Det finns många sätt att spela rollspel på men detta tycker jag är ett av de tråkigare.
För mig handlar inte rollspel om hur duktiga spelarna är på att veta hur telefonkatalogen såg ut i 20-talets Amerika, lika lite som spelarna behöver veta hur man på bästa sätt bygger en hängbro eller korrigera för vind med ett prickskyttegevär på 400 meter. Det är något som rollpersonerna och inte spelarna vet (eller inte vet).
Om både spelaren och rollpersonen vet det så är det ju perfekt. Vet rollpersonen men inte spelaren får SL hjälpa till och om spelaren vet men inte rollpersonen då vet inte rollpersonen det helt enkelt. Det är så jag vill ha mitt rollspelande.
(Baserat på att "man" i citatet är en spelare)
Tja, du behöver ju inte vara med när jag spelleder mysterielösar-fokuserade äventyr, så det är ju en enkel fix på att det du tycker är tråkigt är det jag tycker är roligt.
Jag tycker ju det är roligt att som spelare
utmanas. Att få lyckas, att få känna mig smart, att få lösa ett mysterie genom att ha tänkt igenom möjligheterna och dragit slutsatserna.
Det tråkigaste jag vet är ju när tärningsslag tar ifrån mig min agens – när det blir rollpersonen och inte jag som löser mysterierna. Vad är det då för utmaning? Då är jag ju inte med och löser mysterierna; då är jag bara passagerare.
Det här är också en av många skäl till varför jag tycker strid är så tråkigt. Alldeles för mycket slump, alldeles för lite agens.
Och om vi inte kan misslyckas – då ser jag ingen riktig anledning att anstränga mig. Om man någonsin ska kunna få en verklig känsla av att lyckas så måste det också finnas en risk att misslyckas. Och med "risk" menar jag inte tärningsslag för jag som spelare kan ju inte påverka tärningsutfallet. Utan jag menar att jag måste kunna misslyckas med att räkna ut vem mördaren är, om det ska finnas någon poäng med att jag ens försöker. Om jag inte kan misslyckas, så finns inte heller någon glädje i att
lyckas.
Och som
@God45 är inne på – man lär sig en massa saker!