteborg för 200 kr om du är intresserad. Regelsystemet var lite för basic för min smak med spelvärlden var mörk och trevlig.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Spelvärlden var löftesrik, men tyvärr utkom aldrig något riktigt bra äventyr. (Det är bra äventyr som blåser liv i en kampanjvärld)

Reglerna var väl inte överdrivet bra eller balanserade, men iallafall som jag kommer ihåg det var de inte hopplöst usla på något sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Andy said:
Geminirollspelet låg inte i en låda. Hur ser den låda du pratar om ut? Jag blir riktigt nyfiken.
Det fanns en låda också. Den sålde inte heller så bra... Jag minns att den typ innehöll grundboken och en hög halvt oanvändbara och definitivt okopierbara rollformulär... Var det nåt mer? Tärningar, antagligen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hmm. . . .jag som samlar skulle gärna vilja ha en låda. Är det värt det? (Har redan 2 exemplar av grundboken.

/ Andy som drömmer om att ge ut ett rollspel som är precis som Gemini fast lite annorlunda (och kanske bättre)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
1000T said:
Spelvärlden var löftesrik, men tyvärr utkom aldrig något riktigt bra äventyr. (Det är bra äventyr som blåser liv i en kampanjvärld)
Det kom en äventyrsserie som jag tyckte var trevlig (jag var dock bara spelare). Inte som bok utan bara elektroniskt. Gratis tror jag det var. Men den är nog svår att hitta.
 
Top