Varulv Hitta Jesus - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Se, det kommer, ja, det fullbordas! säger Herren, HERREN. Detta är den dag om vilken jag har talat.

Satanisterna har nästlat sig in i församlingen! Som kristna troende måste ni göra er av med dem, ty Kristi återkomst är här. Men vem av er är egentligen Messias, vår frälsare? Och vad händer om satanisterna offrar honom till sin mörke herre? Uppryckningen närmar sig och det gäller att stå på rätt sida när domedagen kommer.
jesus.jpg


Spelregler:
  • Ställ in er onlinestatus på WRNU som osynlig och diskutera inte PM i tråden! Ni får heller givetvis inte radera eller redigera inlägg. - Men Herren var med honom och lät honom möta barmhärtighet. Han gjorde fängelsechefen vänligt stämd mot honom.
  • Satanisterna (ulvarna) vinner om Jesus offras eller kastas ut ur guds hus. - Ta på er hela Guds rustning, så att ni kan stå emot djävulens lömska attacker. Det är ju inte människor vi strider mot, utan mot ondskans andemakter i den andliga världen, mot de härskare, makter och krafter som styr i vår mörka värld.
  • De kristna och Jesus (byborna) vinner om alla satanister är borta. - Men Herrens nåd tar inte slut, hans barmhärtighet upphör aldrig. Varje morgon är den ny – stor är din trofasthet.
  • Varje runda får ni rösta ut någon som kastas ut ur guds hus och lämnas åt sitt öde. Vid lika röstning avgör den tidigaste rösten. (Röstning sker enligt praxis, med röstverktyget som indikator för rösterna) - Omkring tre månader senare sade man till Juda: »Din svärdotter Tamar har horat, och nu är hon med barn.« Då sade Juda: »För ut henne, hon skall brännas!
  • Varje runda kommer satanisterna välja någon som offras till ljusbringaren Lucifer Morgonstjärna (Det tidigaste, korrekt lagda, offret gäller!). - Kan du dra upp Leviatan med krok, kan du lägga betsel i hans mun?
  • Jesus kan saker ingen annan kan. De kristna vet vem Jesus är. - Fadern sade till honom: Mitt barn, du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt.

Rundan avslutas den 11/8 kl. 21.00!

Då tog han honom åt sidan, bort från folket. Han stoppade fingrarna i hans öron, spottade och rörde vid hans tunga. Sedan såg han upp mot himlen, suckade och sade: "Effata!" – det betyder: Öppna dig! Genast öppnades hans öron och hans tunga löstes, och han talade tydligt och klart.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
(Jag fick precis ett besked om att jag troligtvis inte kommer att kunna vara närvarande klockan 09.00 imorgon, så jag postar tråden redan nu.)

SPELET STARTAR IMORGON 10/8 KLOCKAN 09.00, så ingen skriver i tråden innan dess!

Guds vrede straffar alla som inte lyssnar!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jamen dåså! Nu är vi igång! Kul!

Kul spelupplägg också! Jag är inte nån stark spelare när det kommer till spelupplägg, men vill att vi verkligen tänker oss för innan vi röstar, postar misstankelistor mm. Nu gäller det att hålla koll på vad som skrivs och av vem.

Det sagt: jag vill ändå att vi spelar aktivt. Det här spelet gynnas (tror jag) av att vi aktivt visar att vi är gröna bybor, nästan mer än att identifiera ulvarna, åtminstone inledningsvis. Då blir det svårare för ulvarna att gömma sig och ligga lågt. Låt oss solidariskt se till att det blir svårt för dem!

Vad jag vill och föreslår är att vi analytiskt läser och kommenterar spelet tillsammans, med utgångspunkt i det som sticker ut mest. Då pressar vi ulvarna att chansa och riskera att avslöja sig.

Sedan vill jag välkomna @Waterhouse ! Kul att du vill vara med i det här knäppa gänget och du ska känna dig välkommen! Men vem är du? Hur hittade du hit? Hur ser du på spelet? 🙂
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Sedan, viktigt! Rundan är kort! I morgon kl. 21 tar den slut! Rytmen i varulvsspelen brukar vara så att det tar c:a 6-8h för ett spår att ta form. Nu har vi alltså inte så mycket tid om det ska bytas röstlängd eller diskuteras.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Ok! Varde ljus, inga satanister på våra gator etc. Då är vi igång!

Jag kommer vara i Finland över helgen, och åker idag. Jag kommer förstås ha passning på spelet, men kommer kanske inte kunna skriva supermånga och superlånga inlägg inledningsvis.

Det är jag som lurat med Waterhouse för övrigt. Men han får väl introducera sig själv antar jag.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag är med den nya generationen av rollspelare och i konstiga kläder hela veckan som jag flaggade i anmälningstråden så eventuellt lågflygande hoppas jag ni kan ha överseende med. Förlåt för det @Basenanji !

I övrigt håller jag såklart med Basenanji i att vi behöver prata mycket som bybor och låta Faderns ljus lysa på de mörka krafterna!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kul att vara i gång, vaya con dios allesammans!

Vi har en låång och gedigen historia av att ständigt släppa ifrån oss massa ledtrådar till sådant ulvarna inte får veta, jag vill därför p förekommen anledning påminna alla:

”We don’t talk about Jesus (no, no, no)”

Jag vill inte se att två pers går ut och skriver ”jag är inte Jesus” eller stt folk börjar spekulera i vilka förmågor Jesus besitter eller någonting.

OMERTA är den enda vettiga linjen om Jesus.

Detta är mitt sista ord i frågan. Jag kommer antagligen rösta på folk som trors detta håller på och pratarbredvid mun för att understryka detta.



Vi behöver förstås gröna oss som Basse säger men vårt mål är ju att hitta ulvar så det ger lika myclet att hitta skit på andra. Analys av röstmönster i r2 och framåt från de som förstår sig på sån( @Empiricus och @Vimes ?) och vilda svartmålningskampanjer baserade på magkänsla och gamla oförätter från oss andra.

Nu kör vi!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Hallå alla Jesusdiggare! Kul att vara med!

Jag är Vimes storebror, har bakblåst lite spel han arrangerat tidigare, och även varit med på ett för länge sedan på ett annat forum, Konrad Konvalj och Rasmus lurade upp mig på läktaren vill jag minnas. Jobbar natt, så brukar sova på förmiddagarna.

Håller alla med @Impetigo om att vi inte ska diskutera vår frälsare Jesus alls? Jag kan se både för och nackdelar. Vi får givetvis inte råka avslöja Jesus identitet till satanisterna, men att de onda inte vet vem Jesus är kan avslöja dem tänker jag?

Sen startinlägget, bibelcitaten som vi alla anmälde oss med är där, någon djupare mening eller bara fluff?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Sen startinlägget, bibelcitaten som vi alla anmälde oss med är där, någon djupare mening eller bara fluff?
Jag är 99,9% säker på att det bara är fluff.


Håller alla med @Impetigo om att vi inte ska diskutera vår frälsare Jesus alls? Jag kan se både för och nackdelar. Vi får givetvis inte råka avslöja Jesus identitet till satanisterna, men att de onda inte vet vem Jesus är kan avslöja dem tänker jag?
Jag är nog benägen att hålla med Impetigo. Att använda vår kunskap om Jesus-rollen för att hitta satanisterna är förstås potentiellt kraftfullt, men det kan också hastigt och lustigt förlora oss spelet. Jag föredrar nog att spela Vanligt Varulvsspel™ i första hand och hålla på Jesus-kortet tills läget är desperat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Bra nu börjar tråden röra sig lite!

Waterhouse said:
Jag är Vimes storebror, har bakblåst lite spel han arrangerat tidigare, och även varit med på ett för länge sedan på ett annat forum, Konrad Konvalj och Rasmus lurade upp mig på läktaren vill jag minnas. Jobbar natt, så brukar sova på förmiddagarna.
Gött, välkommen! Vad använde du för alias på den tiden? :)

Waterhouse said:
Håller alla med @Impetigo om att vi inte ska diskutera vår frälsare Jesus alls? Jag kan se både för och nackdelar. Vi får givetvis inte råka avslöja Jesus identitet till satanisterna, men att de onda inte vet vem Jesus är kan avslöja dem tänker jag?
Nu befinner jag mig i kunskapens mörker, men vill ändå påtala att det är bättre att ta det försiktigt; "Ta det säkra före det osäkra", är mitt motto. Lurigt spel det här och vad som inte sägs kan lika gärna bli vanskligt. Jag tycker hellre att vi ska diskutera varandra och spelet förutsättningslöst, för att inte ge bort ledtrådar till ulvarna. Och med det sagt gillar jag vad Impetigo skriver.

Waterhouse said:
Sen startinlägget, bibelcitaten som vi alla anmälde oss med är där, någon djupare mening eller bara fluff?
Jag är nog fantasilös, men jag tolkar det som fluff.

Till sist, kan vi alla gemensamt sluta använda "tumme upp", "smileys" mm? Det är ett otydligt kommunikationssätt och jag gillar inte hur det i sig kan bli en ledtrådsmaskin för ulvarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Sedan vill jag också tipsa om att det är jätteviktigt att vi som by hela tiden tänker "en runda framåt". Dvs, hur kommer R2 se ut? Vad vill vi veta då? Hur kan vi förbereda för R2 så bra som möjligt? Vad får inte gå förlorat? Vilken information ska vi släppa nu och vad kan vi vänta med? mm mm

Det jag vill undvika är situationen där vi har tre bybor och två ulvar och så är by borna mer osams med varandra än med ulvarna.

Och det är också ett skäl till att vi skriver mycket, håller oss aktiva, drar igång diskussioner, svarar varandra hövligt och konstruktivt mm.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Till sist, kan vi alla gemensamt sluta använda "tumme upp", "smileys" mm? Det är ett otydligt kommunikationssätt och jag gillar inte hur det i sig kan bli en ledtrådsmaskin för ulvarna.
+1

(Okej, skoja bara. Jag tycker det här är rätt vettigt. "Lajkande" är ett otyg i alla varulvsspel egentligen (och på internet i stort!!!1) men i det här spelet känns det än mer känsligt.)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Till sist, kan vi alla gemensamt sluta använda "tumme upp", "smileys" mm? Det är ett otydligt kommunikationssätt och jag gillar inte hur det i sig kan bli en ledtrådsmaskin för ulvarna.
Visst, inga mer reaktioner.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Nu tänker jag försöka vara ett förebildande exempel och skriva lite hur jag ser på er andra spelare. Jag gör inget nspråk på att ge en sann och riktig bild av er andra, utan snarare vill jag ger er information om hur jag ser på spelets deltagare! Håll tillgodo.

@RasmusL
@Vimes
@Waterhouse
@fjodorsenuba
@Impetigo
@Empiricus
@Sidd
@Octagonal

Rasmus är bra, kreativ, fantasifull, slug och strategisk. Som ulv är han okonventionell och känslosam, som bybo mer tillbakadragen och beräknande. Senast hittade han på ett sätt att låsa upp spelets mekanik till fördel för byn.

Vimes är den jag är mest rädd för och även om han själv påstår sig vara en usel ulv har jag upplevt motsatsen. Dock är han framförallt en skarp analytiker, spelpåhittare och mycket duglig bybo. Ibland vill han dock trixa och kan oväntat föreslå nya namn för utröstning. Vi får se hur det blir i det här partiet. Tråkigt och begränsande för byn att du inte kan delta så mycket som vi hade behövt.

Waterhouse är ju ny för mig och därigenom lite av en osäkerhetsfaktor. Jag blir nervös av hans snack om att diskutera Jesus, men det kan vara en nybörjargrej. Mitt råd till dig är att du verkligen skriver av dig och tydligt bidrar till byn! Det är bättre att skriva något ogenomtänkt än att inte skriva alls, för tystnaden är jättesvår att analysera.

Fjodorsenuba har som jag erfar det lite stukat självfärtroende som spelare, men är en formidabel arrangör! Häng inte läpp Fjodor! Att vi röstar ut gröna bybor hör till spelet och inget man ska ta för hårt på. Kom ihåg att vi vinner som lag! Mitt råd är att du skriver en kort mening så ofta du kan, som ett sätt att få bukt med "writers angst", tidsbrist och känslan av att vad du än gör så röstar byn ut dig! :) Du är dessutom underskattad och en viktig pjäs i varulvsspelen! Ta din arrangörskraft och styr över till att vara en god bybo!

Impetigo varulvsspelens Mr Brainiac. Har vid flera tillfällen analyserat sönder spelmekaniken (kul!). Som bybo uppfattar jag honom som aktiv, känslosam och drivande. Ofta ganska hård i stilen, men med hjärta. Men som ulv? Nja, då är han mer tyst och initiativfattig. Vi får väl se hur det blir här men jag hoppas att hans annars starka bybo-persona ska hjälpa oss framåt! Visa gärna tydligt hur du tänker och hur vi andra kan ta lärdom av det Impetigo!

Empiricus ärvarulvsspelsklubbens livmedikus och ofta upptagen. Ibland får jag lite dåligt samvete av att jag kräver att en läkare som har ansvar för liv, ska lägga energi på ett löjligt spel som det här. Sedan fångas jag av tävlingsandan och glömmer bort det, varpå jag tycker att Empiricus är ansvarslös som försummar oss andra spelare. ;) Empiricus är jättebra både som ulv och bybo, men det jag fruktar nu är mest att han blir passiv: som ulv uppfattar jag att han gärna lågflyger och i min erfarenhet kan han bli lite passiv som bybo också. Precis som med Fjodor: skriv en mening! Gå in, snabbläs, skriv något. Om jag var 1% så bra som du är Empiricus skulle jag vinna alla partier jag ställde upp i!

Sidd vill jag betrakta som min vapendragare och broder, vi har i några episka matcher fått ihop det trots initiala meningsskiljaktigheter. Han är drivande och provocerande på ett kreativt och mycket konstruktivt sätt. Som ulv blir han mer försiktig och senast han var ulv tycker jag nog att han inte alls levde upp till mina förväntningar. Jag är säker på att du kommer bidra mer till det här spelet Sidd!

Octagonal är också en superhjärna, och i mina ögon den absolut farligaste ulven, i klass med LJS Larsson. Han skulle kunna vinna hela baletten helt ensam. Som bybo vill jag att du bidrar generöst och aktivt. Du kan föra kloka resonemang och i det hör spelet vill jag verkligen att du bidrar med din analysförmåga för att vi ska kunna skapa goda underlag om vem som är vad.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Halleluja allihopa
Är med via mobben idag pga jobb å sen direkt till Alphaspel för spel hela kvällen.

Det kändes som att det var en helgs ”hänga i luften läge” innan vi startade då jag antar att ngr fick nåt från SL att bolla med. Vad tror ni?
Har satanisterna snackat ihop sig eller annat?

Vi har annars alltså enbart startinläggets info att gräva i.

Spännande och svårt att vi egentligen har så lite att gå på.

/St. Sidd
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Bra nu börjar tråden röra sig lite!



Gött, välkommen! Vad använde du för alias på den tiden? :)



Nu befinner jag mig i kunskapens mörker, men vill ändå påtala att det är bättre att ta det försiktigt; "Ta det säkra före det osäkra", är mitt motto. Lurigt spel det här och vad som inte sägs kan lika gärna bli vanskligt. Jag tycker hellre att vi ska diskutera varandra och spelet förutsättningslöst, för att inte ge bort ledtrådar till ulvarna. Och med det sagt gillar jag vad Impetigo skriver.



Jag är nog fantasilös, men jag tolkar det som fluff.

Till sist, kan vi alla gemensamt sluta använda "tumme upp", "smileys" mm? Det är ett otydligt kommunikationssätt och jag gillar inte hur det i sig kan bli en ledtrådsmaskin för ulvarna.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,369
Oj, lyckades visst skicka iväg ovanstående, det var inte meningen. Det jag ville göra var att svara på @Basenanji fråga om vilket alias jag använde. Jag kommer ärligt talat inte ihåg, men det var ett spel Vimes arrangerade med Povel Ramel tema, byn var kannibaler och skulle äta upp turister, några av dem var giftiga. Jag var hövding i byn och hade utslagsröst om vem som skulle ner i grytan. Konrad Konvalj och Rasmus var turister och vann.

OK, låter som både @Vimes och @Basenanji håller med @Impetigo om att vi inte ska prata om Jesus, jag böjer mig för expertisen. Kan som sagt se både för och nackdelar. Men nog klokast och försiktigast att inte lysa upp vår frälsare för satanister att se.

Hur många djävulsdyrkare tror ni det är? Standard brukar väl vara 1/4? Så två eller tre? Detta spel har aningen andra vinstvillkor för satanisterna, de kan ju vinna på att offra Jesus, så jag gissar på två ondingar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Jag är Vimes storebror
Du vill väl inte att lillebror ska få vinna detta!

Kul att du är med för jag har jättesvårt att läsa av Vimes så jag hoppas kunna bolla lite tyckande här ang denne.

Så jag hoppas på att du kan läsa av lillbrorsan bra om Vimes är satanist eller bybo👍
Vimes kommer nog efter ett tag göra slarvsylta med dig om ni är på olika lag😂

Välkommen😍
 
Top