Hitta en person i USA på 1920-talet

Feuflux

omjonasson.se
Det här måste ju CoC-spelande forumiter ha bra koll på hoppas jag.

Säg att du hänger i en passande stad i USA på 1920-talet och har fått fram namnet Ingbert Ingbertson, och kanske att denne arbetar som skorstensfejare. Vad har du för resurser att hitta personen?

Kyrkan har väl koll på sina medlemmar, men i USA så finns det ju en massa olika kyrkor. Befolkningsräkning gjordes ju, men vem sitter på den informationen (och är adresser inkluderade)? Finns alla skorstensfejarföretag listade någonstans eller är det word-of-mouth som gäller om man vill hitta dem?

Sen tänker jag att skorstensfejare nog kan tänkas ha koll på varandra, så om man hittar möjlighet att prata med en så finns ju alltid social engineering som alternativ.

"Ja, jag hade sån himla dålig erfarenhet av han Ingbertson som kom förra gången, så den firman vill jag inte ha att göra med igen. Jag minns inte vad den heter dock…?"

Att höra sig för bland sotare låter vettigt. Det finns kanske en bar där många av dem tar en öl och snackar skorstenar? Om Ingbertson har varit inblandad i skumraskaffärer finns hans namn kanske i någon lokaltidnings klipparkiv. Eller i förbrytarregistret. Om han har ett hus så har kommunen (borgmästarkontoret?) honom i sina listor.

Han har garanterat en kredit i en lokal affär. Alla på hans gata vet vem han är. Ett kvarter bort vet de inget, om det inte råkar ligga en pub där han brukar gå. Det finns säkert ett fik han alltid lunchar. Sotarna har en förening i området som håller koll så inga från de andra kommer och tar jobb. Han är med i en församling som vet hans dagliga rutiner och vilken gata han bor.

Du går till en clipping service som täcker området där du tror personen bor och betalar för informationen: https://en.wikipedia.org/wiki/Media_monitoring_service

Eller så går du till en City Directorie på det lokala bibliotektet. De var typ telefonkatalogern innan telefonen. Organiserade på namn och yrke.

Eller så skickar du ett brev till ”General delivery” med personens namn till postkontoret i sista området där du vet att personen bodde. De har antagligen en addressändring lagrad. Nackdelen med detta är ju att det bygger på att personen vill bli hittad.

Last edited:
Eller så skickar du ett brev till ”General delivery” med personens namn till postkontoret i sista området där du vet att personen bodde. De har antagligen en addressändring lagrad. Nackdelen med detta är ju att det bygger på att personen vill bli hittad.

Jag glömde att vi pratar om spelarkaraktärer här. Om du hotar eller mutar någon på posten kan du nog få den infon också.

Skulle köra på med att snacka med andra skorstensfejare. Sedan beror det väl på om personen i fråga bor i en "svensk by" eller i en större stad. Är han ensamstående och säg att han är självförsörjande då kan saker bli svårare men man skulle nog börja med det svenska + skorstendsfejjare och ska jag välja den lättare vägen så blir det nognlättare att hitta en person bland sotarmurrare med det namnet än gå på "Han är Svensk" spåret

Back